تحلیل عبدالباری عطوان از ایران رئیسی و روحانی

کد خبر: 1101173

سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در یادداشتی به مساله پیشرفت برنامه هسته ای ایران و رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در این خصوص پرداخت

تحلیل عبدالباری عطوان از ایران رئیسی و روحانی

عبدالباری عطوان، نویسنده مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در یادداشتی که در این روزنامه منتشر شد نوشت: هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور فقید و اعتدال گرای ایران معضلی که اسرائیل در این روزها با آن مواجه است و این معضل که در محافل ژنرال ها و نخبه های سیاسی رژیم صهیونیستی منعکس شده است را در چند واژه خلاصه می کند "اسرائیل حکومت یک بمب است" و منظور از بمب، بمب هسته ای است.*

نویسنده می گوید: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چند روز پیش با نقل این خبر از یک کارشناس بزرگ هسته ای آمریکایی (نامی از آن ذکر نشده است) که " ایران تنها یک ماه با تکمیل روند غنی سازی اورانیوم برای تولید بمب هسته ای فاصله دارد" نمک زیادی بر زخم نگرانی ها و سردرگمی های اسرائیل پاشید. بسیاری از ژنرال ها و کارشناسان اسرائیلی با کارشناس نیویورک تایمز توافق نظر دارند و اختلاف تنها در مدت زمان آن است، از جمله این ژنرال ها می توان به ایهود باراک، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اشاره کرد که نسبت به این قضیه بسیار بدبین است و می گوید که " ایران به یک کشور هسته ای تبدیل خواهد شد و هرگونه اقدام نظامی علیه آن کم اثر خواهد بود و تنها راه حل تقویت روابط با واشنگتن است که نتانیاهو آن ها را نابود کرده است."

در ادامه این یادداشت آمده است: ژنرال ایال حولتا، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به سوی واشنگتن پرواز کرد تا با جیک سولیفان همتای آمریکایی خود درخصوص پیشرفت گسترده برنامه هسته ای ایران و سیاست واشنگتن در خاورمیانه بعد از شکست و  خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان رایزنی کند. سوال مهمی که اکنون در محافل سیاسی و نظامی نخبه های اسرائیل مطرح می شود این است" اکنون باید چکار کنیم؟"

نویسنده معتقد است: رژیم صهیونیستی اکنون تنها دو گزینه پیش رو دارد؛ اول اینکه جنگنده های اف 35 و یا اف 16 خود را به پرواز دربیاورد و سایت های هسته ای ایران را مورد هدف قرار دهد ، همانگونه که سایت های هسته ای عراق را در سال 1981 میلادی و سایت های هسته ای سوریه واقع در شرق دیر الزور را در سال 2007 نابود کرد. گزینه دوم این است که پیشرفت هسته ای ایران را قبول کنند و دستیابی ایران به سلاح هسته ای به عنوان نوعی بازدارندگی را بپذیرند.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: بیشتر کارشناسان و ژنرال های بازنشسته اسرائیلی مانند ایهود باراک و موشه یعالون و ایهود اولمرت تاکید می کنند که هرگونه حمله نظامی منجر به نابودی برنامه هسته ای ایران نخواهد شد بلکه نتایج برعکسی خواهد داشت زیرا چنین حمله ای پاسخ قوی ایران را به همراه خواهد داشت، خواه این پاسخ مستقیم باشد و یا غیر مستقیم و توسط حزب الله لبنان و یا جنبش حماس و جهاد در نوار غزه انجام شود و این امر ارتش اسرائیل را در لبنان و نوار غزه و حتی سوریه درگیر خواهد کرد و خسارت های بشری زیادی به دنبال دارد و نتایج آن قابل تضمین نیست. نگرانی ها و سردرگمی های موجود در سرزمین های اشغالی اکنون واضح و روشن شده است زیرا آمار مهاجرت اسرائیلی ها به اروپا و کانادا و آمریکا به منظور یافتن پناهگاه امن و دائمی افزایش یافته است؛ آمار و ارقام دروغ نمی گویند.

عطوان نوشته است: دولت جو بایدن اکنون با فشارهای زیادی از سوی لابی های اسرائیلی مواجه است تا مواضع قاطعی علیه ایران اتخاذ کند و در پی آن ایران به مذاکرات هسته ای وین برگردد و یا اقدام نظامی علیه آن کشور اتخاذ شود. بیشتر کارشناسان بر این باورند که ایال حولتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در سفرش به واشنگتن حامل این پیام است و امیدوار است که دربازگشت به تل آویو حامل پاسخ آمریکایی ها باشد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا از ایران خواست که به میز مذاکرات بازگردد در غیر این صورت به "گزینه ب" پناه خواهد آورد. بایدن منظور از این تهدید را مشخص نکرد، آیا منظور اقدام نظامی است؟ بعد از شکست در افغانستان این امر بعید است، آیا منظور وضع تحریم های بیشتر است؟ احتمال این گزینه بیشتر است.

نویسنده در ادامه می گوید: ایرانِ ابراهیم رئیسی که به رهبری ایران و جناح انقلابی بسیار نزدیک است با ایران حسن روحانی و محمد جواد ظریف و عباس عراقچی که همه توام خود را بر روی توافق هسته ای گذاشتند و در آخر هم موفق نشدند، متفاوت است. هرگونه تحریم های جدید و سخت چه بسا هیچ گونه تاثیر حقیقی بر کشوری که 40 سال با تحریم زندگی کرده است نداشته باشد بلکه منجر به ایجاد اعتماد به نفس و تبدیل به یک قدرت نظامی منطقه ای بزرگ و چه بسا هسته ای شد.

این نویسنده سرشناس جهان عرب آورده است: در پایان می گوییم که اسرائیل به ایجاد تنش با ایران پناه خواهد برد، چه با متهم کردن ایران به دست داشتن با تیم های ترور که برای کشتن پیمان کاران اسرائیلی موجود در قبرس تلاش می کردند و چه با اعتراف تمیر هایمن، رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، تا از این طرق ایران را به انتقام گیری تحریک کند. هایمن قبل از روی کار آمدن در منصب کنونی مسئول پرونده ایران بود و بعید نیست که بر عملیات ترور دانشمندان هسته ای ایران اشراف داشته است. ایران هرگونه دست داشتن در عملیات قبرس و هرگونه ارتباط با متهم اول که یک مزدور آذربایجانی است را رد کرده است و بعید است که در این دام بیفتد اما بعید نیست که سازمان اطلاعات اسرائیل ایران را به سمت این دام بکشد و عملیات ترور مشابهی انجام دهد و آن ها را به ایران بچسباند، همان کاری که در زمان بالا گرفتن عملیات استشهادی در فلسطین انجام شد.

در پایان این یادداشت آمده است: خلاصه مبحث اینکه اسرائیل در تنگنای ماهیتی به سر می برد و افکار عمومی آن در حالت هراس است و این امر باعث خواهد شد که دست به اقدام نظامی و ایجاد جنگ در منطقه بزند و در نتیجه بزرگ ترین شکست خورده این امر خواهد بود.

*به نظر می رسد که منظور نویسنده این جملات منتسب به آیت الله هاشمی رفسنجانی است که می گوید: "اگر یک روز جهان اسلام به تسلیحاتی شبیه آنچه اکنون اسرائیل در اختیار دارد مجهز شد، آنگاه استراتژی امپریالست ها با شکست مواجه خواهد شد، چرا که فرستادن حتی یک موشک به درون اسرائیل همه اسرائیل را نابود خواهد کرد، و در مقابل تنها بخشی از جهان اسلام آسیب خواهد دید. "/ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها