خبر به روایت «فردا»

چالش کسری بودجه / ارزانی یا بازی با افکار عمومی؟ / نگرانی از آبان بدون محدودیت

کد خبر: 1102003

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چالش کسری بودجه / ارزانی یا بازی با افکار عمومی؟ / نگرانی از آبان بدون محدودیت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» پیش‌بینی دیروز جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر اینکه سال آینده کسری بودجه 50 درصدی خواهیم داشت را بهانه گزارشی کرده که تیتر یک هم شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «بودجه پشت درهای بسته بهارستان» می‌نویسد: «مجلسی که به دنبال شفافیت بود و بر سر بودجه سال گذشته با حسن روحانی به چالش خورد، دیروز برای بررسی گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه غیرعلنی تشکیل داد. اما هیچ دلیلی برای غیرعلنی برگزارشدن آن ارائه نشده است. برخی تحلیل‌ها حاکی از این است که احتمال بحران کسری بودجه سال آینده علت این تصمیم بوده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه برآورد ما این است که امسال بیش از ۵۰ درصد کسری بودجه داشته باشیم، گفته که دولت حتما باید برای پرداخت‌ها لایحه بیاورد و تعدیل کند و همچنین راهکارهای جدیدی که می‌توان این کسری‌ها را جبران کرد و سازوکار جدید پیشنهاد دهد.»

شرق 19 مهر

«کیهان» در تیتر یک خود به اظهارات دیروز میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس پرداخته و با عنوان «بدهی 523 هزار میلیارد تومانی میراث دولت تدبیر و امید» به نقل از میرکاظمی نوشته است: «دولت سیزدهم وارث بدهی‌های بالای دولت‌های پیشین به بانک مرکزی، تامین اجتماعی و صندوق توسعه ملی و...است. در حال مدیریت و سر و سامان دادن به این بدهی‌ها هستیم و مدیریت در مصارف در دست گرفته شده و به گونه‌ای حرکت کردیم که ماه گذشته اولین ماهی بود که پرداختی‌ها در آن بدون خلق پول صورت گرفت.»

کیهان تیتر دو خود را نیز به اظهارات مدیرمسئول‌اش در برنامه جهان‌آرا اختصاص داده است. به جای آن بخش از اظهارات او درباره برجام یا عراقچی که دیروز بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، آن بخشی را برای تیتر انتخاب کرده که گفته بود: «این اسناد نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده در مواردی دیکته نوشته است». 

کیهان 19 مهر

«اعتماد» امروز «مقاله تحقیقی عباس عبدی با عنوان کدام یک از دولت‌ها موفق و کدام ناموفق بودند؟ اصلاحات یا اصولگرایی؟» را تیتر یک کرده و با عنوان «سه دهه اقتصاد ایران ازکجا به اینجا رسید؟» نوشته است: «اگر متوسط نرخ تورم سالانه را در هر کدام از ۸ سال این ۵ دوره حساب کنیم، کمترین آن در دوره خاتمی با حدود ۱۶ درصد، سپس احمدی‌نژاد ۱۸ درصد و بعد دوره مهندس موسوی ۲۰ درصد، روحانی ۲۲ درصد و هاشمی ۲۵ درصد است. ... سهم ایران از کل اقتصاد جهان در دوره جنگ و مهندس موسوی کاهش شدیدی را تجربه کرد. در دوره هاشمی ابتدا افزایشی ولی دوباره کاهشی شد و در نهایت تغییر چندانی نکرد در دوره خاتمی در مجموع افزایشی با ثبات بود و روند کاهشی از سال ۹۰ آغاز و همچنان ادامه دارد. سهم ما از اقتصاد جهانی در این ۴۰ سال حدود ۶۰ درصد وزن خود را از دست داده است. ... در طول جنگ نرخ فقر بالا رفت از ابتدای دوره آقای هاشمی شروع به کاهش کرد. البته این کاهش مستمر نبود و فراز و فرود داشت. در دوره اصلاحات کاهش آن با شیبی مناسب و به‌طور مستمر ادامه یافت و حتی در شهرها به نرخ قابل توجه و اندک 5 درصد هم رسید و اگر همان مسیر ادامه می‌یافت فقر در ابتدای دهه 90 از کشور رخت بربسته بود. متاسفانه کاهش نرخ فقر در دوره احمدی‌نژاد متوقف و حتی در مواردی افزایش یافت. پس از تحریم اخیر روند افزایشی آن آغاز شده و دوباره سیر صعودی یافته است.»

اعتماد 19 مهر

«وطن امروز» حرف‌های محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه «میزان ذخیره اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کشور از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرد» را بهانه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «دُر‌های غلتان» می‌نویسد: «بازگشت به نقطه اقتدار هسته‌ای در مقطع کنونی پس از تحمیل هزینه‌های گزاف و بعضا جبران‌ناپذیری که در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی به واسطه راهبرد پراشتباه و نگاه غیرملی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در 8 سال گذشته شکل گرفت، مؤلفه‌های متغیر پیرامون برجام را به نفع کشورمان گسترده‌تر کرده است. نگاهی به اظهارات اعضای تیم سیاست خارجی بایدن طی روزها و هفته‌های گذشته که مرتب در حال تکرار شدن است، بیانگر اضطرار زمانی برای دولت بایدن و E3- سه کشور اروپایی در برجام؛ انگلستان، فرانسه و آلمان- است. »

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود نیز پیروزی‌های تیم کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی نروژ را بازتاب داده و تیتر زده «بنا به معدن طلا زد».

وطن امروز 19 مهر

«سازندگی» با تاخیر حمله تروریستی در قندوز را جلد کرده و با تیتر «رد خون در قندوز» واکنش‌ها به این رویداد ناگوار را بازتاب داده است. از پیام رهبری گرفته تا توییت روحانی و واکنش علی لاریجانی. 

سازندگی 19 مهر

«آفتاب یزد» اخباری که این روزها درباره ارزان شدن لبنیات منتشر شده و بعد معلوم شد دقیق نبوده است را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک هم شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «آقای رئیسی! قرارمان این نبود» از وزیر جهاد کشاوری انتقاد کرده و نوشته است: « این که مردم از ابتدا، اصلِ ارزانی را باور نکردند یک درد است اما وقتی ارزانی را در محصولاتی دیدند که مدت‌ها است آن را ندیده‌اند این احساس به آن‌ها دست داد که «دست انداخته شده اند!» و این یعنی، وزیر محترم «جهاد کشاورزی» به چند نکته واقف نیست:  این که طی مدتِ وزیرِ جهاد کشاورزی شدن کاری نکرده‌اید و نشسته‌اید و دست روی دست گذاشته‌اید یک بحث است اما این که با بازی با اعصاب مردم بخواهید عرض اندام کنید فاجعه است! ... این که لا به لای گرانی، ارزانی بازی کنیم به این می‌ماند که به مردم اعلام کنیم از بعدِ وزیر شدن نه قدم در جامعه گذاشته‌ایم نه از بازار و معیشت و تنگی‌های این دو خبر داریم که اگر این گونه باشد باید گفت یا رئیسی در انتخاب وزیر جهاد کشاورزی اشتباه کرده یا مجلس برای دادنِ رای اعتماد، عجله! که هر کدام که باشد با چند سوال و یک استیضاح؛ جبران مافات می‌شود.  ... کمک نمی‌کنی، مرهم نمی‌نهی، دستت از چاره کوتاه است یا اساساً اشتباهی وزیر شده‌ای یک بحث است اما این که خواسته باشید با روان مردمِ فرو رفته در باتلاق گرانی بازی کنید عین بی‌تدبیری است».

آفتاب یزد 19 مهر

«جوان» عکس یک امروز خود را به مدال‌های تیم کشتی ایران اختصاص داده و از تاریخ‌ساز شدن شاگران بنا می‌نویسد. در عکس یک خود اما سراغ یک موضوع مهم که دغدغه این‌روزهای همه مردم است، می‌رود و آن چیزی نیست غیر از وضعیت شیوع کرونا در کشور. این روزنامه اصولگر با تیتر «بیم و امید کرونایی با آبان بدون محدودیت» می‌نویسد: «بعد از دو روز کاهش آمار فوتی‌های کرونایی و نیز کاهش آمار ابتلا، روز گذشته بار دیگر آمار کرونایی افزایشی شد و به بالای ۲۰۰ نفر رسید. پیش‌بینی‌های رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی پیش‌بینی محافل علمی بین‌المللی از احتمال وقوع پیک بعدی بیماری تا دو سه هفته آینده یعنی اواخر مهر و اوایل آبان حکایت دارد و از سوی دیگر با آغاز فصل سرما نگرانی از بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا و احتمال تشدید بیماری کرونا جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. ... حالا اگرچه واکسیناسیون کرونا سرعت قابل قبولی داشته و با همین سرعت می‌توان امید داشت طبق وعده قبلی وزیر تا دهه فجر ۷۰ درصد جامعه با دریافت دو دوز واکسن به ایمنی برسند، اما پایانی برای کرونا قابل تصور نیست و همین مسئله ایجاب می‌کند برای در امان ماندن از موج بعدی کرونا که طبق پیش‌بینی‌ها چندان هم دور نیست، احتیاط در بازگشایی‌ها و بازگشت به زندگی عادی ضرورتی انکار‌ناپذیر است. آنطور که معاون بهداشت وزارت بهداشت، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عنوان مقامات رسمی بهداشتی کشور پیش‌بینی کرده‌اند، احتمال وقوع موج جدید کرونا در روز‌های پایانی مهر و آغاز آبان دور از ذهن نیست. قرار گرفتن در بازوی نزولی پیک پنجم شرایط کرونایی کشور را بهتر کرده‌است، اما ویروس تاجدار همچنان می‌تازد.»

جوان 19 مهر

«آرمان ملی» تیتر زده «سیگـنال مثبـت ایران به غرب» و نوشته است: «رصد این شرایط و اظهارات طرفین برجام این نکته را برجسته می‌کند که همه طرفین برجام بر احیای توافق و مذاکرات تاکید دارند اما حاضر نیستند پیش از دیگران قدمی در راستای افزایش احتمال توافق در این مذاکرات بردارند.  این در حالی است که تحلیلگران بین‌المللی نیز نسبت به توافق در مذاکرات پیش‌رو  با توجه به اصرار غربی‌ها به تسریع در مذاکرات چندان نگاه خوشبینانه‌ای ندارند. چنانکه گفته می‌شود حتی اگر مذاکرات از سر گرفته شود، شانس زیادی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در سال جاری وجود ندارد. چراکه غربی‌ها فکر می‌کنند با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، از دیدگاه آنها کشورمان به نقطه‌ای بی‌بازگشت نزدیک شده  و از طرفی انتصاب باقری‌کنی به جای عراقچی در معاونت سیاسی و ریاست تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد به‌رغم آنکه تهران به احتمال زیاد در ماه‌های آتی به مذاکرات باز‌خواهد گشت اما چشم‌انداز مذاکرات در آینده نزدیک به آرامی به سمت مبهم‌ شدن و تیرگی پیش می‌رود. آنچه مسلم است و از اظهارات مقامات کشورمان نیز بر‌می‌آید اگر در مذاکرات پیش‌رو اهداف و امتیازات مد‌نظر هیأت مذاکره‌کننده ایرانی از جمله رفع تحریم‌ها اجرایی نشود، احتمالا توافقی هم شکل نخواهد گرفت. حال باید دید غربی‌ها در مذاکرات  پیش‌رو چگونه عملکردی خواهند داشت و آیا آن‌طور که نشان می‌دهند در عمل هم طالب احیای برجام و رسیدن به توافق هستند یا صرفا سخن از توافق می‌گویند.»

آرمان ملی 19 مهر

«ایران» در تیتر یک امروز خود «مروری بر 6 سفر استانی رئیس جمهوری در دو ماه» دارد و با تیتر «حکایت جمعه‌های مردمی» نوشته است: «در نخستین سفر استانی هیأت دولت به خوزستان، یکی از عکس‌های منتشر شده بیشتر مورد توجه قرار گرفت و آن عکسی بود از یک مراسم ساده در یکی از روستاهای هورالعظیم که طی آن رئیس جمهوری و وزرا همراه با اهالی روستا در یک خانه، روی صندلی‌های پلاستیکی نشسته بودند. ... ویژگی دیگر این سفرها، فشرده بودن برنامه‌ها است. به این صورت که در صبح یا عصر هر روز، چندین برنامه برای رئیس جمهوری تنظیم می‌شود. این ویژگی می‌تواند ناشی از واقعیتی باشد که رئیس جمهوری هم به آن اشاره کرده، مبنی بر اینکه پیش از انجام سفر، با برگزاری جلساتی مسائل و مشکلات هر استان احصا و بررسی می‌شود.  ... آیت‌الله رئیسی در 6 سفر اخیر بدون آنکه وعده‌های بزرگ مطرح کند یا بگوید که در این استان‌ها، در مدت زمانی اندک اتفاقاتی بزرگ خواهد افتاد، بر این نکته تأکید کرده که توسعه استان‌ها باید منطبق بر سندهای آمایش سرزمینی و البته بهره‌گیری از نیروهای انسانی بومی باشد. ... اما گذشته از عدالت برپایه آمایش سرزمین، تأکیدات رئیس جمهوری در برخی استان‌ها نشان از آن دارد که آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم، نسبت به برخی بی‌عدالتی‌ها که استان‌ها به آن مبتلا هستند وقوف دارند.»

ایران 19 مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها