خبر به روایت «فردا»

مطالبه محاکمه / شتاب واکسیناسیون/ ترس اسرائیل

کد خبر: 1092236

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مطالبه محاکمه / شتاب واکسیناسیون/ ترس اسرائیل

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود هشتک محاکمه روحانی که این روزها در فضای مجازی ترند شده را مورد توجه قرار می‌دهد؛ طبیعتا نه از باب همراهی، بلکه برای اعتراض. گزارش نویس این روزنامه حواسش به همزمانی این مطالبه با ارسال سه شکایت علیه روحانی از مجلس به قوه قضاییه هست اما ضرورتی برای اجرایی شدن این امر نمی‌بیند. این رونامه نوشته است: «شاید در نگاه اول این پیگیری های قضایی نسبت به قانون گریزی‌ها و ترک فعل های گسترده در دولت دوازدهم پسندیده و شایسته تقدیر به نظر برسد اما سوال اصلی اینجاست که آیا نمی شد نظیر چنین اقداماتی در هنگام روی کار بودن رئیس جمهور سابق یا اسبق صورت می گرفت تا تقاص حقوق پایمال شده ملت، نه در زمان عزلت نشینی و پایان مسئولیت‌ها بلکه همزمان با جلوس بر کرسی قدرت، بازستانده شود؟!» در ادامه این گزارش نیز به نقل از  علی صوفی، کارشناس سیاسی آمده است: «اگر قرار است آقای روحانی محاکمه شود، قبل از آن باید آقای احمدی‌نژاد محاکمه شود.»

آفتاب یزد 11 شهریور

«آرمان ملی» وضعیت شیوع کرونا در کشور را که از قضا وخیم‌تر از قبل است، تیتر یک کرده و از نبخشیدن آنهایی که موجب تاخیر در واکسیناسیون بودند، می‌گوید. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به نقد آن بخش از نمایندگان مجلس که رای مردم را با یک پست اجرایی عوض کردند، پرداخته است. البته گزارش نویس این روزنامه به مجالس قبلی و سابقه این اقدام نیز نظر دارد. او با تیتر «رفتن نمایندگان از بهارستان به پاستور!» لیستی تهیه کرده از نمایندگانی که در ادوار مجلس این جایگاه را ترک کرده و در سمت‌های جدید قرار گرفتند.

«آرمان ملی» در گزارش دیگری نیز وضعیت این  روزهای کشور را شرح داده و با تیتر «غم نان و ترس جان مطالبه ها را از یادمان بُرد» از افول مطالبه‌گری می‌گوید.

آرمان ملی 11 شهریور

«شرق» با در نظر گرفتن انتقاداتی که از دیروز به تشبیه رئیسی به رجایی و مالک‌اشتر شده است، از ناکامی پروژه رجایی سازی می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک هم شده، آورده است: «آنها که زمانی پیشاپیش، احمدی‌نژاد را با رجایی مقایسه می‌کردند، بعدا یادشان رفت که عملکردها را هم مقایسه کنند. مثلا گفته شد که پایه‌گذار سفرهای استانی محمدعلی رجایی بوده و احمدی‌نژاد از او الگو گرفته است ... یا گفته شد که رجایی با 10 نفر همراه به سازمان ملل رفت اما احمدی‌نژاد با صد نفر! ... حالا هنوز نه رئیسی ادعایی مبنی‌بر رجایی دوم بودن کرده است و نه اینکه در منش و رفتارش خواسته او را بازسازی کند‌. اما این‌بار خود اصولگرایان گویا دست‌بردار نیستند. همسر شهید رجایی زمانی گفته بود: «عملکرد دولت نهم به قدری ضعیف و غیرقابل دفاع است که همان افرادی که در دوره گذشته اسم احمدی‌نژاد را روی برگه‌های رأی نوشتند، الان عصبانی هستند و با توجه به شناختی که از او به دست آورده‌اند، از مطرح‌شدن دوباره اسم شهید رجایی خشمگین هستند و حتی در سفرهای استانی دولت اعتراض خود را به گوش دولتی‌ها رسانده‌اند». اصولگرایان باید از هم‌اکنون نگران تکرار این موقعیت باشند.»

شرق 11 شهریور

«اعتماد» با استفاده از عکسی از استقبال ظریف از جایگزین خود، از تغییر رویه جریان اصولگرا نسبت به برجام و FATF می‌نویسد. آرمین منتظری در این گزارش که با تیتر «جان تازه برجام» عکس یک شده، آورده است: «نگاهی به دولت رییسی و کابینه‌اش نشان می‌دهد که اساسا از میان مسوولان این دولت، فردی را نمی‌توان یافت که نسبت به اصل برجام و در قدم بعد، نسبت به احیای آن نظر مساعد و شفافی داشته باشد. اگرچه در حال حاضر پرونده مذاکره برجام از سوی وزارت خارجه دنبال می‌شود اما زمزمه‌هایی در این خصوص که قرار است این پرونده بار دیگر به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود، به گوش می‌رسد. علاوه بر این، انتصاب‌های رییسی در وزارت امورخارجه و سازمان انرژی هسته‌ای نیز نشان می‌دهد که ابراهیم رییسی در این انتصاب‌ها فاکتور پیشبرد مذاکرات برجام را لحاظ نکرده است. امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رییسی مشهور است که در امور منطقه‌ای تخصص دارد و سال‌ها معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه بوده است. از سوی دیگر انتصاب اسلامی به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی نیز نشان از این دارد که رییسی نسبت به دریافت ابتکارات تاکتیکی و فنی از سوی سازمان انرژی اتمی درخصوص پرونده برجام تمایلی از خود نشان نداده است.»

اعتماد 11 برجام

«سازندگی» بایدن را سوژه عکس روی جلد کرده و با تیتر «توفان سیاسی علیه بایدن» به دنبال پاسخ به این سوال است که «بحران افغانستان رئیس جمهور آمریکا را به زیر می‌کشد؟» 

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا نیز در این رابطه نوشته است: «ایالات متحده به واسطه شکست سیاست راهبردی – نظامی‌اش در افغانستان و هزینه‌های بالایی که در اینباره متحمل شد، از این کشور خارج شد، خروجی که باید زودتر رخ می‌داد.»

سازندگی 11 شهریور

«ایران» امروز خوش خبر است! این روزنامه دولتی در گزارشی که عکس یک کرده است، با اشاره به اخبار مربوط به واردات و تامین واکسن از «شتاب در واکسیناسیون» می‌گوید. گروه اجتماعی این روزنامه در گزارش خود آورده است: «وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت و امور خارجه از آغاز یک هفته پرواکسن در کشور حکایت دارد. آن هم در شرایطی که منحنی پیک ابتلا در موج پنجم به قله نزدیک شده و حتی در برخی استان‌ها گفته می‌شود شیب ابتلا و فوتی‌ها روندی ثابت و گاهی روبه کاهش را نشان می‌دهد. آمارها بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از وضعیت تزریق واکسن نیز بدین ترتیب است که تاکنون 19 میلیون و 9 هزار و 623 نفر دوز اول واکسن کرونا و 9 میلیون و 58 هزار و 204 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 28 میلیون و 67 هزار و 827 دوز رسید. با احتساب آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، از ظهر روز نهم تا ظهر 10 شهریور بالغ بر ۵۶۶هزار و ۲۴۱ دوز واکسن در کشور تزریق شده است.»

ایران 11 شهریور

«کیهان» امروز یکی از آن گزارش‌های تحلیلی خود حول محور اقتصاد و معیشت را تیتر یک کرده و با عنوان «مهار غول گرانی با انضباط مالی در بودجه‌نویسی و اجرا» نوشته است: «نشانه‌های کسری بودجه و رشد بی‌رویه پایه پولی در یک سال پایانی دولت تدبیر این روزها بیش از گذشته لمس می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت برخی کالاهای اساسی طی یک سال اخیر بین 27 تا 79 درصد افزایش یافته است.»

این روزنامه اصولگرا «تصمیمات جدید برای حمل میلیون‌ها تن کالای اساسی به داخل کشور» را در بخش دیگری از صفحه یک امروز مورد توجه قرار داده است.

کیهان 11 شهریور

«جوان» امروز خواستار محاکمه است؛ آن هم محاکمه کاسبان دولت کرونا! این روزنامه در گزارشی که تیتر یک کرده، آورده است: «گذشته از اینکه این دارو چگونه از بازار سیاه سر در می‌آورد، اما اصرار بر تجویز و استفاده از دارو‌های غیر مفید در درمان پشت‌پرده‌هایی دارد و از فعالیت‌های مافیای دارو و درمان و برخی کاسبان کرونا در ساختار بهداشتی کشور حکایت دارد؛ ماجرایی که با افشاگری‌هایی از سوی برخی پزشکان و متخصصان همراه بوده‌است. اعتراف به بی‌اثر بودن دارو‌هایی همچون رمدسیویر یا فاویپیراویر موضوعی است که حالا علاوه بر چهره‌ها و مسئولانی همچون مینو محرز، مصطفی قانعی رئیس سابق کمیته علمی و انتشار گزارش رسمی سازمان جهانی بهداشت، با افشاگری‌های جدیدی همراه بوده تا معلوم شود پشت پرده استفاده از دارو‌های بی‌اثر برای درمان بیماران که در مواردی حتی به مرگ آنان ختم شده چه بوده‌است!»

این روزنامه اصولگرا با استفاده از عکسی که این روزها در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفته بود از بازار خودرو ، افزایش قیمت‌ها و کاهش معاملات می‌گوید.

جوان 11 شهریور

«وطن امروز» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده تبعات خروج آمریکایی‌ها از افغانستان برای اسرائیل را مورد توجه قرار داده و با تیتر «اسرائیل باید بترسد» می‌نویسد: « در شرایطی رژیم صهیونیستی منفعلانه خروج آمریکا از باتلاق افغانستان را به نظاره نشسته است که ترتیبات امنیتی شکل‌‌گرفته در منطقه هم به سود رژیم صهیونیستی پیش نمی‌رود و سران این رژیم نگران هستند خروج آمریکا در عراق تکرار نشود. مقامات دولت جدید ائتلافی اسرائیل شامل نفتالی بنت، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ که پس از روی کار آمدن خط‌و‌نشان‌های پیاپی برای ایران می‌کشیدند و حتی پس از هدف قرار گرفتن کشتی «مرسر استریت»، ایران را تهدید به اقدام نظامی کردند، این روزها مشغول التماس به دولت بایدن برای تشکیل ائتلافی در منطقه شبیه به پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو) برای مقابله با ایران هستند. »

وطن امروز 11 شهریور


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها