خبر به روایت «فردا»

پیش‌داوری اصلاح‌طلبان درباره تیم اقتصادی دولت/ واکسن سیاسی / قهر با دانشگاه

کد خبر: 1091323

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیش‌داوری اصلاح‌طلبان درباره تیم اقتصادی دولت/ واکسن سیاسی / قهر با دانشگاه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«سازندگی» نیم‌رخی از محسن رضایی را عکس روی جلد کرده و از انتصاب او به عنوان معاون اقتصادی ریاست جمهوری انتقاد می‌کند. انتقادش البته بیشتر چندگانگی در فرماندهی اقتصادی است. برای همین هم با تیتر «یک اقتصاد و چند فرمانده» با اشاره به اینکه «دولت هنوز ایده اقتصادی خود را ارائه نکرده است» می‌پرسد: «از میان محسن رضایی، محمد مخبر، مسعود میرکاظمی یا احسان خاندوزی کدام یک از سیاست‌های اقتصادی دولت را تبیین می‌کند؟»

اکبر منتجبی نوشته است: «سوال اساسی این است ژنرال‌های متفاوت اقتصادی دولت از چه مکتبی سربرآورده‌اند و به چه دیدگاهی باور دارند؟ واقعیت این است که انتساب آنها به مکاتب اقتصادی چندان راحت نیست. هیچ یک از آنها دیدگاه اقتصادی واحدی ندارند». 

سازندگی 8 شهریور

«آرمان ملی» نیز از آنچه ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت می‌خواند، نگران است. این روزنامه اصلاح‌طلب امروز گفت‌وگویی دارد با علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و به نقل از او می‌نویسد: «رئیسی پس از انتخاب مخبر به عنوان معاون اول عنوان کردند که ایشان مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت خواهند بود. این در حالی است که محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور انتخاب شده است. به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های اقتصادی این افراد با هم هماهنگ نیست و بلکه اختلاف نظرهایی وجود دارد. از سوی دیگر خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شده‌اند که هیچ سابقه اجرایی ندارند و صفر کیلومتر هستند. دیدگاه‌های وی که در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشته نیز با دیدگاه دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت متفاوت است. در شرایط کنونی نام آقای صالح آبادی برای ریاست بانک مرکزی مطرح است که ایشان  نیز دیدگاه متفاوتی نسبت به دیگران دارد. به هرحال ایشان در گذشته در بورس فعالیت موفقی داشته و حاضر نیست از سیاست‌های خود عدول کند و تابع سیاست‌های افراد دیگر باشد. اعضای تیم اقتصادی دولت به دنبال سیاست هایی هستند که در گذشته تجربه نشده است. این در حالی است که صالح آبادی این سیاست ها را تجربه کرده و اتفاقا عملکرد موفقی نیز داشته است. هنگامی‌که این مسائل را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که با ادعاهای محسن رضایی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری دارد، مخبر به عنوان معاون اول دارد و خاندوزی و صالح آبادی دارند در نهایت به یک هماهنگی نخواهند رسید و نمی‌توانند به یک نتیجه واحد در تصمیم گیری ها دست پیدا کنند.»

آرمان ملی 8 شهریور

«آفتاب یزد» امروز دولت را نقد به خاطر دستوراتی پیرامون کنترل قیمت‌ها و تورم نقد می‌کند! این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «رئیس جمهور تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد» می‌پرسد: «آقای رئیسی! به چه کسی دستور می‌دهید؟» این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از علی سعدونی کارشناس اقتصادی می‌نویسد: «وقتی هنوز رئیس بانک مرکزی منصوب نشده چطور دستور می‌دهند که تورم کنترل شود و ارزش پول ملی تقویت شود؟ مسئول امر اصلا حضور ندارد».

موضوع دیگری که «آفتاب یزد» امروز مورد توجه قرار داده گمانه‌زنی‌ها درباره معاونت زنان ریاست جمهوری است. این روزنامه اصلاح‌طلب الهام یاوری که به واسطه حضور در جلسه دولت و رهبری سرزبان‌ها افتاد را عکس یک کرده اما او را شایسته جایگاه معاونت زنان نمی‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «خانم مهندس در پست غیرتخصصی؟» به نقل از توران ولی مراد کارشناس و فعال حقوق زنان نوشته است: «رسیدن به خانم یاوری برای قرارگیری در معاونت زنان به این معنا است که کاملا همه شاخصه‌ها نادیده گرفته شده است. شاخصه‌هایی که لازم نیست برای جریان سیاسی خاصی باشد.مثلا این معاون باید بر مسائل زنان اشراف داشته باشد و با صاحب نظران و فعالین این حوزه تعامل داشته باشد.»

آفتاب یزد 8 شهریور

«ایران» نیز «مأموریت تیم اقتصادی دولت» را تیتر یک کرده است. این روزنامه دولتی مصاحبه‌ای با عباس هشی، اقتصاددان دارد. او نیز نقد‌های جدی بر ساختار وزارت اقتصاد، حدود اختیارات وزیر اقتصاد، تشتت آرای بواسطه حضور وزرای دیگر در تیم اقتصادی دارد و از رئیس جمهوری می‌خواهد اختیار دولت را به دست کاسبان تحریم ندهد.

«ایران» در عکس یک خود نیز با تیتر «طلب زندگی از طالبان» به بیم و امیدهای زندگی زنان افغانستان می‌پردازد. ترانه بنی‌یعقوب نقل قول‌هایی از زنان افغانستانی که توام است با نگرانی و ترس را کنار هم قرار داده و نوشته است: «مردم افغانستان روز و شب خود را با همین بیم وامیدها می‌گذرانند؛ اینکه سرانجام این کشور هم روی صلح را خواهد دید یا همچنان همه چیز طعم خون و مرگ و انتحاری خواهد داد. آنها از خود می‌پرسند افغانستان چند سال بعد چگونه جایی برای زنان و دختران خواهد بود؟»

ایران 8 شهریور

«شرق» علی لاریجانی را عکس یک کرده اما نه به خاطر اینکه با او گفت‌وگو کرده باشد یا او اظهار نظر جدید و قابل توجهی کرده باشد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «پرونده ردصلاحیت لاریجانی همچنان مفتوح» در واقع مصاحبه دیروز غلامرضا مصباحی مقدم با ایسنا را بهانه کرده و نوشته است: «به نظر می‌رسد موضوع علت ردصلاحیت علی لاریجانی با توجه به تذکر مهمی که رهبر انقلاب درباره جبران ظلم واقع‌شده داده‌اند، نزد افکار عمومی و اهالی سیاست لاینحل باقی مانده و شاید انتظار این است که نهادهای ذی‌صلاح درباره این موضوع به صورت شفاف با مردم سخن بگویند تا دست‌کم در دوره‌های آتی انتخابات ابهامی در روند بررسی صلاحیت‌ها در پیشگاه مردم به وجود نیاید.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده نیز سراغ ماجرای تحقیق و تفحص از املاک رفته و با اشاره به نامه فرمانداری و به نقل از محمود میرلوحی، عضو شورای شهر پنجم، نوشته است: « این اقدام فرمانداری غیرقانونی و غیرحقوقی است و می‌توان از آن برداشت سیاسی کرد. نخست؛ از زمان قانونی آن گذشته و دیگر مرجع رسیدگی به این گزارش، هیئت تطبیق نیست. دوم؛ مستندات درخواست‌شده طی سی‌دی ارائه شده و همچنین گزارشات تحقیق و تفحص باید به قوه قضائیه ارسال شود تا درخصوص مصادیق آن اظهارنظر کنند.»

شرق 8 شهریور

«اعتماد» که هر از گاهی یک متن را به جای عکس یک استفاده می‌کند، امروز هم چنین کرده است. متن مربوط نیز گزارش نبوده و در واقع یادداشتی است به قلم عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که ستون  ثابتی در صفحه یک این روزنامه دارد. عبدی در یادداشت مذکور اما با عنوان «واکسیناسیون یا واکسیاسیون» نوشته است: «پرسش آغازین برای نوشتن این مقاله این بود که واکسیناسیون چگونه سیاسی و تبدیل به واکسیاسیون یا سیاسی شد؟! هنگامی که درباره این پرسش دقت می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که چه چیزی در این کشور سیاسی نیست که واکسن نباشد؟... سیاسی شدن هر پدیده‌ای در ایران ریشه در چند عامل دارد. یکی شکاف میان مردم و قدرت است. دیگری فقدان رسانه رسمی معتبر و آزاد برای اطلاع‌رسانی درست، سوم وجود شکاف عمیق اجتماعی و قطبی شدن جامعه و بالاخره ضعف نهادهای مدنی و تخصصی و کاهش قدرت و اعتبار آنها در جامعه است. همچنین میل حکومت به تبلیغاتی کردن همه امور و نمایش دادن آن به عنوان یک دستاورد بی‌مانند در سیاسی شدن امور نقش بسزایی دارد.»

اعتماد 8شهریور

«وطن امروز» آن تصویر جنجالی از چرت زدن بایدن در دیدار با بنت را از دست نداده و به رئیس جمهور آمریکا کنایه می‌زند. این روزنامه اصولگرا با تیتر «خوشخواب» بایدن را عکس یک کرده و نوشته است: «جو بایدن با چرت زدن در مقابل دوربین‌های خبری حین دیدار رسمی با نفتالی بنت در کاخ سفید، عملا آرزوی دونالد ترامپ و حامیان جمهوری‌خواه را بر آورده کرد. رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا جمعه گذشته در حالی که میزبان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود، در اوج بحث با او درست مقابل چشم هیات اسرائیلی و خبرنگاران به خواب رفت.»

این روزنامه اصولگرا در گزارشی دیگری پیرامون همین دیدار ، با تیتر «گنده‌گویی در واشنگتن» می‌نویسد: «با وجود تهدیدات آشکار ضد ایرانی رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم در حال تنزل از خط و نشان کشیدن‌های خود هستند. طی روزهای گذشته در جریان سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس با اشاره به دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیست و رئیس‌جمهور آمریکا گزارش داد بنت در این ملاقات راهبرد ادعایی خود علیه ایران را ارائه داده که به دنبال ضربه به ایران از طریق اقدامات کوچک متعدد است. »

وطن امروز 8 شهریور

«کیهان» امروز در مقام دفاع از دولت سیزدهم و در پاسخ به منتقدان نوشته است: «ساخت سالانه یک میلیون مسکن شدنی است». این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده، آورده است: «بر خلاف جوسازی یک جریان رسانه‌ای علیه برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن، مردم به وعده دولت مردمی برای تولید مسکن امیدوارند و اظهارات کارشناسان هم از این موضوع حمایت می‌کند.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو امروز خود نیز با عنوان «سفـره مـردم اسیر دست دلالان و واسطه‌ها» بخش پایانی «عبرت‌های تاریخی دولت قبل از بازار کالاهای اسـاسـی پیش روی دولت جدید» به قلم حسن رضایی را منشتر کرده و آورده است: «مردم با خاطرات تلخی از دولت حسن روحانی خداحافظی کردند. تلخ‌ترین‌ها برای اکثریت مردم اما حتما تورم بی‌امان و بی‌وقفه در حوزه نیازهای اساسی و روزمره مردم طی سال‌های گذشته بود.»

کیهان 8 شهریور

«جوان» مدال‌های کاروان پارالمپیک ایران را عکس یک کرده و برای تیتر یک نیز سراغ گزارشی رفته که انصراف 52 درصد در داوطلبان کنکور امسال از انتخاب رشته را بررسی می‌کند. این روزنامه اصولگرا با تیتر «قهر معنادار جوانان با دانشگاه» نوشته است: «در جدیدترین نظرسنجی ایسپا آمده‌است که حدود ۶۰ درصد از شهروندان امیدی به بهتر شدن وضعیت کشور در سال آینده ندارند. این نظرسنجی در روز‌های ۱۷ تا ۲۰ مرداد و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل ایران (شامل مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه هزارو۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده‌است.»

این روزنامه اصولگار به نقل از امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه می‌نویسد: «مشخص است که در شرایط ناامیدی از آینده، برخی انگیزه ادامه تحصیل را از دست خواهند داد و تنها در شرایط خاص حاضر به دانشگاه رفتن می‌شوند». او با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، اظهار می‌دارد: «در چنین شرایطی که تحصیلات دانشگاهی، بازار کار مناسبی ندارد، ادامه تحصیل، جذابیت خودش را از دست داده است». به عقیده این استاد دانشگاه، عده‌ای از داوطلبان در کنکور شرکت کرده‌اند تا خودشان را محک بزنند در حالی که آن‌ها از ابتدا قصد درس خواندن نداشته‌اند.

جوان 8 شهریور

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها