خبر به روایت «فردا»

جنجال بنزین ، فامیل بازی و خزانه خالی

کد خبر: 1105441

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنجال بنزین ، فامیل بازی و خزانه خالی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» تیتر یک خود را اختصاص داده به اختلال بنزینی دیروز و با عنوان «حمله سایبری به مردم» نوشته است: «پیش از ظهر روز گذشته در نقاط مختلف کشور خبرهایی مبنی بر اختلال در جایگاه‌های سوخت و قطع ناگهانی نازل‌های بنزین در رسانه‌ها مطرح شد. بروز مشکل فنی در سیستم، مورد حمله سایبری قرار گرفتن سیستم فنی سوخت‌رسانی و پیش‌زمینه‌ای برای افزایش قیمت بنزین، از پرتکرار‌ترین گمانه‌زنی‌های اولیه درباره علت این اتفاق بود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک شده اما به بایدن و اوضاع سلامت عقل او پرداخته است. وطن امروز با تیتر «خورزو‌خان‌سلام!» نوشته: « در انتهای سخنرانی‌اش در شهر «کرنی» درباره طرح دولتی «بازسازی بهتر پساکرونا» به خیال آنکه شخصی روی سن در کنارش قرار دارد، به سمت راست خود چرخید و دستش را برای دست دادن با این شخص فرضی دراز کرد؛ صحنه‌ای باور نکردنی که به خنده‌دارترین سکانس‌های فیلم‌های کمدی هالیوود پهلو می‌زد. البته این تنها گاف آن روز بایدن نبود و او دستش را در حالی به سوی فرد خیالی کنار خود دراز کرد که نه‌تنها در یک مراسم مربوط به کرونا، ماسک بر صورت نداشت، بلکه لحظاتی قبل هنگام سرفه دستش را جلوی دهانش برده بود. بایدن پس از آنکه با «خورزو خان» دست داد، از پله‌ها پایین رفت و با همان دست آلوده با مقامات محلی دست داد».

وطن امروز 5 آبان

«اعتماد» غائله بنزین دیروز را با تیتر «صبح : حمله سایبری  بعدازظهر : بازگشت نظم و آرامش به جایگاه‌های سوخت» پوشش داده و در گزارشی که عکس یک شده، نوشته است: «پمپ‌های بنزین به‌نحوی از مدار مدیریت خارج شده و امکان استفاده از آن وجود نداشت و به ‌جای درج داده‌های مربوط به دریافت بنزین روی صفحه دیجیتال پمپ‌های بنزین، عبارت «حمله سایبری» و چند شعار سیاسی جایگزین شده بود.  آنچه اما بر پیچیدگی این اوضاع افزود، از کار افتادن چند تابلوی الکترونیکی بزرگراه‌ها در برخی کلانشهرهای کشور ازجمله اصفهان بود که همزمان با بروز اختلال در سامانه سوخت رخ داد و عجیب آنکه شعارهایی مشابه آنچه روی صفحه دیجیتال پمپ‌های بنزین شاهد بودیم، بر این چند تابلوهای الکترونیکی بزرگراه‌ها نیز درج شده بود. این در حالی است که دیتاسنتر و شبکه کارت سوخت در اختیار شرکت پالایش و زیرمجموعه وزارت نفت است، حال آنکه تابلوهای الکترونیکی بزرگراه‌ها ارتباطی به وزارت نفت نداشته و تحت کنترل پلیس راهور و زیرمجموعه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است.»

اعتماد 5 مهر

«جوان» عکس یک خود را به مذاکراتی که امروز علی‌ باقری‌کنی در بروکسل انجام می‌دهد و گفته می‌شود که مقدمه از سرگیری مذاکرات برجامی در وین است، اختصاص داده و نوشته: «این بار، تهران با دستی پرتر از همیشه پشت میز می‌نشیند؛ تولید اورانیوم ۶۰ درصدی که در تاریخ برنامه هسته‌ای ایران بی‌سابقه است و تزریق اورانیوم ۲۰ درصدی به یک تک سانتریفیوژ IR-۶ که قرار است از آن، اورانیوم ۶۰ درصدی تولید کند.»

این روزنامه اصولگرا البته بخشی از صفحه یک امروز خود را به جنجال دیروز یعنی حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌ها اختصاص داده است. وطن امروز با تیتر «توطئه سایبری سوخت!» نوشته است: «توطئه علیه جایگاه‌های سوخت سراسر کشور که سایبری بودن آن تأیید شد، ناکام ماند و به عبارتی سوخت! تا پایان وقت دیروز بیشتر جایگاه‌های سوخت استان‌ها سوخت‌رسانی را -البته بدون کارت سهمیه - از سر گرفتند و برخی جایگاه‌ها نیز توزیع بنزین سهمیه‌ای را هم بعد از غروب آفتاب آغاز کردند، با این حال تحلیل‌ها درباره چرایی این واقعه یکسان و قانع‌کننده نبود.»

جوان 5 آبان

«آفتاب یزد» در شماره امروز برخلاف برخی از روزنامه‌ها که به خاطر قضیه بنزین، از سایر موضوعات داغ روز غافل شدند عمل کرده و سعی کرده به همه موارد به پردازد. مثلا تیتر یک خود به ماجرا استخدام‌های رانتی خاصه در وزارت نفت داده و به نقل از سعید معدنی جامعه شناس نوشته است:« این موضوع جدیدی نیست و چند دهه‌ای است که این نوع تبعیضات وجود دارند. از زمانی که داستان گزینش به وجود آمد به بهانه آن تبعیضات هم شروع شد. تبعیض در استخدام باعث افسردگی و استرس جوانانی می‌شد که نمی‌خواستند به ریاکاری روی بیاورند. ... به همین خاطر است که 4 میلیون ایرانی مهاجر در کشورهای دیگر حضور دارند. ... این روزها به دلیل گسترش فضای مجازی این موارد به راحتی افشا می‌شود در صورتی که در ادوار گذشته چنین مسائلی رخ داده اما فضای مجازی‌ای برای افشای آن‌ها وجود نداشته است .نکته جالب توجه این است که بسیاری تمایل دارند تحت عنوان طرح صیانت این فضای افشاگری را محدود سازند».

در این گزارش اشاره‌ای هم به ماجرای استخداد داماد شهردار تهران شده اما این روزنامه اصلاح‌طلب این را کافی ندیده و یک گزارش جداگانه راه هم به این بحث اختصاص داده است. آفتاب یزد با تیتر «فامیل بازی در بهشت؟!» شرحی از ماجرا و واکنش‌ها داده و نهایتا نوشته است: «شهردار تهران برای توجیه انتصاب صورت گرفته اشراف و نظارت دقیق را بهانه می‌کند، این موضوع شائبه نوعی توهین به سایر مدیران شهرداری را به وجود می‌آورد! چرا که به وضوح شهردار می‌گوید هیچ اعتمادی به کارمندان خود ندارد و به همین دلیل هم دامادش را به عنوان ناظر منصوب کرده است! سوال اینجاست که اگر تخطی در شهرداری صورت می‌گیرد و شهردار از آن مطلع است، چه نیازی به ناظر وجود دارد؟ آیا شهردار این اختیار را ندارد که مفسدان را عزل یا اخراج کند؟»

آفتاب یزد 5 آبان

«کیهان» با اختلالی که دیروز در امر توزیع سوخت ایجاد شد خیلی خونسرد برخورد کرده و در گزارشی که عکس یک کرده با عنوان «بازگشت تدریجی آرامش به روند توزیع سوخت در کشور» نوشته است: «بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد گویا باز هم پای زنگنه در بروز یک مشکل در حوزه نفت و گاز در میان است. به گزارش نفت نیوز، امین رضانواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور یادآور شد: «متأسفانه در هشت سال گذشته به لحاظ بی‌توجهی به‌ سامانه هوشمند سوخت، این سامانه دچار استهلاک شده است». در دولت قبل زنگنه، وزیر سابق نفت برای حذف سامانه هوشمند سوخت مدام می‌گفت وزارت نفت نمی‌تواند سالانه 20 میلیارد تومان برای این سامانه خرج کند، پس بهتر است این سامانه جمع شود!»

قابل توجه آنکه در گزارش دیگری که تیتر دو شده خبر داده که «حملات سایبری به سرزمین‌های اشغالی اطلاعات شخصی بنی‌گانتس و هزاران صهیونیست افشا شد».

این روزنامه اصولگرا نامه جنجالی درباره خالی بودن خزانه را هم از قلم نیانداخته و در یکی از تیترهای کناری خود با عنوان «انتشار سؤال‌برانگیز یک نامه درباره خالی بودن خزانه!» نوشته است: «در شرایطی که امید مردم به بهبود اوضاع اقتصادی افزایش یافته است دیروز نامه‌ای منتشر شد که در آن ادعا شده در روزهای پایانی دولت دوازدهم‌، حسن روحانی خطاب به رئیس وقت سازمان برنامه از خالی بودن خزانه سخن گفته است!»

کیهان 5 آبان

«شرق» برخلاف دیگر روزنامه‌ها قضیه بنزین را خیلی جدی نگرفته و آن را در حد تیتر دو یعنی یک باکس قرمز کوچک دیده است. در عوض روحانی را به بهانه ماجرای خالی بودن خزانه عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «صدق و کذب تخلیه خزانه» ننوشته است: « توپخانه دولت سیزدهم همچنان دولت پیشین را نشانه می‌رود و در حالی از گشایش و بهبود اقتصادی در چند ماه فعالیت خود می‌گویند که هم‌زمان اسنادی منتسب به دولت پیشین منتشر می‌کنند که بگویند «خزانه تخلیه‌شده» تحویل گرفتند. ... این‌همه تأکید بر خزانه خالی و احتمال ورشکستگی دولت اگر مشکوک نباشد، دست‌کم گل‌به‌خودی است و نمی‌تواند کمکی به پیشبرد مذاکرات و رسیدن به توافقی مفید باشد. سناریوی حمله به دولت پیشین البته در ماه‌های ابتدایی بسیاری از دولت‌ها در ایران به همین سبک‌و‌سیاق پیش رفته و حتی «حسن روحانی» که آماج سنگین‌ترین حملات است، در ماه‌های ابتدایی دولت‌داری خود از خزانه خالی سخن می‌گفت و کار حتی به جایی رسید که رئیس دولت پیش از روحانی رسما به صدواسیما و مردم نامه نوشت و خواستار پاسخ‌گویی به «حملات و اتهامات» شد. دور گردون چرخید و حالا همین فیلم‌نامه و سناریو البته با تغییر نقش‌ها و بازیگران اصلی به رئیسی و روحانی رسیده‌ است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب البته زاکانی را هم عکس دو کرده و جدا از گزارشی که به ماجرای استخدام داماد او اختصاص داده، در یک گزارش دیگر به «داماد سرخونه‌های سیاست» پرداخته و از داماد محسن رضایی، داماد نعمت‌زاده، داماد احمد خاتمی، داماد حسن روحانی، داماد محمد شریعتمداری، داماد حداد عادل و داماد احمدی‌نژاد نوشته است.

شرق 5 آبان

«ایران» هم ماجرای بنزین که دیروز حسابی شهر را بهم ریخته بود؛ از آخر به اول دیده و تیتر زده «بازگشت تدریجی جایگاه‌های سوخت به مدار». این روزنامه دولتی در گزارش خود آورده است: «قطع سامانه هوشمند سوخت در روز گذشته، چند ساعتی پمپ بنزین‌های کشور را تعطیل کرد. به طوری که در این مدت، از حدود 3 هزار و 900 جایگاه سوختی که برای عرضه بنزین در کشور وجود دارد، فقط تعداد محدودی توان عرضه بنزین داشتند؛‌ آن هم به صورت آفلاین و با نرخ دوم.  مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» در ظهر روز گذشته نیز از تعطیلی پمپ بنزین‌های برخی از مناطق تهران حکایت داشت. صف‌های طولانی در ورودی پمپ بنزین‌ها برای سوخت‌گیری در اولین فرصت نیز مسأله‌ای بود که توجه را به خود جلب می‌کرد. ساعاتی بعد از این اختلال سراسری در سیستم سامانه هوشمند سوخت و تعطیلی پمپ بنزین‌ها، گمانه‌زنی‌ها در‌خصوص علت این ماجرا شروع شد.»

«ایران» تیتر یک خود را نیز به «گردهمایی همسایگان افغانستان در تهران» که امروز برگزار می‌شود، اختصاص داده و نوشته است: «بر اساس اعلام وزیر امور خارجه کشورمان «تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان» راهکار سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران در سازوکار رایزنی همسایگان افغانستان پیرامون تحولات و آینده این کشور پیگیری می‌کند. تهران امروز میزبان دومین نشست همسایگان افغانستان است که با حضور وزرای خارجه 6 کشور همسایه این کشور به علاوه وزیر خارجه روسیه برگزار می‌شود. در عین حال برگزاری این نشست در تهران فرصتی شد تا وزیر خارجه کشورمان روز گذشته از وزرای خارجه ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان استقبال و میزبانی کند و به رایزنی با آنها درباره تحولات افغانستان و نیز روابط دوجانبه بپردازد.»

ایران 5 آبان

«آرمان ملی» تیتر یک خود را صرف یادآوری وعده‌های آقای زاکانی به خودش کرده و در گزارشی با عنوان «آقای شهردار! وعده‌هایتان را فراموش کردید» نوشته است: «شاید زمانی که شورای شهر تهران به‌رغم اشکال‌های قانونی علیرضا زاکانی را به‌عنوان شهردار تهران برگزیدند و وزیرکشور نیز بر این حرکت مهر تاییدی زد، انتظار می‌رفت که زین پس در شهرداری تهران نیز از این‌گونه انتصابات داشته باشیم. زاکانی که هفته گذشته جذب هر نیروی جدیدی در شهرداری تهران را ممنوع کرده بود و در بخشنامه‌ای که ابلاغ کرده بود، آورده بود که: «جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید زیر هر عنوان و با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از تمام‌وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت، پیمانکاری، شرکتی، مشاوره‌ای، حق‌الزحمه‌ای، ساعتی و پروژه‌ای و حتی انجام خدمت به طور رایگان یا افتخاری در شهرداری تهران ممنوع است»، حسین حیدری داماد خودش را به سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرده است. باید از آقای شهردار که در انتخابات ریاست‌جمهوری از شایسته‌سالاری  و  عدم انتصاب فامیل در مسئولیت‌های مختلف صحبت کرده بود پرسید نظرات دیروزتان را باور کنیم یا انتصاب امروز را؟ به نظر می‌رسد تا زمانی که مجلس، قانون مدونی برای عدم به‌کارگیری اقوام و فامیل تصویب نکند این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت.»

آرمان ملی 5 آبان

«سازندگی» اما با همان سیاق خود و بی‌توجه به اخبار و موضوعات داغ روز جلد خود را به «جنگ جدید سینما» یعنی فیلم سینمایی که هومن سعید با عنوان جنگ جهانی سوم می‌سازد، اختصاص داده است. در گزارش خود نیز با آب و تاب فراوان و چنانکه به یک سری اسرار محرمانه بین‌المللی دست یافته اند، نوشته است: «جدیدترین فیلم هومن سیدی با عنوان «جنگ جهانی سوم» در شمال کشور در حال فیلمبرداری است. اگرچه تا کنون هیچ خبری از این فیلم و هیچ تصویری از آن منتشر نشده است اما گروه سینمایی سازندگی به جزئیاتی از پرژوه جدید هومن سیدی دست یافت.  ... محسن تنابنده تنها بازیگر ستاره فیلم سسیدی است که با یک بازی متفاوت در نقشی سخت به هنرنمایی پرداخته و سیدی مثل پروژه‌های دیگرش این بار هم سراغ یک سری چهره جدید و نوظهور رفته است. در خلاصه داستان این فیلم که در اختیار سازندگی قرار گرفته، آمده «من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم...» «جنگ جهانی سوم» با سرمایه‌گذاری صد در صدی نماوا درحال تولید است و در واقع این اولین باری است که یک پلتفرم پخش آنلاین به ساخت یک پروژه سینمایی ورود کرده است».

سازندگی 5 آبان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها