خبر به روایت «فردا»

چشم‌ها به افغانستان / بهانه اصلاح‌طلبان برای هجمه به مجلس/ تعطیلی نیم‌بند و افزایش نگرانی‌ها

کد خبر: 1087433

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چشم‌ها به افغانستان / بهانه اصلاح‌طلبان برای هجمه به مجلس/ تعطیلی نیم‌بند و افزایش نگرانی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» با تیتر امروز خود حال این روزهای افغانستان را به حضور و سیاست‌های آمریکا در منطقه و این کشور همسایه مربوط دانسته است؛ آنجا که می‌نویسد «ولایات متحده طالبان» و عکسی انتخاب کرده که نشانگر حضور چندین ساله نیروهای آمریکایی در افغانستان است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز از تصمیمات تازه ستاد مقابله با کرونا استقبال کرده و نوید «تحول در مدیریت کرونا» را می‌دهد. 

وطن امروز در تیترهای کناری خود نیز به همه مقولات پرداخته است. از اظهارات مقام پنتاگون مبنی بر در کار نبودن گزینه نظامی برای منطقه و ایران تا اظهارات سیدحسن نصرالله و قیمت هویج.

وطن امروز 24 مرداد

«اعتماد» اما بر خلاف «وطن امروز» که تاخت و تاز امروز طالبان را میراث آمریکایی‌هایی دانسته بود، به بررسی تاثیر خروج نیروهای آمریکایی در پیشروی‌های طالبان می‌پردازد. محمدحسین  لطف‌الهی در این گزارش با عنوان «داستان یک پایان» می‌نویسد: «بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا برای خروج نظامی از افغانستان و تداوم اجرای این سیاست از سوی جو بایدن «اصلی‌ترین» دلیل سرعت گرفتن پیشروی‌های طالبان است. ... برخی کارشناسان هم نظری متفاوت دارند و از سیاست دولت بایدن درخصوص خروج سریع از افغانستان و عدم ایجاد تغییر در سیاست‌های دولت پیشین حمایت می‌کنند.»

اعتماد 24 مرداد

«سازندگی» نیز جلد امروز خود را به وضعیت افغانستان اختصاص داده و در عین حال از سیاست‌های ایران در این زمینه انتقاد می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «لویاتان اسلامی در افغانستان» نوشته است: «ایران می‌تواند با مشارکت فعالانه در فرایند صلح افغانستان و حمایت از قانون اساسی این کشور با مکانیسم انتخابات، هم مانع قدرت گرفتن طالبان شود و هم به امنیت افغانستان کمک کند».

لازم به ذکر است که لویاتان بزرگ‌ترین و نخستین اثر فلسفه‌ی سیاسی و اولین شرح جامع درباره‌ی دولت مدرن و ویژگی‌ها و کارکردهای آن است. توماس هابز آن را نوشته و حسین بشیریه هم ترجمه کرده است. هابز در لویاتان با بهره‌برداری از تمثیل‌های ابزاروار و اندام‌وار دولت را همچون انسان مصنوعی قلمداد می‌کند، که ممکن است دچار انواع بیماری‌ها شود و یکی از علایق اصلی هابز تشریح کالبد دولت و بیماری‌های آن است. هابز همچنین در تحلیل ماهیت قدرت آن را همچون پدیده‌های سیال و فراگیر می‌داند که اساس کل زندگی اجتماعی را تشکیل می‌دهد و حوزه‌های مختلف زندگی همچون مالکیت اقتصادی، علم و دانش، اخلاق، قانون و حقوق و غیره، همگی در پرتو آن شکل می‌گیرند و در حقیقت با آن هم‌ذات هستند.

سازندگی 24 مرداد

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به پوشش اظهارات دیروز رئیسی درباره تامین واکسن اختصاص داده اما در گزارشی که عکس یک کرده با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی چند روزه هشدار می‌دهد که «تعطیلات اگر تبدیل به فرصت سفر شود تلفات کرونایی را دوچندان می‌کند».

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو خود اما به طالبان و بلایی که سر افغانستان آمده پرداخته و با همان نگاه «وطن امروز» این وضعیت را سوغات آمریکایی‌ها برای این کشور می‌داند.

کیهان 24 مرداد

«شرق» کمافی‌السابق تاختن بر مجلس را بر هر موضوعی اولی می‌داند و هیچ بهانه‌ای را هم برای این کار از دست نمی‌دهد. امروز اما بهانه‌اش رای دادن به استعفای زاکانی است. گزارش نویس این روزنامه اصلاح‌طلب به این خاطر که پیش‌تر نمایندگان به وزیر کشور بابت شهرداران غیر متخصص کارت زرد داده بودند، موافقت با استعفای زاکانی و هموار کردن مسیر شهردار شدن او را «یک بام و دو هوا» می‌خواند و می‌نویسد: «هرچند استعفای با تأخیر زاکانی در غیرقانونی‌بودن انتخاب او به عنوان شهردار خللی وارد نمی‌کند و در حقیقت فقط نشان از این دارد که همه در برابر قانون برابر نیستند و قانون به نفع بازی‌گردانان سیاست تفسیر به رأی می‌شود. در میان نامزدهای شهرداری، انتخاب علیرضا‌ زاکانی به عنوان نامناسب‌ترین گزینه از جهت نداشتن شرایط تخصصی، علمی و قانونی، دلیلی واضح برای ایفای نقش نامزد ریاست‌جمهوری است و بسیاری از مسئولان نیز در برابر این بی‌قانونی سکوت اختیار کرده‌اند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی به مجلس اتهام سکوت در برابر بی‌قانونی می‌زند که خودش اذعان دارد، تشخیص صلاحیت شهردار و سنجش ویژگی‌های او با قانون به عهده وزارت کشور است و نه مجلس. 

شرق 24 مرداد

«جوان» به اندازه سایرین از تصمیم ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی چند روزه خرسند نیست و آن را کافی نمی‌داند. برای همین هم عکسی از جاده و سفر انتخاب کرده و با عنوان «کرونا تسلیم تعطیلات نمی‌بند نمی‌شود!» هشدار می‌دهد که اگر سخت‌گیری‌های لازم در خصوص ممانعت از تردد بین شهری و سفر صورت نگیرد، این اقدام به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید. 

جوان 24 مرداد

«آرمان ملی» در گزارشی با عنوان «راستی آزمایی مجلس» در مواجهه با وزرای پیشنهادی پیش بینی کرده که برخی از وزرای پیشنهادی رئیسی به سادگی رای اعتماد نخواهند گرفت، این را مصداق تقابل و اولین برخورد دولت و مجلس دانسته و جشن گرفته است. این روزنامه اصلاح‌طلبی در عکس یک امروز خود تصویری از قالیباف و هیات رئیسه دارد و می‌نویسد: «شنیده‌ها خبر از آن دارد که مجلس بنای همراهی محض و بی‌چون و چرا با دولت ندارد و نمایندگان اگر نسبت به برنامه‌های وزرای پیشنهادی قانع نشوند، احتمال می‌رود که به برخی از آنها رای اعتماد ندهند. هر چند که پیش از این نیز نمایندگان درخصوص کابینه صحبت‌‌هایی قریب به همین مضمون را مطرح کرده‌اند. به نظر می‌رسد مسافران پاستور آزمون سختی در بهارستان را پیش‌رو داشته باشند؛ چرا که از هم اکنون زمزمه‌های انتقاد و مخالفت با آنها بلند شده و باید دید مجلس چگونه تعاملی با رئیسی و دولتش خواهد داشت.»

آرمان ملی 24 مرداد

«ایران» به عنوان یک روزنامه دولتی تیتر یک خود را به بازنشر سخنان دیروز رئیس جمهور درباره تامین مقادیری از واکسن و ضرورت تامین مقادیر بیشتری واکسن اختصاص داده است. 

این روزنامه در گزارش دیگری که عکس یک کرده اما به تعطیلی سراسری و تازه‌ترین تصمیمات ستاد مقابله با کرونا پرداخته است. عکس متفاوت از کادر درمان برگزیده و نوشته است: «تعطیلی بدون برنامه دردی را دوا نمی‌کند. تجربه تعطیلی چند روزه تهران و البرز مهر تأییدی است بر درستی این مدعا. چرا که این‌بار نیز تعطیلی‌های اعلام شده با تعطیلات مناسبتی تاسوعا و عاشورا همراه شده و عدم برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر سختگیرانه و بازدارنده می‌تواند این نقطه امید را هم به سرنوشت موارد قبل دچار کند و کشور را با رکوردهایی تلخ و سیاه در میزان مرگ‌ومیر شهروندان مواجه کند. حقیقت این است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر این باورند که اگر این‌باره هم مردم تعطیلات را به عنوان فرصتی برای سفر، گشت و‌گذار و یا شرکت در دورهمی‌ها و تجمعات تلقی کنند با تکرار پیک‌های شدیدتر بیماری مواجه خواهیم بود، به گونه‌ای که تلفات شدید‌تر و بحرانی به مراتب سخت‌تر و دشوارتری را تجربه خواهیم کرد.»

ایران 24 مرداد

«آفتاب یزد» با عوض شدن دولت چنان تیتر می‌زند که گاهی فراموش می‌کنیم این روزنامه اصلاح‌طلب است. مصداق هم گزارشی که امروز تیتر آن را جای عکس یک نشانده است. آفتاب یزد تصمیم به تعطیلی چند روزه را مورد نقد قرار داده و با عنوان «پوست خربزه مدیران بی‌کفایت روحانی زیر پای رئیسی» می‌پرسد: «تعطیل کرده‌اید که عزاداری‌ها شلوغ‌تر برگزار شود و سفر‌ها بیشتر شود؟»

در ادامه این گزارش نیز به نقل از قرائی مقدم، جامعه‌شناس آمده است: «این تعطیلی‌ها فقط می‌تواند منجر به این شود یک عده آدم بی‌خیال به دنبال تفریح بروند و عده‌ای دیگر مراسمات عزاداری را پرشور‌تر برگزار کنند».

آفتاب یزد 24 مرداد


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها