خبر به روایت «فردا»

حکم اول / آزمون بزرگ / جولان کرونا

کد خبر: 1085971

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

حکم اول / آزمون بزرگ / جولان کرونا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» تصویری از محمد مخبر را برای جلد خود انتخاب کرده و دلیلش نیز حکمی است که دیروز ابراهیم رئیسی برای معاون اولی او صادر کرد. اولین گام برای چینش کابینه که آن را «انتصاب اول» می‌خواند و می‌نویسد:«لیست کابینه به مجلس نرفت اما سید ابراهیم رئیسی، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام را به عنوان معاون اول رئیس جمهور و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی سابق قوه قضاییه را به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور منصوب کرد».

یادداشت یک امروز این روزنامه اصلا‌ح طلب را اما رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت روحانی یعنی محمود واعظی نوشته است. یادداشتی که این طور شروع می‌شود: «مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو ، یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو».

سازندگی 18 مرداد

«هفت صبح» تیتر یک خود اما علاوه بر انتصاب محمد مخبر به حواشی حضور او در دولت نیز پرداخته است. این روزنامه با اشاره به اینکه «برخی می‌گویند اختلاف دیدگاهی در دولت به وجود آمده: بین فرهاد رهبر مشاور امین رئیسی در امور اقتصادی و محمد مخبر مردی که دیروز معاون اول شد و قرار است رهبر اقتصادی کابینه باشد» از «اولین دوراهی رئیس جمهور» گفته و به دنبال پاسخ به این پرسش است که «رئیسی کدام مسیر اقتصادی را دنبال خواهد کرد؟»

هفت صبح 18 مرداد

«آفتاب یزد» از تصمیم شورای شهر تهران برای شهردار کردن زاکانی انتقاد می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب با تکیه بر موانع قانونی که زاکانی برای رسیدن به «بهشت» دارد و با تیتر «تغییر قانون برای شهردار شدن زاکانی!» در گزارشی که تیتر یک شده، به نقل از کامبیز نوروزی، حقوق‌دان می‌نویسد: «قانون را برای اشخاص نمی‌نویسند، قانون برای موارد کلی است. اگر قرار باشد به خاطر یک نفر، هر کسی که میخواهد باشد، قانون را تغییر بدهند این نهایت بی‌قانونی است». در ادامه این گزارش آمده است: « به نظر می‌رسد این انتخاب آزمونی برای قانون پذیری دولت سیزدهم به شمار می‌آید. از طرفی چنانچه این انتخاب مورد شکایت حقوقدانان قرار گیرد و از مصوبه شورای شهر تهران به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، باز هم آزمونی برای قوه قضائیه تحت ریاست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای محسوب می‌شود که در انطباق مصوبات سیاسی شوراها با ضوابط، چقدر به قانون توجه می‌کنند؟»

آفتاب یزد 18 مرداد

«شرق» داغ بودن بحث کابینه و علاقه خود به تاریخ سیاسی را تلفیق کرده و در گزارشی که عکس یک شده مروری دارد بر وزرای 15 کابینه بعد از انقلاب؛ از بازرگان تا روحانی. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود اما انتصاب محمد مخبر را مورد توجه قرار داده و با عنوان «حواشی اولین حکم دولتی» می‌نویسد: «سید‌ابراهیم رئیسی حکم معاون‌اولی محمد مخبر را ابلاغ کرد. حکمی که گفته می‌شود در میان اختلاف‌نظرها در انتخاب تیم اقتصادی دولت بلاتکلیف مانده بود و رئیسی برای امضای آن مدتی مردد بوده است، حال با این ابلاغ، احتمالا تکلیف تیم اقتصادی مطابق با سلیقه معاون‌اول رقم خواهد خورد، مگر توافق دیگری باعث پذیرش پست معاون‌اولی از سوی مخبر شده باشد. زیرا در روزهای گذشته در ماجرای انتشار اخبار انتخاب او به‌عنوان معاون‌اولی و تکذیب‌های پی‌درپی، برخی گمانه‌زنی‌ها از تردید رئیسی برای قبول شرایط مخبر حکایت داشتند و اختلاف‌هایی که میان او و فرهاد رهبر در چینش تیم اقتصادی بوده است. هرچند اخبار تأیید‌نشده در تأخیر ابلاغ این حکم بسیار است اما گفته‌شده از همان ابتدای اعلام نتایج انتخابات مخبر مهم‌ترین گزینه برای این پست بوده است.»

شرق 18 مرداد

«کیهان» هم انتصاب محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی و هم شهردار شدن زاکانی را در صفحه یک خود دیده اما در حد خبر. در عوض تیتر یک خود را به وضعیت شیوع کرونا و تیتر دو را نیز به اظهارات سید حسن نصرالله درباره بازدارندگی جنگ 33 روزه اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا با تاکید بر اینکه «کرونا باز هم رکورد شکست 542 قربانی در یک روز» نوشته است: «روز گذشته وحشتناک‌ترین روز کرونایی کشور بود چرا که آمار جان باختگان بار دیگر رکورد زد و به عدد بی‌سابقه 542 نفر در یک شبانه‌روز رسید. این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر 40 درصد رسیده و برخی تصمیمات مدیریتی در این خصوص نیز بی‌تاثیر بوده است.»

کیهان 18 مرداد

«اعتماد» صفحه یک شلوغی دارد. از خونریزی طالبان در افغانستان تا سخت شدن احیای برجام، انتصاب مخبر و اسماعیلی، طرح ساماندهی فضای مجازی که آن را ضد اینترنت می‌خوانند، شفافیت و حتی ماجرای شهادت یک مامور نیروی انتظامی که دیروز رخ داد؛ همه را دیده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی به قلم سارا معصومی اما ضمن خبر دادن از سخت شدن فرآیند احیای برجام، آورده است: «به نظر می‌رسد دولت جدید ایران نسبت به ادامه مذاکرات وین مصمم است اما هنوز هیچ تصمیمی درباره چگونگی آن و تیم مذاکره‌کننده نگرفته است».

اعتماد 18 مرداد

«جوان» رئیسی را عکس یک کرده است. هم به خاطر تزریق واکسن و قول اتمام واکسیناسیون عموم پیش از رسیدن فصل سرما و هم به خاطر انتصاب معاون اول و رئیس دفتر رئیسی جمهور. 

این روزنامه اصولگرا جایگاه ویژه‌ای هم در صفحه نخست خود به شهردار شدن زاکانی و وعده‌هایش در جلسه دیروز شورا داده است. «جوان» با تیتر «قول زاکانی برای اجرای 8 مگاپروژه در تهران» می‌نویسد: « شهردار جدید پایتخت بر اساس ۱۰ شاخص مدنظر شورای شهر ششم تهران ارزیابی شده و بیشترین آرای منتخبان را کسب کرده است. زاکانی عنوان «کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام» را برای ارائه برنامه‌های خود به شورا انتخاب کرده است. همچنین وی در برنامه خود به رویکرد‌های مدیریتی همچون فسادستیزی و عدالت‌مداری پرداخته و رئوس اقدامات خود را در هفت محور تخصصی تدوین کرده است.»

جوان 18 مرداد

«آرمان ملی» اما از منتقدان انتخاب شورای شهری‌ها است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با تیتر «بهشت‌ تندورها»! به قلم امید کاجیان نوشته است: «با مطرح‌شدن نام او به عنوان شهردار، بسیاری گفتند این به‌معنای دست ردی است که برخلاف تصورات، رئیسی به سینه زاکانی برای حضور در کابینه آینده زده است؛  نکته‌ای که البته خود زاکانی آن را رد می‌کند و در مورد انواع و اقسام وزارتخانه‌های پیشنهادی دولت رئیسی به خود سخن می‌گوید و اینکه خود‌ش آنها را قبول نکرده و ترجیحش شهرداری بوده است‌».

این روزنامه اصلاح‌طلب که بیشتر هم سیاسی است، امروز اما سراغ اقتصاد رفته و در تیتر یک خود با اشاره به طرحی برای جهش ساخت و تولید مسکن، می‌نویسد: «پای بنگاه‌داری از مسکن قطع می‌شود».

آرمان ملی 18 مرداد

«ایران» که صدای دولت است با عکسی تمام قد به استقبال محمد مخبر رفته و با تیتر «سازنده «برکت» به دولت آمد» نوشته است: «محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی چه کارنامه‌ای دارند و پیشینه اجرایی‌شان چه بوده است؟ هرچند این دو، چهره‌های ناشناخته‌ای برای افکار عمومی یا عرصه‌های مدیریتی کشور نیستند، اما دست‌کم می‌توان گفت سوابق اجرایی و مدیریتی آنان بر صبغه سیاسی‌شان غلبه دارد. یا به عبارت دیگر، آنچه در این دو انتصاب کمتر از هر چیز دیگری یافت خواهد شد، وابستگی‌های سیاسی و جناحی آنان است و در مقابل، پیوستگی به جمهوری اسلامی و کارنامه صرفاً اجرایی و فنی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌توان در مخبر و اسماعیلی سراغ گرفت.»

ایران 18 مرداد

«وطن امروز» اوضاع کرونایی کشور را در گزارشی با عنوان «جنگ کرونا و واکسن» مورد توجه قرار داده و با اشاره به آخرین آمار فوتی‌ها نوشته است: «کارشناسان بهداشت تنها راه مقابله با این بیماری کشنده را خود‌مراقبتی و رعایت سفت و سخت دستورالعمل‌های بهداشتی همراه با تسریع در روند واکسیناسیون با توجه به افزایش میزان واردات واکسن و در دسترس بودن واکسن تولید داخل می‌دانند. آنها با امیدواری، برنامه سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مبنی بر اجرای ضرب‌الاجلی طرح مقابله با کرونا با ضمانت اجرایی و تسریع  در روند واکسیناسیون را در مهار این بیماری بسیار موثر می‌دانند.»

این روزنامه اصولگرا تیتر یک خود را نیز به پیام انگلستان به ایران اختصاص داده و با تیتر «انگلیس جا زد!» نوشته است: «پس از ناکامی انگلیس در شورای امنیت علیه ایران، مقامات این کشور با ارسال پیامی به تهران تأکید کردند دنبال بالا بردن تنش و اقدام نظامی نیستند».

وطن امروز 18 مرداد


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها