خبر به روایت «فردا»

بازتاب رویارویی نفتی در روزنامه‌های امروز/چه خبر از مذاکره؟/ مرز‌کشی رئیسی با فامیل‌بازی

کد خبر: 1107233

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب رویارویی نفتی در روزنامه‌های امروز/چه خبر از مذاکره؟/ مرز‌کشی رئیسی با فامیل‌بازی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» یکی از متفاوت‌ترین جلدها را دارد. طرحی ساده از تخم مرغ برای پرداختن به وضعیت قیمت‌ها در بازار. تیتر زده «مساله فقط تخم مرغ نیست» و نوشته: «صدها تصمیمی که همه‌جای دنیا در مرغداری و تجارتخانه و بنکداری و تحت تاثیر سیگنال‌های بازار و رفتار مصرف‌کننده گرفته می‌شود، در ایران به دستگاه‌های دولتی واگذار شده است».

روزنامه ها 13 آبان

«وطن امروز» ماجرای رویارویی سپاه و آمریکایی‌ها در دریای عمان را عکس یک کرده و با تیتر «رودست زدیم» نوشته: «آمریکایی‌ها یک نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های دریای عمان سرقت کرده و با انتقال محموله به یک نفتکش دیگر در حال هدایت آن به سوی مقصدی نامعلوم بودند که با وجود پشتیبانی ناوهای آمریکایی نیروهای یگان ویژه نیروی دریایی سپاه این نفتکش را به همراه محموله آن توقیف کردند».

روزنامه ها 13 آبان

«شرق» واکنش دیروز رئیس جمهور به انتصابات فامیلی و تاکید او اینکه خط قرمزی ندارد را عکس یک و تذکر رهبری به مجلس را نیز سوژه گزارشی که تیتر یک شده، کرده است. در گزارش دیگری اما از رد شدن کلیات طرح شفافیت آرا انتقاد کرده و به مجلس یازدهم تاخته است. این رویه همیشگی روزنامه‌های اصلاح‌طلب است و تعجبی هم ندارد که هیچ فرصت و بهانه‌ای را از دست ندهند. حتی اگر آن فرصت به طرح مربوط باشد که در مجلس اصلاح‌ خودشان هم به نتیجه نرسیده باشد.

روزنامه ها 13 آبان

«کیهان» تیتر و عکس یک خود را به ماجرای بازپس‌گیری نفتکش ایرانی اختصاص داده و با تیتر «تحقیر ناوگان آمریکا با ضربه قاطع سپاه در دریای عمان» نوشته است: «احمق‌های درجه یک آمریکایی به رغم تجربه تحقیرآمیز اسارت تفنگدارانشان در جزیره فارسی و همچنین سابقه برخورد قاطع ایران با دزدی دریایی بریتانیا، وسوسه شدند در دریای عمان - درست زیر پنجه اقتدار ایران - دست به راهزنی دریایی بزنند. پیامد بلاهت مشخص بود: فراهم کردن فرصت برای قدرت‌نمایی ایران و فرار ناو آمریکایی پس از چند ساعت تنش.»

روزنامه ها 13 آبان

«اعتماد» صفحه یک امروز را بین موضوعات مورد علاقه‌اش تقسیم کرده است. بخشی را به «دزدی دریایی به سبک امریکایی» داده و بخشی دیگر را به تذکر رهبری به مجلس. شرحی از دو تذکر قبلی رهبری به مجلس آورده و این مورد اخیر را هم به تفصیل شرح داده است. از اینکه تذکر مذکور به چه مورد مربوط می‌شده حرف نزده و به صراحت نمی‌گوید اما با اشاره شکایاتی که تا کنون از روحانی و دولت او شده این تصور را ایجاد می‌کند که انتقاد مذکور به این خاطر بوده است! در حالی که دیروز برخی رسانه‌ها مثل فارس از پرونده بورسیه‌ها نوشته و مدعی شدند که تذکر اخیر در آن رابطه بوده است!

روزنامه ها 13 آبان

«جوان» تقریبا تمام صفحه یک خود را به جنجال در عمان و اخبار آن اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «یک سیلی آبدار دیگر به امریکا» ماجرا را شرح داده و در گزارش دیگری با عنوان «پنتاگون: آن‌ها یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کردند ما فقط نظاره‌گر بودیم!» نوشته است: «وقوع درگیری اخیر همزمان با اظهارات مقامات مختلف ایرانی و غربی درباره آمادگی برای آغاز مذاکرات احیای برجام در وین است. ایران آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات به شرط نتیجه‌بخش بودن این گفتگو‌ها اعلام کرده، اما به نظر می‌رسد در واشنگتن صدا‌های بسیار مخالفی برای بازگشت به مذاکرات برجام وجود دارد. مضاف بر این رویکرد کاخ سفید در اعلام برخی تحریم‌ها علیه نهاد‌ها و افراد ایرانی که جمعه گذشته اعلام شد، چشم‌انداز ازسرگیری مذاکرات را با ابهام روبه‌رو کرده است. برای امریکا بازگشت ایران به برجام یک تیغ دولبه است و اگرچه مخالفت‌ها در امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران زیاد است، اما کاخ سفید همزمان تلاش دارد فشار خود را بر تهران برای بازگشت به میز مذاکره افزایش دهد.»

روزنامه ها 13 آبان

«آفتاب یزد» «دزدی نافرجام آمریکا» را تیتر یک کرده و همه آنچه دیروز در خبرها و اطلاعیه‌ها آمده بود را شرح داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب سخنان دیروز رئیسی درباره خط قرمز نداشتن و واکنش به فامیل‌بازی‌‌ها را هم «هشدار به موقع رئیس جمهور»تعبیر کرده و به نقل از جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت نوشته است: «به نظر من دولت باید کمیته نظارتی تشکیل دهد که در آن انتصابات و استخدامات در دولت مورد بررسی قرار بگیرد. اگر این کمیته تشکیل شود و پیشینه هر فرد برای نشستن بر کرسی مدیریتی مورد ارزیابی قرار بگیرد تا حد زیادی از استخدامات شائبه دار و فامیلی جلوگیری می‌شود. از طرفی بخش عظیمی از فساد موجود در ادارات دولتی بر پایه همین استخدامات شائبه دار است بنابراین با تشکیل این کمیته می‌توان به‌صورت ریشه‌ای به مبارزه با فساد پرداخت و این موضوع اول از همه به نفع جامعه است و پس از آن به نفع شخص رئیس جمهور چرا که در حال حاضر چون آقای رئیسی با شعار مبارزه با فساد روی کار آمده‌اند هر گونه فساد و رانت در دستگاه دولتی به نام ایشان نوشته می‌شود.»

روزنامه ها 13 آبان

«ایران» امروز بیش از همیشه از عکس استفاده کرده است. چند تصویر از عملیات اخیر سپاه پاسداران که با عنوان «شکست آمریکا در دریای عمان» پوشش داده شده و تصویری بزرگ در نیم‌تای پایین صفحه یک که استفاده شده تا از «تکاپو برای رساندن نسخه سینمایی سریال شهید باکری به جشنواره فجر» خبر دهد. البته که سخنان رئیسی جمهور و تاکید او بر خط قرمز نداشتن را هم تیتر یک کرده است.

روزنامه ها 13 آبان

«آرمان ملی» مثل سایر روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به «شکست آمریکا در دزدی دریایی نفتی» اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب اما همزمان با این رویارویی و درست درحالی که برخی معتقدند ماجرای اخیر می‌تواند در مسیر مذاکره مانع‌تراشی کند، به مذاکره و اهمیت آن می‌پردازد. در این گزارش با تیتر «مذاکـرات را سرسری نگیـریـد» به شرح اتفاقات و اظهارنظرهای اخیر پرداخته و تاکید شده است: « مجموعه‌ای از این وقایع می‌تواند به معنای آن باشد که احتمالا فعلا نباید چشم به مذاکرات احیای برجامی دوخت که از هشتم آذرماه طبق اعلام شب گذشته علی باقری کنی معاون سیاست خارجه ایران از سرگرفته می‌شود.»

روزنامه ها 13 آبان

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها