فواد ایزدی: غربی ها در پی اجماع سازی علیه تهران هستند

کد خبر: 1107463

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه درخواست‌های کشورهای غربی از ایران حد یقف ندارد، گفت: هدف غربی‌ها و آمریکا از تاکید بر استفاده از دیپلماسی شکل دادن اجماع علیه ایران و همراه کردن سایر کشورها در پیگیری سیاست‌هایشان است.

فواد ایزدی: غربی ها در پی اجماع سازی علیه تهران هستند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه درخواست‌های کشورهای غربی از ایران حد یقف ندارد، گفت: هدف غربی‌ها و آمریکا از تاکید بر استفاده از دیپلماسی شکل دادن اجماع علیه ایران و همراه کردن سایر کشورها در پیگیری سیاست‌هایشان است.

فواد ایزدی روز  جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره بیانیه اخیر سران سه کشور اروپایی و آمریکا در خصوص مذاکرات با ایران،  توانمندی‌های ایران در غرب آسیا را یکی از موضوعات اصلی زیاده‌خواهی کشورهای غربی در قبال ایران عنوان کرد.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: زمان مذاکرات برجام، موضوع مذاکرات فقط برنامه هسته‌ای بود به همین دلیل طرف غربی احساس می‌کند ذیل توافقنامه برجام دغدغه‌های آنها درباره برنامه‌های هسته‌ای رفع شده و امتیازهایی که گرفته، برایش مفید بوده است. با توجه به بیانیه این چهار کشور،به نظر می رسد آنها در حال ورود به موضوعات دیگر از جمله مسائل منطقه‌ای هستند.

درخواست‌های کشورهای غربی حد یقف ندارد

وی با بیان اینکه درخواست‌های کشورهای غربی حد یقف ندارد و هر چقدر به طرف غربی امتیاز دهید آنها چیز بیشتری مطالبه می‌کنند، یادآور شد: پیش از بیانیه سران چهار کشور،شاهد بودیم که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بیانیه دیگری در رابطه با تحریم افراد و شرکت های فعال در حوزه پهپادی در ایران ارائه کرد.

ایزدی توضیح داد: زمانی آمریکایی‌ها می‌گفتند که ما نسبت به برنامه هسته‌ای ایران دغدغه داریم چون سلاح هسته‌ای، سلاح کشتارجمعی است اما در حال حاضر اعلام می‌کنند که پهپاد هم نداشته باشید.

وی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا پهپاد را سلاح کشتار جمعی نمی‌دانند زیرا غالبا این نوع هواپیماها استفاده دفاعی داشته که از آن جمله می‌توان به رصد مرزهای کشور توسط این نوع هواپیماها اشاره کرد.

بایدن سیاست ترامپ را با ادبیاتی متفاوت دنبال می کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی را یکی از عوامل دغدغه و نگرانی کشورهای غربی عنوان کرد و گفت: سه کشور اروپایی به جای انتقاد از آمریکا به دلیل خروج این کشور از برجام، با این کشور همسو هستند که این موضوع نشان از سطح انصاف و عدالت کشورهای اروپایی است.

وی اضافه کرد: جو بایدن می‌توانست روز اول ریاست جمهوری مانند توافق پاریس، به برجام بازگردد که آن را انجام نداد؛ این اقدام نشان می‌دهد که در این زمینه به سیاست ترامپ با ادبیاتی متفاوت علاقه‌مند است.

غربی ها در پی اجماع سازی علیه تهران هستند

ایزدی درباره ادعاهای بایدن مبنی بر فرصت دادن به دیپلماسی، گفت: یکی از علاقه‌مندی‌های کشورهای غربی اجماع علیه ایران است؛ آنها تلاش دارند تا روسیه و چین را در این زمینه با خود همراه کنند که از دلایل مذاکرات وین همین موضوع بود.

استاد دانشگاه تهران به مصاحبه یکی از مقامات آمریکا با تایمز اسراییل اشاره کرد و گفت: در این مصاحبه مقام آمریکایی اعلام کرد که ما نیاز به اجماع سال ۲۰۱۳ علیه ایران داریم که به برجام ۲۰۱۵ برسیم.

وی با تاکید بر این که هدف کشورهای غربی ایجاد اجماع علیه ایران است، ادامه داد: قطعا صحبت از گزینه‌های نظامی به نفع این کشورها نیست، چون این موضوع در ایجاد اجماع تولید مشکل می‌کند به همین دلیل اعلام می‌کنند که ما می‌خواهیم از ابزارهای دیپلماتیک استفاده کنیم. با این هدف که روسیه، چین و دیگر کشورها را تحت عنوان گزینه دیپلماسی با خود همراه کنند.

ایزدی این اقدام و ادعا را نمایشی و نوعی عملیات روانی ارزیابی کرد و گفت: دلیل نمایشی بودن آن از یک طرف استفاده از گزینه دیپلماسی و از طرف دیگر ترور دانشمندان هسته‌ای و انفجار مراکز هسته‌ای است. ترور دانشمند هسته‌ای ذیل ابزارهای دیپلماسی نمی گنجد. از یک طرف ادعای صلح طلبی کرده و از طرف دیگر از هر ابزاری که برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کنند.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه کشورهای غربی در استفاده از ابزار نظامی محدودیت دارند، گفت: آنها در عمل توانایی رسیدن به اهداف خود را با استفاده از گزینه نظامی ندارند.

وی گفت: کشورهای غربی یک بار توانستند چین و روسیه را با خود همراه کنند و این امر مسبوق به سابقه است، مثلا در قطعنامه های ۱۹۲۹ و یا قطعنامه های قبلی چین و روسیه با آنها همراه شدند اما متن قطعنامه توسط کشورهای غربی کمی ضعیف و خفیف شد و آمریکا نتوانست آنچه را که می خواست انجام دهد.

ایزدی ادامه داد: چون در گذشته اجماع علیه ایران یکبار اتفاق افتاده بنابراین نمی‌توان این موضوع را صد در صد رد کرد، اما درباره آن باید توجه داشت که آخرین باری که اجماع انجام شد ذیل قطعنامه ۱۹۲۹بوده و ۱۰ سال از آن گذشته و در حال حاضر رابطه چین و روسیه با آمریکا نسبت به شرایط ان زمان متفاوت است.در دولت آقای رییسی این امید وجود دارد که فعالیت‌ها در حوزه دیپلماتیک مانع شکل‌گیری این اجماع شود./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها