رئیسی دنبال مذاکره نتیجه‌محور

کد خبر: 1107518

رئیس دولت بعد از اعلام زمان پیشنهادی مذاکرات هسته‌ای، درباره مذاکرات سخن گفت. سخنانی که البته همان کلیشه‌های حاکم بر ادبیات این طیف را همراه خود دارد و محتوای آن مشخص نمی‌کند که برنامه عملیاتی تیم مذاکره‌کننده چیست.

رئیسی دنبال مذاکره نتیجه‌محور

او گفته «مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه‌محور است و ما به‌هیچ عنوان از خواسته بحق ملت ایران یعنی رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاه نخواهیم آمد. همان‌طور که ایران پیش‌تر اعلام کرده است، میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم که منجر به تضییع منافع ملت ایران می‌شود، ایستادگی می‌کنیم». رئیسی با تأکید بر اینکه از منافع ملت ایران به هیچ عنوان عقب‌نشینی نخواهیم کرد، گفت: هم‌زمان، هم رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را.

چهارشنبه‌شب علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت».

این تاریخ ساعاتی بعد از آن اعلام شده بود که سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای خبر از توقیف یک نفت‌کش آمریکایی داده بود که گفته می‌شد نفت ایران را دزدیده است. مقامات آمریکایی روز بعد اعلام کردند که این خبر را در رسانه‌ها منتشر نکرده‌اند به این دلیل که روی مسائل دیگر از جمله مذاکرات تأثیر نگذارد. سرویس اقدامات خارجی اروپا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نوشت: کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک به شکل فیزیکی در ۲۹ نوامبر در وین برگزار خواهد شد. در این بیانیه‌ آمده بود که انریکه مورا به نیابت از جوزپ بورل، این مذاکرات را ریاست خواهد کرد.

در‌حالی‌که برجام یک توافق سیاسی و فنی است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. با تغییراتی که صورت گرفته رافائل گروسی، دبیرکل جدید آژانس، روی مسائل مربوط به مذاکرات حساسیت ویژه‌ای دارد. به ویژه تغییر دولت در ایران روی نگرانی‌های او تأثیر مستقیمی گذاشته است.

گروسی: بازرسی‌های آژانس از ایران تضعیف شده است

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان درخصوص آمادگی بایدن برای ازسرگیری مذاکرات وین گفت: من می‌دانم که آنها آماده‌اند. زمانی که در واشنگتن بودم، آنها این موضوع را به من گفتند. می‌دانم که همه طرفین می‌گویند خواهان بازگشت هستند اما این بازگشت برای هر بازیکنی ممکن است معنای متفاوتی داشته باشد. ما باید ببینیم که هر یک از طرفین برای بازگشت به چه چیزی نیاز دارد. ما نیز باید ضمانت‌کنندگان این روند باشیم. عزم (برای بازگشت) وجود دارد اما انجام آن آسان نیست.

گروسی درخصوص آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: آنها که این‌گونه می‌گویند. تنها مسئله این است که این اعلان‌ها را با آنچه واقعا برای بازگشت نیاز است، تطبیق دهیم.

او درباره خواست ایران برای رفع تحریم‌ها به‌منظور احیای برجام نیز اظهار کرد: آنها چنین انتظاراتی از تمامی طرفین دارند. طرفین دیگر نیز انتظارات خود را از ایران دارند.

گروسی با بیان اینکه «بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران «تضعیف» شده است»، گفت: در چنین شرایطی انجام این کار برای‌مان به‌شدت دشوار شده است. اگر می‌خواهید کسی تأیید کند که کار شما درست بوده و انحرافی رخ نداده است، ما باید توانایی انجام آنچه را لازم است، داشته باشیم و در این لحظه ما چنین توانایی‌ای نداریم. ما نیاز به دسترسی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر اهرم‌های فشار آمریکا را به رخ ایران کشیده و بر بازرسی برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز گفته که رایزنی‌ها برای ارائه پاسخ به ایران به دلیل آنچه «عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده است، ادامه خواهد یافت. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «آنه کلر لجندر» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما به‌همراه شرکایمان به دقت مراقب این خواهیم ماند که ایران به تعهداتش احترام بگذارد و به رایزنی‌های نزدیک برای ارائه پاسخ ادامه خواهیم داد/ شرق

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها