خبر به روایت «فردا»

دومین دیدار رئیسی با رسانه‌های اصلاح‌طلب/ منتظر شروع مذاکرات

کد خبر: 1107516

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دومین دیدار رئیسی با رسانه‌های اصلاح‌طلب/ منتظر شروع مذاکرات

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» عکسی از دیدار مدیران مسئول روزنامه‌ها اصلاح‌طلب با سیدابراهیم رئیسی را عکس یک کرده و تیتر زده «سه ساعت با رئیس جمهور». این دیدار را «نشان از ثبات قدم دولت سیزدهم در حفظ ارتباط فراجناحی با نخبگان و مشخصا تعامل با اصحاب رسانه» دانسته و نوشته است: «فارغ از این کلیات اما آنچه در این نشست از سوی مدیران و اصحاب رسانه مطرح شد، حاوی نکاتی بسیار کلیدی و حایز اهمیت بود. نکاتی که شاید بتوان آن را در 10 سرفصل عنوان کرد. این در حالی است که بنابر پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» از برخی مدیران و اصحاب رسانه حاضر در این نشست، صحبت از «امید اجتماعی» و «اعتماد عمومی» و به بیان دقیق‌تر هشدار درخصوص وضعیت نه چندان مطلوب این دو مولفه جامعه و حاکمیت مطلوب - که به باور علمای علوم اجتماعی نسبتی مستقیم با یکدیگر داشته و افزایش و تقویت یکی، به اعتلای دیگری انجامیده و بالطبع، کاهش و تضعیف هرکدام نیز اوضاع دیگری را به ‌تعاقب به مخاطره می‌کشد - به‌ نحوی نخ تسبیح و حلقه وصل تمام مطالب و مسائلی بود که مدیران و اصحاب رسانه در این نشست مطرح کرده‌اند.»

نکته قابل توجه اینکه این دومین دیدار مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب با رئیسی است. دیدار اول پیش از انتخابات برگزارش شده بود. الیاس حضرتی مدیرمسئول اعتماد که حالا در عکس یادگاری کنار رئیسی ایستاده هم در دیدار اول حضور نداشت و مشغول حمایت از نامزد اصلاح‌طلبان بود. حالا اما وضعیت فرق کرده و رئیسی رئیس جمهور است پس دیدار با او را از دست نداده است.

اعتماد 15 آبان

«جوان» تیتر یک خود را به برجام، مذاکرات و اوضاع و احوال پرونده هسته‌ای اختصاص داده است. از این رو با تیتر «۸ آذر با کیف غنی‌شده ایران» که برگرفته از آخرین اخبار مربوطه در راستای زمان مذاکره و افزایش میزان غنی‌سازی ایران است، نوشته: «ایران اورانیوم غنـــی شده ۶۰ درصدی را از ۲۵ کیلوگرم هم بالاتر برده و حالا برای شروع مذاکرات برای هشتم آذر، یعنی ۲۳ روز دیگر با طرف‌های غربی، روسیه و چین توافق کرده، مذاکراتی که افزایش ظرفیت هسته‌ای ایران را در وضعیتی بالاتر از شروع مذاکرات در سال ۲۹۳۱ قرار می‌دهد. دولت امریکا از یک طرف دندان طمع تیز کرده تا از مذاکره هسته‌ای در وین پلی درست کند برای مذاکره کردن در سایر موضوعات و از طرف دیگر، جمهوریخوان کنگره می‌گویند که حتی در صورت دستیابی احتمالی به توافق، هیچ تضمینی برای پایدار ماندن آن وجود ندارد: «هر توافقی در وین، توافقی مرده است.» اتحادیه اروپا چهار شنبه شب با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام ۸ آذر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود و شرکت‌کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و مؤثر این توافق ادامه دهند. در بیانیه اروپایی‌ها آمده که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ برگزار خواهد شد. ریاست این نشست برعهده انریکه مورا، معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا شرکت‌کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره بازگشت محتمل امریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و مؤثر این توافق ادامه دهند.»

جوان 15 آبان

«شرق» ابراهیم یزدی را به بهانه تخریب سنگ قبر او برای دومین بار، عکس یک کرده و با عنوان «پدیده تخریب سنگ قبر چهره‌ها» نوشته است: «سنگ‌قبرهایی که شکسته می‌شوند همگی متعلق به چهره‌هایی هستند که از نگاه برخی جریان‌ها، غیرخودی درک می‌شوند. به‌ویژه آنهایی که محبوبیت دارند و جماعتی همواره در سالگرد تولد یا مرگشان بر سر مزارشان گرد هم می‌آیند. فارغ از تفاوت حوزه کاری و فردی چهره‌هایی که سنگ قبرشان به تیشه تخریب ناشناسان گرفتار آمده اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین وجه مشترک آنها این است که به حوزه گفتمانی‌ای تعلق دارند که تحت عنوان «دیگری» طبقه‌بندی می‌شود و با مسامحه شاید بتوان آنها را متعلق یا نزدیک به جریان روشنفکری یا روشنفکران قلمداد کرد. مدیا کاشیگر، احمد شاملو، فریدون فروغی، ایرج افشار، غلامحسین مظلومی، محمدعلی فردین، سهراب سپهری، همایون بهزادی، عباس کیارستمی، ناصر حجازی، محمدعلی سپانلو، محمدعلی فروغی، خلیل ملکی و این اواخر حتی کتیبه دو نفر از کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، محمد ثلاث یا یکی از چهره‌های آیین یارسان هم تخریب شده است. فرقی هم نمی‌کند که این چهره‌ها در بهشت زهرا دفن شده باشند یا امامزاده طاهر کرج یا ابن‌بابوی شهرری یا حتی شهرهای دیگر.»

شرق 15 آبان

«کیهان» امروز هم به ماجرای رویارویی ایران و آمریکا در دریای عمان پرداخته و گزارشی «تحلیلی» دارد. این روزنامه اصولگرا با عنوان «بازتاب سیلی سپاه به آمریکا/ از شادی ملت‌ها تا تحریف و سانسور غربی‌ها» نوشته است: «در ماجرای افتخارآفرینی اخیر سپاه مطابق همیشه مردم عزتمند ایران و همچنین طرفداران مقاومت در کشورهای منطقه بلکه جهان از این شاهکار خوشحال شدند و در شبکه‌های اجتماعی به تجلیل و تحسین این اقدام مقتدرانه پاسداران انقلاب اسلامی پرداختند اما رسانه‌های وابسته غربی و همچنین غربگرایان داخلی و چهره‌های برجسته جریان بدنام مدعی اصلاح‌طلبی نتوانستند عصبانیت و ناراحتی خود را از این موضوع یعنی اقتدار آفرینی جدید سپاه کتمان کنند.»

در ادامه این گزارش آمده است: « درس عبرت جدید سپاه پاسداران به ارتش تروریستی آمریکا همچنین به سران جدید کاخ سفید یادآور شد که گزینه‌های موهوم روی میز برای تهدید ایران هیچگونه کارآیی ندارد و هرگونه ماجراجویی علیه منافع کشور به سرنوشت دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی در سال 2016، سقوط هواپیمای گلوبال هاوک آمریکا در سال 2019 و توقیف کشتی نفتکش انگلیسی در سال 2019 دچار خواهد شد. از سوی دیگر دزدی دریایی نظامیان آمریکا همسو با حضور بی‌ثبات‌ساز این کشور در منطقه، نشان می‌دهد که رویکرد ایجاد قدرت بازدارندگی نظامی در عرصه‌های مختلف همانند صنعت موشکی و پهپادی و توان دریایی، اقدامی کاملاً لازم برای حفاظت از منافع کشور می‌باشد. ایران اکنون به لطف خودکفایی نظامی و توانمندی‌های نیروهای مسلح شامل ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت رهنمودهای حکیمانه فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، به جزیره ثبات در منطقه پر تلاطم غرب آسیا و نیروی اصلی حافظ امنیت در آب‌های خلیج‌فارس تبدیل شده است.»

کیهان 15 آبان

«آفتاب یزد» هم عکس یک خود به عکس یادگاری که مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب با رئیسی گرفته‌اند، اختصاص داده و روایت خود را «متفاوت» می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب که از ابتدای دولت سیزدهم به شکل مشهود و قابل توجه به جمع حامیان رئیسی پیوسته است، نوشته: «نُقل محفل، بحث انتصابات بود، حال می‌ماند کارنامه و عملکرد؛ آیت‌الله رئیسی معتقد است: در فرصتی یک ساله به این نتیجه خواهد رسید که با کدام وزرا ادامه دهد و کدام وزرا از ادامه ی همراهیِ با دولت باز بمانند اما قدر مسلم این که شخص رئیس دولت سیزدهم نیز از فحوای کلام رسانه و مردم باید متوجه شده باشد که بین «انتظار افکار عمومی» و «وزن و توان کابینه»، در بعضی ابعاد فاصله است(!) ... نُقلِ محفل، بحثِ مذاکرات بود و گره گشایی از معیشت و کار و زندگیِ مردم که بدجور گره در گره شده است؛ آیت‌الله رئیسی اطمینان خاطر داد که دغدغه‌اش رفع نگرانی‌ها است. ... نُقل محفل، سفرهای استانی بود و همگان دانستند آن اندک نگرانی‌ها از وعده‌ها و هزینه‌ها نیز لحاظ شده است، گفته شد که بی‌مطالعه پای بر مرکب سفر نمی‌گذارند و گفته شد همین رفتن‌ها امید آفرین شده است. نُقل محفل، استانداران نظامی بود اما به تحقیق دریافتیم نظامی‌های پادگانی راهی استانداری‌ها نشده اند، عمرانی ها، مدیریت خوانده‌ها و باتجربه‌ها در امور اجرایی و اجتماعی دست چین شده اند... سرجمع دیدار خوبی بود خاصه وقتی دیدیم روزنامه‌ها و نقد‌ها و تیترهای حتی تند نیز در دستور کار قرار دارد در این میانه یکی دو بحث هم از سوی رسانه مطرح شد: رسانه‌ها از این که فاصله‌ها بین مردم و مسئولان کم و کمتر از همیشه شده است سپاسگزاری کردند و قدرشناسانه با آن برخورد کردند یکی هم بحث امنیت بود که همین سفرهای استانی نشان داد امنیت خاطر ذهنی مردم در کنار امنیت عمومی کشور هر دو در درجه ی بالایی قرار دارد. بحث دیگر واکسن‌ها بود که روانِ جامعه را آرامش بخشیده است. اصلاً بحث واکسن را باید شاهکار دولت آیت‌الله رئیسی به شمار آورد.»

آفتاب یزد 15 آبان

«وطن امروز » اردوغان را عکس یک کرده و با عنوان «حال ترکیه بد است حال اردوغان بدتر» نوشته است: «همزمان با ادامه روند کاهشی ارزش واحد پول ترکیه رسانه‌های این کشور یک گام جلوتر آمده و به ماجرای بیماری اردوغان پرداخته‌اند». در این گزارش آمده است: «سلطان-پرزیدنت نوعثمانی و اقتصاد ترکیه در بیماری و زوال با هم مسابقه گذاشته‌اند. طی هفته‌های گذشته، فقط گزارش‌های بانک جهانی و سازمان مونیز یا گزارش‌های نشریات اقتصادی معتبری چون فایننشال‌تایمز درباره افول اقتصاد ترکیه، کاهش رتبه اعتباری بین‌المللی آن و سقوط لیر نبوده که چشم‌انداز آتی این کشور را تیره و تار نشان داده،‌ بلکه اخبار جسته و گریخته‌ای که درباره وخامت سلامتی رجب طیب اردوغان همراه با تصاویر و مستندات بدحالی رئیس‌جمهور، هر از گاهی به بیرون درز می‌کند، پازل سقوط نظام شبه‌دیکتاتوری‌ای که او به محوریت خانواده‌اش و مرکزیت کاخ آک‌سارای آنکارا طی 2 دهه گذشته برپا ساخته را کامل‌تر می‌کند.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر خود نیز با عنوان «تضمین فروش‌ بیشتر نفت» به این پرداخته که «بازپس‌گیری محموله نفت‌خام سرقت‌شده توسط آمریکایی‌ها چگونه منجر به تضعیف ساختار تحریم‌ها علیه ایران و تقویت ابتکارها برای دور زدن تحریم‌ها می‌شود».

وطن امروز 15 آبان

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به گفت‌وگویی که با قاسم محعبلی دیپلمات پیشین کرده، اختصاص داده و تیتر زده «رفع تحریم‌ها فقط مذاکره مستقیم با آمریکا». محعبلی در این مصاحبه می‌گوید: 

*هنوز دولت آقای رئیسی و وزارت امور خارجه به صورت شفاف عنوان نکرده‌اند که قصد دارند با چه استراتژی در مذاکرات شرکت کنند. 

*تاریخ آغاز مذاکرات دور هفتم است که قبل از اجلاس شورای حکام قرار گرفته و معنا دار است. این مسأله نشان می‌دهد که ایران نگران این موضوع است که اگر تا قبل از اجلاس شورای حکام وارد مذاکرات هسته‌ای نشود این احتمال وجود دارد که در این اجلاس علیه ایران قطعنامه صادر شود و پرونده ایران مجددأ به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود.

*تحریم‌هایی که در شرایط کنونی علیه ایران اعمال شده تحریم‌هایی است که آمریکا به صورت یکجانبه آنها را اعمال کرده است. به همین دلیل طرف آمریکایی است که باید تحریم‌ها را بردارد و باید با آمریکا مذاکره کرد.البته محدودیت‌های مذاکره با آمریکا که در ایران وجود دارد را نباید نادیده گرفت. همین محدودیت‌ها باعث شده که ایران مسیر طولانی تری برای مذاکره در پیش بگیرد.

*واقعیت این است که اقتصاد ایران گروگان سیاست خارجی است و سیاست خارجی نیز گروگان پرونده هسته‌ای. به همین دلیل تا زمانی که مناقشه هسته‌ای ایران حل نشود تغییری در وضعیت اقتصاد کشور رخ نخواهد داد و وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا نخواهد کرد.

وطن امروز 15 آبان

«ایران» تیتر و عکس خود را به سفر استانی رئیسی به سمنان اختصاص داده و با عنوان «بازدید‌های میدانی از سیاه‌چادر تا کارخانه» نوشته است: «سمنانی‌ها پنجشنبه میزبان سفر میدانی رئیس جمهوری و هیأت همراهش بودند. آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در این سفر هم به سیاق سفرهای گذشته، هم از بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی بازدید داشت، هم با جمع‌های مردمی دیدار کرد و هم در نشست شورای اداری و جلسه با علما و نخبگان استان پای حرف‌ها و نقطه نظرات آنها نشست. دیگر اعضای دولتی هم با سفر به شهرستان‌های مختلف استان پیگیر مشکلات شدند. رئیسی در بدور ورود به سمنان درباره اهداف این سفر گفت: قبل از انجام این سفر مشکلات و کمبودهای استان سمنان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است و در جریان این سفر مصمم هستیم در جلساتی با مسئولان مربوطه و فعالان اقتصادی تصمیمات روشنی را برای رفع مشکلات استان سمنان اتخاذ کنیم.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری نیز به مذاکرات هسته‌ای که حالا دیگر تاریخ ازسرگیری آن هم مشخص شده پرداخته و با عنوان «8 آذر، آغاز مذاکرات برای رفع تحریم‌ها» نوشته است: «این مذاکرات در حالی آغاز خواهد شد که برنامه‌های هسته‌ای کشور در ماه‌های گذشته روندی رو به پیشرفت داشته است. چنان که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جدیدترین توضیحات خود پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشور اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد کشور از ۲۱۰ کیلوگرم عبور کرده و تاکنون نیز ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد تولید شده است. پیش‌تر مجلس در واکنش به عدم تحقق منافع برجامی کشورمان، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را به تصویب رسانده بود که بر مبنای آن برخی تعهدات هسته‌ای ایران کاهش و درصد غنی‌سازی اورانیوم افزایش یافت. از جمله مواردی که دولت در این طرح به آن ملزم شد، ازسرگیری تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد است که پیش از توافق هسته‌ای مورد نگرانی جامعه جهانی قرار داشت.»

ایران 15 آبان

«سازندگی» با چند روز تاخیر به ماجرای نفتکش ایرانی و آنچه در دریای عمل رخ داد، پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود با عنوان «لنگره‌گاه امن» شرحی از ماجرا ارائه کرده و نوشته است: «شناورهای سپاه در رویارویی با ناوشکن آمریکا، نفتکش حامل نفت ربوده شده ایرانی را پس گرفتند». در این گزارش آمده است: «نیمه‌شب چهارشنبه 12 آبان 1400 خبری در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها حاکی از رویارویی جدی و 6 ساعته بین نیروی دریایی ارتش آمریکا و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. آخبار حاکی از این که شناورهای نیروی دریایی سپاه برا توقیف نفتکش حامل نفت ایران که ربوده شده بود، مقابل ناوشکن‌های آمریکایی و شناورهای دیگر آن وارد عمل شده و نفتکش مذکور را تصرف کرده و در نهایت به لنگرگاه امن در داخل کشور منتقل کردند. این روایت اندکی بعد با انتشار فیلم‌ها از موضوع تایید شد».

ماجرای مورد اشاره البته در بامداد چهارشنبه رسانه‌ای شد و نه نیمه شب آن. 

سازندگی 15 آبان

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها