«فردا» گزارش می‌دهد

نقطه شروع مذاکرات کجاست؟

کد خبر: 1107560

دور جدید مذاکرات برجامی آنطور که گفته شده از هشتم آذر ماه شروع خواهد شد اما هنوز معلوم نیست که نقطه شروع آن کجاست.

نقطه شروع مذاکرات کجاست؟

گروه سیاست سایت فردا - یکی از گره‌های احیای برجام یعنی زمان مذاکره حل شده و حالا معلوم است که منظور ایران از «به زودی» دقیقا هشتم آذر است. این اما به معنی آن نیست که هیچ ابهامی نمانده و تکلیف مشخص است. 

هنوز هم نمی‌دانیم که نقطه شروع این مذاکرات کجاست و طرفین قرار است پیرامون کدام موضوعات گفت‌وگو کنند. شاهد آنکه چندی قبل حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده بود که ما مذاکرات را از نقطه پایانی وین شروع نمی‌کنیم.

امروز هم روزنامه دولتی ایران در یادداشتی نوشته است: « شش دور مذاکرات وین برای احیای برجام، در حل موارد فوق‌الذکر ناکام بوده و برای همین وزیر امور خارجه ایران بیان کرد که مذاکرات را از بن‌بست‌های وین دنبال نخواهیم کرد. ... مذاکرات جدید باید بتواند برای موارد فوق به راه‌حل برسد. ... تیم مذاکراتی ایران با آگاهی نسبت به واقعیات فوق به دنبال رسیدن به نتیجه ملموس و مطلوب برای مردم ایران است. به امید موفقیت آنها.»

حال باید منتظر ماند و دید که این مذاکرات به کجا خواهد رسید. هیات‌های مذاکره کننده موفق به احیای برجام می‌شوند؟ آنطور که برخی می‌گویند توافقی غیر از برجام حاصل می‌شود؟ یا این قصه سر دراز دارد و ماجرا ادامه خواهد یافت؟

نگاهی به مواضع طرفین برجام به خصوص غربی‌ها از آمریکا گرفته تا فرانسه که این روزها بیش از قبل سعی دارند این را تحت فشار بگذارند، این طور برمی‌آیند که گزینه آخر یعنی ادامه دار بودن این ماجرا محتمل‌تر باشد. با این حال باید امیدوار بود و صبر کرد و دید که تیم مذاکره کننده کشورمان برای تامین منافع ملی چطور می‌کوشد و از چه مسیری مذاکرات را ادامه خواهد داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها