روایت مدیران رسانه‌های اصلاح طلب از دیدار با رئیس‌جمهور

کد خبر: 1107748

سید‌ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دیداری با مدیران مسئول رسانه‌های اصلاح‌طلب داشت و نقطه‌نظرات آنها را شنید. در آن زمان این بیم وجود داشت که نکند رئیسی صرفا برای ایام انتخابات پذیرای اصلاح‌طلبان شده است و بعد از پیروزی، گفت‌وگوهای دوطرفه میان او و اصلاح‌طلبان بسته شود؛ بااین‌حال، حالا و بعد از استقرار دولت، گویا دیدار او با اصلاح‌طلبان ادامه دارد تا گامی از سوی دولت در راستای فراجناحی‌ عمل‌کردن باشد.

روایت مدیران رسانه‌های اصلاح طلب از دیدار با رئیس‌جمهور

گرچه اصلاح‌طلبان در دولت حضور ندارند، اما بر اساس شعار فراجناحی‌بودن دولت، انتظار آن است که اصلاح‌طلبان نیز محل مشورت دولت قرار گیرند و دولت بر‌اساس تفکرات یک جناح یا حتی یک طیف خاص اداره نشود و شاید همین دیدار اخیر را نیز بتوان بر‌اساس تحقق این مهم تلقی کرد.

در جلسه اخیر،  الیاس حضرتی مدیر‌مسئول روزنامه اعتماد، سید‌محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، علیرضا بختیاری مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد، مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه «شرق»، مصطفی کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری، محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار، منصور مظفری مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد، حسین عبداللهی مدیرمسئول روزنامه آرمان ملی، محمدرضا سعدی مدیر‌مسئول روزنامه جهان صنعت، علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، مسعود حیدری مدیرعامل خبرگزاری ایلنا، مصطفی فقیهی مدیرمسئول پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب، شهاب‌الدین طباطبایی و احسان مازندرانی حضور داشتند. غلامحسین اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، عباس هنرمند معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در این نشست حاضر بودند.

در این جلسه مسائلی مانند سرنوشت مذاکرات، ارتباط با دنیا، رفع مشکل جهانی بانک‌ها، کاغذ مطبوعات، مسائل اقتصادی، فروش نفت، گرانی، صادرات، ورود ارز، سفرهای استانی، انتصابات، ارتباط نظام‌یافته دولت با رسانه‌ها و شفافیت موضع دولت در موضوعات مختلف مورد بحث قرار گرفت. رئیسی هم در این جلسه بر اهمیت تعامل با تمامی کشورهای جهان تأکید کرد و از تلاش دولت خود برای بهبود روابط با کشورهای غربی، به‌خصوص با کشورهای اروپایی، سخن گفت. او همچنین گفت که باید حرف‌های اصلاح‌طلبان به‌عنوان رقیب گفتمانی دولت شنیده شود. رئیسی از ضرورت اصلاحات اساسی اقتصادی برای رفع مشکلات عدیده کنونی هم سخن گفت و وعده داد خروجی جلسات دولت در راستای تحول اقتصادی به‌زودی بیرون خواهد آمد.

‌روایت مدیرمسئول روزنامه «شرق»

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه «شرق»، درباره آنچه در این دیدار گذشت، می‌گوید: «در جلسه قبلی که با آقای رئیسی داشتیم، به او گفتیم آیا چنین جلساتی صرفا در ایام پیش از انتخابات برگزار می‌شود یا اگر احیانا شما به ریاست‌جمهوری رسیدید، باز هم حاضر به دیدار و گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان خواهید شد که آقای رئیسی گفت در صورت پیروزی در انتخابات باز هم چنین جلساتی ادامه خواهد داشت که به وعده‌اش عمل کرد و درست سه‌ ماه بعد از تنفیذ حکمش، نخستین جلسه میان مدیران رسانه‌ها با او برگزار شد. با همه این اوصاف، جلسه اخیر مثبت بود؛ زیرا آقای رئیسی با حوصله به‌ سخنان حضار گوش می‌داد و نکات هر 14 نفر را یادداشت می‌کرد و تقریبا به همه نکات مطرح‌شده پاسخ داد. در مجموع گفت‌وگوی اخیر را نوعی دیالوگ صمیمانه و کاربردی ارزیابی می‌کنم».

او ادامه داد: «آقای رئیسی بسیار امیدوار بود که مشکلات کشور حل شود. او درباره مسئله مذاکره گفت که طرفدار مذاکره هستیم و مذاکرات را ادامه می‌دهیم و در این زمینه بسیار خوش‌بین بود. به هر حال چنین جلساتی دو فایده مهم دارند؛ نخست آنکه آقای رئیسی افزون بر آنچه از کانال‌های خاص خود دریافت می‌کند، می‌تواند در گفت‌وگو با اهالی رسانه از آنچه در جامعه می‌گذرد، باخبر شود و صرفا نگاهش معطوف به همان اطلاعاتی که از مجاری مشخصی داده می‌شود، نباشد. از سوی دیگر رسانه‌ها بی‌واسطه با رئیس‌جمهور ارتباط خواهند داشت تا در تعاملی سازنده میان رئیس‌جمهور و رسانه‌ها، زمینه حل برخی مشکلات کشور فراهم شود».

رحمانیان در پاسخ به این پرسش که آیا بحثی درباره استفاده از اصلاح‌طلبان در تصمیم‌سازی‌ها شد یا خیر، بیان کرد: «من این موضوع را مطرح کردم و گفتم شما حق دارید وزرا و مسئولان دولت را از میان افرادی انتخاب کنید که نزدیکی فکری با شما دارند، اما کشور به اتاق فکری متشکل از افراد توانمند همه جریان‌های سیاسی نیاز دارد که خروجی این اتاق فکر ارائه مشورت‌های راهبردی به رئیس‌جمهور باشد و لازم است از این ظرفیت بالقوه استفاده شود؛ بنابراین این انتظار وجود ندارد که وزیر دولت کنونی از میان اصلاح‌طلبان باشد، اما حتما این انتظار وجود دارد که اتاق فکری که هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان در آن حضور داشته باشند، شکل بگیرد. آقای رئیسی هم مخالفتی با این پیشنهاد نداشت؛ هرچند خیلی هم به این موضوع نپرداخت و صرفا گفت که می‌خواهیم از همه نیروها استفاده کنیم».

او درباره آنچه در حوزه اقتصادی در جلسه اخیر مطرح شد، گفت: «آقای رئیسی راهکار مشخصی در حوزه اقتصادی ارائه نکرد و صرفا اظهار امیدواری کرد؛ البته او می‌گفت هنوز از عمر دولت صد روز نگذشته است، زیرا شروع به کار دولت را باید از سوم شهریور یعنی زمانی که وزرا رأی اعتماد گرفتند، در نظر گرفت. به هر حال و در مجموع جلسه خوبی برگزار شد و مقرر شد در آینده نیز چنین جلساتی ادامه یابد».

‌روایت مدیرعامل خبرگزاری ایسنا

علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری «ایسنا» نیز درباره این روایت بیان کرده است: «از رئیس‌جمهوری خواستم به رسانه‌ها اعتماد کرده، رسانه‌ها را به‌عنوان ناظران و پیگیر مصوبات دولت و سفرها معرفی کنند؛ زیرا رسانه‌ها با این مأموریت می‌توانند یکایک مصوبات را پیگیری کرده، گزارش کار را در رسانه‌های خود به اطلاع همگان برسانند. از رئیس‌جمهوری خواسته شد برای دوری از شائبه تبانی رسانه‌ها با مقامات محلی و وزارتخانه‌ها، تمامی کمک به رسانه‌ها از طریق‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شود و صرفا وزارت ارشاد یارانه و کمک به رسانه‌ها و پاداش‌های خبرنگاران را بر عهده بگیرد. همچنین از دولت خواسته شد برای تعامل با همه رسانه‌های کشور، اعم از موافق و منتقد، سازو‌کاری را تعریف کند و به‌ویژه پذیرای رسانه‌های منتقد منصف باشد. آقای رئیسی با چهره‌ای بشاش و به‌ دور از خستگی و با بیانی امیدوار به آینده با خوشامدگویی دوباره به حاضران، به محورهای صحبت‌های همکاران پرداخت. در پایان هم قاطعانه گفت، با وجود همه مشکلات به آینده خیلی امیدوارم و اطمینان دارم اوضاع خوب خواهد شد و از مشکلات عبور می‌کنیم».

‌روایت مدیرمسئول روزنامه اعتماد

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه «اعتماد» هم در وصف این دیدار نوشت: «این نشست صمیمانه سه‌ساعته به فرصتی مناسب برای بیان دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای مدیران رسانه‌ها تبدیل شد و نکته حائز اهمیت و البته قابل‌ تقدیر اینکه آقای رئیس‌جمهور با حوصله و صبر و روی گشاده پای صحبت تک‌تک میهمانان نشست و در انتها دقایقی نسبت ‌به آنچه از سوی مدیران رسانه‌ها مطرح شده بود، مواردی را مطرح کرد. فارغ از آنچه در این نشست از سوی هر‌یک از همکاران و رئیس‌جمهوری محترم مطرح شد، نفس برگزاری این نشست و استقبال آقای رئیس‌جمهور، نهاد ریاست‌جمهوری و مجموعه دولت سیزدهم از انتقادها و پیشنهادهای اصحاب رسانه، به‌خصوص آنچه از سوی رسانه‌های منتسب به جریان اصلاحات و گفتمان مقابل دیدگاه حاکم بر دولت مطرح می‌شود، رخدادی مهم و مبارک است و شایسته تقدیر و تشکر... . اگرچه نفس برگزاری این دست جلسات و نشست و برخاست مسئولان با اصحاب رسانه به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی، اتفاقی مبارک و البته شایان تقدیر است، اما مشروط به آنکه در حد تعارفات نمانده و احیانا تبدیل به روندی تشریفاتی نشوند؛ تا آنجا که می‌توان گفت اگرچه برگزاری این دست جلسات به‌خودی‌خود امری مثبت است و حتی می‌تواند راه‌گشا و سازنده باشد، اما اگر تشریفاتی شود، موجب غفلت دوچندان از توجه به آسیب‌ها و مصائبی خواهد بود که کشور به آن مبتلاست و گذر روزگار را برای ایرانیان دشوار می‌کند».

‌روایت مدیرمسئول روزنامه ابتکار

محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه «ابتکار» نیز درباره جلسه اخیر چنین مطرح کرد: «وجه مشترک صحبت همکاران، تحسین رفتار مردمی و حضور میدانی آقای رئیسی بود. اما تمرکز انتقادها بر نامفهوم‌بودن منطق انتصابات دولت و نامعلوم‌بودن برنامه عمل در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی بود... . درخصوص عملکرد صدروزه دولت چند نکته به نظرم مهم آمد که طرح کردم. در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی، گفتمان روشنی از دولت ندیده‌ایم. ما در این حوزه بحران‌های اساسی داریم و وضعیت خطرناکی را سپری می‌کنیم. تعلل در اتخاذ تصمیمات سخت و بزرگ می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری داشته باشد. اینکه همچنان گفتمان روشنی از دولت، با تحلیل اقدامات صدروزه، در این دو حوزه نمی‌بینیم، دلهره‌‌آفرین است و زنگ خطری جدی. در سیاست خارجی بیش از ظرفیت کشور، مشغول پرداخت هزینه هستیم و اقدامات صدروزه چشم‌اندازی از پایان وضعیت فعلی به دست نمی‌دهد. در حوزه اقتصاد نیز برای مقابله با تکانه‌های تورم‌زا، هیچ برنامه مشخصی ارائه نشده است. تیم اقتصادی مع‌الأسف در فضای عمومی و کارشناسی باورپذیر نیفتاده‌اند. کارت اطمینان‌بخش و قابل اتکایی از این تیم هنوز رو نشده است. به نظر من با وجود مشارکت پایین در این انتخابات نسبت به انتخابات‌های پیشین، ادراک عمومی آقای رئیسی مثبت است. اساسا جایگاه امروز او محصول ادراک مثبت عمومی پیرامون خودش است. با وجود اتمسفر ناامیدی در جامعه، جناب رئیسی از معدود کسانی است که در کنج اذهان مردم مقداری شانس برایش وجود دارد. آقای رئیسی باید از این ادراک مثبت عمومی و کورسوی امید موجود صیانت کند. شانس بد او این است که به اندازه اسلاف خود فرصت ندارد؛ هم وضع کشور بحرانی‌تر است و هم در نتیجه فشارهای مداوم اقتصادی در این یک دهه، تاب‌آوری مردم کمتر شده است؛ بنابراین ماه عسل دولت زود تمام می‌شود و مردم سخت منتظر تغییر عاجل هستند»./ شرق

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها