سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد

دولت برای آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

کد خبر: 1110913

سید حسین نقوی حسینی گفت: آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده راه و روشی واحدی ندارد و نمی‌شود در مواجهه با همه کشورهایی که پول‌هایمان را بلوکه‌کرده‌اند، از یک نسخه استفاده کرد.

دولت برای آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

گروه سیاست سایت فردا: پول‌های بلوکه‌شده ایران یکی از موضوعات مهمی است که در صورت رفعش می‌تواند به طرز چشم‌گیری باعث گشایش اقتصادی داخلی شود؛ موضوعی که به تازگی بیژن نوباره، یکی از نمایندگان مجلس، هم بر آن اشاره کرده و گفته است که دستگاه دیپلماسی باید مجامع بین المللی را برای بازگشت اموال بلوکه شده تحت فشار قرار دهد.

حالا سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره ابعاد بلوکه‌شده پول‌های ایران به «فردا» گفت: «بلوکه‌شدن پول‌های ایران یک اقدام ظالمانه از سوی قدرت‌های سلطه‌گر از جمله آمریکا بوده است. اروپایی‌ها هم در این زمینه خیلی اهمال کردند و تعهداتشان عمل نکردند. آنها صرفا ادعای استقلال دارند اما در عمل به‌شدت تحت تأثیر آمریکا عمل می‌کنند و از این کشور حساب می‌برند. با اقدامات ظالمانه قدرت‌های بزرگ شرایطی فراهم شده است که کشورهایی که تا پیش از این با ما مراودات اقتصادی داشتند، پول‌های ایران را بلوکه‌کردند و آزاد نمی‌کنند؛ پول‌هایی که چندده میلیارد دلار است و در صورت آزادشدن می‌تواند تأثیر بسزایی در اقتصاد ایران بگذارد».

او درباره راه‌های که دولت می‌تواند برای آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده به کار گیرد، بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت آقای رئیسی همین آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده است تا با هر راهی که می‌شود حقوق ملت ایران را بازگرداند طبیعی است آزادکردن این پول‌ها راه و روش واحدی ندارد و نمی‌شود در مواجهه با همه کشورهایی که پول‌هایمان را بلوکه‌کرده‌اند از یک نسخه استفاده کرد. برای برخی کشورها باید از طریق اِعمال فشار سیاسی در مجامع بین‌المللی استفاده کرد، در مواجهه با برخی کشورهای دیگر باید با مجامع حقوقی وارد گفت‌وگو شد، راه دیگر افزایش مرداودات اقتصادی با برخی کشورهای دیگر است و گاهی نیز باید مراودات پولی و بانکی‌مان در حوزه بین‌المللی افزایش یابد».

او ادامه داد: «برای تحقق این روش‌ها حتما معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی و در رأی همه اینها دستگاه دیپلماسی می‌توانند بسیار ایفای نقش کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره رویکرد دولت روحانی در قبال پول‌های بلوکه‌شده اظهار کرد: «ایراد دولت آقای روحانی آن بود که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام چیده بود و نگاهی صفر و صدی داشت؛ یعنی آقای روحانی می‌گفت اگر برجام به نتیجه برسد، صد در اختیار ماست و اگر نه در نقطه صفر قرار می‌گیریم؛ در صورتی که واقعیت این بود که بین صفر و صد نقاط بسیار دیگری وجود داشت. وقتی برجام، نافرجام شد، آقای روحانی و دستگاه دیپلماسی دولتش دیگر نتوانستند هیچ اقدامی برای آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده و رفع تحریم‌ها انجام دهند».

این نماینده پیشین مجلس درباره تأثیر نپیوستن ایران به FATF بر بلوکه‌شدن پول‌های ایران تصریح کرد: «من باور دارم نپیوستن به FATF آن‌قدرها که دولت قبل می‌گفت بر بلوکه‌شدن پول‌های ایران مؤثر نبود و از طرق بسیار دیگری می‌شد این مشکل را حل کرد. حتی باور دارم FATF به‌مراتب کم‌تأثیرتر از تحریم‌های ثانویه آمریکا بود».

نقوی حسینی در پایان درخصوص تأثیر نتیجه مذاکرات پیش رو بر آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران، گفت: «دستور کار مذاکرات وین خیلی روشن است. ما چندسال قبل یک توافقی با چندکشور غربی کردیم و به تعهداتمان در قبال آن تعهد عمل کردیم و این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این اروپایی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند. 12 بیانیه آژانس هم تأیید می‌کند که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. حالا این آنها هستند که باید به تعهداتشان بازگردند و اگر بازگردند، ما هم پای تعهداتمان هستیم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها