نشانه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها چیست؟

کد خبر: 1111360

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرف مقابل تعهداتی را که در برجام پذیرفته و بر زمین مانده باید عملیاتی کند، تاکید کرد: الان وقت عملیاتی شدن همان وعده‌های قبلی است.

نشانه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها چیست؟

هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در خصوص الزامات برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+4 که از هشتم آذرماه در وین آغاز می‌شود، اظهار داشت: در خصوص مذاکرات باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا اساسا قرار است برنامه‌ریزی جدید یا اقدام جدیدی از سوی ایران انجام شود؟!

وی ادامه داد: پاسخ این سؤال منفی است؛ چراکه نه برنامه جدیدی لازم است و نه اقدام جدیدی. همه بررسی‌ها در خصوص موضوع هسته‌ای در گذشته انجام شده و توافق رسمی هم که همان برجام است، صورت گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرف مقابل تعهداتی را که در برجام پذیرفته و بر زمین مانده باید عملیاتی کند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که ما به وعده نقد طرف‌های مقابل هم نباید اعتماد کنیم، بنابراین الان وقت عملیاتی شدن همان وعده‌های قبلی است.

بیگی‌نژاد تأکید کرد: اتحادیه اروپا باید ثابت کند که بدون آمریکا هویت مستقل دارد و می‌تواند روابط اقتصادی با کشورهای دیگر برقرار کند؛ این نکته‌ای است که در جلسات مذاکراتی باید به آنها گوشزد شود که هویت جداگانه‌ای داشته باشند و اثبات کنند که شخصیت حقوقی مستقلی از رژیم ایالات متحده آمریکا دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این مسأله حل شود، مذاکرات نیز در ریلی منطقی خودش قرار می‌گیرد و خود به خود مسأله در مسیر حل شدن می‌افتد.

حرکت زیگزاگی اصلاح‌طلبان در خصوص برجام و آمریکا، نشانه بی‌ثباتی فکری آنهاست

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه به جنجال‌سازی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت سابق در خصوص ضرورت گفت‌وگوی مستقیم با آمریکایی‌ها و توافق با آنها در مذاکرات جدید اشاره کرد و افزود: در سال‌های 82 تا 84 مذاکرات هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی در تهران انجام شد و وقتی هدف از مذاکره بر سر حقوق قانونی ایران را از مذاکره‌کنندگان می‌پرسیدیم، پاسخ می‌دادند که بین آمریکا و اروپا تفاوت وجود دارد و می‌خواهیم با اروپایی‌ها مسأله را حل کنیم.

بیگی‌نژاد افزود: اما دیدیدم که آن سیاست اجرا شد و به نتیجه نرسید و خود آن سه کشور مستقل از آمریکا هر دشمنی که خواستند با ما کردند و خلاف وعده‌هایشان، قطعنامه علیه ما آماده کردند.

وی ادامه داد: این تجربه بجا ماند تا سال 92 که این بار همان جریان بر سر کار آمدند و گفتند مذاکره با اروپایی‌ها فایده ندارد و باید با آمریکا صحبت کنیم، اما بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، گفتند فقط یک مزاحم خارج شده، ولی حالا دوباره حرف از صحبت با آمریکا می‌زنند!

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این حرکت زیگزاگی نشانه بی‌ثباتی در فکر و برنامه‌ریزی آنهاست و تجربه هم نشان داده که اگر کشوری در دنیا قدرتمند نباشد، تره هم برایش خُرد نمی‌کنند.

بیگی‌نژاد تأکید کرد: قدرت هم لزوما در پای میز مذاکره به دست نمی‌آید؛ بلکه وقتی اقتصاد ما مبتنی بر تدبیر و ظرفیت‌های درونی باشد و فکر نکنیم که حتما باید کوتاه بیاییم تا به حقوقمان برسیم، این پشتوانه قدرت فراهم می‌شود و اگر به این نقطه رسیدیم، مذاکرات هسته‌ای هم جواب می‌دهد؛ چراکه دشمن دیگر در ما احساس نیاز و ضعف مشاهده نمی‌کند.

نشانه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها چیست؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، همچنین در خصوص مسأله لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی نیز اظهار داشت: راستی‌آزمایی یعنی اینکه نفتمان را به راحتی بفروشیم و پول آن را به راحتی بگیریم.

وی گفت: در زیر مجموعه این قاعده، باید بتوانیم مشتری‌هایمان را به راحتی انتخاب کنیم، نفت را به آنها بفروشیم، بیمه و کشتیرانی ما به سهولت انجام شود و پول نفت نیز به راحتی از طریق تبادلات بانکی به دست ما برسد.

بیگی نژاد تأکید کرد: این فرایند روشن و منطقی باید در نتیجه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، برای ما محرز شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها