خبر به روایت «فردا»

دیپلماسی به سبک دولت رئیسی/ باقری‌کنی و تیم فراجناحی/ فاصله حقوق‌ها و تورم

کد خبر: 1112671

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دیپلماسی به سبک دولت رئیسی/ باقری‌کنی و تیم فراجناحی/ فاصله حقوق‌ها و تورم

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» سراغ اساتید دانشگاه رفته و علل مقوله مهاجرات نخبگان را بررسی کرده است؛ آن را «خروجی نهادهای متولی» می‌داند و نوشته است: «کاش نهاد‌های متولی نخبگان نداشتیم!»

در این گزارش به نقل از رضا عامری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران آمده است: «ساختار‌های مدیریتی، اداری و سازمانی ما اجازه ورود نخبگان برای رفع این مسائل را نمی‌دهد و راه برایشان باز نیست.متأسفانه دنبال این نیستیم که بخواهیم سیستماتیک از نخبگان استفاده کنیم تا دانش و فناوری جدیدی را وارد عرصه تولید و صنعت کنیم. میدان دادن به نخبگان یعنی از آن‌ها در بخش صنعت، مدیریت و پشتیبانی بهره برد. نخبه وقتی ببیند وجودش در کشور مورد توجه و استفاده نیست و کشور‌های دیگر هم با زرنگی برای بردن آن‌ها برنامه دارند، به رفتن فکر می‌کند.»

مجید ابهری، رفتار‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز می‌گوید: «متأسفانه به‌رغم وجود بنیاد ملی نخبگان و بعضی از نهاد‌های مشابه هنوز نهادی منسجم و مؤثر در زمینه‌های جذب و تقویت نخبگی در کشور وجود ندارد. بر این اساس بسیاری از کشور‌های به اصطلاح پیشرفته برای کاهش هزینه‌های دانشمند‌پروری و تربیت نخبگان کانال مهاجرت از کشور‌های دیگر به ویژه ایران را با شدت و قدرت باز کرده و از این مجرا برای جذب نخبگان در رشته‌های مختلف و بهره‌گیری از آن‌ها استفاده می‌کنند.»

مجید کاشانی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هم درباره مهاجرت نخبگان به «جوان» می‌گوید: «متأسفانه در سال‌های اخیر تعدادی از اساتیدی که خودشان هم در غرب مدرک گرفته‌اند نسبت به آن کشور‌ها در خود احساس تعهد کرده و بعضاً شاهد تبلیغ ناخرسندی از شرایط زندگی در غرب را در کلاس‌ها مطرح می‌دهند و این خیانتی آشکار در فراری دادن نخبگان است که با توجه به اطلاعات کم جوانان در خصوص زندگی در غرب در آن‌ها کششی برای حضور در این کشور‌ها ایجاد می‌کند و به درستی شرایط غرب تبیین نمی‌شود و تنها به جاذبه‌های زندگی و دستاورد‌های صنعتی آن‌ها اشاره می‌شود و اجازه نقد و تبیین به دانشجویان داده نمی‌شود.»

روزنامه ها 8 آذر

«شرق» هم مثل «جوان» به موضوع مهاجرات نخبگان پرداخته است. احمد غلامی مدیر مسئول این روزنامه گفت‌وگویی دارد با عطاالله مهاجرانی که عکس یک شده. گفت‌وگویی درباره کتاب «موسم هجرت به شمال» که با تیتر «مهاجرت از جهان سیاست» منتشر شده است. مهاجرانی می‌گوید: «مبالغه نیست. اگر مهاجرت نمی‌کردم و با طیب صالح در زندگی‌ام آشنا و مأنوس نمی‌شدم. یک خلأ و یا حفره‌ای در زندگی‌ام به‌عنوان نویسنده باقی می‌ماند، یک شکاف لرزنده، شکاف هویت ادبی، کس دیگری نمی‌توانست و نمی‌تواند، جای او را بگیرد.»

او می‌گوید: «بدیهی است که: «باز هوای وطنم آرزوست!» نه باز، بلکه همیشه هوای وطنم آرزوست! »

این روزنامه اصلاح‌طلب البته در شماره امروز خود گفت‌وگوهایی هم با عباس عبدی، سعیدی مدنی و علیرضا شجاعی زند انجام داده و ابعاد مهاجرات را بررسی می‌کند. همچنین در پی آن است که ببیند ‌اصلاح‌طلبان مقصرند یا اصولگرایان؟

روزنامه ها 8 آذر

«کیهان» سفر رئیسی به ترکمنستان، شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اکو و دیدارهای جانبی آن را تا حد امکان پررنگ پوشش داده است. یعنی هم تیتر یک و هم عکس یک امروز خود را به این موضوع اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «دیپلماسی فعال اقتصادی در بازار 370 میلیارد دلاری اکو» نوشته است: «کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که دولت گذشته نتوانست از پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه بهره ببرد و از این فرصت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها استفاده کند، به همین دلیل اکنون شاهد سطح پایین مبادلات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای عضو پیمان‌های مشترک هستیم. آمار تجارت ایران با اعضای اکو در سال ۹۹ نیز اظهارات منتقدان مبنی بر اینکه دولت گذشته از ظرفیت کشورهای عضو اکو استفاده نکرده است تأیید می‌کند. حجم تجارتی که سال گذشته ایران با ۱۰کشور عضو اکو داشته در مجموع ۱۱۵۶۵ میلیون دلار بوده است؛ از این میزان ۴۸۱۶ میلیون دلار مربوط به واردات ایران از کشورهای عضو اکو بوده و مابقی که در حدود ۶۷۴۹ میلیون دلار است، مربوط به صادرات ایران به کشورهای عضو اکو بوده است. در این میان کمترین میزان تجارت ایران با کشور تاجیکستان (۲۴ میلیون دلار) و بیشترین حجم تجارت مربوط به‌ ترکیه (۶۹۲۳ میلیون دلار) بوده است.

با این حال دولت سیزدهم، مصمم است که برای فعال‌سازی اکو از تمام توان و راهکارهایی که کارشناسان توصیه کرده‌اند، استفاده کند؛ به همین جهت برگزاری پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی، فرصت بسیار مناسبی بود تا کشورها درباره روند همکاری‌ها به تفاهم‌های جدیدی برسند. در همین راستا معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا با بیان اینکه در ۲ ماه گذشته شاهد یک رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در زمینه صادرات بودیم، گفت: امیدواریم صادرات ما به کشورهای همسایه تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش یابد. موضوعی که رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی خود در این اجلاس بر آن تأکید کرد »

روزنامه ها 8 آذر

«وطن امروز» هم سفر و دیدارهای رئیسی را با تیتر «توافق شمال، ره‌آورد عشق‌آباد» پوشش داده و نوشته است: «حل مشکل تأمین گاز استان‌های شمالی در زمستان، رفع نگرانی درباره تأمین سوخت مراکز صنعتی و نیروگاه‌ها، ترک برداشتن ساختار تحریم‌ها، پررنگ‌تر شدن نقش ایران در حل بحران قره‌باغ و تقویت موضع ایران در کریدورهای اقتصادی شرق به غرب از جمله دستاوردهای این قرارداد است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که عکس یک شده نیز به جلسه مشترک اعضای شورای عالی قضایی با نمایندگان مجلس و تاکیدشان بر تعامل ۳ قوه برای خنثی کردن نقشه‌های دشمنان پرداخته و با عنوان «فرصت خدمت در زمانه وحدت» اظهارات روسای قوه قضاییه و مقننه در این جلسه را پوشش داده است.

گفتنی است این روزنامه در یکی از تیترهای کناری خود به موضوع مذاکرات برجامی که از امروز در وین کلید می‌خورد پرداخته و با تیتر «هنوز فرصت هست!» با اشاره به اینکه «اقدام واشنگتن، لندن و کانبرا که از اعضای «ان‌پی‌تی»- پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای- هستند، موجب نقض فاحش این معاهده شده و اعتبار آژانس را کاملا مخدوش کرده و زیر سوال برده است» نوشته که «اقدام نماینده دائم ایران در محکومیت این پیمان و استانداردهای دوگانه آژانس و برخی کشورهای عضو «ان‌پی‌‌تی» اگرچه شایسته به نظر می‌رسید اما کافی نبوده و نیست و این اتفاق بی‌سابقه و رفتار غیرقانونی دولت‌های بایدن و جانسون جای اقدامات بیشتری در مانور دیپلماسی هسته‌ای کشورمان دارد. هنوز هم دیر نشده است و تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین در مذاکرات جاری باید مانور روی این موضوع را هم به عنوان یک راهنمای عملی در دستور کار قرار دهد و نقض «ان‌پی‌تی» توسط ۲ عضو ۱+۵ را در چانه‌زنی‌های دیپلماتیک به عنوان برگ برنده ایران و اهرم فشار کشورمان روی میز قرار دهد.»

روزنامه ها 8 آذر

«اعتماد» بیش تر از مذاکرات و دیپلماسی منطقه‌ای رئیسی به یک موضوع اجتماعی – اقتصادی پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب درباره سوءتغذیه هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند که «سبد غذایی 100 هزار تومانی کمیته امداد برای سیرکردن 110 هزارکودک و مادر باردارکافی نیست». در این گزارش آمده است: «بیش از 110 هزار کودک کمتر از 5 سال و مادر باردار یا شیرده دچار سوءتغذیه در کشور در حالی تحت پوشش سبد غذایی کمیته امداد قرار گرفته‌اند که موجودی این سبد با ارزش ریالی معادل 100 هزار تومان، با تورم و گرانی قیمت کالاهای اساسی همخوانی ندارد و به همین سبب، مسوولان کمیته امداد و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خواستار افزایش محتویات این سبد و در واقع، افزایش ارزش ریالی این سبدها شده‌اند تا این اقدام، تاثیر واقعا موثری در رفع سوءتغذیه همین تعداد کودک و مادر تحت پوشش داشته  باشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز با طرح این سوال که «آیا قدرت خرید ریال با افزایش حقوق و دستمزد ترمیم می‌شود؟» از «تناقض افزایش حقوق‌ها با تورم امروز» گفته و نوشته است: «سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، در مورد افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت بر این باور است که با وجود نرخ تورم 45 درصدی این میزان (افزایش 10 درصدی) یعنی همچنان حدود 34 درصد کارکنان حقوق‌بگیر دولتی و غیردولتی قدرت خریدشان کمتر از قبل می‌شود. این اقتصاددان در ادامه به «اعتماد» گفت: بخش حقیقی اقتصاد کشور این روزها در کماست و این امر هم از بی‌کفایتی‌ها و بی‌تدبیری‌هایی است که از گذشته بوده و امروز هم همچنان وجود دارد اما چرا تاوان آن را باید کارکنان حقوق‌بگیر دولتی و غیردولتی بدهند؟ افقه با بیان اینکه امروز باید به فکر افزایش وزنه بهبود تولید بود، خاطرنشان کرد: چرا اصرار داریم تولید همین میزان بماند و جیب ملت هزینه این بی‌کفایتی‌ها را ‌دهد؟»

روزنامه ها 8 آذر

«ایران» از «دیپلماسی و اقعی» گفته و سفر و رایزنی‌ها اخیر رئیسی را پوشش داده است. این روزنامه دولتی هم تیتر و هم عکس یک امروز خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: «عصر حاضر، عصر آسیاست»؛ جمله‌ای در سخنرانی رئیس‌جمهور در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) که روز گذشته به میزبانی پایتخت ترکمنستان برگزار شد. مطابق چنین درکی از مناسبات بین‌الملل و جایگاه آسیا و سازمان اکو است که آیت‌الله رئیسی تأکید کرد «اینجانب سیاست «تعامل حداکثری» با همسایگان را در دستور کار دولت خود قرار داده‌ام.» او نه تنها اشاره کرد که حمایت ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است، بلکه اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران نیز کوچک‌تر از آن است که خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد کند. در چهارچوب همین راهبرد تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه بود که آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود، نه تنها ارتقای سطح همکاری‌ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی را ضروری خواند، بلکه نقشه راه دستیابی به این جایگاه را نیز ترسیم کرد؛ نقشه راهی حاوی جزئیاتی چون جدیت در تجارت و آزادسازی‌های تجاری در منطقه اکو، ایجاد شبکه مواصلاتی مکمل، انرژی و ظرفیت‌های تجاری و توسعه‌ای آن، اقتصاد دیجیتال و در نهایت معماری جدید مالی در اکو. به عبارت دیگر، سخنرانی رئیس‌جمهور در این اجلاس، نه تنها راهبرد سیاست «تعامل حداکثری» با همسایگان را تشریح می‌کند، بلکه جزئیات و اقدامات عملی مورد نیاز برای ارتقای این سازمان به جایگاه واقعی خود را نیز ترسیم کرده و روی میز اکو قرار می‌دهد.»

روزنامه ها 8 آذر

«آفتاب یزد» در گزارشی که امروز عکس یک کرده تیم مذاکره کننده کشورمان که راهی وین شده را بررسی کرده، برای وصف آن از صفت «غیرجناحی» استفاده می‌کند و می‌نویسد: «ترکیب تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین نشان می‌دهد که راهبرد دولت سیزدهم برای حضور در مذاکرات و رسیدن به هدف نهایی یعنی رفع تحریم‌های ظالمانه وغیرقانونی، تغییرات قابل توجهی نسبت به قبل داشته است.نکته قابل تامل عدم توجه به گرایش‌های سیاسی برای انتخاب اعضای اقتصادی تیم مذاکره‌کننده است. تقریبا همه اعضای متخصص اقتصادی در تیم مذاکره کننده، در دولت‌های پیشین دارای مسئولیت‌های ارشد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی بوده‌اند.با توجه به این مسائل، تیم مذاکره‌کننده به دور از جناح‌بندی و گرایش‌های سیاسی داخلی، در وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی پای میز مذاکره خواهد نشست.مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی، ‌ابراهیم شیبانی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی، علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری، احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و غلامرضا پناهی، عضو هیئت عامل و معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنندگانی هستند که علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان را در وین همراهی می‌کنند.ترکیب تیم ایران در وین نشان می‌دهد اکثر اعضای تیم مذاکره‌کننده به ویژه اعضای ارشد و رئیس آن دارای سابقه یا مسئولیت اقتصادی هستند و با هدف رفع تحریم‌ها در مذاکرات حضور یافته اند.»

روزنامه ها 8 آذر

«آرمان ملی» از اهمیت و ضرورت شنیدن صداهای خاموش می‌گوید و دلیلش این است که مطالبه آب، برق و مشکلات معیشتی دو سال اخیر را بازخوانی می‌کند. امید کاجیان در این گزارش نوشته است: «جربه‌های تلخ گذشته این مسأله را مطرح کرد که شاید با عبرت از حوادث قبلی در مورد اصفهان این‌بار تجربه متفاوتی را شاهد باشیم. البته که در ابتدا هم چنین شد و به جای تامین خواسته‌های مردم اصفهان در صدا و سیمایی که گفته می‌شد با حضور رئیسی جدید برخی سیاست‌هایش نیز تغییر کرده است، این تجمعات به نمایش گذاشته شد، حتی تلاش شد تا آن مطالبات بحق دانسته شود و این مسأله نکته مثبتی به شمار می‌آید، اما از قرار صبر بخش‌های مسئول در قبال این تغییر رویه، چندان زیاد نبود و دست آخر باز هم همان رویه سابق تا حدودی پیش رفت، اراذل و اوباش خواندن بخشی از معترضان و... در بعضی رسانه‌ها مطرح شد و باز هم در ادامه برخوردهای سلبی را شاهد بودیم. این رویه در حالی بعد از گذشت چندین دهه همچنان ادامه دارد که مقامات و مسئولان راهی به جز شنیدن صدای مردم ندارند، نه آن که هر بار با کنترل خاص و به کار گیری تلویزیون و اقدامات سفت صرفا جلوی بیان مطالبات گرفته شود. این‌ روزها نه تنها بخش عمده‌ای از خواسته‌های مردم محقق نشده، بلکه ظاهرا در برخی زمینه‌ها  ابعاد جدیدی نیز به خود گرفته‌اند. خواسته‌های بخش‌های مختلف مردم در همه این مدت روشن بوده است. خواسته‌هایی که انگار گوش شنوایی نمی‌خواهد برای آن باشد. مروری بر این سال‌ها نشان می‌دهد که اعتراضات مردم فقط به بی‌آبی و معیشت نیست و البته که مقامات نباید خود را با صنفی نامیدن این تجمعات دور بزنند. خواسته‌های مردم در ابعاد مختلف نمایان است و دیگر وقت ندیدن و صنفی خواندن و... حتی در رسانه‌ها نیست. آنهایی که باید بفهمند امروز دیگر گروه زیادی از این مردم که بیکار شده‌اند با شعارهای نخ نما شده و وعدهای بی‌عمل اقناع نمی‌شوند، مسئولان بهتر است به جایش در طلب چیزهایی باشندکه شاید امری بدیهی است و نباید گذشت آنها تبدیل به آرزو شوند.»

روزنامه ها 8 آذر

«صبح نو» جلسه دیروز هیات رئیس و اعضای شورای عالی قضایی و با رئیسی و نمایندگان مجلس را سوژه عکس یک خود کرده است. برای عکس البته تصویری از قدم و گپ زدن دو رئیسی قوه را انتخاب کرده و تاکید دیروزشان بر هم‌افزایی قوا برای حل مشکلات را با تیتر «همکاری به نفع مردم» پوشش داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم سراغ بحران کم‌آبی که اخیرا و به واسطه اعتراضاتی در مرکز توجه قرار گرفته رفته و از «بازی سیاسی» با آن می‌گوید. اشاره‌اش به اصلاح‌طلبان است و مواضعی که بدون در نظر گرفته عملکرد دولت تحت حمایت‌شان در هشت سال گذشته در قبال این مساله، می‌گیرند.

گفتنی است این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود اعتراض‌ها به عملکرد بنیاد شهید را مورد توجه قرار می‌دهد. از اینکه این اعتراضات شکل تازه‌ای گرفته، گفته و تیتر زده : «مورد عجیب قاضی‌زاده».

روزنامه ها 8 آذر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها