خبر به روایت «فردا»

تورم کم شد یا نشد؟ / گمانه‌زنی روزنامه اصلاح‌طلب درباره تغییر کابینه/ بازتابی رایزنی‌های ایران و آژانس

کد خبر: 1111539

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تورم کم شد یا نشد؟ / گمانه‌زنی روزنامه اصلاح‌طلب درباره تغییر کابینه/ بازتابی رایزنی‌های ایران و آژانس

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» از کند شدن سرعت افزایش تورم خبر داده و آن را یک نشانه مثبت از سیاست اقتصادی دولت می‌داند. این روزنامه اصولگرا در گزارشی تحلیلی که تیتر یک کرده، نوشته است: «تغییر ریل سیاستگذاری اقتصادی در دولت سیزدهم اولین نشانه‌های خود را با کاهش تورم سالیانه در دو ماه اخیر نشان داده و مردم را به ادامه این روند و بهبود ثبات اقتصادی امیدوار کرده است.»

کیهان رایزنی‌ها دیروز گروسی در تهران را نیز عکس یک کرده و برای تیتر آن بخش از حر‌ف‌های محمد اسلامی را انتخاب می‌کند که به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «آژانس هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نکرده است».

کیهان 3 آذر

«اعتماد» تیتر یک و بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به دادخواهی سلامت و نشست «حکمرانی کرونایی و حق سلامت شهروندان» که به‌منظور بررسی کیفیت تصمیمات و اقدامات حکومت در دوران همه‌گیری کرونا از منظر حق سلامت و حقوق شهروندی برگزار شد؛ اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «حق دادخواهی آسیب‌دید‌گان از کرونا» به نقل از محسن رهامی، استاد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تهران نوشته است: « مدعی‌العموم مسوول است ولی این بدان معنی نیست که نمایندگان مجلس از باب نظارت فاقد سمت برای پیگیری و طرح شکایت باشند. همچنانکه خانواده‌های بزه‌دیده با رعایت شرایطی صاحب حق هستند. او اظهار داشت: «به‌نظر می‌رسد از باب مسوولیت مدنی درخصوص کشته‌شدگان کرونا بحث پرداخت دیه‌ همگانی ازسوی حاکمیت به مجلس در قالب طرحی ارایه و پیگیری شود.»

اعتماد همچنین آمار ارائه شده از تورم در گزارشی با تیتر «پوسته محکم تورم خوراکی‌ها» مورد بررسی و توجه قرار داده و نوشته است: «مقایسه قیمت خرید کالاها در سال جاری با سال‌های پیشین نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد درآمد خانوارها صرف خرید مواد خوراکی و اجاره مسکن می‌شود.  این در حالی است که میزان کمی از درآمد افراد برای سایر بخش‌ها مانند بهداشت و درمان، آموزش، حمل و نقل و تفریح و فرهنگ باقی می‌ماند. به بیان دیگر افراد در شرایط تورمی بیشتر به دنبال رفع نیازهای اساسی زندگی خود هستند و هر چه تورم بیشتر باشد یا در رقم‌های بالاتر بماند، سهم بیشتری از درآمد را صرف خرید نیازهای اساسی می‌کنند.»

اعتماد 3 آذر

«جوان» که در چند روز گذشته و مشخصا در یادداشت‌های خود چگونگی اثرگذاری بسیج در حل مسائل کشور و لزوم بهره‌گیری از آن را مورد توجه قرار داده است، امروز هم عکس یک خود را به دیدار دیروز رئیسی با رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از فرماندهان این سازمان اختصاص داده و آنجایی که رئیس جمهور گفته بود «مسئولیت‌پذیری بسیج رمز صیانت از نظام اسلامی است» را تیتر کرده است.

این روزنامه اصولگرا اما سفر گروسی به تهران اخبار سیاست خارجی را نیز مفصلا مورد توجه قرار داده است. بیش از اظهارات گروسی که به قول اسلامی از عدم انحراف ایران در برنامه هسته‌ای خود گفته بود اما به تاکیدات خطیب‌زاده پرداخته است، به خصوص آنجایی که گفت: «امریکا شکست حداکثری را بپذیرد».

جوان 3 آذر

«شرق» گمانه حذف احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از دولت را مطرح کرده است! استنادش به شایعاتی است که پیش‌تر درباره تذکر جدی رئیسی به او در جلسه هیات دولت شنیده می‌شد و انتقادات اخیر مجلس از سیاست‌های اقتصادی دولت! این روزنامه اصلاح‌‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «اولین اخراجی کابینه؟» در جمع‌بندی وضعیت فعلی خاندوزی نوشته است: «فردی دانشگاهی که از بهارستان راهی پاستور شد تا به طور ریشه‌ای راهی برای کشتی به‌ گِل نشسته اقتصاد ایران پیدا کند؛ اما حالا و در همین ماه‌های ابتدایی وزارتش باید دنبال راهی برای حفظ کرسی خود باشد؛ چرا‌که بدون مسئولیت اجرائی، عملی‌شدن برنامه‌ها هم ممکن نیست. برای خاندوزی البته هنوز پاییز و زمان سرشماری جوجه‌ها به سر نیامده و شاید تمام این اخبار هشداری برای بهبود عملکرد وزارتخانه‌ تحت مدیریت او باشد. باید منتظر روزهای آتی و تصمیم رئیس کابینه از یک سمت و پارلمان‌نشینان از سوی دیگر باشیم.»

این روزنامه اصلاح‌طلب امروز کارگزارانی‌ها را هم عکس یک کرده و مواضع اقتصاد سیاسی این حزب اصلاح‌طلب را زیر ذره‌بین گذاشته است. از محافظه‌کاری آنها گله دارد و نوشته است: «کارگزاران واقعی عملا بدل شده است به حزبی ‌ که در مواضعی بسیار حساس، لگد به ایده‌های ویترینی‌اش می‌زند.»

شرق 3 آذر

«وطن امروز» نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را عکس یک کرده و دلیلش این است که او دیروز از اینکه موشک‌های ایرانی از دور آنها را آزار می‌دهند، گلایه کرده بود! این روزنامه اصولگرا این سخنان را نیز در راستای تحرکات اسرائیلی‌ها علیه ایران که اتفاقا در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب افزایش یافته، دانسته و نوشته است: « آنان در این مدت از ابزارهای گوناگون اعم از رایزنی‌‌‌های خارجی به منظور اجماع‌سازی علیه کشورمان و افزایش تهدیدهای خود استفاده کرده‌‌‌اند.»

وطن امروز در پوشش اخبار مربوط به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز بیش از آنکه روی این تمرکز کند که او بعد از دیدارهایش چه گفت و چه گزارشی به آژانس خواهد دارد، به این پرداخته که ایران از او چه خواست و روی چه تاکید کرد. برای همین هم در گزارشی با عنوان «همکاری با آژانس فقط پادمانی» از درخواست ایران مبنی بر عدم سیاسی‌کاری آژانس نوشته است.

وطن امروز 3 آذر

«آفتاب یزد» در عکس یک امروز خود سیاست‌های اقتصادی دولت را مورد نقد قرار داده و با تیتر «نه لبنیات ارزان شد و نه بلیت هواپیما» به روی زمین مانده اولین و آخرین وعده اقتصادی دولت در سه ماه گذشته اشاره کرده و به نقل از علی مروی، اقتصاددان نوشته است:« آقای رئیسی تازه در حال انجام کارهایی است که دولت‌های گذشته سالیان سال انجام می‌دادند؛ با این تفاوت که آقای رئیسی اول کار است و دولتهای قبل به ویژه دولت دوازدهم بارها این کار را انجام داد و در نهایت هم فهمید که این نوع عملکرد جوابگو نیست. آقای رئیسی و دولت سیزدهم هم احتمالا خواهند فهمید که در اقتصاد چیزی را با دستور نمی‌توان حل کرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده هم به موضوع فیش‌های حقوقی که این روزها داغ شده پرداخته و برای رفع شائبه‌ها هم شده به دولت پیشنهاد کرده فیش‌های حقوقی را منتشر کنند. در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد با توجه به شرایط و جو موجود شکل گرفته لازم است یک شفاف‌سازی در مورد میزان حقوق دریافتی مدیران دولت انجام شود.یعنی از آنجا که به درست یا غلط حساسیت‌های مهمی در مورد دریافتی مدیران میان مردم شکل گرفته بهتر است هر ماه به صورت تصادفی فیش حقوق برخی مدیران عالی دولت در انظار عمومی قرار گیرد و شائبه فیش‌های نجومی برطرف شود.»

آفتاب یزد 3 آذر

«ایران» که صدای دولت است تیتر زده «تدوین بودجه 1401 بدون کسری» و نوشته است: «سیاست قطعی دولت، اصلاح ساختار بودجه بر اساس دستورات رهبر معظم انقلاب، اسناد بالادستی و تمرکززدایی است» این را البته با اتکا به اظهارات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید. میرکاظمی گفته است: «وقتی بدون داشتن منبع دولتی حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه کرده و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند؛ یعنی یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، سه میلیون دیگر از جیبشان برداشته شده است. دولت سیزدهم با ایجاد ثبات و رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد. »

این روزنامه دولتی همچنین گزارشی دارد از وضعیت دشوار کودکانی که به جای مدرسه وارد بازار کار شدند و با تیتر «می‌خواهم درس بخوانم» نوشته است: «از همان روزی که کرونا آمد و مدارس تعطیل شد، عده‌ای از دانش‌آموزان به اجبار وارد دنیای آموزش مجازی شدند و ارتباط‌شان با معلم‌ها و همکلاسی‌ها محدود به صفحه لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی موبایل شد. اما عده‌ای دیگر که این مدل آموزشی به دلایل مختلف برایشان سخت یا نشدنی بود، رفتند سراغ سرنوشت‌شان. برای این دسته از دانش‌آموزان، کلاس درس جای خود را به کارگاه‌های زیرزمینی و یا بعضاً مغازه‌های پرزرق و برق شهر داد. در واقع برای این تعداد از کودکان، ویروس کرونا با کار آمد و این آموزش‌های «مجازی» سختی زندگی را برای کودکان بیش از پیش «حقیقی» کرد؛ واقعیتی که نه می‌توان انکارش کرد و نه می‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. حقیقتی که معنای دقیق‌تری از درد و رنج کودکان است. می‌گویند حقیقت، تلخ است اما در دوران کرونایی، تلخی حقیقت به مراتب بیشتر و تبدیل به بخش مهمی از زندگی کودکان خارج از چرخه تحصیل شده است؛ آنهایی که با آمدن آموزش آنلاین از درس و مدرسه فاصله گرفتند و صبح تا شب خود را در خیابان یا چهارراه‌های شهر می‌گذرانند تا بلکه به اصطلاح خرج خانه را در بیاورند یا حداقل سربار خانواده نباشند.»

ایران 3 آذر

«آرمان ملی» اظهارات اخیر معاون وزیر کار را نقد کرده و در گزارشی با عنوان «عذرخواهی هم بلد نیستند» نوشته است: «در حالیکه کوچکترین خطا و تصمیمات غیرمسئولانه در سایر کشورهای دنیا همچون ژاپن به عذرخواهی و حتی استعفای مدیران و وزرای این کشور منجر می‌شود اما به‌نظر می‌رسد عذرخواهی و قبول مسئولیت اشتباهات در بین مسئولان ما اساسا جایی ندارد وگرنه استعفا که پیشکش. موضوعی که در خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی نیز مصداق پیدا می‌کند. درواقع از ابتدای امسال و با تداوم شرایط کرونایی و در حالیکه کارشناسان و فعالان بازار بارها  نسبت به تاثیرات سوء قیمت‌گذاری در بازار اجاره‌بهای مسکن هشدار داده بودند اما محمود محمودزاده از مصوبه ستاد ملی کرونا که البته با پیشنهاد مستقیم این معاونت صورت‌گرفته از مصوبه‌ای خبر داد که به مالکان افزایش 25 درصدی نرخ اجاره را اجازه می‌داد در آن زمان این اعلام واکنش‌های زیادی به‌همراه داشت و حتی فعالان حوزه مسکن اعلام کردند این نرخ‌گذاری نه تنها از سوی مالکان رعایت نمی‌شود بلکه خود به عاملی برای افزایش بیشتر نرخ اجاره‌بها مبدل شده است. حال با گذشت چندین ماه از این اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی به جای قبول تصمیمات اشتباه خود که بار هزینه‌ای زیادی را با توجه به رشد 50 تا 100 درصدی به مستاجران تحمیل کرده از کنترل نسبی اجاره‌بها خبر داده و معتقد است اگر مسکن گران نشود نباید مستاجران نگران افزایش نرخ اجاره‌بها باشند.»

آرمان ملی 3 آذر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها