خبر به روایت «فردا»

نفس تنگ تهران/ صدور کیفرخواست برای متهمان کرسنت/ آغوش باز برای ایرانیان خارج از کشور

کد خبر: 1111040

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نفس تنگ تهران/ صدور کیفرخواست برای متهمان کرسنت/ آغوش باز برای ایرانیان خارج از کشور

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آفتاب یزد» شهرداری تهران را خطالب قرار داده و با یادآوری اینکه وظیفه این سازمان قبل از موضع‌گیری سیاسی ، رسیدگی به موضوعاتی مثل آلودگی هوا است، تیتر زده «کرسنت را ول کنید مردم از آلودگی هوا خفه شدند».

شهرداری اما تنها سازمان و نهادی که امروز این روزنامه اصلاح‌طلب را عصبانی کرده نیست، آفتاب یزد در گزارش دیگری نیز از رفتار بانک‌ها انتقاد کرده و از «بازگشت به عصر پنهان کردن پول در بالش!» می‌نویسد! دلیلش چیست؟ گویا رفتار و شرط و شروط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب. این موضوع را البته دیروز سمیرا عالم‌پناه خبرنگار ایلنا هم توییت کرده بود. او نوشته بود: «همکارم دیروز برای افتتاح حساب رفته بانک این مدارک رو خواستن، وقتی پرسیده سند خونه و گواهی اشتغال به کار برای چی؟ گفتن قانون. از بانک مرکزی پیگیری کردیم گفتن همچین قانونی نداریم؛ این برگه هم فتوشاپه! اگه همه مسئولین تااین حد بی‌خبراز مجموعه‌شون باشن که بیچاره مردم!»

روزنامه ها اول آذر

«وطن امروز» قاضی‌القضات را عکس کرده و از «اصلاحات ساختاری» می‌گوید. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «بررسی عملکرد 4 ماهه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در قوه‌ قضائیه نمایانگر عزم وی برای ترمیم رویه‌های معیوب و اجرای سند تحول قضایی است». بی‌راه هم نمی‌گوید محسنی اژه‌ای از وقتی بر کرسی ریاست دستگاه قضا تکیه زده بارها با اظهارات و اقدامات خود همه اعم از طیف سیاسی همسو و رقیب را متعجب و امیدوار کرده است. اصلاحات در این دستگاه از دوره رئیسی شروع شد اما در 4 ماه گذشته و بعد از اژه‌ای وارد فصل تازه‌ای شده است. از همفکری با حقوق‌دانان و وکلای جریان رقیب گرفته تا رسیدگی به اوضاع زندانی‌ها، عفو امنینی‌ها و تغییر رئیس سازمان زندان‌ها و حرف‌هایی که شاید قبلا از رئیس عدلیه شنیده نمی‌شد. مثلا همین که دیروز گفت: حکمرانی صحیح حکمرانی است که منفعت آن به همه اقشار جامعه برسد.

روزنامه ها اول آذر

«آرمان ملی» هم تیتر یک خود را به آلودگی هوا اختصاص داده و معتقد است که بعد از کرونا نوبت این پدیده شوم رسیده نا سبب مرگ و میر باشد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود به نقل از محمدرضا محبوب فر -کارشناس حوزه سلامت آورده است: « طبق آمارها، سالانه ٣٠ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جانشان را از دست می‌دهند و کسی نمی‌داند خون این افراد بر گردن چه کسانی است که باعث می‌شوند هرسال، از سال پیش تعداد روزهای پاک کاهش پیدا کند.  علاوه بر کرونا که در دو سال اخیر تهران با آن دست و پنجه نرم کرده اکنون آلودگی هوا نیز به یک مشکل لاینحل پایتخت تبدیل شده است. قرار است مسئولان از دورکاری که بعد از پاندمی کرونا بیشتر رایج شده برای مقابله با آلودگی هوا نیز استفاده کنند.» او تاکید کرده که «ساکنان کلان‌شهرهای کشور باید موتور محرکه مسئولان مدیریت شهری در رفع آلایندگی هوا باشند و بر مطالبه خود نسبت به برخورداری از هوای پاک تاکید کنند. مردم باید از آلودگی هوا به سادگی گذشت نکنند و کنترل آلودگی را از مسئولان درخواست و مطالبه نمایند. سازمان های نظارتی نیز مثل قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان مدعی العموم می‌بایست به این حوزه ورود کرده و از صدماتی که با سهل انگاری، به جامعه و شهروندان وارد می‌شود به راحتی عبور نکنند.»

روزنامه ها اول آذر

«کیهان» توییت دیروز مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه که نوشته بود «تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند، دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آنکه اوراق بفروشد اوراق تسویه کرده است» را تیتر یک کرده، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را هم شاهد آورده و نوشته است: «دولت قبل در هشت سال عملکرد خود مجموع بدهی به سیستم بانکی، صندوق توسعه ملی و سازمان تامین اجتماعی را به شدت افزایش داد و در واقع بودجه سنواتی را با ایجاد بدهی اجرا کرد.» کیهان در نهایت نتیجه می‌گیرد که «به نظر می‌رسد دولت رئیسی راه دشواری برای اداره کشور در پیش دارد. مشکلاتی که از دولت قبل باقی مانده، از هزینه‌های مختلفی که به ازای آنها درآمدی تعریف نشده، تا افزایش حقوق‌های بی‌حساب و کتاب و پیشخور کردن درآمدها پیش از وقوع آنها، همچون وزنه‌ای به پای دولت جدید بسته شده و امکان سرعت گرفتن را از او گرفته است، با این حال مسیری که دولت رئیسی در پیش گرفته در کنار اهتمام جدی رئیس‌جمهور و وزرا، امیدها را برای اصلاحات اساسی در ساختار اقتصادی کشور زنده کرده است».

روزنامه ها اول آذر

«شرق» امروز حسن روحانی را عکس یک کرده و دلیلش اتهامی است که دیروز نایب رئیس کمیسیون اصل 90 درباره اخلال در بورس به او زد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود مجلس را متهم به تسویه حساب سیاسی با دولت روحانی می‌کند و نوشته است: «هفته‌ای نیست که خبر از یک شکایت جدید به گوش نرسد. این‌بار هم موضوع مداخلات ارزی و سقوط بورس بهانه تشکیل پرونده شده است. این نماینده اصولگرای مجلس گفته است مستنداتی در دست داریم که رئیس‌جمهور وقت رفتار مجرمانه در بورس و ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی انجام داده است؛ به همین منظور برای بررسی و پیگیری، مستندات را به رئیس قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم. سخنان نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد و کلات و نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90، ماحصل گفت‌وشنود اعضای کمیسیون اصل 90 با رئیس قوه قضائیه در جلسه اخیرشان است که او توضیح داده فقط ماجرا پیگیری پرونده روحانی نبوده و پرونده زنگنه نیز دوباره مطرح شده است.»

نکته جالب و قالب توجه در گزارش شرق آن است که در حالی مجلس را متهم به اتهام زنی و تسویه حساب می‌کند، خودش هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات ادعایش ندارد. گزارش سراسر نقل قول است و موضع گیری تند نویسنده علیه مجلس اما خالی از هر ادله‌ای که ثابت کند مجلس اتهام می‌زند و «شرق» نمی‌زند!

روزنامه ها اول آذر

«جوان» اظهارات دیروز حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «فراخوان وزارت خارجه برای بازگشت ایرانیان به وطن» نوشته است: «دولت و دستگاه قضایی چنان که رؤسای این دو قوه اعلام کرده‌اند، عزمی جزم برای حل مشکل دستگیری ایرانیان در بدو ورود به ایران دارند. این عزم جزم البته نیاز دارد که در عمل دیده شود. شهروندان عادی ایران، برای بازگشت به کشور شاید راحت مشکل‌شان حل شود، اما این میان کسانی از افراد سیاسی یا خواننده و بازیگر هستند که خود تمایل به بازگشت دارند، و در عین حال، اینجا با پرونده سیاسی، امنیتی یا فرهنگی مواجه خواهند شد. با آنان چه باید کرد؟ شاید اصل مسئله ممنوع الورودی اینجاست. روز گذشته جلسه کارگروه‌های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه برگزار شد و او در این جلسه تضمین داد که ایرانیان خارج از کشور، برای ورود به ایران مشکلی نداشته باشند: «اگر مشکلی پیش آمد ما در وزارت خارجه مسئول هستیم».

روزنامه ها اول آذر

«اعتماد» تصویری بزرگی از محمد مخبر را در صفحه یک امروز خود کار کرده تا اظهارات، نگرانی‌ها و نگاه اقتصادی او را پوشش دهد. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «دولت مصمم به ساماندهی بانک‌ها و جلوگیری از خلق پول است» آنچه آقای معاون اول در جلسه دیروز گفت را بازنشر داده و مثلا تاکید کرده که «معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد که دولت ۳ برنامه فراوانی کالا، ثبات قیمت‌ها و ارزانی را با جدیت پیگیری می‌کند.»

اختصاص این حجم از صفحه یک به وعده‌های اقتصادی معاون اول در حالی که دولت با این روزنامه همسو نیست، البته قدری عجیب می‌نمایند. اگرچه این رویکرد را می‌توان در راستای همان دیدار اخیر آقایان مدیرمسئول با رئیس جمهور تلقی کرد. دیداری که انگار رسانه‌های اصلاح‌طلب را نیز در صف حامیان دولت قرار داده است.

روزنامه ها اول آذر

«ایران» که صدای دولت است نیز حرف‌های دیروز مخبر را تیتر یک کرده و سه برنامه مورد اشاره وی را «سه گام به نفع معیشت مردم» توصیف کرده است. این روزنامه دولتی اما در صفحه یک امروز خود از صدور کیفرخواست متهمان «کرسنت» خبر داده و نوشته است: «یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار«ایران» از صدور کیفرخواست برخی از متهمان پرونده کرسنت از سوی دادستانی کل کشور خبر داد. اگرچه جزئیاتی از زمان رسیدگی به اتهامات این افراد و اعلام رسمی تشکیل پرونده آنها به دست خبرنگار ما نرسیده است اما این منبع آگاه اعلام کرد که رسیدگی به اتهامات این متهمان، پس از حدود 20 سال به جریان خواهد افتاد.»

روزنامه ها اول آذر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها