خبر به روایت «فردا»

طرح صیانت در نقطه صفر/ از پیش‌نویس تا توافق/ هوای تهران

کد خبر: 1113130

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

طرح صیانت در نقطه صفر/ از پیش‌نویس تا توافق/ هوای تهران

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» در تیتر یک امروز خود سراغ مذاکرات و آخرین مواضع اعلامی در این باره رفته است. اشاره‌ای به آخرین اظهارات علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان دارد و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان ««نه» ایران به توافق موقت تحریم‌ها باید یکجا لغو شود» می‌نویسد: ««توافق موقت» ایده آمریکایی‌ها برای فرسایشی کردن مذاکرات و امتیازگیری بیشتر از ایران است و بی‌آنکه تحریم‌های اساسی مانند کاتسا، آیسا، سیسادا و تحریم‌های چرخه دلار (U turn) لغو شود، به ادامه تحریم‌ها علیه ایران، شرطی‌سازی اقتصاد کشور و تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای می‌انجامد و مابه ازای قابل‌توجهی ندارد.»

این روزنامه اصولگرا در تیتر دو اما یک گزارش خبری دارد حول محور سیاست‌های اقتصادی دولت و با تیتر «دولت در تدوین بودجه 1401 معطل مذاکرات نماند» نوشته است: «پس از موفقیت‌های دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی متکی به همکاری با همسایگان، حالا رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه خبر داده که لایحه بودجه 1401 هم با فرض ادامه تحریم‌ها و بدون توجه به مذاکرات تدوین شده است.»

کیهان 10 آذر

«جوان» زاینده رود خشک را عکس کرده و از «فرصت ۲ ساله به صنایع آب‌بر استان‌های کم‌آب» خبر داده است. در این گزارش آمده است: «دولت سیزدهم در گام اول برای حل مشکل آب استان‌هایی، چون اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، یزد و خوزستان که در فلات مرکزی کشور قرار گرفته‌اند، تصمیم گرفت برای صنایع آب‌بر تکالیفی را تعیین کند، تا از این رهگذر از آب شرب و محیط‌زیست صیانت کند، در عین حال با بازچرخانی آب و استفاده از پساب چراغ صنایع را هم روشن نگه دارد. علی اکبر محرابیان روز گذشته در حاشیه جلسه تشریح دستاورد‌ها و نتایج سومین جلسه بررسی مسائل آب چهار استان به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: جلسه در رابطه با مسئله آب چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان که از حوضه زاینده‌رود متأثر می‌شوند با حضور دستگاه‌ها و استانداران این استان‌ها برگزار شد. پیشنهادات مطرح شده جلسه قبل به تصویب رسید که براساس آن طرح کوتاه مدت و ضربتی تصویب شده تا دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صمت، کشور و تعاون و همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند پشتیبانی کامل را از اجرای این طرح‌های ضربتی انجام دهند.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده هم به بودجه و سهم اموال مازاد دولت در آن پرداخته است. جوان با عنوان «گنج اموال مازاد دولت به بودجه رسید» نوشته است: «در حالی که کسری بودجه، ستون رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی را در اقتصاد ایران علم کرده‌است و دولت سیزدهم میراث‌دار صد‌ها هزار میلیارد تومان کسری بودجه است، در آستانه ارائه بودجه سال‌۱۴۰۱ به مجلس شورای‌اسلامی دولت سیزدهم از سیاست مولد سازی دارایی‌ها پرده‌برداری کرده‌است، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مولد‌سازی دارایی‌ها طرح جدیدی نیست، اما اگر دولت در اجرای این طرح جدیت داشته‌باشد و منابع حاصله از اجرای این طرح را صرف امور زیر‌بنایی و عمرانی صحیح بکند هم شتاب رشد کسری بودجه گرفته می‌شود و هم اینکه متغیرهایی، چون افزایش بدون پشتوانه نقدینگی و تورم در اقتصاد فروکش می‌کند. رئیس جمهور: مولدسازی اموال مازاد دولت سریعاً اجرایی شود»

جوان 10 آذر

«اعتماد» تیتر زده «بازگشت به نقطه صفر» و از ارجاع طرح صیانت از فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌گوید. طرحی که دیروز خبر رسید با پیگیری‌های رئیس مجلس برگشت خورده تا برخی از مواد آن اصلاح شود. اعتماد در این باره نوشته: «در پی تشکیل کمیسیون مشترک رسیدگی به این طرح، اعضای این کمیسیون دست‌کم 10 نوبت گردهم آمده و سعی داشتند در این جلسات ابتدا کلیات و در ادامه جزییات این طرح جنجالی را به تصویب برسانند. اتفاقی که اگرچه خواست اکثریت اعضای نزدیک به پایداری این کمیسیون مشترک مجلس یازدهم بود اما ظاهرا فراوانی و کثرت عیب و ایراد طرح چنان پرتعداد و فراوان بود که نمایندگان ناگزیر برخلاف خواست‌شان رای دادند. عجیب و البته تلخ آنکه حالا این طرح جنجالی در شرایطی به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شده تا پس از بازه زمانی 10 روزه‌ای که ازسوی کمیسیون برای بررسی‌های کارشناسی و رفع عیب و ایرادهای فراوان طرح در مرکز پژوهش‌ها تعیین شده، طرح دوباره به کمیسیون مشترک رسیدگی به آن بیاید و بالاخره روند رسیدگی و تصویب آن آغاز شود. آن‌هم در حالی که روال کار پارلمان به ما می‌گوید انجام این دست بررسی‌های کارشناسیِ مرکز پژوهش‌های مجلس روی طرح‌ها و لوایح پارلمان، نخستین گام نمایندگان و طراحان این و هر طرح پارلمانی است. هرچند شاید صحیح‌تر آن است که بگوییم این دست بررسی‌های کارشناسی - با محوریت مرکز پژوهش‌ها- اقدامی است که باید پیش از برداشتن نخستین گام در دستورکار قرار گیرد و به این ترتیب اگر بر فرض، روند تدوین، بررسی، تصویب، تایید و تبدیل یک طرح پارلمانی را به قانونی لازم‌الاجرا، به عنوان نمونه و از حیث تعدد مراحل رسیدگی، با روند تولید یک پروژه سینمایی مقایسه کنیم، می‌توان گفت که بررسی‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌ها نسبت‌به این یا هر طرحی که در مجلس دنبال می‌شود، در حکم روندی است که در عالم سینما به اصطلاح «پیش‌تولید» نامیده می‌شود.»

اعتماد 10 آذر

«وطن امروز» در تیتر یک امروز سراغ همان سوژه‌ای رفته که کیهان رفته بود یعنی تاکید بر اینکه «پیش‌نویس، توافق نیست». این روزنامه اصولگرا نوشته است: «کارگروه بررسی لغو تحریم‌ها در شرایطی از صبح روز گذشته آغاز به کار کرد که عدم قبول توافق موقت و رد اجبار برای پذیرش پیش‌نویس حاصل از 6 دور مذاکرات پیشین در دولت روحانی مهم‌ترین مساله‌ای است که تیم ایرانی تلاش می‌کند در مذاکرات جدید به طرف غربی بفهماند. این موارد در جمع‌بندی علی باقری به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی از نشست روز دوشنبه هم مورد تاکید قرار گرفت و معاون سیاسی وزارت امور خارجه دولت سیزدهم اعلام کرد آن چیزی که از 6 دور مذاکرات قبلی پیش روی ما است، پیش‌نویس است نه توافق.»

وطن امروز برای عکس هم دومین سند مکتوب ابراز پشیمانی مرحوم آذری‌قمی از مواضعش علیه رهبری و انقلاب را انتخاب کرده و با تیتر «مرا ببخشید» نوشته است: «در پی انتشار نامه پوزش‌خواهی مرحوم آیت‌الله آذری‌قمی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و طرح برخی ادعاها و تردیدها در صحت و تاریخ آن، برخی پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز و مؤسسات فعال در حوزه مطالعات تاریخی، طی نامه‌ای با اشاره به اهمیت موضوع و مباحث پیش‌آمده، از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی درخواست روشنگری و رفع ابهام کردند.  به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، این دفتر در پاسخ به این درخواست اعلام کرد مرحوم آیت‌الله آذری‌قمی مکاتبات متعددی با رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی داشته که از جمله‌ آنها ۲ نامه مشتمل بر عذرخواهی از معظم‌له است.»

وطن امروز 10 آذر

«شرق» گفت‌وگویی دارد با علیرضا بهشتی که با تیتر «‌‌محفل‌های سیاسی جای احزاب را گرفته‌اند» منتشر و عکس یک شده است. او در این گفت‌وگو می‌گوید: «ما از یک نظام مردم‌سالار به سمت یک نظام اقتدارگرای انتخاباتی حرکت کرده‌ایم. اینها نظام‌های بینابینی هستند که نه اقتدارگرا هستند به معنای سنتی و نه دموکراتیک به معنای واقعی. اما شرایط و معیارهای لازم برای برگزاری انتخابات در آنها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. در این گونه نظام‌ها، انتخابات رقابتی وجود ندارد. یکی از نقاط عطف چنین دگردیسی در ایران، تفسیری است که شورای نگهبان از وظیفه خودش به‌عنوان نظارت استصوابی مطرح کرد و در یکی از مجالس هم رسمیت پیدا کرد.»

وی همچنین گفته است: «چون ما شهروند فعال آگاه مسئولیت‌پذیر را حذف کرده‌ایم، بقیه مسائل هم رنگ باخته است. انتخابات و حزب سیاسی هم کارکرد ندارد. این «مردم همیشه در صحنه» را فقط برای وقتی می‌خواهیم که تأییدمان کنند. نمی‌شود همه نهادهای مردم‌سالاری را از معنی تهی کنید، بعد توقع داشته باشید مناسک سیاسی مانند انتخابات، کارکرد درست خود را داشته باشند. من موافق این نیستم که نظام انتخاباتی ما فرد‌محور است، بلکه معتقدم نظام سیاسی ما تنوع و تعدد احزاب را بر‌نمی‌تابد وگرنه در قانون اساسی ما هیچ عامل محدودیت‌سازی برای احزاب نداریم.»

این روزنامه اصلاح‌طلب مثل هر روز یک گزارش مثلا انتقادی و در واقع تخریبی علیه مجلس دارد. این بار موضوع را به فوتبال ربط داده و تحت عنوان «بازی خطرناک مجلس با فوتبال» نوشته است: «فوتبال ایران این روزها به‌واسطه درخشش ستاره‌های بی‌نظیرش در عرصه ملی دوباره تبدیل به قدرت شماره یک آسیا شده و کمی از لحاظ فنی رنگ و روی آرامش به خود گرفته است. بااین‌حال، مسئله اساسنامه و دغدغه‌ای که مجلس برایش تراشیده ممکن است این خواب راحت را آشفته کند.»

شرق 10 آذر

«ایران» آسمان خاکستری تهران را عکس کرده و از وضعیت آلودگی هوای پایتخت که «فراتر از هشدار» است، گزارش داده. در این گزارش به نقل از جعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر تهران آمده است: «در چهار سال گذشته بیش از سه تا سه و نیم میلیون نفر با اتوبوس در داخل شهر و به طور متوسط 2 میلیون که گاهی تا 2 میلیون و 800 هزار نفر هم رکورد می‌زد با مترو جابه‌جا می‌شدند، اما هم اکنون این سهم با اتوبوس به 800 هزار نفر و با مترو به یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است که در مجموع 2 میلیون نفر می‌شود. سؤال این است که این سه و نیم میلیون نفر اضافی از چه طریقی تردد می‌کنند؟ قطعاً یا با خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین و خطی که همین موضوع باعث تردد بیشتر و بالطبع افزایش آلاینده‌ها در تهران شده است. در نظر بگیرید که متوسط سرنشین تهران ½ نفر است. متأسفانه مسأله آلودگی با بخشنامه و دستورالعمل درست نمی‌شود و ما برای رفع موانع بودجه و زمان می‌خواهیم. پلیس پیش از این اعلام کرده بود که میزان تردد با خودروی شخصی در تهران بعد از بازگشایی‌های اخیر 18 درصد افزایش یافته است.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری که تیتر یک شده هم شاخص‌های کلان اقتصادی در دهه 90 را بررسی کرده و با اشاره به اینکه روند بسیاری از شاخص‌ها نزولی بوده، برنامه دولت سیزدهم را برای جبران این عقب‌ماندگی «جهش اقتصادی» می‌داند.

ایران 6 آذر

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود به بررسی اوضاع مذاکرات پرداخته و فضا را فعلا مثبت ارزیابی کرده است. در این گزارش آمده است: «اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد دستاوردهای عملی مذاکرات آغاز شده بسیار زود است اما اظهارنظرهای مختلفی که توسط مقامات حاضر یا نزدیک به مذاکرات بیان شده نشان دهنده سازنده و رو به جلو بودن مذاکرات است.رسانه‌های غربی نیز هرچند محتاطانه اما در مجموع بازتاب‌‌های مثبتی از روز اول مذاکرات مخابره کردند. گزارش‌های منتشر شده حاکی است که خارج از میز رسمی مذاکرات، نشست‌های دو یا چند جانبه میان هیئت‌های سیاسی حاضر در وین برگزار شده که از فشردگی رایزنی‌ها برای به حرکت درآمدن چرخ‌های نه چندان روان مذاکرات خبر می‌دهد.در این میان و در حالی که جمهوری اسلامی ایران بر هدف اصلی مذاکرات یعنی لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه تاکید دارد، مقامات غربی موضوع احیاء برجام با استفاده از به تعبیر آنها فرصت ایجاد شده برای بازگشت آمریکا به برجام را عمده کرده‌اند.تقابل این دو گزاره یعنی تمرکز مذاکرات بر رفع تحریم‌های غیرقانونییا چگونگی بازگشت آمریکا به برجام عملا «زمان مذاکرات» را تحت تاثیر قرار خواهد داد.ایران علاقه‌ای به طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات ندارد و با رویکرد نتیجه‌گرایی وارد این عرصه شده اما طرح موضوعات فرعی و غیر مهم می‌تواند ضمن کُند شدن روند گفت‌وگوها، دستیابی به نتیجه را با چالش روبرو نماید».

این روزنامه اصلاح‌طلب اولین نشست خبری سخنگوی دولت و کنایه‌اش به دولت قبل درباره ویدئوکنفرانسی اداره شدن کشور را عکس یک کرده و در عکس دو نیز تصویری از یک بازیگر که این روزها در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته را سوژه گزارش کرده است. حرف از عکس جدیدی از فرامرز صدیقی است که حتی واکنش وزیر ارشاد را نیز به همراه داشت. آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «فرامرز صدیقی؛ عزلت‌نشین یا رانده‌شده؟» نوشته است: «برخی همکاران قدیمی صدیقی می‌گویند او روحیه‌ای داشته که به نظر می‌رسد نوعی عزلت‌گزینی را انتخاب کرده و به همین دلیل خیلی از کسانی که در سال‌های قبل در پی او بودند موفق به دیدار یا صحبت با او نشده‌اند. پرویز پرستویی هم در دل نوشته خود اشاره کرده است که در فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی به دنبالش رفتند ولی او حتی حاضر نشد درب خانه را به روی عوامل تولید باز کند! بنابراین در کنار گمانه‌زنی‌های دیگر، گفته می‌شود آنچه ما از این بازیگر در عکس جدیدش دیدیم شاید نتیجه یک تصمیم خودخواسته باشد که ممکن است به دلیل اعتراض به شرایط موجود و سیاست‌های بی‌رحم سینما باشد. گویی یک نوع مبارزه است که به گوشه‌نشینی ختم شده؛ مبارزه‌ای که خیلی‌های دیگر هم در سینما سراغش رفتند و در مقاطعی از این هنر خداحافظی کردند اما وسوسه شدند و برگشتند. با این وجود به نظر نمی‌رسد فردی که چند سال است خود را از دسترس همکارانش دور نگه داشته، دست به انتشار این عکس زده باشد هرچند با فیگوری که دارد، مشخص است که از برداشتن عکس کاملا آگاه بوده ولی این احتمال هم می‌رود که قرار نبوده عمومی شود یا شاید هم اتفاقا در راستای همان اعتراض احتمالی باشد. »

آفتاب یزد 10 آذر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با صباح‌زنگنه تحلیلگر روابط بین‌الملل که با عنوان «فضای مثبتی است؛ با آمریکا رودررو مذاکره کنید» عکس یک شده است. او در این گفت‌وگو می‌گوید: « فضایی که بر مذاکرات غالب است نشان می‌دهد که روند رو به مثبت شدن است ... از شواهد و قرائن چنین به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران را بردارند. البته هنوز اولویت‌های برداشته شدن تحریم‌ها مشخص نشده که در ابتدا کدام تحریم‌ها برداشته می‌شود و پس ‌از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که آمریکا به ازای برداشته شدن تحریم‌ها چه درخواستی از ایران خواهد داشت و واکنش ایران به این درخواست چه خواهد بود.اینکه عنوان می‌شود یک کمیته برای برداشته شدن تحریم‌ها تشکیل‌شده نکته مثبتی است و به مذاکره‌کنندگان برای به نتیجه رسیدن کمک خواهد کرد. در شرایط کنونی افکار عمومی به دنبال پاسخ به این سؤال است که ایران چه سازوکاری برای سنجش اقدامات آمریکا در قبال برداشته شدن تحریم‌ها در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد روند مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود و اگر حسن نیتی از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی صورت بگیرد احتمال این وجود دارد که در کوتاه‌مدت به نتیجه رسید. هرچند آمریکایی‌ها اصرار دارند که گفت‌وگوها با ایران به‌صورت مستقیم صورت بگیرد اما تیم مذاکره‌کننده ایران بر این باور است که بهتر است گفت‌وگوها به‌صورت جمعی و با حضور دیگر کشورهای عضو برجام صورت بگیرد. البته برخی از کارشناسان بر این باور هستند که  از این مرحله باید عبور کرد. واقعیت این است که خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران بر عملکرد کشورهای دیگر عضو برجام تأثیرگذار بوده است. به همین دلیل باید مذاکرات رودررو با کشوری که از برجام خارج‌شده و تعهدات خود را انجام نداده صورت بگیرد.»

آرمان ملی 10 آذر

«صبح نو» جلد امروز خود را به گفت‌وگویی که با همایون اسعدیان و مازیار میری کرده، اختصاص داده اما گزارش‌های قابل توجهی دیگری هم دارد. مثلا آنچه درباره آخرین وضعیت طرح صیانت در مجلس نوشته است. این روزنامه اصولگرا از برگشت این طرح با پیگیری‌های محمدباقر قالیباف به مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته و جالب آنکه طرح مذکور را یک طرح «پرحاشیه» می‌خواند.

این روزنامه همچنین گزارشی دارد درباره ضرب‌الاجل قالیباف برای واگذاری اعتبار اشتغال‌ به استان‌ها که دیروز و در پی قرائت گزارشی از کم‌کاری‌های دولت قبل در اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در صحن علنی مجلس، داده شد.

دیگر گزارش قابل توجه این روزنامه اما حول محور نابسامانی‌های بازار خودرو است. این گزارش با تیتر «50هزار میلیارد تومان به نفع واسطه‌ها» منتشر شده و از همین جا معلوم است که اوضاع بازار خودرو چقدر وخیم است.

صبح نو 10 آذر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها