منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با «فردا»:

غربی‌ها نمی‌توانند برای ما شرط بگذارند/ با تهدید راه به جایی نمی‌برند

کد خبر: 1113216

منصور حقیقت‌پور گفت: واقعا غربی‌ها و مشخصا آمریکا نمی‌توانند مدعی باشند؛ آمریکا حتی باید خسارت هم برای عدم اجرای برجام و خروج از این توافق‌نامه بدهد.

غربی‌ها نمی‌توانند برای ما شرط بگذارند/ با تهدید راه به جایی نمی‌برند

گروه سیاست سایت فردا: دور تازه مذاکرات برجامی در وین در شرایطی پیش می‌رود که تیم مذاکره‌کننده ایرانی مشخصا بر یک هدف تمرکز کرده‌اند؛ رفع تمام تحریم‌ها. حالا در این شرایط باید دید آیا غربی‌ها و مشخصا آمریکا در قبال این موضوع چه واکنشی خواهند داشت؟

منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره مذاکرات وین به «فردا» گفت: «موضع‌گیری ما کاملا روشن است؛ آنکه آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان برگردند تا ما اجازه دهیم به مذاکرات وارد شوند و ضمانت هم بدهند که دیگر بدعهدی نکنند. ما کار نادرستی انجام ندادیم و همواره به تعهدات برجامی پایبند بودیم و حتی کاهش سطح تعهداتمان هم بر اساس برجام بود؛ حالا در این شرایط ما مدعی هستیم و غربی‌ها نمی‌توانند برای ما شرط بگذارند».

او درباره موضع ایران مبنی بر لغو تمام تحریم‌ها بیان کرد: «باید قائل به تفکیک شد. یک‌سری تحریم‌های آمریکا علیه ایران از زمان تسخیر لانه جاسوسی وضع شد، یک سری هم به بهانه مسائل حقوق بشری بوده است اما تحریم‌هایی به دلیل مسائل هسته‌ای علیه ایران مقرر شد. ما خواستار رفع تحریم‌هایی هستیم که قرار بود به واسطه برجام لغو شود و البته تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شد».

این فعال سیاسی درباره این ادعای برخی غربی‌ها که در صورت شکست مذاکرات ممکن است پرونده هسته‌ای ایران بار دیگر به شورای امنیت برود، اظهار کرد: «غربی‌ها با این تهدیدها راه به جایی نمی‌برند. مگر آن زمان که پرونده ایران را به شورای امنیت بردند، چه غلطی کردند؟ حالا که ایران قوی‌تر از گذشته هم شده است، این‌گونه تهدیدها بلاموضوع است. ما نه از این تهدیدها می‌ترسیم و نه از شورای امنیت اما می‌گوییم که همه طرف‌ها باید عاقلانه رفتار کنند و سعی کنند بر اساس شیوه‌ای منطقی مذاکرات به نتیجه برسد».

او ادامه داد: «واقعا غربی‌ها و مشخصا آمریکا نمی‌توانند مدعی باشند؛ آمریکا حتی باید خسارت هم برای عدم اجرای برجام و خروج از این توافق‌نامه بدهد. آنها اگر مثل آدم رفتار کنند، ایران هم تمایل دارد در چارچوبی منطقی به نتیجه برسد».

حقیقت‌پور در پایان گفت: «به هر حال ما امیدورایم که مذاکرات وین نتایج خوبی داشته باشد و آقای باقری و همکارانش هم باید بر رفع تحریم‌ها تمرکز کنند. اگر ما بتوانیم آمریکایی‌ها را به مدار قانون‌گرایی برگردانم، فعلا دستاور خوبی به دست آورده‌ایم و می‌توان گفت اگر نتیجه این دور مذاکرات همین باشد، مذاکرات موفقی داشته‌ایم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها