گفت‌وگوی «فردا» با نقوی حسینی در آستانه مذاکرات وین

غربی‌ها مجبورند به خواسته‌های ایران تن دهند

کد خبر: 1112491

سید حسین نقوی حسینی گفت: ایران اکنون دست بالا را در مذاکرات دارد زیرا ما خود را آماده کرده‌ایم که بدون برجام هم به مسیر خود ادامه دهیم.

غربی‌ها مجبورند به خواسته‌های ایران تن دهند

گروه سیاست سایت فردا: فردا دور تازه مذاکرات برجامی در وین میان ایران و کشورهای 1+4 آغاز می‌شود؛ مذاکراتی مهم که شاید به لغو تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران منجر شود.

سید حسین نقوی حسینی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و نماینده سابق مجلس درباره مذاکرات برجامی به «فردا» گفت: «ما اکنون در آغاز یک راه جدید هستیم. به هر حال بعد از مدتی طولانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و همکاری‌ها کاهش یافت و اروپایی‌ها هم عملا به تعهداتشان پایبند نبودند، اکنون در آستانه اولین مذاکره رسمی و مهم میان ایران و 1+4 هستیم. غربی‌ها باید در این مذاکرات اعتماد ایران را جلب کنند، به تعهداتشان عمل کنند و البته تمام تحریم‌های ظالمانه را رفع کنند».

او ادامه داد: «هدف ایران از انجام مذاکرات وین مشخص است. باید تمام تحریم‌ها لغو شود. این هدف تا اینجای کار نه در دولت کنونی و نه در دولت قبلی محقق نشد و حالا وقت آن رسیده است که در قالب مذاکراتی تازه به این هدف برسیم. آمریکایی‌ها باید تحریم‌های ثانویه را هم لغو کنند؛ از سوی دیگر طرف‌های غربی باید به تعهداتشان بازگردند. در واقع احیای برجام تنها از همین دو مسیر محقق می‌شود».

این نماینده پیشین مجلس بیان کرد: «ایران اکنون دست بالا را دارد و ما خود را آماده کرده‌ایم که بدون برجام هم به مسیر خود ادامه دهیم؛ پس تکلیفمان روشن است و این غربی‌ها هستند که مجبورند به درخواست‌های ایران تن دهند؛ در غیر این صورت ایران با قدرت به غنی‌سازی می‌پردازند و صنعت هسته‌ای خود را پیش می‌برد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد غربی‌ها نسبت به گذشته تعدیل شده است یا خیر، اظهار کرد: «در لابه‌لای سخنان مقامات 1+4 می‌توان دریافت که آنها تمایل دارند مذاکرات به نتیجه برسد اما در نهایت این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند تحریم‌ها رفع شود یا خیر. اگر تصمیم آمریکا خلاف این حالت باشد، 1+4 هم از این کشور پیروی می‌کند و نمی‌توانند به صورت مستقل تصمیم بگیرند».

نقوی حسینی در واکنش به درخواست آمریکایی برای مذاکره رودررو با ایران گفت: «به‌ هیچ عنوان هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا در کار نخواهد بود. آمریکایی‌ها اول باید به تعهدتشان عمل کنند و همه تحریم‌ها را لغو کنند تا در آن صورت قدری اعتمادسازی شود. ایران جز خصومت از آمریکا چیزی ندیده است. تازه حتی اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و به برجام برگردد و به فرض که بخواهد تعهداتش را هم اجرا کند، هر گفت‌وگویی با این کشور هست، در قالب مذاکرات برجامی باید صورت بگیرد و ما حرف دیگری با آمریکا نداریم که بخواهیم مذاکره دوجانبه داشته باشیم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها