خبر به روایت «فردا»

صدای انفجار در نطنز/ اعتراف اصلاح طلبان/ پلیس بد در عربستان

کد خبر: 1113966

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صدای انفجار در نطنز/ اعتراف اصلاح طلبان/ پلیس بد در عربستان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» شنیده شدن صدای انفجار در آسمان نطنز که ساعت 20.15 دقیقه دیشب رخ داد را در صفحه یک خود دیده و هر آنچه که خبرگزاری‌ها در این باره گفته‌اند را گرد آورده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم دارد با «محمد عطریانفر» و تلاش اصلاح طلبان برای اصلاح اصلاحات را ارزیابی می کند. عطریانفر در این مصاحبه که با تیتر «عملکردمان ضعیف است» منتشر شده، می گوید: «دوستان ما باید به ‌جای گفت‌وگوی رسانه‌ای، بیشتر وجهه همت‌شان را صرف نشست‌های تشکیلاتی و گفت‌وگوهای درون‌تشکیلاتی کرده و حول محور آقای خاتمی برنامه‌ریزی کنند.» او معتقد است: «اگر تصورمان بر این اساس استوار باشد که حاکمیت درپی دریافت این پیام و این دست پیام‌ها، دودستی چیزی را تقدیم اصلاح‌طلبان می‌کند، تصوری نادرست و غلط است و اصلا اتفاق نمی‌افتد. مساله این است که ما دچار نوعی بی‌عملی سیاسی شدیم.»

روزنامه ها 14 آذر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود گزارشی خبری – تحلیلی دارد از «فهرست خدمات 100 روزه دولت از مهار کرونا تا ساماندهی بازار» و نوشته «اکنون 100 روز از آغاز به ‌کار دولت سیزدهم می‌گذرد، 100 روز به یک معنا، اگرچه زمان معناداری برای رقم زدن تحولات مهم توسط یک دولت نیست اما به جرات می‌توان گفت که سید ابراهیم رئیسی در مدت زمان کوتاه‌، اتفاقات راهبردی قابل توجهی رقم زده است.»

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود نیز به سفر مکرون به عربستان پرداخته و به نقل از عفو بین‌الملل آن «مشروعیت بخشیدن به حاکم قاتل» می‌خواند. کیهان در این باره نوشته است: «رئیس‌جمهور فرانسه گزینه تعامل با رژیم‌های مستبد در خلیج‌فارس را انتخاب کرده است. با وجود انتقادات سازمان‌های غیر‌دولتی و برخی نماینده‌های پارلمان اروپا از کارنامه حقوق بشری امارات وعربستان، فرانسه روابط پرمنفعت اقتصادی خود را با آنها تداوم بخشیده است.»

روزنامه ها 14 آذر

«شرق» گفت‌وگویی دارد با حسن خوشپور، مدیرکل سازمان برنامه‌وبودجه دولت اصلاحات که تحت عنوان «‌رمزگشایی از حقوق نجومی» منتشر و تیتر یک شده است. خوشپور در این گفت‌وگو می‌گوید: «عنوان حقوق نجومی به‌طور عمده از دهه 1390 رایج شده است. برداشتی که درباره آن وجود دارد، حقوق خارج از عرف جامعه است که بیشتر به مدیران پرداخت می‌شود؛ اما به نظر من نباید در این خصوص ساده‌اندیشی و تحریف شود. حقوق نجومی با درنظرگرفتن فضایی که در آن اشتغال وجود دارد و پرداخت می‌شود، قابل ارزیابی و بررسی است». وی معتقد است: « اگر مطابق با مبانی نظری بنگاه‌داری و مدیریت کسب‌وکار رفتار شود، حقوق هفت برابر حقوق پایه مفهومی نخواهد داشت. من طرفدار حقوق نجومی نیستم و عقیده ندارم کسانی را که حقوق ناروا گرفته‌اند مبرا شوند، حرف من این است که اگر این انحراف ایجاد شده، صرفا پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده حقوق مقصر نیستند بلکه شیوه بنگاه‌داری و مدیریت، مخصوصا نوع دولتی آن است که کار را به اینجا کشانده است».

روزنامه ها 14 آذر

«ایران» نتیجه دربی پایتخت را عکس یک کرده و تیتر زده «سندروم صفر - صفر». در تیتر یک خود اما از «توقف چاپ پول بدون پشتوانه» خبر داده و از آن تحت عنوان «کاهش شتاب اصلی‌ترین متغیر اثرگذار بر تورم» یاد می‌کند. در این گزارش آمده است: «تورم مزمن در طول دهه‌های اخیر به یکی از معضلات اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است. این درحالی است که در سال‌های گذشته با جهش این شاخص اثرگذار بر تمام بخش‌ها، آثار منفی تورم بیش از پیش خود را نشان داده است. رشد شاخص بهای تولیدکننده و مصرف کننده به‌صورت مستقیم بر رفاه مردم از یک‌سو و غیرقابل پیش‌بینی بودن اقتصاد و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری‌ها از سوی دیگر اثر داشته است.»

این روزنامه دولتی به نقل از قدرت‌الله امام‌وردی،  مدرس دانشگاه و در پاسخ به اینکه «چگونه دولت سیزدهم از رشد پایه پولی جلوگیری کرد؟» آورده است: «دولت برای تأمین کسری بودجه از منابع دیگر همچون فروش دارایی‌های دولتی یا از طریق دریافت درآمد ناشی از فروش نفت و همچنین 60 هزار میلیارد تومان فروش دارایی‌های مالی استفاده کرده و شیوه‌هایی را که منجر به استقراض و در پی آن افزایش پایه پولی می‌شود به کار نبرده است.  البته باید به دولت سیزدهم هشدار داد چرا که عموماً دولت‌ها در سه ماهه پایان سال که تمامی راه‌های جبران کسری را پیموده‌اند به سراغ خلق پول می‌روند و دولت نیز باید مراقب مدیریت منابع در ماه‌های پایانی باشد.»

روزنامه ها 14 آذر

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود به «اعتراضات اجتماعی» پرداخته و از ضرورت توجه به آن و حتی قدردانی از آن می‌گوید. رضا بردستانی در این گزارش نوشته است: «طی دو دهه‌ی گذشته اگرچه بسیاری از اعتراضات به دلیل همین‌عدم بازشناسی‌ها دچار نوعی بدسلیقگی واقع شده اما باید پذیرفت که برخی از بدنه حاکمیت به اندازه‌ای که باید آموزش دیده و مطلع از برخی تغییرات و تحولات نبوده، گو این که در اعتراضات اخیر... حاکمیت تا جایی که دامنه‌ی اعتراضات از چارچوب‌های قابل فهم گسترده‌تر نشد با مماشات بیشتری برخورد و اما با ورود جریانات مسموم و گاه هدفمند که تلاش می‌کردند مسیر اعتراضات سالم و به حق مردمی را منحرف کنند، به اصطلاح مباحث امنیتی نیز به اعتراضات افزوده شد تا آن دسته از تفکراتی که توقع دارند هر اعتراضی را به بستری برای بر هم زدن آرامش و امنیت مردم و کشور تبدیل کنند از صف اعتراض‌کنندگان مردمی خارج شوند. این که چرا باید نسبت به برخی موضوعات هزاران پرسش به وجود آید، چرا باید بهای یک کالا به این اندازه رشد کند، سوء مدیریت‌ها مردم را عاصی کند یا واگذاری یک کارخانه از چه مسیری انجام می‌شود که در نهایت به ابطال آن منتهی می‌شود را باید به بحث گذاشت، زیرا تفاوت‌های اجتماعیِ زمانه‌ی حاضر با فضای سیاسی - اجتماعی ۷۸ و ۸۸ به اندازه‌ای است که اگر حاکمیت قدردانِ «اعتراضات اجتماعی» نباشد به واقع کفران نعمت کرده است.»

روزنامه ها 14 آذر

«وطن امروز» که انصافا خلاقانه‌ترین تیتر‌ها را دارد امروز در پوشش خبری سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان تیتر زده «اُ‌مکرون!». در این گزارش به نقش فرانسه در روند مذاکرات هسته‌ای و تلاش همیشگی‌اش برای ایفای نفش پلیس بد، همچنین به اظهارنظر اخیر مکرون درباره آینده مذاکرات برجامی اشاره شده و آمده است: «این نخستین و آخرین سنگ‌اندازی پاریس در مسیر مذاکرات نیست و نخواهد بود، چه اینکه الیزه در دوره‌های مختلف مبادرت به ایفای همین نقش و ماهی‌گیری از آب گل‌‌آلود کرده است اما متغیری مثل تغییر شرایط برجامی و معکوس شدن اهرم‌های موثر به سود ایران، کارت بازی زیادی در اختیار طرف فرانسوی برای مانور دادن قرار نمی‌دهد. با این وجود نگاهی به پیشینه نقش مخرب فرانسه در ادوار مختلف برای نحوه برخورد با الیزه در مذاکرات جدید ضروری به نظر می‌رسد. »

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به مذاکرات برجامی پرداخته و با تاکید بر اینکه «مذاکرات ملی باشد» نوشته است: «لغو تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و بالا بردن هزینه تکرار نقض عهدهای برجامی از سوی غرب مهم‌ترین محورهایی است که می‌تواند منافع ملی و مطالبات عمومی مردم از تیم مذاکره‌کننده را برآورده کند. به عبارت دیگر هر قدر نگاه سیاسی روحانی به مذاکرات هسته‌ای ایران باعث می‌شد به وعده‌های حداقلی و نتایج کوتاه‌مدت برای جلو بردن پروژه داخلی‌اش قناعت کند، تیم فعلی باید به دنبال آن باشد تا این بار تحریم‌های غرب نه روی کاغذ که در عالم واقع لغو شود و بیشترین امکان‌های اقتصادی برای کشورمان تامین و تضمین شود. قرار گرفتن پرونده هسته‌ای در موضع اصولی و ملی برای تامین منافع مردم می‌تواند بیشترین حمایت عمومی را نیز با خود به ارمغان آورد. وارد کردن منافع مردم به مذاکرات می‌تواند به مثابه مانعی برای عدم تجربه مجدد نتایج مذاکرات در دوره قبلی باشد. از همین رو رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم بیش از هر چیز باید به سمت ملی کردن دیپلماسی حرکت کند و برخلاف میراث جناحی روحانی در عرصه سیاست خارجی به جای زدوبندهای غیرملی با طرف غربی، لغو قطعی تحریم‌ها را به عنوان شاخص هرگونه تعامل نهایی با طرف مقابل لحاظ کند.»

روزنامه ها 14 آذر

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود سراغ اقتصاد و بازار و مشخصا بازار خودرو رفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی تحت عنوان «فرمان بازارخودرو، دست دلالان» آورده است: « بازار خودرو به‌‌رغم تمامی‌برنامه‌‌ها و طرح‌‌هایی که  همزمان از سوی دولت و مجلس و در راستای حذف واسطه‌گری و جلوگیری از زیان صنعت خودرو صورت گرفته همچنان در بلاتکلیفی به‌سر برده و تنها منافع آن متوجه دلالان و واسطه‌گرانی بوده که از انحصار و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا بیشترین سود را به جیب زده‌اند به‌گونه‌ای که آمارها سود حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار را در سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان عنوان کرده که این رقم در 6 ماهه ابتدای خرداد تا پایان آبانماه بالغ بر 55 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. این در حالیست که زیان‌انباشت دو خودروساز بزرگ کشور 81 هزارمیلیارد تومان برآورد شده یعنی واقعی‌شدن قیمت‌‌ها می‌تواند ظرف یکسال خودروسازان را از این میزان زیان خارج کند. این روند در حالی وجود دارد که اخیرا طرح ساماندهی مجلس و در شرایطی که سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرده هیچ ابهام و ایراد شرعی نسبت به این طرح ندارد با مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت متوقف شده است. از سوی دیگر طرح وزیر صمت که وعده رشد تولید و اصلاح قیمت‌‌ها را نوید داده بود نیز با دستور رئیس‌جمهور و به‌دلیل آنچه عدم هماهنگی با تنظیم بازار گفته می‌شود با وجود آنکه فاطمی‌امین بارها از پیگیری و اجرای این برنامه در چند روز آینده خبر داده بود همچنان در بلاتکلیفی به‌سر برده و نشان می‌دهد با وجود عزم وزارت صمت به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو برای ساماندهی و توسعه این صنعت اما دست‌‌های زیادی همچنان برای تداوم بلاتکلیفی و انحصار تلاش می‌کنند.»

روزنامه ها 14 آذر

«صبح نو» عکسی از سردار شهید سلیمانی را روی جلد امروز خود آورده و او را «ابرقهرمانی در میدان» توصیف می‌کند. بهانه این کار نیز گفت‌وگویی است که این روزنامه اصولگرا با حامد هادیان کارگردان مستند 360 درجه محاصره انجام داده است.

این روزنامه البته چند گزارش قابل توجه دیگر هم دارد، مثلا آخرین تحولات برجامی و مربوط به مذاکره را روایت کرده و از خوشبینی باقری یعنی مذاکره کننده ارشد کشورمان می‌گوید. 

نه فقط سیاست، بلکه رویدادهای بین‌المللی، اقتصادی، اجتماعی و حتی ورزشی را نیز رصد کرده است. مثلا مسابقه دربی دیروز را اگرچه «سرد و تکراری» توصیف می‌کند با جزئیات گزارش کرده است، چنانچه از شکسته شدن طلسم واگذاری تبلیغات به باشگاه‌ها خبر می‌دهد.

روزنامه ها 14 آذر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها