«فردا» گزارش می‌دهد

چه خبر از وین؟

کد خبر: 1116997

مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که می‌توان آن را امیدوار کننده نامید. از توافق بر پیش‌نویس جدید گرفته تا اقدام داوطلبانه ایران برای افزایش همکاری‌ها با آژانس، همه نشانه‌های مثبتی است.

چه خبر از وین؟

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی در وین یک وقفه 10 روزه خواهد داشت اما این اصلا خبر بدی نیست چرا که طرفین به یک پیش‌نویس جدید رسیده‌اند و آنطور که دیپلمات‌های کشورمان گفته‌اند، اروپایی‌ها یک بار دیگر برای مشورت راهی پایتخت‌هایشان شده‌اند. 

وقتی برگردند گفت‌وگوها حول محور پیشنویس جدید شروع خواهد شد، پیش نویسی که حاوی مطالبات ایران و و بر مبنای دستاوردهای 6 دور مذاکرات قبلی است. 

البته هنوز هم رسانه‌ها از موضع‌گیری سخت و انعطاف‌ناپذیری سه کشور اروپایی و اصرارشان به خواسته‌های فرابرجامی آمریکا گزارش می‌دهند و این نکته مثبتی نیست. 

با این حال نشانه‌های امیدوار کننده بیشتر است. به خصوص که حالا دیگر ایران گام مثبت و رو به جلویی برای افزایش همکاری‌ها با آژانس انرژی اتمی برداشته است و این می‌تواند بهانه‌های واهی طرف غربی را کنار زده و مسیر لغو تحریم‌ را هموارتر کند. 

ایران برای رسیدن به توافق و لغو تحریم‌ها جدی است و بارها این را گفته. علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان حتی گفته « ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم. »

این سخن او درحالی بیان می‌شود که سه کشور اروپایی روز جمعه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که وقفه در مذاکرات وین خواست ایران بوده است. باقری اما می‌گوید: «ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش نویس مورد توافق تاکید داشت.»

او اعلام کرده: « اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم. سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.»

لازم به ذکر است که رییس هیات مذاکره‌کننده ایران پس از پایان مذاکرات این دور نیز در جمع خبرنگاران گفت: «در هفته گذشته و در طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در ۲۰ ژوئن (مذاکرات وین ۶) نخواهند بود بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.»

وی توضیح داد: «ما در گفت‌وگوهای شش دور قبل و پیش‌نویس‌هایی که از آن مذاکرات بود، مواضع و دیدگاه های تیم ایران را لحاظ کردیم و در اسناد مذاکراتی درج و به طرف مقابل ارایه کردیم. دو سند برای مذاکرات مهم بود، یکی مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اول و دستور کار مهم تیم مذاکراتی ایران بود، البته این اولویت صرفا به ما مربوط نیست بلکه طرف های دیگر از جمله چین هم در مذاکرات تصریح کردند که اولویت آنها هم رسیدگی به موضوع تحریم هاست.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها