خبر به روایت «فردا»

مانور موشک‌ها/ دیپلماسی دولت سیزدهم/ میانجیگری عراق؛ از ریاض تا واشنگتن

کد خبر: 1118439

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مانور موشک‌ها/ دیپلماسی دولت سیزدهم/ میانجیگری عراق؛ از ریاض تا واشنگتن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» عکس بزرگی از رزمایش چندروزه پیامبر اعظم که اتفاقا به خاطر شلیک موشک‌های بالستیک اعتراض و عصبانیت انگلیسی‌ها را هم به همراه داشت، انتخاب کرده و با تیتر «یک چرخش تا موشک‌باران تل‌آویو» نوشته: «مرحله پایانی رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه روز گذشته با شلیک موفق ۱۶ فروند موشک بالستیک در کلاس‌های مختلف برگزار شد. رزمایشی که به عقیده رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، جزو موفق‌ترین رزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران بود و فرمانده کل سپاه به دشمن صهیونیستی هشدار داد، اگر دست از پا خطا کنند، دستان‌شان را قطع خواهیم کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم در توصیف قابلیت‌های موشک‌های شلیک شده گفت: با مانورپذیر کردن موشک‌های بالستیک صد‌ها میلیون دلار هزینه دشمنان را بی‌ارزش کردیم.

رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اگرچه در تقویم سالانه رزمایش‌ها بود، اما همزمانی این رزمایش اقتدارآفرین پیام روشنی به مسئولان دشمن صهیونیستی داشت که طی یک ماه گذشته کوشیدند با تهدید‌های خود بر مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های غربی تأثیر بگذارند و جمهوری اسلامی را وادار به امتیاز دادن در مذاکرات کنند؛ تهدیدی که البته پاسخی در خور گرفت و به گفته فرمانده کل سپاه «فاصله بین عملیات واقعی و رزمایش موشکی سپاه تنها تغییر زوایای پرتاب موشک است.»‌

جوان 4 دی

«کیهان» رزمایش پیامبراعظم و هشدارهای فرمانده سپاه به صهیونیست‌ها را عکس یک کرده اما در تیتر یک خود با فونتی درشت به دولت و اقدامات آن و تعریف از آن پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «اقدامات امیدآفرین دولت از مهار تورم تا ایجاد 217 هزار شغل» نوشته است: «در بیان جدیدترین دستاورد دولت، جزئیات نرخ تورم خوراکی‌ها و خدمات در آذرماه نشان می‌دهد که نرخ تورم آذر امسال با یک واحد درصد کاهش به 43.4 درصد رسیده است. در ماه‌های گذشته تورم ماهانه کالاها بیش از سه درصد افزایش داشت که بررسی جزئیات اقلام خوراکی و خدمات نشان می‌دهد روند گرانی قیمت کالا در آذرماه کند شده و حتی در برخی اقلام رشد منفی مشاهده می‌شود. به این ترتیب با استمرار برنامه‌ریزی دولت می‌توان نسبت به ارتقا قدرت خرید مردم امیدوار بود.» در ادامه این گزارش نیز آمده است: «دستاورد قابل توجه دیگری که دولت جدید به دست آورده، قرار گرفتن در مسیر اشتغالزایی است که هم اکنون نتایج آن در حال بروز است و در جلسه اخیر شورای عالی اشتغال هم تصمیم‌هایی برای تداوم این روند اتخاذ شده است. حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنجشنبه‌شب با حضور در تلویزیون اعلام کرد: در طول سه ماه گذشته ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید، ایجاد و در سامانه «رصد» وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، در حالی که در شش ماه گذشته‌اش تقریباً ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده بود.»

کیهان 4 دی

«وطن امروز» تصویر از شکلیک موشک‌ها در رزمایش پیامبر اعظم را برگزیده و با عنوان «بی‌قراری موشک‌ها» نوشته است: «مهم‌ترین هدف این رزمایش را باید در هشدار نیروهای مسلح به تهدیدات و لفاظی‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در ادعای آمادگی این رژیم برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای کشورمان جست‌وجو کرد. توسعه پرشتاب فعلی برنامه هسته‌ای ایران که در حال تکمیل «بازدارندگی هسته‌ای» است، بیش از هر مساله‌ای زنگ خطر را برای سرزمین‌های اشغالی به صدا درآورده است. تحرکات فزاینده صهیونیست‌ها و تشدید رفت‌و‌آمدهای دیپلماتیک و امنیتی بین واشنگتن- تل‌آویو طی هفته‌های اخیر در چاره‌جویی برای برنامه «گسترده‌تر و پیشرفته‌تر شده» ایران با وجود شکاف‌ها و اختلافات اساسی بین این ۲ متحد، نشان‌دهنده «وضعیت اضطراری»‌ای است که دولت بایدن و کابینه نفتالی بنت با آن روبه‌رو هستند».

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری خود گزارشی هم از از اقدامات دولت سیزدهم برای حمایت واقعی از بورس دارد و با تیتر «در جست و جوی اعتماد از دست رفته به بازار» نوشته است: «ر هفته گذشته شاخص کل بورس تهران بعد از مدت‌ها توانست رشد بیش از ۳ درصدی را به ثبت برساند. این پدیده کم‌سابقه در سال ۱۴۰۰ در پی اعلام بسته حمایتی ۱۰‌بندی وزارت اقتصاد رخ داد. بازار سرمایه در هفته‌های اخیر سیر نزولی داشت و شکست حمایت یک میلیون و 300 هزار واحدی شاخص کل بورس موجب شد بسیاری از سهامداران از بازگشت بازار سرمایه به روند صعودی ناامید شوند اما با انتشار اخبار مثبت بودجه‌ای، ارائه برنامه‌های وزیر اقتصاد به منظور حمایت از تولید و شرکت‌های بورسی و اظهارنظرهای معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مبنی بر حمایت از بازار سرمایه، بستر تغییر مسیر شاخص کل فراهم شد.  در صورتی که در هفته پیش رو بازار سرمایه سیر صعودی خود را حفظ کند، می‌توان امید داشت مشکل نقدینگی بازار سرمایه نیز با ورود مجدد سهامداران حقیقی به بازار حل شود.»

وطن امروز 4 دی

«صبح نو» عکس خوبی از شلیک موشک‌ در رزمایش اخیر را انتخاب کرده و جلد امروز خود را به «مانور بالستیک‌های ایرانی» اختصاص داده است. در عین حال به موضوعات مهم روز در ایران، منطقه و دنیا هم پرداخته و تقریبا چیزی را از قلم نیانداخته است. از ادامه مذاکرات تهران – ریاض که با آمدن وزیر خارجه عراق به تهران و دیدارهایش با امیرعبداللهیان و رئسی به صدر اخبار برگشت گرفته تا اظهارات اخیر رئیسی در راستای هماهنگ کردن بیشتر اعضای دولت به خصوص تیم اقتصادی‌اش که با تیتر «یک تیم، یک فرمانده» پوشش داده شده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز آخرین وضعیت مربوط به مذاکراتی برجامی وین را بررسی کرده و از «اراده شرق، بی‌اراده‌گی غرب» نوشته و به این واسطه از رویکرد اروپایی‌ها انتقاد کرده است.

صبح نو 4 دی

«ایران» مثل خیلی از روزنامه‌‎های امروز عکس یک امروز خود را به رزمایش اخیر اختصاص داده و آن را «صیانت از امنیت» نامیده است. این روزنامه دولتی در گزارشی که تیتر یک کرده اما از «دیپلماسی فردی رئیس‌جمهور» و تاثیر آن بر بی‌اثر کردن سیاست تنش‌زایی دشمنان برای منطقه آسیای میانه گفته است. در این گزارش آمده است: «کم توجهی به روابط سازنده با همسایگان از جمله موضوعاتی است که در دولت گذشته، ایران را از انتفاع کافی از روابط با آنها محروم کرده بود و هر روز این روابط بیش از پیش به سردی می‌گرایید. چه زمانی که این اتفاق با یک اشتباه تحلیلی منجر به تیره شدن روابط تهران و عشق‌آباد شد و چه زمانی که عدم اولویت به همسایگان زمینه را برای یکه تازی رژیم صهیونیستی در مرز با باکو فراهم کرد. اما تحول راهبردی در سطح وزارت امور خارجه دولت سیزدهم باعث شد تا جایگاه همسایگان از حاشیه به متن تغییر کرده و لزوم همکاری سازنده با کشورهای منطقه و همسایه به یکی از اولویت‌های اساسی در کنار نگاه به شرق تبدیل شود. دیپلماسی فردی رئیس جمهور در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اکو در ترکمنستان که ماه گذشته برگزار شد منجر به رفع برخی سوءتفاهم‌ها و پروژه‌های ضدایرانی در منطقه قفقاز شد.  پایبندی بر اصول، تأکید بدون تعارف بر مواضع و خطوط قرمز از جمله نگرانی در خصوص حضور گروه‌های افراطی و تکفیری در مرزها و نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه صراحتاً از جانب ایران به الهام علی‌اف منتقل شد و در عین حال بر ریشه‌های فرهنگی، تمدنی و دینی دو ملت و روابط دیرینه و لزوم گسترش تعاملات تأکید گشت. دیدار رئیس جمهور جدید ایران با رئیس‌جمهور آذربایجان که رسانه‌ها تلاش داشتند تا او را تندرو معرفی کنند و تأکید بر منافع مشترک در همکاری، همزمان با گسترش یافتن تنش‌ها باعث شد، علی‌اف این دیدار را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور معرفی کند؛ به بیان دیگر این اتفاق که زمینه همکاری‌های جدی‌تری را به‌وجود آورد توانست یک تهدید را برای ایران به فرصت تبدیل کند.»

ایران 4 دی

«آفتاب یزد» روزنامه اصلاح‌طلبی است اما در دولت جدید بعضا از روزنامه دولتی ایران نیز در تعریف و تمجید از سیاست‌های دولت و شخص رئیس جمهور پیشی می‌گیرد! مثلا امروز تیتر زده «از اکو تا باکو» و با این سوال که «دیپلماسی هوشمندانه یا صبر استراتژیک؛ نسخه‌ی رهایی از انفعال دیپلماسی کدام است؟!» نوشته است: «ولت رئیسی با توجه به خط مشخصی که در دیپلماسی دنبال می‌کرد در نهایت موفق شد با هوشمندی و صبر استراتژیک در کنار به نمایش درآوردن اقتدار نظامی، سیاسی و اقتصادی بر مشکلات فائق آید تا جایی که مقامات باکو نیز متوجه شدند بر طبل جنگ کوبیدن به صلاح هیچ کس نیست و از این جهت دست دوستی ایران را به گرمی فشردند و در نهایت تنش‌های به وجود آمده در سایه‌ی هوشمندی به یک ارتباط گرم و تنگاتنگ بدل شد. در این میان آن چه در رسانه‌های بین المللی گم و ناپیدا باقی خواهد ماند دو مسئله است نخست: - عدم نفوذ اسرائیلی‌ها در مناطقی که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

و دو دیگر این که: اقتدار ایران در کنار تلاش‌های سازنده در حوزه‌ی دیپلماسی برای به آرامش منتهی کردن یک تنشِ ترسناک به اندازه‌ای تاثیرگذار بود که قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی تلویحاً روش و منش و خویشتنداری مقتدرانه‌ی ایرانی‌ها را ستودند مسئله‌ای که نباید در میدان جنگ و جدال سیاست بازان داخلی به ورطه‌ی فراموشی سپرده شود. آزمون آذربایجان نقطه‌ی عطفی در حوزه‌ی دیپلماسی است که امیدواریم در باقی مباحث از جمله مذاکرات هسته‌ای نیز از آن تجربیات به نحو احسن استفاده شود.»

آفتاب یزد 4 دی

«اعتماد» امروز گفت‌وگویی دارد با «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل پیشین حزب کارگزاران که علاوه بر شرح تلاش‌هایش برای احیای روزنامه «هم‌میهن» به بیان اختلافات خود با حزب پرداخته است. او می‌گوید: «درواقع شخصا به بعضی تصمیمان و کارهایی که با عجله در حزب صورت گرفت، انتقاد داشتم». کرباسچی توضیح داده که «در همین بحث کنگره، من معتقد بودم که نباید پیش از آنکه وزارت کشور لیست اعضای کنگره را تایید کنند، ضرورتی نداشت که برای انجام تغییر و تحول در ارکان حزب عجله کنیم.  ... من معتقد بودم باید صبر کنیم تا هم وزارت کشور تکلیف کنگره و صلاحیت اعضای منتخب را روشن کند و بعد از آن، ما نسبت‌به انتخاب دبیرکل و اعضای شورای مرکزی از میان افرادی که بنابه قانون ازسوی وزارت کشور به این منظور تایید شده‌اند، اقدام کنیم. ضمن آنکه تاکید داشتم دوستان اجازه بدهند از مسائل حاشیه‌ای که درپی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر رقم خورد، فاصله بگیریم و پس از آن، در فضایی مناسب و نرمال این تغییر و تحول انجام شود. اما بعضی دوستان عجله داشتند که من این شیوه را نمی‌پسندم.»

اعتماد 4 دی

«شرق» عکسی از نشست خبری حسین امیرعبداللهیان و فواد حسین همتای عراقی‌اش در نشست خبری مشترک بعد از دیدار پنجشنبه را انتخاب کرده و با عنوان «بغداد متقاضی مذاکره مستقیم تهران-واشنگتن» نوشته است: «تأکیدی که اکنون عراق برای مذاکره ایران و آمریکا بر سر مسائل عراق دارد، با اتکا بر چیزی اتفاق می‌افتد که پیش‌تر رخ داده است. در‌واقع درخواست بغداد این است که تهران و واشنگتن بار دیگر مانند اتفاقاتی که در دهه اول قرن جاری و در واقع دهه اول پس از صدام رخ داد، به‌جای پیغام و نیاز به میانجی، بر سر عراق با یکدیگر سر میز مذاکره بنشینند. چنین اقدامی البته حامیان خود را در ایران هم دارد، هم درباره عراق و هم درباره مسائل دیگر؛ اما در دولت کنونی ایران هنوز نشانه‌ای از تمایل به عبور از خط قرمز‌ به چشم نمی‌خورد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز با اشاره به اینکه دولت هنوز نتوانسته گرانی را مهار کند، پرسید «‌مردم غافلگیر می‌شوند یا رئیس‌جمهور؟» و با اشاره به همه اظهارات و قول‌های رئیسی درباره عدم غافلگیری مردم و ضرورت مهار گرانی، همچنین با اشاره به اخبار اخیر درباره حذف ارز 4200 تومانی و افزایش قیمبت بنزین نوشته: «رئیس‌جمهور چند روز پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت که قیمت‌گذاری عادلانه کالاها به‌ویژه اقلام اساسی مورد نیاز مردم، ضرورت دارد و کرامت و عزت مردم خط قرمز دولت است و نباید مورد آسیب قرار گیرد. حال باید منتظر باشیم و ببینیم آیا دولت سیزدهم بالاخره از خط قرمز خود صیانت خواهد کرد یا آنها نیز مانند مردم روز خود را با غافلگیری آغاز خواهند کرد.»

شرق 4 دی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با بیژن عبدالکریمی که عکس و با تیتر «کوتوله‌های سیاسی با «نفی واقعیت» خشونت را ترویج می‌ کنند» منتشر شده است. عبدالکریمی یعنی همان استادی که چند قبل و به واسطه اظهاراتش رد یک برنامه تلویزیونی از دانشگاه اخراج شده و خبرساز شد، در این مصاحبه می‌گوید: «گفتمان انقلاب فاقد مفاهیمی بود که بتواند همه ملت را حول آن جمع کند. به همین دلیل نیز شاهد هستیم که صادق‌ترین و دلسوزترین افراد به دلایل مختلف از صحنه خارج ‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال اگر ما به وضعیت روسای جمهوری پیشین دقت کنیم متوجه می‌شویم که روسای جمهور گذشته از صحنه سیاسی کنار گذاشته‌ شده‌اند. من فکر می‌کنم ازجمله ضرورت‌های امنیت ملی ماست که این فلش را برگردانیم و بکوشیم دوباره رویکرد جاذبه را در گفتمان انقلاب تقویت کنیم که البته کار دشواری خواهد بود و تا حدودی دیر شده است.» او افزوده: «هر زمان که از تغییر گفتمان صحبت می‌شود برخی گمان می‌کنند منظور این است که باید با غرب سازش کنیم. این افراد تلاش می‌کنند موضوع را سیاسی کنند درحالی‌که من یک بحث فلسفی می‌کنم. جای فلسفه و تفکر حکمی در این زمینه خالی است و هیچ‌چیز نمی‌تواند جای آن را پر کند. گفتمان انقلاب اگر می‌خواهد به مسیر خود ادامه بدهد و آسیب‌های کنونی را پشت‌سر بگذارد حتما باید به یک گفتمان بدیل بیاندیشد وگرنه شکست خواهد خورد.  یکی از ویژگی‌های آن این است که حول وفاق ملی شکل بگیرد و بتوانیم همه ملت را حول پاره‌ای از ایده‌ها جمع کنیم. در چنین شرایطی می‌توانیم جهت مهاجرت را برعکس کنیم. امیدوارم روزی فرابرسد که مردم دیگر کشورها به ایران مهاجرت کنند و اینجا را شایسته یک زندگی انسانی ببینند و نه اینکه نخبگان و سرمایه‌های ملی این کشور رهسپار کشورهای دیگر و غربت شوند. »

آرمان ملی 4 دی

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها