خبر به روایت «فردا»

تبعات انتشار یک نامه / سفیر مقاومت / یارانه بنزین

کد خبر: 1117921

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تبعات انتشار یک نامه / سفیر مقاومت / یارانه بنزین

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» گفت‌وگویی با احمد توکلی دارد و تیتر زده «‌‌مجلس شریک انتصابات دولت است»! با توجه به رویکرد ضد مجلس این روزنامه اصلاح‌طلب در نگاه اول گمان می‌رود که بهانه تازه‌ای برای تاختن به مجلس یافته و توکلی، این فعال سیاسی اصولگرا نیز با آن همراه است! نگاهی دقیق‌تر به گفت‌وگو اما معلوم می‌کند که شرق از بین اظهارات توکلی یک جمله یافته تا آن رویه ضد مجلس خود را بار دیگر به رخ بکشد. گفت‌وگو حول محور عملکرد، تیم و اقدامات اقتصادی دولت است و در آن بین توکلی می‌گوید: «‌انتخاب برخی مشاوران و انتصابات بعضی وزیران و مسئولان درست نبوده که در مورد وزیران، مناسب یا نامناسب، مجلس هم شریک است.» اشاره او به روند اخذ رای اعتماد مجلس است و سهمی که قوه مقننه از این بابت در انتخاب وزرا دارد. سهمی که نه مجلس و نه هیچ کس دیگری منکر آن نبوده و نیست. 

شرق 1 دی

«اعتماد» با تیتر «یارانه بنزین برای همه ایرانیان» به جزییات طرح جدید دولت درباره بنزین پرداخته به نقل از الیاس حضرتی، رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس  از جریان دادشتن مباحثه‌ها و جلسات برگزار شده برای اجرای این طرح در دولت پیشین خبرداده است. مدیرمسئول اعتماد این طرح را «شجاعانه» خوانده و  4 نکته برای اجرای بهتر آن را توصیه می‌کند.  حضرتی گفته: «زمانی که در شورای هماهنگی اقتصادی بودم طرح سهمیه حامل‌های انرژی برای هر ایرانی مطرح شده بود، اما این طرح در آن زمان مورد توجه رییس‌جمهور وقت قرار نگرفت. چهار توصیه او پشتیبانی کارشناسان، تحلیلگران و اقتصاددانان، ارایه یک پیوست رسانه‌ای، اجرا در سطح ملی و هماهنگی تیم اقتصادی دولت است.

این روزنامه اصلاح طلب در گزارش دیگری به ادامه واکنش‌ها به نامه دلایل رد صلاحیت لاریجانی پرداخته است. از اظهارات دیروز سخنگوی قوه قضاییه درباره احتمال تعقیب لاریجانی در صورتی که خودش نامه را منتشر کرده باشد تا متن مفصل حزب اتحاد ملت به این بهانه و نقد شورای نگهبان.

اعتماد 1 دی

«کیهان» تیتر یک خود را به توضیحات دیروز سخنگوی قوه قضاییه اختصاص داده و با عنوان «تشکیل 1250 پرونده قضایی برای سودجویی 10 میلیارد دلاری از ارز 4200 تومانی» توضیحات وی در این رابطه را بازتاب داده است.

این روزنامه اصولگرا که امروز بیشتر خبری است، تیتر دو خود را نیز به توضیحاتی بنزینی سخنگوی دولت و عکس یک امروز خود را هم به رزمایش دیروز اختصاص داده و نوشته است: «دومین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از صبح روز گذشته با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) و جمعی از فرماندهان و کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح آغاز شد.»

کیهان 1 دی

«جوان» رزمایش مشترک پیامبر اعظم که دیروز برگزار شد را سوژه عکس یک کرده و تیتر زده «رزمایش اعظم». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به مذاکرات برجامی وین و موضع آمریکایی‌ها و تحرکات رژیم صهیونیستی پرداخته است. دلیل این گزارش اظهارات اخیر آمریکایی‌ها درباره کافی نبودن سرعت مذاکرات و پیشرفت اندک آن، همچنین سفر جک سالیوان به رژیم صهیونیستی برای دیدار با بنت است. جوان نوشته: « این سفر در حالی انجام می‌شود که نفتالی بنت در فاصله دو دور از مذاکرات دور هفتم در وین در ماه نوامبر ۲۰۲۱ از دیدار با رابرت مالی خودداری کرد. هنوز به درستی مشخص نیست امریکایی‌ها قصد دارند چه چیزی را به تل‌آویو منتقل کنند، اما جمع‌بندی تازه‌ترین موضع مقام‌های امریکایی که دوشنبه‌شب ابراز شده نشان می‌دهد کاخ سفید خبر‌های چندان خوشی برای تل‌آویو ندارد.» 

جوان 1 دی

«آفتاب یزد» محسن رضایی و احسان خاندوزی یعنی معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد را عکس یک کرده و از ناهماهنگی آنها نوشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش به اظهارات اخیر آنها درباره افزایش یارانه‌ها پرداخته است. اینکه محسن رضایی گفت از دی ماه رقم خواهد خورد و خاندوزی تایید نکرد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده به اظهارات دیروز سخنگوی قوه قضاییه و احتمال تعقیب قضایی منتشر کننده نامه محرمانه شورای نگهبان پرداخته است. گزارشی خبری که چیزی بیش از آنچه دیروز خبرگزاری‌ها نوشتند، ندارد.

آفتاب یزد 1 دی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با فیاض‌زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مذاکرات برجامی و رفتارشناسی تیم مذاکره کننده. او در این مصاحبه می‌گوید: « تیم مذاکره‌کننده ایران به‌صورت همزمان در دو جبهه در حال نبرد است. نخست با خود و دوم با رقیب خارجی. با خود می‌جنگد به این دلیل که تیم مذاکره‌کننده قبلی ایرآنکه در شش دور گذشته فعالیت می‌کرده و کار را به این نقطه رسانده در صورت رسیدن به توافق مانند هوویی است که از مزایای سیاسی و توجه افکار عمومی در داخل کشور بهره‌مند خواهد شد. لذا با آنچه دستاورد تیم جواد ظریف و حسن روحانی است مانند یک دستمال چرکین رفتار کرد و مدعی این بود که می‌تواند شرایط بهتری در این بازار به وجود بیاورد. از طرف دیگر این تیم باید با چند کشور اروپایی که سابقه خوبی در وفای به عهد ندارند مذاکره کند. این کشورها وضعیت ایران را مانند مبارزی می‌بینند که در گوشه رینگ هوای مناسبی برای تنفس ندارد، آب‌خنکی برای تجدید قوا ندارد و در میان هیاهو و فشارهای درونی و بیرونی قرار گرفته است.» این چهره اصلاح‌طلب از تغییر تیم دیپلماسی ایران در دولت جدید انتقاد کرده و گفته: «تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران مانند تیم فوتبالی است که در نیمه اول بازی یک تیم لیگ برتری بازی می‌کرده اما در نیمه دوم این تیم لیگ برتری از بازی خارج‌شده و جای خود را به یکی از تیم‌های محلات داده است. به نظر شما چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ این وضعیت به سود طرف خارجی است. به این دلیل که تیم جدید نه بر فنون مذاکره تسلط دارد و نه به زبان گفت‌وگو آشنایی دارد و نه نسبت به سابقه گفت‌وگوها اعتماد به ‌نفس دارد. با این‌وجود این تیم جدید دارای یک ویژگی بود که این ویژگی شاید بتواند به این تیم کمک کند. این تیم نشان داد که تیم سرسختی است، غیرقابل انعطاف است، ایدئولوژیک است و نسبت به‌طرف مقابل در هیچ سطحی اعتماد ندارد. تیم ایران از نظر آداب، ماهیت و درک مانیفست امکان تحقق گفت‌وگوهای طرفینی به‌طرف مقابل شک داشت»

آرمان ملی 1 دی

«ایران» رئیسی و دیدار دیشب او به مناسبت شب یلدا با ایتام و کودکان معلول را عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی در گزارشی که تیتر یک کرده نیز از تولید ناخالص داخلی درنیمه نخست 1400 گزارش داده و با عنوان «اقتصاد ایران3/3 درصد بزرگ‌تر شد» نوشته است: « پس‌ از نزولی شدن روند نرخ تورم درماه‌های مهر و آبان امسال، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از رشد تولید ناخالص داخلی یا همان رشد اقتصادی در شش‌ماهه نخست امسال هم نوید روزهای بهتری را پیش روی کشور قرارداده است.

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی کشور در شش ماهه امسال به 3.3 درصد افزایش یافته است. این درحالی است که رشد اقتصادی بدون نفت نیز دراین مدت به 2.4 درصد رسیده است. عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال 1395 در نیمه نخست سال 1400 به رقم 7530.5 هزارمیلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان 3.3 درصد افزایش یافته است. بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (وبه قیمت‌های ثابت سال 1395) درسه ماهه دوم سال 1400 به رقم 4054.6 هزارمیلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال 1399، رشد یک درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل 0.5 درصد بوده است. رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال‌ جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات» و «نفت» به ترتیب معادل 4.2 و 7.4 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است؛ این درحالی است که گروه‌های «کشاورزی» و «صنایع و معادن» طی همین مدت متأثر از مواجهه با مشکلاتی همچون کاهش میزان بارندگی‌ها و محدودیت در تأمین برق مورد نیاز برخی واحدهای صنعتی در تابستان سال‌ جاری و نیز کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های ساختمانی با کاهش عملکردی به ترتیب معادل 1.9 و 5.3 درصد مواجه بوده‌اند. درنخستین فصل سال‌ جاری نرخ رشد اقتصادی 6.2 درصد محاسبه شده بود که در فصل دوم امسال به یک درصد محدود شده بود، اما در شش ماهه سال، این رشد به 3.3 درصد افزایش یافته است.»

ایران 1 دی

«وطن امروز» رزمایش پیامبر اعظم را با عنوان «آتش به سوی دشمن» در عکس یک امروز خود بازتاب داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده اما سراغ مسائل خارجی رفته و به دنبال پاسخ به این پرسش رفته که « افزایش تنش‌ها در شرق اروپا به یک جنگ جهانی جدید می‌انجامد یا آمریکا و روسیه را به انعقاد یک پیمان تضمین امنیت دوجانبه وا می‌دارد؟» وطن امروز با تیتر «اوکراین میدان جنگ سرد جدید» نوشته است: « بحران اوکراین به نقطه عطف حیاتی رسیده است؛ نقطه‌ای که می‌تواند با رفتار عاقلانه آمریکایی‌ها، به فروکش کردن تنش‌های روزافزون در استپ‌های اسلاونشین پیرامون «دون آرام» درست بیخ گوش روسیه منجر شود یا برعکس، جنون جنگ‌طلبانه یانکی‌ها به عواقبی غیرقابل پیش‌بینی از شرق تا عمق اروپا بینجامد.  در شرایطی که آمریکا و شرکای اروپایی‌اش در ناتو، به شکل زنجیروار دست به اقدامات و تهدیداتی در جهت آنچه «بازداشتن روسیه از حمله به اوکراین» خوانده می‌شود، ‌زده‌اند، این بازی که در اصل چیزی جز هیاهوی واشنگتن برای جنگ‌افروزی در شرق اروپا نیست، هر روز پارادایم‌های جدیدی پیدا می‌کند که می‌تواند معادلات امنیتی کل اوراسیا را دستخوش تغییرات جدی کند. »

وطن امروز 1 دی

«صبح نو» تشییع پیکر حسن ایرلو سفر ایران در یمن که دیروز به شهادت رسید را عکس کرده و او را «سفیر مقاومت» نامیده است. این روزنامه اصولگرا البته به موضوعات دیگری هم پرداخته است، مثلا انتخابات و نتیجه آن در شیلی که روز قبل هم مفصلا به آن پرداخته بود، هنوز مورد توجه این روزنامه است. 

نقش فرانسه و روسیه در مذاکرات برجامی از دیگر موضوعات مورد توجه صبح نو است و از مانع تراشی فرانسوی ها نوشته است. این روزنامه همچنین در گفت وگو با حمیدرضا ترقی و علی صوفی به بررسی رویکردهای آتی و احتمالی علی لاریجانی پرداخته است. 

صبح نو 1 دی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها