خبر به روایت «فردا»

پیش‌نویس تازه، دوربین‌ها نو/ بودجه؛ منتقدان و حامیان/ مقصریابی؛ از مهاجرت تا گرانی برنج و ...

کد خبر: 1116985

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیش‌نویس تازه، دوربین‌ها نو/ بودجه؛ منتقدان و حامیان/ مقصریابی؛ از مهاجرت تا گرانی برنج و ...

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» در گزارشی که تیتر دو کرده به ماجرای ضرب و شتم گوهر عشقی پرداخته است و تیتر زده: «تازه‌ترین رسوایی پادوهای آمریکا این‌بار با تابلوی گوهر عشقی». در این گزارش آمده است: «در جدیدترین سناریو‌سازی حقوق بشری که سعی بر تحریک افکار عمومی با تکیه بر تحریک احساسات و مظلوم‌نمایی دارد، زمین خوردن یک پیرزن دستمایه پادوهای دشمن قرار گرفت.»

این روزنامه اصولگرا مذاکرات وین را نیز با یک نقل قول از علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان پوشش داده که گفت: «دو سند ایران به عنوان مبنای مذاکرات آینده پذیرفته شد» . گزارش کیهان اما متشکل از اخبار به هم چسبیده دیروز است و حرف‌تازه‌ای ندارد. تیتر یک امروز این روزنامه نیز به پوشش سفراستانی رئیس جمهور اختصاص یافته است.

روزنامه ها 27 آذر

«اعتماد» امروز بیشتر اقتصادی است. گفت‌وگویی دارد با معاون پیشین بورس درباره ریزش‌های تمام نشدنی که عکس یک شده و در گزارشی هم بودجه را زیر ذره‌بین گذاشته است. نه فقط بودجه سال 1401 بلکه بودجه 10 سال گذشته را با اشاره به افزایش بودجه عمومی دولت‌ها و آثار آن بر زندگی مردم، از بزرگتر شدن دولت‌ها و کمتر شدن رفاه مردم نوشته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در گزارش دیگری پایان مذاکرات دور هشتم در وین را «امیدوارکننده» خوانده و نوشته است: «دومین اجلاس دور هفتم مذاکرات احیای برجام، روز جمعه در هتل کوبورگ وین پایان یافت تا به گفته دیپلمات‌های ایرانی، نمایندگان سه کشور اروپایی برای مشورت درخصوص دستاوردهای این اجلاس به پایتخت‌های‌شان بازگردند. براساس گزارش‌ها ادامه مذاکرات به عنوان دور هشتم و با دستور کار بررسی یک پیش‌نویس جدید که حاوی مطالبات دولت جدید ایران و دستاوردهای 6 دور پیشین مذاکرات است، از 10 روز دیگر ازسر گرفته ‌خواهد شد.»

روزنامه ها 27 آذر

«وطن امروز» که از روز ارائه بودجه تا کنون در مقام تعریف و تمجید از آن بوده است، امروز هم در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «بودجه مستقل از مذاکره» نوشته است: « بدون تعارف باید بپذیریم نخستین بودجه قرن به معنای واقعی کلمه انقباضی اما بر مبنای درآمدهای پاک بسته شده است. دولت در این سند مالی سعی کرده تا جای ممکن از هزینه‌های خود در زمینه یارانه ارزی تامین کالاهای اساسی و حقوق و دستمزد کارمندان و حتی هزینه‌های تشریفاتی بکاهد و از سوی دیگر تمام توان خود را معطوف به دست آوردن درآمدهای پایدار مانند مالیات و مولدسازی دارایی‌ها کرده است.  نخستین بودجه دولت سید‌‌ابراهیم رئیسی و مردان اقتصادی‌اش در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که می‌توان آن را یکی از متفاوت‌ترین بودجه‌های ۲ دهه اخیر دانست. در تک‌تک مواد و جداول راهبردی‌ترین سند اقتصادی سال آینده کشور می‌توان شرایط جنگ اقتصادی را مشاهده کرد. 

نویسندگان بودجه سال 1401 پذیرفته‌اند کشور ذیل شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ قرار دارد؛ فهمی که بودجه‌نویسان در دهه 90 به آن نرسیده بودند. در کنار این دولت بودجه را واقع‌بینانه و فارغ از خوش‌بینی‌های سیاسی و دیپلماتیک تنظیم کرده است؛ این خوش‌بینی‌ها در سال‌های گذشته باعث بیش‌برآورد درآمدها و در میانه‌ سال باعث استقراض از بانک مرکزی و افزایش تورم ناشی از خلق پول بی‌ضابطه توسط دولت و بانک مرکزی می‌شد؛ اتفاقی که می‌توان به کرات نمونه‌های آن را در سال‌های 97 تا 1400 مشاهده کرد؛ چرخه معیوب کسری بودجه- تورم که توأمان با رشد قیمت ارز باعث پدید آمدن رکوردهای دهشتناک تورم می‌شدند.  به زبان ساده، دولت سیزدهم درآمدهای محدود خود را پذیرفته و سعی بر آن داشته بهترین استفاده را از آنها کند و تا جای ممکن در این بودجه از ریخت‌وپاش‌ جلوگیری شده است. البته دولت برای مقابله با رکود، بودجه عمرانی کشور را 50 درصد افزایش داده است. در یک کلمه بودجه سال 1401، بودجه مستقل از هر گونه مذاکره و توافق بین‌المللی است؛ رویکردی که می‌تواند باعث خلق تصمیم‌هایی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها شود. »

روزنامه ها 27 آذر

«شرق» در تیتر یک امروز خود از «احیای ستاره‌دار شدن دانشجویان» نوشته و دلیلش نیز پس گرفتن لایحه مربوط به این موضوع از سوی دولت است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود آورده است: «دولت دوازدهم برای تحقق‌بخشیدن به شعار رفع ممنوعیت تحصیلی دانشجویان با تکیه بر مجلس دهمی که می‌توانست کمک او باشد، تصمیم به اصلاح قوانین گرفت. مهر ۹۷ بالاخره دولت روحانی تصمیم گرفت با ارسال لایحه‌ای روند معیوب ستاره‌دار‌کردن دانشجویان را برای همیشه اصلاح و حق تحصیل را غیرقابل ممنوعیت کند. حسن روحانی لایحه‌ای به مجلس فرستاد تا اساس سنجش و ورود به همه مقاطع تحصیلی تنها صلاحیت علمی باشد. وی همچنین اعلام کرده بود اگر لایحه توسط نمایندگان مجلس به تصویب برسد، دیگر دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم. تعلل مجلس‌دهمی‌ها، لایحه را به مجلس یازدهم کشاند که دربست در اختیار اصولگرایان است؛ جریانی که چشمانش را بر این لایحه در کمیسیون آموزش بست و‌ آن را رد کرد. دولت هم لایحه را بدون ارائه توضیحی پس‌ گرفته است. اینکه دولت سیزدهم بخواهد این مشکل را حل کند و لایحه‌ای جدید به مجلس بدهد، بسیار دور از ذهن است.»

روزنامه ها 27 آذر

«جوان» «اصلاح‌طلبان» را به عنوان متهم اول فرار نخبگان معرفی کرده و بهانه‌اش هم انتقاداتی است که بعد از اظهارات اخیر یک نماینده مجلس مبنی هر کسی نمی‌خواهد از ایران برود، ایجاد شد. این روزنامه اصولگرا با یادآوری سخنی با مضمون مشابه از سوی روحانی که گفته بود هرکسی از حقوق خود راضی نیست، برود (نقل به مضمون) نوشته است: « این مفهوم از زبان فلان مجری غیرمشهور افق یا فلان نماینده ناشناخته مجلس برجسته شد، حتی سلبریتی‌ها به میدان آمدند و کل فضای مجازی در مورد آن صحبت کردند. آنچه حسن روحانی گفت، در باب رفتن از ایران نبود، اما در ذیل چنین مفهومی بود که به جای رسیدگی به اعتراض افراد و رفع مشکل، آن‌ها را از آن فضایی که معترض به آن هستند، بیرون یا دعوت به خروج کنیم، ولی سخن روحانی در مقام ریاست جمهوری به رغم مقام بالا و مسئولیتی که مستقیماً در این زمینه داشت، برجسته نشد و حتی اغلب افراد شاید آن را نشنیدند، چون از برجسته‌سازی عبارت او، ناسزا به نظام درنمی‌آمد و او رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان بود. منتقدان روحانی هم البته کار هماهنگ رسانه‌ای بلد نیستند و هوش عملیات رسانه‌ای ندارند که فی‌الحال موضوع این گزارش نیست. موضوع گزارش ما نگاهی به موضع‌گیری اصلاح‌طلبان، ذیل ژست وطن‌دوستی و حمایت از نخبگان درباره این موضوع است. آیا آنان واقعاً نگران مهاجرت نخبگان از ایران هستند؟ پس چرا نتیجه سیاست‌های آنان، افزایش مهاجرت از ایران است؟»

روزنامه ها 27 آذر

«آفتاب یزد» امروز حرف چندانی برای گفتن ندارد. این روزنامه اصلاح‌طلب که در رویکردی غیرقابل انتظار از ابتدای دولت جدید از حامیان سرسخت دولت شده است، عکس یک خود را به ابراهیم رئیسی و سفر استانی اخیر او اختصاص داده است. 

سایر گزارش‌های امروز این روزنامه هم چنگی به دل نمی‌نزد. در یکی از آنها نیز به موضوع پناهندگی یک عضو تیم هندبال زنان پرداخته شده و با تیتر «با آبروی ایران بازی نکنید» واکنش‌ها مبتنی نقد کاربران شبکه‌های مجازی را نسبت به اقدام او بازتاب داده است.

روزنامه ها 27 آذر

«ایران» در دوره جدید خود از نظر تیتر پیشرفت قابل توجهی کرده و حتی اگر در محتوا مطلب قابل اعتنا یا ویژه‌ای نداشته باشد، گزارش‌ها از عملکرد دولت را با یک تیتر زیبا به مخاطب ارائه می‌کند. مثلا امروز سفر استانی رئیسی به یزد را با عنوان «نظارت شهر به شهر» عکس یک کرده است. 

این روزنامه دولتی در مذاکرات وین و دستاورد این دور از آن یعنی رسیدن به پیش نویس جدید را هم تیتر یک کرده است. در تیترهای کناری که تعدادش هم زیاد است نیز به موضوعات دیگری پرداخت است، از جمله گرانی برنج. ایران در گزارشی دنبال مقصر گرانی برنج گشته و نوشته است: « اصرار بر ممنوعیت واردات و ممنوعیت ترخیص برنج (از مرداد تا آبان)، در زمان خشکسالی بی‌سابقه کشور، موجب افزایش قیمت برنج شد. قیمت برنج ایرانی از ابتدی امسال تا آبان‌ماه، براساس اطلاعات مرکز آمار رشد مداوم داشته است. قیمت برنج ایرانی در فروردین به‌طور متوسط ۴۸.۱ درصد، اردیبهشت ۴۴.۴، خرداد ۴۲.۳، تیر ۴۰، مرداد ۴۲ و شهریور ۵۵ درصد و در مهرماه ۶۲ درصد افزایش قیمت  داشته است اما در آبان‌ماه با لغو ممنوعیت واردات، قیمت برنج رشد کمتری داشت و به 55.9درصد رسید.»

روزنامه ها 27 آذر

«آرمان ملی» اظهارت علم‌الهدی امام جمعه مشهد در دولت رئیسی و روحانی و درباره موضوعات مختلف را کنار هم آورده و در گزارشی با عنوان «شما آزادی بیان دارید؛ نه ما» که تیتر یک شده، نوشته است: « یک بام و دو هوا روایت برخی رخدادهاست که در این ایام شاهد آن هستیم. امام جمعه مشهد در روز گذشته اهالی رسانه را مورد نقد جدی قرار داد و حتی خواستار برگزاری دادگاه صحرایی برای آنها شد. دلیلی که آیت‌ا... علم الهدی ذکر کرده این است که ستون پنجم دشمن هستند و حرف‌های دشمنان را بازنشر می‌کنند! در اذهان بسیاری از اقشار کشور هست که کمی قبل‌تر که خیلی هم دور نیست، چگونه رسانه‌های دلواپس و گاه صداوسیما در تخریب تیم مذاکره و جاسوس خواندن ظریف و تیمش از همدیگر سبقت می‌گرفتند. سریال گاندو پخش شد و اعتراضات وزیر خارجه دولت قبل نه تنها بجایی نرسید بلکه تشویقی برای ساخت بخش‌های بعدی این سریال شد! آنانی که بیش از همه از فضای پدید آمده علیه تیم مذاکره دولت قبل بهره بردند، طرف‌های ایران بودند چرا که به آنها دیکته شد مذاکرده کنندگان کشور نه تنها از حمایت بخشی از بدنه محروم هستند بلکه جاسوس و خائن خوانده می شوند. عچیب است آیت‌ا... علم الهدی در آن ایام نه تنها سخنی در محکومیت این قبیل اقدامات و رفتارها علیه تیم مذاکرده کننده نداشتند بلکه چندان هم اقدامات ظریف و تیم مداکره را تایید هم نمی‌کردند. »

روزنامه ها 27 آذر

«صبح نو» امروز گروسی و رونمایی او از دوربین‌های جدید آژانس را برای جلد خود انتخاب کرده تا به توافق جدید ایران و آژانس بپردازد. توافقی که بر مبنای آن دوربین‌های جدید در سایت کرج نصب خواهد شد و تحویل فیلم‌هایش نیز می‌ماند برای بعد از توافق هسته‌ای. توافقی که از نظر ایران لغو تحریم نشانه مشخص آن است و این را خود مدیرکل آژانس هم از نشست خبری اخیر بیان کرد. این روزنامه اصولگرا در گزارش‌هایی به این همکاری داوطلبانه با آژانس و همچنین پایان یافتن مذاکرات برجامی در وین پرداخته و ضمن خوشبینی منتظر است تا ببیند که نتیجه چه خواهد شد. 

این روزنامه اصولگرا در تیترهای کنار خود به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا سمت جدید وحید جلیلی که قائم مقام فرهنگی جبلی شده را «پوست‌اندازی در جام‌جم» توصیف کرده است.

روزنامه ها 27 آذر

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها