خبر به روایت «فردا»

کیهان در دادگاه مطبوعات/ مخالفان و موافقان طرح صیانت/ بنزین، اُمیکرون، فیلم فجر و ...

کد خبر: 1119157

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

کیهان در دادگاه مطبوعات/ مخالفان و موافقان طرح صیانت/ بنزین، اُمیکرون، فیلم فجر و ...

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» تیتر دو خود را به اظهارات حسین شریعتمداری در دادگاه مطبوعات اختصاص داده است. بر اساس این گزارش جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت «جمعیت امام علی(ع)» از مدیرمسئول کیهان صبح دیروز با حضور حسین شریعتمداری، در شعبه ۶ دادگاه کیفری و با حضور هیئت منصفه مطبوعات برگزار شده و شریعتمداری نیز در این جلسه گفته: «بسیاری از اسناد کیهان درباره هویت فاسد جمعیت مورد اشاره از وبلاگ شخصی آقای شارمین میمندی‌نژاد با نام و عنوان «خونه قدیمی» گرفته شده است و جمعیت یاد شده بعد از گزارش افشاگرانه کیهان، وبلاگ خود را ویرایش کرده و مواردی را که در گزارش کیهان آمده بود، حذف کرده و سپس علیه کیهان دست به شکایت زده است! ولی از آنجا که با ترفندهای این قماش از گروهک‌های ضد‌انقلاب آشنایی داشتیم و احتمال حذف موارد یاد شده را دور از انتظار نمی‌دانستیم، قبل از انتشار گزارش خود، از تمامی وبلاگ نامبرده فیلم و عکس تهیه کردیم تا کمترین زمینه‌ای برای انکار آنها باقی نماند.»

کیهان 7 دی

«شرق» از طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را صحنه ‌رویارویی پایداری‌ها با قالیباف می‌داند! این را چند روز قبل هم در یادداشتی به قلم دبیر سیاسی خود نوشته بود و حالا در گزارشی که تیتر یک شده، با اشاره به اظهارات دیروز بیژن نوباوه آورده است: « طرح‌ صیانت در حال تبدیل‌شدن به میدان رزم میان جریان جبهه پایداری با سایر نمایندگان مجلس از جمله طیف نزدیک به رئیس‌ مجلس است. گزارش‌ مرکز‌ پژوهش‌های مجلس «که ریاست آن با بابک نگاهداری، رئیس حوزه ریاست مجلس است که رابطه نزدیکی با قالیباف دارد» به کام مدافعان محدود‌سازی اینترنت و البته مخالفان جدی قالیباف در مجلس خوش نیامده‌ است، بنابراین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که کلیات طرح را مغایر قانون اساسی و حقوق شهروندی و ناقض حریم خصوصی مردم دانسته بود با حملات بی‌امان تندروها مواجه شده تا تندروهای مجلس هم طرح مملو از ایراد خود را از متروک‌شدن نجات دهند و هم در نبرد قدرت برای قالیبافی‌ها خط و نشان بکشند. کار به جایی رسیده که مخالفان گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سخن خود را نظر اکثریت نمایندگان جا می‌زنند و گزارش مرکز پژوهش‌ها را بی‌ارزش خطاب می‌کنند.»

شرق 7 دی

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با سیدحسین موسویان و به بررسی مذاکرات برجامی پرداخته است. موسویان در این مصاحبه که با تیتر « برای روابط خارجی باید فکر اساسی کرد» منتشر شده، گفته: 

* باید متوجه می‌شدیم که تفکر یا توقع «اروپای منهای امریکا» بیهوده و یک توهم است.

* هیچ کشوری چه در بلوک شرق و چه در غرب به تعهدات برجامی خود عمل نکرد و این‌گونه نیست که بگوییم فقط اروپا در برابر امریکا قدرت تعیین‌کننده ندارد.

*با توجه به شناختی که من از امریکا دارم امریکایی‌ها اگر بخواهند امتیاز خاصی به ایران بدهند به واسطه نمی‌دهند. این نکته مهمی است که مسوولان ایران باید به آن فکر کنند. 

*علت اینکه در 10 سال مذاکره ایران با اروپا، چین و روسیه، امریکا غنی‌سازی ایران را نمی‌پذیرفت برای این بود که آنها می‌خواستند اگر روزی بنا به پذیرش آن شد، خود امریکا مستقیما آن را به ایران بدهد و نه با واسطه.

اعتماد 7 دی

«وطن امروز» تیتر زده «برق در جریان عدالت» و اشاره‌اش به  مصوبه هیأت دولت برای حذف یارانه پنهان مشترکان پر مصرف است. در این گزارش آمده است: «بر خلاف بسیاری از نقاط دنیا، تنها ایران و چند کشور معدود برای عرضه برق از نظام یارانه‌ای استفاده می‌کنند که زمینه کاهش قابل توجه قیمت فروش برق نسبت به قیمت تمام شده آن را فراهم می‌کند. رویه مذکور علاوه بر ایجاد زیان سنگین برای بخش خصوصی و دولتی فعال در صنعت برق، زمینه کاهش ارزش انرژی نزد مشترکان را فراهم کرده و این مساله بی‌توجهی به اصلاح الگوی مصرف را به دنبال دارد. در این شرایط مشترک صنعتی به دلیل ارزان بودن انرژی هیچ انگیزه‌ای برای ارتقای فناوری تولید و کاهش مصرف برق ندارد، مشترک بخش خانگی نیز حسی از ارزش این کالای اساسی ندارد و بخشی از مشترکان نیز بدون توجه به صرفه‌جویی به استفاده از برق ادامه می‌دهند.»

این روزنامه اصولگرا رئیس قوه قضاییه را نیز به خاطر اظهارات دیروزش عکس یک و آن بخشی از سخنان وی را بری تیتر انتخابا کرده که تاکید کرده بود «به اشرار رحم نکنید».

وطن امروز 7 دی

«آفتاب یزد» که پیش‌تر هم موضوع شیوه جدید توزیع بنزین در کیش و قشم را ایده سعید جلیلی خوانده بود، امروز در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «بنزین جلیلی، 15 لیتر در ماه» اظهارات دیروز وزیر نفت درباره توزیع و قیمت بنزین را بازتاب داده و آورده است: «جواد اوجی وزیر نفت روز گذشته در جمع خبرنگاران به تشریح جزییات طرح یارانه بنزین پرداخت و با بیان اینکه دولت سیزدهم قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، گفت: این دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند. ... وی با تاکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در کار نیست، تصریح کرد: تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.»

آفتاب یزد 7 دی

«آرمان ملی» امروز گزارشی دارد با عنوان «گشت ارشاد در بهارستان». مطهره شفیعی در این گزارش با اشاره به اظهارات اخیر علیرضا سلیمی در برنامه دستخط مبنی بر معتاد بودن یک نماینده در مجلس هشتم و سخنان جواد ابطحی که پیش‌تر گفته بود مصرف تریاک در نمایندگان ادوار مجلس فراوان بوده، نوشته است: «سوالی مطرح است که چرا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان سکوت کرده بود و درباره رفتار نماینده‌ای که به گفته سلیمی و ابطحی دچار اعتیاد بوده است، اقدامی نکرده تا امروز اینگونه نگاه جامعه به صلاحیت نمایندگان مجلس تغییر کند و منفی شود. این سوال هم مطرح است که چرا هیات‌های اجرایی صلاحیت این نوع از نمایندگان دچار مشکل اعتیاد را تایید کرده است و این شائبه مطرح شده که چه منافعی در پشت تایید افرادی برای ورود به مجلس بوده که توانسته مشکل اعتیاد آنها را نادیده بگیرد. آیا فشار سیاسی بر نهادهای تایید کننده آن اندازه زیاد بوده که از عواقب افشای این مشکل در پارلمان عبور کرده و آن را نادیده گرفتند؟ به نظر می‌رسد لازم است با توجه به افشاگری‌های نمایندگان فعلی و اسبق مجلس درباره اعتیاد و دیگر مشکلات در پارلمان از گشت ارشاد ویژه نمایندگان برای جلوگیری از این موضوعات استفاده شود، چرا که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نتوانست به ایفای نقش در این مورد بپردازد.»

ضعف هیات نظارت بر رفتار نمایندگان البته در مواردی از سوی خود مجلسی‌ها نیز مورد اشاره و توجه قرار گرفته است، مثلا همین اخیرا رئیس مجلس با اشاره به ماجرای عنابستانی تاکید کرد که هیات نظارات باید جدی‌تر و قاطع‌تر رفتار و برخورد می‌کرد.

آرمان ملی 7 دی

«ایران» در صفحه یک امروز خود کمتر سیاسی است. عکس خود را هم به گزارشی اختصاص داده که نیلوفر ساسانی بر اساس اعلام فهرست 22 فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر نوشته است. این روزنامه دولتی حتی در تیتر یک امروز نیز به یک موضوع اجتماعی و دغدغه عمومی پرداخته‌اند و آن چیز نیست غیر از شیوع اُمیکرون در کشور و نحوه مواجهه با آن. «ایران» با تیتر «ایران چگونه از اُمیکرون می گریزد؟» نوشته است: «واریانت امیکرون به سرعت برق و باد در حال گسترش است. همزمان با اعلام زنگ خطر شیوع انفجاری امیکرون نرم‌افزار ماسک نیز روز گذشته معیار رنگ‌بندی کرونایی بر اساس شاخص بستری را تغییر داد. در رنگ‌بندی فوق‌العاده امیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به امیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد. متخصصان اپیدمیولوژیست هشدار می‌دهند؛ فورانی که اپیدمی با واریانت امیکرون به دنبال خواهد داشت، نگران کننده است. این گزاره که امیکرون مثل آتشفشانی است که در کمتر از 15 روز طغیان خواهد کرد شرایط اپیدمی کووید19 را با وجود روند کاهشی آمارهای ابتلا و فوتی در ایران بسیار شکننده  کرده است. 28 آذر اولین مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در ایران تأیید شد و حالا با گذشت 8 روز از ورود آن به کشور  تعداد مبتلایان قطعی به امیکرون 26 برابر شده است. شیوع انفجاری وغیر قابل گریز سویه جدید امیکرون خطرآفرینی پیک جدید کرونا را محتمل‌تر کرده است. طبق اعلام رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تا روز 6 دی ماه، 26 مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی شده و 12 مورد مشکوک نیز در دست بررسی است. همچنین  تاکنون در شهرهای تهران، مشهد، بابل، اصفهان و هرمزگان  امیکرون شناسایی شده است. احمد وحیدی وزیر کشور تأکید کرده است؛ در صورت رشد قابل توجه این سویه مجبور به اعمال محدودیت‌های جدید هستیم.»

ایران 7 دی

«صبح نو» هم امروز تمرکز ویژه‌ای به هنر دارد و منتظر زنده شدن سینما در پی شروع جشنواره فیلم فجر است. این روزنامه اصولگرا البته در یکی از گزارش‌های خود که تیتر آن را در صفحه یک دیده به اظهارات اخیر محمدصادق کوشکی که موضوع سفرهای استانی قالیباف و قطع آن را پیش کشیده، بود پاسخ داده و تاکید کره که «واقعیت را تحریف نکنید».  

شروع مذاکرات دور هشتم که به گفته وزیر خارجه کشورمان درباره کسب تضمین از طرف مقابل و راستی‌آزمایی است نیز سوژه یکی دیگر از گزارش‌های این روزنامه است.

صبح نو 7 دی

«جوان» محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه را عکس کرده و دلیلش «ابلاغ ۴ دستور قضایی در رعایت حقوق متهمان» است. گزارش البته خبری است و بازتاب آنچه مرکز رسانه قوه قضاییه دیروز منتشر کرده بود. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده هم به اظهارات دیروز سخنگوی وزارت خارجه پرداخته و با تیتر « ایران چیزی به‌نام «ضرب‌الاجل وین» نمی‌شناسد‌» آورده است: « سخنگوی وزارت خارجه، د‌یروز د‌ر واکنش به موضع مشاور امنیت ملی امریکا تأکید کرد که تیم مذاکره‌کنند‌ه ایران تا زمانی که لازم باشد د‌ر وین می‌ماند، تنها به توافق خوب رضایت خواهد د‌اد و اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهد شد. وزیر خارجه نیز از د‌ستیابی به سند جد‌ید سخن گفت که برخلاف تلاش طرف‌های غربی به ویژه امریکا برای مقصر جلوه د‌اد‌ن ایران د‌ر شکست احتمالی مذاکرات، نشان از قاطعیت تهران برای د‌ستیابی به توافقی مناسب د‌ارد.»

جوان 7 دی

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها