خبر به روایت «فردا»

نسبت دیپلماسی و میدان / اوضاع بورس/ میراث روحانی

کد خبر: 1118682

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نسبت دیپلماسی و میدان / اوضاع بورس/ میراث روحانی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» صفحه یک شلوغی دارد و به موضوعات مختلفی پرداخته است. تیتر یک خود را اما به رای دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مبنی بر صدور مجوز قانونی برای اجرای تحریم‌های امریکا در این اتحادیه اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح طلب این اقدام را مصداق «عهدشکنی» دانسته و نوشته است: «رای اخیر دیوان دادگستری اروپا علاوه بر تکمیل پازل محاصره اقتصادی ایران توسط امریکا، در بحبوحه مذاکرات احیای برجام، اقدامی مضاعف در مقابل احیای تعهدات طرف‌های باقیمانده در برجام و احتمالا امریکا است».

اعتماد البته در گزارش دیگری به طرح صیانت از کاربران فضای مجازی پرداخته و بهانه‌اش این است که نشست کمیسیون مشترک بررسی آن بزودی برگزار خواهد شد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود با عنوان «پارلمان و آزمون تخصص‌گرایی» نوشته است: «رییس فراکسیون اقلیت مجلس از احتمال خروج طرح صیانت از دستورکار، در صورت اصرار حامیان بر تعیین‌تکلیف فوری طرح به «اعتماد» خبر داد.»

اعتماد 5 دی

«کیهان» امروز هم تیتر یک خود به همایش پیامبر اعظم که در روزهای اخیر برگزار شد اختصاص داده است و گزارشی دارد که آن را «تحلیلی» می‌خواند. شلیک موشک‌های بالستیک در این همایش را با توجه به آنچه در اخبار آمده بود «تمرین نابودی دیمونا با موشک‌های نقطه‌زن» خوانده و تیتر زده «میدان در خدمت دیپلماسی» که خود کنایه‌ای است به طرز فکر ظریف و دولت قبل. در متن این گزارش اما بیش از تحلیل شاهد ردیف شدن اظهارنظرهای داخلی و بازتاب رزمایش در رسانه‌های خارجی هستیم.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده نیز با اشاره به نامه اخیر میرکاظمی به رئیس جمهور تیتر زده: «ارثیه دیگری از دولت روحانی برای رئیسی /افزایش حقوق کادر درمان بدون ایجاد منابع کافی» و نوشته: «رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین نشدن هزینه افزایش حقوق و ضرایب کارکنان و هیئت علمی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها از درآمدهای اختصاصی خبر داد، موضوعی که در صورت جبران از منابع عمومی منجر به تشدید کسری بودجه می‌شود.»

کیهان 5 دی

«شرق» دوباره مجلس را هدف گرفته اما با یک تفاوت. این روزنامه اصلاح‌طلب که تقریبا هر روز مطلب و گزارشی در جهت هجمه به مجلس دارد امروز به طرح صیانت پرداخته و تیتر زده «تحدید دوباره اینترنت». فرق این گزارش اما در آن است که آنچه مد نظرش است را به همه مجلس نسبت نداده است. بهانه این گزارش انتقاد علی خضریان از رد طرح صیانت در مرکز پژوهش‌های مجلس است و نوشته: «اعضای جبهه پایداری‌ همچنان به دنبال اجرائی‌کردن ایده خود در رابطه با محدودسازی اینترنت بدون توجه به ایراد‌های طرح صیانت و تبعات مسدود‌سازی اینترنت هستند.به‌تازگی علی خضریان در نامه‌ای خطاب به رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، ایراد‌ها به طرح صیانت را اقدامی ورای اختیارات قانونی و بدون پشتوانه علمی این مرکز دانسته است. این در حالی‌ است که مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی کارشناسانه تحت اختیارات قانونی خود نظر رسمی‌اش را اعلام کرده است. البته واکنش‌هایی این‌چنینی به نقدکنندگان طرح صیانت از سوی اعضای پایداری‌ در مجلس، مسبوق به سابقه است. پایداری‌ها از همان ابتدای مطرح‌شدن طرح محدودسازی اینترنت، در پس پرده ‌جزء حامیان اصلی مسدود‌سازی اینترنت بدون توجه به لطمات جبران‌نا‌پذیر‌ آن بودند و بر هر مخالفت و نقدی که از طرح می‌شد، به سخت‌ترین شکل ممکن تاخته‌اند.»

شرق 5 دی

«جوان» در تیتر یک امروز خود به بازار خودرو و مسائلی که مردم با خودروسازان دارند، پرداخته است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «پول خریداران خودرو خرج حقوق ۲۵هزار نیروی مازاد سفارشی!» نوشته است: «ماه‌هاست که زیان ۸۵ هزارمیلیارد تومانی خودروسازان رسانه‌ای شده است، در این مدت صد‌ها ساعت در مجلس و دولت جلسات متعدد برگزار شده تا چاره‌ای برای خروج از زیان آن‌ها اندیشیده شود. فروش اموال مازاد و کاهش نیروی کار یکی از راهکار‌هایی بود که پیشنهاد شد، اما هیچ اقدامی برای رفع آن صورت نگرفت. اخیراً یک عضو هیئت رئیسه مجلس از ۲۵ هزار نیرو و مدیر مازاد در خودروسازان پرده برداشت و گفت: «حقوق نیروی مازاد از جیب مردم برداشته می‌شود. آقایان اموال غیرمولد دارند. به عنوان مثال یکی از خودروسازان ۱۰ سال است که گاوداری دارد، اما حاضر نیست سرمایه اش را در این صنعت متمرکز و زیانش را جبران کند.» اخیراً روزنامه جوان نیز در گزارشی از قول یک منبع مطلع نوشت فقط در ستاد یکی از خودروسازان ۱۲ هزار نیرو و مدیر نجومی‌بگیر سفارشی مازاد به‌کار گرفته شده‌اند. زمانی دولت و نمایندگان مجلس حامی خودروسازان بودند، خودروسازانی که سفارشی نیرو جذب و سایت تولید خودرو در حوزه‌های انتخاباتی نمایندگان راه‌اندازی می‌کردند، خلاصه گوش به فرمان بودند. از آن طرف دولت‌ها نیز با تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد بازار انحصاری و در مقطعی تخصیص ارز دولتی برای واردات مواداولیه، خودروسازان را حمایت می‌کردند. اکنون با افزایش سطح نارضایتی مردم، افزایش قیمت و افت کیفیت، نیروی کار مازاد، بریز و بپاش‌های بنگاه‌ها و از همه مهم‌تر زیان انباشته ورق برگشته است. مجلسی که زمانی به دنبال حمایت بود، حال با تصویب طرح واردات خودرو تلاش می‌کند خودروسازان سروسامان یابند و دولت نیز با طرح‌های متعددش هر از گاهی وعده ساماندهی صنعت خودرو را به مردم می‌دهد. »

جوان 5 دی

«ایران» در تیتر یک امروز خود از تأثیر بسته سیاستی 10‌بندی حمایتی دولت بر بازار سرمایه گزارش می‌دهد و با عنوان «نفس تازه بورس» نوشته است: «سیگنال مثبت بسته سیاستی 10‌بندی وزیراقتصاد که درجلسه ستاد اقتصادی دولت شب 28 آذرماه به تصویب رسید، چهره بورس را تغییر داد. پس از روزها ریزش مداوم شاخص‌های بورس که به‌دلیل ابهامات موجود در لایحه بودجه 1401 افزایش یافته بود، 10 مصوبه راهگشای دولت برای حمایت از بازارسهام باعث شد تا در روزهای 29 آذرماه تا روز گذشته شاهد رشد دسته جمعی شاخص‌های بورس باشیم. علاوه بر این، تصمیم اخیر هیأت مدیره سازمان بورس در لغو توقف نمادها پس از نوسان بالا باعث شد تا بازار سهام جان تازه‌ای بگیرد.

بدین ترتیب در چهار روز کاری 29 و 30 آذرماه و یکم و چهارم دی ماه، شاخص کل بورس 93 هزار و 860 واحد معادل 7.2 درصد رشد کرد.»

این روزنامه دولتی در گزارشی که عکس یک کرده نیز به حال و هوای بم 18 سال بعد از زلزله پرداخته است. 

ایران 5 دی

«آفتاب یزد» نیز مثل برخی دیگر از روزنامه‌های امروز خاطره تلخ زلزله بم را در صفحه یک خود مرور کرده و در گزارشی که عکس شده از «داغ 18 ساله» نوشته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با توجه به شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای از فردا به بررسی اوضاع و احوال مذاکرات پرداخته و با تیتر «بوی توافق می‌آید» نوشته است: «در روزهای اخیر، وقفه چند روزه در مذاکرات، حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورد تا جایی که مقامات ایرانی را بر آن داشت تا در پاسخ به اظهارات طرف‌های اروپایی مبنی بر «خواست ایران برای وقفه در مذاکرات»، اعلام کنند که «ایران درخواست توقف مذاکرات در این مرحله را نداد». با این حال آن چه که مسلم است این است که تا اینجای کار همه طرف‌های مذاکره کننده خواهان تداوم مذاکرات هستند اما آنچه دستیابی به یک توافق را تا این مرحله به تعویق انداخته، تفاهم و توافق میان طرف‌ها بر سر لغو تحریم هایی است که علیه ایران اعمال شده است. اما زمزمه هایی که این روزها به گوش می رسد امیدوار کننده است، در واقع موضع گیری های صورت گرفته در روزهای اخیر بوی توافق می‌دهد. با این حال باید دید روز دوشنبه و با از سرگیری مجدد مذاکرات، چه اتفاقی رقم خواهد خورد.»

آفتاب یزد 5 دی

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود از نگرانی‌هایی که درباره شیوع سویه جدید کرونا وجود دارد گفته و با تیتر «2 هفته فرصت برای 8 میلیون نفر» نوشته است: «بالاخره وزیر بهداشت نیز مهلت دو هفته‌ای برای انفجار اُمیکرون در کشور را تایید کرد و باور دارد که باید هرچه سریعتر جمعیت بیشتر واکسینه شود. همزمان با گفته‌های بهرام عین اللهی، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد روز اعلام کرده «تاکنون حدود ۸ میلیون ایرانی دُز اول و حدود ۲۵ درصد از جمعیت کشور هنوز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.» با این حال وزیر بهداشت، معتقد است که «برای پیشگیری از همه گیری سویه جدید کرونا، باید دُز سوم واکسیناسیون به سرعت انجام شود.  خوشبختانه نقطه امیدی که در کشورمــان وجود دارد درصد بالای واکسیناسیون عمومی است، به نحوی که طبق آمار این رقم به ۸۷ درصد در کشور و ۹۰ درصد در تهران در دُز اول رسیده است.» وی هشدار داده که «ما یکی دو هفته طلایی فرصت داریم، چون اگر سویه اُمیکرون بخواهد وضع انفجاری اش را نشان دهد، معمولا سه هفته پس از ابتلای اولیه بروز می‌کند بنابر این دو هفته فرصت تا تزریق دُز سوم واکسن به سرعت انجام شود.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت روز شنبه، از جان باختن ۴۲ نفر دیگر بر اثر کرونا و شناسایی حدود هزار و ۲۰۰ بیمار جدید در کشور طی شبانه‌روز گذشته خبر داد. در همین حال حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، ضمن اشاره به سرایت‌پذیری بالای سویه اُمیکرون گفت که «بیش‌ترین سنینی که دچار مشکلاتی به واسطه این ویروس می‌شوند، بین ۲۰ تا ۳۰ سال و افراد بالای ۶۰ سال هستند.» با توجه به این توضیحات، در حال حاضر ۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین مصاحبه‌ای دارد با حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی که تاکید دارد باید نگاه واقع‌بینانه داشت و اینکه روسیه نیز به خاطر منافع ملی خود ایران را قربانی کند، بعید نمی‌داند.

آرمان ملی 5 دی

«وطن امروز» به بهانه «تقدیر دولت از رزمایش سپاه» در تیتر یک خود به تفاوت نگاه دولت جدید و دولت قبل به اهرم‌های قدرت‌ساز پرداخته و در گزارشی با تیتر «دیپلماسی به توان میدان» نوشته است: «قابل توجه‌ترین نکته‌ای که ارزش راهبردی این رزمایش را افزایش می‌داد همسویی دولت جدید با چنین اقدامی در میانه مذاکرات هسته‌ای با 1+4 بود. ماه‌های پایانی دولت سابق بود که انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف و طرح دوگانه «دیپلماسی/ میدان» پرده از نگاه غیرملی دولتمردان وقت نسبت به اهرم‌های قدرت ایران برداشت، به‌گونه‌ای که وزیر سابق امور خارجه صراحتا قدرت و فعالیت نظامی ایران را به عنوان مانعی در پیشبرد دیپلماسی به حساب می‌آورد. با این حال مشهورترین و البته پرهزینه‌ترین حمله مقامات دولتی سابق، به مواضع ضدملی حسن روحانی در جریان مناظرات انتخاباتی سال96 برمی‌گشت که وی در جواب به چرایی بی‌ثمری برجام گفت: «برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند». این موضع البته پیش و پس از مناظره مذکور نیز بارها از سوی دولتمردان و چهره‌های همسو با دولت یازدهم و دوازدهم تکرار شده بود اما بیان صریح روحانی به عنوان رئیس دولت عملا اقرار به نگاه منفی دولت وقت نسبت به قدرت دفاعی کشور بود. توصیف قدرت دفاعی و مانور این قدرت به عنوان یک مانع در مسیر دیپلماسی و پیشرفت تا جایی پیش رفت که مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به عنوان پدر معنوی دولت روحانی از پایان عصر موشک‌ها صحبت کرد و علت پیشرفت آلمان و ژاپن را به تعطیل شدن ارتش‌های‌شان نسبت داد. بازخوانی مواضع ضدملی دولتمردان سابق و قیاس آن با همراهی و استقبال مقامات دولت جدید از واکنش قاطع سپاه پاسداران به تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی نشان از یک تغییر رویه ملموس در تنظیم مناسبات سیاسی کشورمان و تغییر نگاه دولتمردان به چگونگی پیشبرد اهداف ایران در مناسبات بین‌المللی دارد.»

وطن امروز 5 دی

«صبح نو» محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان را عکس یک کرده و با اشاره به حرف‌های او که از تولید سوخت ایران برای نیروگاه اتمی بوشهر در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود، تیتر زده «تولید بومی سوخت هسته‌ای». 

این روزنامه اصولگرا مثل سایر روزنامه‌های همفکر خود تقدیر رئیس جمهور از رزمایش پیامبر اعظم را پوشش داده است. در عین حال نگاهی دارد به برنامه موشکی عربستان سعودی که اخیرا خبرساز شده و آن را «عرض اندام بالستیک‌ها» می‌خواند. 

صبح نو در گزارش دیگری نیز اظهارات دیروز کرباسچی در گفت‌وگو با «اعتماد» را مبنا قرار داده و به وضعیت آذرمنصوری در جایگاه دبیرکلی حزب اتحاد ملت پرداخته است. 

صبح نو 5 دی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها