خبر به روایت «فردا»

در سالگرد 9 دی/ استقبال اصلاح‌طلبان از انتقادات مجلس از دولت/ غلو روس‌ها

کد خبر: 1119640

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

در سالگرد 9 دی/ استقبال اصلاح‌طلبان از انتقادات مجلس از دولت/ غلو روس‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» در ادامه رویه خستگی‌ناپذیر خود در هجمه به مجلس امروز تیتر یک خود را به «عملکرد 2 ساله مجلس اصولگرایان» اختصاص داده و از «دستاورد 2‌ساله مجلس اصولگرایان». در این گزارشی با نگاه غیرمنصفانه به تاکیدات و اشاره رئیس مجلس و سایرین به اهمیت تاکید بر وظیفه نظارتی مجلس اشاره و ادعا شده که در این راستا اقدام عملی صورت نگرفته و موفقیتی دار کار نبوده است. حال آنکه شخص رئیس مجلس در مواردی مثل ماجرای بورس، تخصیص ندادن بودجه‌های مناطق محروم در حضور وزرای مربوط مثل خاندوزی، بی‌هیچ ملاحظه‌ای با جدیت نقدهای خود را مطرح کرده بود. 

گذشته از این بد نبود که این روزنامه اصلاح طلب قبل از زدن این جوالدوز به مجلس اصولگر یک سوزن هم به مجلس جریان خود یعنی مجلس دهم می‌زد و می‌دید که مگر در آن چهارسال چه اقدامی صورت گرفت و چه تحولی ایجاد شده که اکنون و درحالی که مجلس تازه در نیمه راه است، اینطور غیرمنصفانه نقد می‌شود.

شرق 9 دی

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود را به مناسبت فرا رسیدن 9 دی به این روز اختصاص داده و نوشته: «دوازدهمین سالگرد یوم الله و حماسه 9 دی، مجالی برای طرح یک سؤال مهم است. حجم خیانت سران و مدعیان جنبش سبز چه قدر است؟ آیا تصادفی و اتفاقی بود که روز ششم دی 88 (مصادف با عاشورا و روز شهادت امام حسین علیه‌السلام) مرتکب آن حرمت شکنی بی‌سابقه و هلهله و کف و سوت و آتش زدن کتیبه‌ها و موکب‌های عزاداری شدند، یا آن ماجرای تلخ، نوک کوه یخ نفاق بود که بعد از هشت ماه سر برآورد تا ثابت کند شعار «یا حسین- میرحسین» و لاف خط امام (ره)، صرفا نقابی برای ارتکاب خیانت‌های دامنه دار بوده است؟»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده هم اصلاح‌طلبان را به خاطر مواضع‌شان در سیاست خارجی نقد کرده و با عنوان «همصدایی مدعیان اصلاحات با بدهکاران برجام برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایران» نوشته: «تروئیکای اروپا و مدعیان اصلاحات برای فشار به تیم مذاکره‌کننده کشورمان، همصدا شده‌اند؛ اروپایی‌ها ضرب‌الاجل‌ تعیین می‌کنند، مدعیان اصلاحات هم می‌گویند تا فرصت هست از شرط و شروطی مانند «لغو همه تحریم‌ها»، «راستی آزمایی» و «ضرورت تضمین» دست برداریم!»

کیهان 9 دی

«اعتماد» دستور دیروز رئیس جمهور به دستگاه‌های مختلف برای اینکه به کاهش نقدینگی متعهد باشند را سوژه عکس یک کرده و در حالی که بخش عمده‌ای از صفحه نخست امروز خود را به رئیسی و معاون اولش اختصاص داده، در گزارشی با تیتر «فرمان ایست به نقدینگی» نوشته است: « فرمان ابراهیم رییسی در حالی به «تمام دستگاه‌ها به ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی» داده شد که بر اساس گزارش بانک مرکزی از متغیرهای اقتصادی تا پایان آبان ماه، نرخ رشد پایه پولی نسبت به مهرماه دو و نیم درصد بوده و حجم آن نیز به 540 هزار میلیارد تومان رسیده است. پایه پولی که به آن «پول پرقدرت» نیز گفته می‌شود در واقع همان پول‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی هستند. پول پرقدرت، عبارت است از پولی که مستقیما توسط بانک مرکزی به وجود می‌آید و شامل موارد ترازنامه بانک مرکزی می‌شود. به بیانی ساده، پول پرقدرت برابر است با جمع اسکناس و مسکوک به علاوه سپرده‌های بانکی نزد بانک مرکزی. در واقع پایه پولی، منبعی است که توسط بانک مرکزی منتشر شده و در چرخه اقتصاد در اختیار بانک‌های تجاری قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از این منابع و از طریق خلق پول بانکی به گسترش حجم پول بپردازند. پایه پولی از اجزایی تشکیل شده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با اشاره به نقدهای تند و تیزی که دیروز از سوی برخی نمایندگان مجلس روانه دولت شد، تیتر زده «برای اصولگرایان خیلی زود دیر شد» و نوشته: «اظهاراتی که بی‌اغراق، اکثرا با لحن و آهنگی انتقادی و غالبا نسبت‌ به عملکرد رییس و اعضای دولت مطرح شده و نه‌تنها به ‌لحاظ شدت انتقادها قابل‌توجه است، بلکه تعدد و کثرت منتقدان نیز بسیار قابل‌تامل است. بر این اساس در روزی که در میان 5 نماینده‌ای که در نشست علنی دیروز نوبت نطق میان‌دستورشان بود، محور سخنان همگی انتقاد از دولت بود».

اعتماد 9 دی

«جوان» از «حمایت مالیاتی سه قوه از کارگران حداقلی‌بگیر» خبر داده و در گزارشی که امروز عکس یک کرده، نوشته است: «بحث بر سر سقف معافیت مالیاتی کارگران چند وقتی است بالا گرفته است. بر اساس یکی از دادنامه‌های اخیر دیوان عدالت، باید ابتدا ۷‌درصد حق بیمه سهم کارگر از حقوق کارگر کسر و بعد مالیات تعیین شود، یعنی طبق رأی اخیر دیوان عدالت، کل دریافتی کارگران نباید مشمول مالیات شود، اما وزارت اقتصاد مدعی است فقط ۲ درصد سهم درمان را در مالیات‌گیری نباید مدنظر قرار داد. اکنون معاونت حقوقی ریاست جمهوری در نامه‌ای که به وزارت اقتصاد ارسال کرده به نفع کارگران رأی داده و کل مزایای انگیزشی و رفاهی را از محدوده محاسبه مالیات خارج کرده است. در همین زمینه چهار حقوقدان و نماینده مجلس هم در گفتگو با «جوان» از حداقل‌بگیران در برابر مالیات‌گیری حمایت کردند. یکی از مطالبات قشر آسیب‌پذیر و حداقلی‌بگیر جامعه این است که سقف معافیت مالیاتی به خط فقر یا همان سبد معیشت خانوار برسد. هم اکنون کارانه نجومی پزشکان و مزایای شغلی برخی مشاغل خاص مثل اعضای هیئت علمی دانشگاه از مالیات مصون است. قشر آسیب‌پذیر هم از این قضیه گلایه دارند و معتقدند این عدالت نیست که افراد پردرآمد، از مالیات معاف باشند یا مالیات صوری و کم بپردازند ولی کارگر و بازنشسته‌ای که نصف خط فقر حقوق می‌گیرد، پیش از دریافت حقوق، مالیات بدهد.»

جوان 9 دی

«آفتاب یزد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با انتقاد از رفتار دوگانه قبل و بعد از حضور در قدرت، تیتر زده «آقایان! اخلاق سیاسی را رعایت کنید» و نوشته: «این که روزگاری مدعی شویم برجام جنازه‌ای متعفن است حالا بر سر بند به بند آن ساعت‌ها مذاکره کنیم، مدعی شویم در صورت رئیس جمهور شدن سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنیم و بعد بگوییم حالا که رئیس جمهور نشدیم، این که یک روز مدعی اشتغال با فقط یک میلیون تومان شویم و بعد بگوییم بیکاری به ما چه؟! از آن حرف‌ها است. این که خود را نظریه‌پرداز اقتصاد بدانیم و پوشه‌ای با ده هزار برگ برنامه اقتصادی ضمیمه‌ی داشته‌های خود کنیم و در نهایت به این نتیجه برسیم که خبر خوب اقتصادی، افزایش یارانه است که آن خبر هم اندکی بعد، دو سه جانبه تکذیب شود و... قطعاً سیاستمداری نیست، نام این مقوله‌عدم پایبندی به اخلاق سیاسی است، نگاهِ باری به هرجهت داشتن به سیاست است، سیاست را میدان عرضه‌ی حرف‌های غیرعملیاتی دیدن است، همان «بزن در رویی» است یا تلاش برای مدیر شدن با حمله به این و آن است و... باور کنیم و بپذیریم گم شده‌ی جامعه‌ی ما «اخلاق» است گم شده‌ای که سیاسیون ما بیشتر و عمیق‌تر و دردناک‌تر دچار آن شده اند!»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس یک کرده نیز اظهارات اخیر اولیانوف نماینده روسیه در وین را مبنی بر اینکه روسیه و چین ایران راضی‌ کرده‌اند تا از مواضع خود کوتاه بیاید، «غلو روسی» خوانده است.

آفتاب یزد 9 دی

«ایران» امروز صفحه یک شلوغی دارد. آنقدر که نمی‌دانی در نگاه اول باید را چه ببینی. از گفت‌و‌گوی خودمانی با لوریس چکناواریان آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ایرانی و ارمنی‌تبار گرفته تا فهرست ترک فعل در صنعت نفت که تیتر یک شده. ایران در گزارش خود آورده است: «بررسی میان برنامه و عمل، اگرچه بخوبی نشان می‌دهد که اغلب وعده‌های دولت یازدهم و دوازدهم برای صنعت نفت کشور عملی نشد، اما در یک بررسی ساده تر، مشخص می‌شود که حتی شرایط در برخی از زمینه‌ها نسبت به سال 1392 نیز افت کرده است. از جمله میزان سرمایه‌گذاری و پروژه‌های آماده بهره‌برداری صنعت نفت که اکنون کشور حتی شرایط سال 1392 را هم ندارد. کارشناسان انرژی بر این باورند که دولت قبل اگر به درستی برنامه‌ریزی می‌کرد حتی در شرایط تحریم نیز می‌توانست سرنوشت قابل قبول تری را برای صنعت نفت رقم بزند. در این خصوص، بررسی 15 مورد آمده در گزارش بخشی از مسائل را شفاف‌تر می‌کند.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری هم با طرح این سوال که «فتنه ‌سال 88 چه نقشی در افزایش تحریم‌ها علیه ایران داشت؟» و با عنوان «پیامدهای اقتصادی شورش علیه جمهور» نوشته است: «فتنه 88 باعث شد رشد اقتصادی کشور از سال بعد آن به شدت نزولی شود. دلیل عمده این موضوع ایجاد ناامنی اقتصادی و همچنین آغاز موج جدید تحریم‌های گسترده علیه ایران بوده است».

ایران 9 دی

«آرمان ملی» از انتقاداتی که دیروز برخی نمایندگان مجلس خطاب به دولت مطرح کردند، استقبال کرده و در گزارشی که تیتر یک کرده، با عنوان «لحن انتقادهای مجلس از دولت صریح‌تر شد» نوشته است: «دولت سیزدهم و مجلس یازدهم با وعده بهبود وضع معیشتی و برنامه اقتصادی مدون برای تغییر شرایط روی کارآمدند و شعارهایی در همین خصوص سر دادند. اما آنچه از وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز جامعه روایت می‌شود چیزی نیست که با شعارها و وعده‌های داده شده مطابقت داشته باشد. یکسال و اندی و از روی کارآمدن مجلس و قریب به 4 ماه از روی کارآمدن دولت گذشته اما شرایط نه تنها نسبت به گذشته بهتر نشده بلکه شاهد افزایش قیمت‌ها و بغرنج‌تر شدن وضع معیشت مردم نیز بوده‌ایم. امری که امروز باعث شده صدای مجلس نیز در‌آید و نمایندگان در نطق‌های خود عملکرد اقتصادی دولت را مورد نقد قرار دهند و خواستار پاسخگویی وزرا باشند. گرچه خود مجلس نیز باید نسبت به وعده‌های داده شده پاسخگو باشد اما همین که عده‌ای از نمایندگان در مجلس حضور دارند و دنبال حمایت صرف از دولت نیستند و اشکالات و کم‌کاری‌ها را گوشزد می‌کنند جای امیدواری دارد. باید دید با عملکرد دولت در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری و تغییر و تحول‌های پیرامونی وضع معیشت مردم بهبود پیدا می‌کند یا روال به همینگونه ادامه خواهد یافت. »

آرمان ملی 9 دی

«وطن امروز» عکس بزرگی از راهپیمایی 9 دی 12 سال قبل را منشتر کرده و با تیتر «مقاومت در میدان انقلاب» نوشته است: «ماندگاری 9 دی در حافظه جمعی مردم به عنوان نقطه پایان سریال میدان‌داری فتنه‌گران در سال 88 و خلق صحنه ماندگاری که در آن بار دیگر اعتقادات و ارزش‌های دینی تبدیل به عامل پیوند مردم برای مقاومت در برابر یکی از پیچیده‌ترین سناریوهای دشمنان شد، باعث شده تکریم این روز تبدیل به بخشی از رویه ثابت و تقویمی بسیاری از نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای شود. با این حال پرسشی که می‌توان طرح کرد این است: آیا 9 دی تنها یک خاطره جمعی است یا می‌توان آن را به عنوان نمودی عملی و به صورت مانیفستی از اقدام انقلابی مردم ایران به حساب آورد؟ پرسش دیگری که در این زمینه می‌توان طرح کرد اینکه: آیا گذر زمان و کسب تجارب تلخ و شیرین فراوان در سال‌های اخیر 9 دی را برای ایران امروز از موضوعیت انداخته است؟

پاسخ به این سوالات به‌رغم اختلاف نظرات و نگاه‌های متفاوت نسبت به این حادثه پرشکوه یقینا بخشی از معمای امروز کشورمان و چگونگی مواجهه با بحران‌آفرینی‌های دشمنان خارجی و جریانات غربگرای داخلی را حل خواهد کرد. تعبیر عجیب سردار مقاومت -که این روزها در آستانه دومین سالگرد شهادت ایشان نیز هستیم- که ملت ایران را «ملت امام حسین(ع)» تعبیر کرده بودند، نشان از این دارد که 9 دی از جهات مختلفی فراتر از یک اقدام جمعی خاص و یک سالگرد تاریخی مقرر در بخشی از تقویم ایران، به عنوان یک رسم انقلابی و مشی مقاومت در برابر ضدانقلاب و تهدیدهای خارجی واجد اهمیت است. از همین رو پیش از هر چیز باید به بررسی مهم‌ترین ابعاد فتنه 88 و نقشه ترسیم شده در این واقعه پرداخت و پس از آن نسبت 9 دی را با این تهدید مورد ارزیابی قرار داد. »

وطن امروز 9 دی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها