ناراحتی اصلاحات از احیای جایگاه مجلس/ بدهکاران به مردم طلبکار شده‌اند

کد خبر: 1119710

عملکرد مجلس یازدهم در دو حوزه نظارت و قانون گذاری طی دو سال گذشته چنان بوده که نه تنها جایگاه پارلمان احیا شده، بلکه برخی اصلاح‌طلبان آن دوران انفعال خود در مجلس دهم را فراموش کرده‌اند.

ناراحتی اصلاحات از احیای جایگاه مجلس/ بدهکاران به مردم طلبکار شده‌اند

گروه سیاست سایت فردا - دوران بی‌عملی مجلس چنان سرآمده که اصلاح‌طلبان حتی یادشان نیست، نمایندگان آنان در مجلس دهم چطور عمل می‌کردند. همان روزهایی که صدای خودشان هم از سکوت آقایانی مثل عارف درآمده و این نقد را وارد می‌دانستند که مجلس در برابر اوضاع کشور و مردم بی‌تفاوت است. از جمله  موضوع بنزین در دولت روحانی که اصلاح‌طلبان در مجلس منفعلانه صرفا نظاره‌گر آن بودند.

از آن دوران تلخ فقط دو سال گذشته اما عملکرد مجلس یازدهم به نحوی بوده که نه فقط آن روزها فراموش شده، بلکه اصلاح‌طلبان تبدیل به مطالبه‌گر از مجلس هم شده‌اند. نکته جالب آنکه بدهکاران به مردم اکنون طلبکار مجلس شده‌اند. 

شاهدش همین گزارش امروز روزنامه «شرق» است. این روزنامه اصلاح‌طلب که تقریبا هر روز گزارشی در راستای هجمه به مجلس و رئیس آن دارد، امروز  با عنوان «دستاورد 2‌ساله مجلس اصولگرایان» ادعا کرده که وکلای ملت بر خلاف وعده‌های خود در قانون‌گذاری مانده و از نظارت غافل شده‌اند. 

حال که اصلاح‌طلبان اصل ضرورت منصفانه بودن نقد را نادیده گرفته و بدون توجه به آنچه خود در فاصله سالهای 94 تا 98 در مجلس انجام داده بودند، از مجلس مستقر ایراد می‌گیرند؛ لازم است چند نکته را متذکر شویم. 

اول از همه همین ارتقای جایگاه مجلس در دوره فعلی است که سبب شده آنکه به جای ناامیدی از اقدام مجلس، در مقام مطالبه و نقادی سخن بگویند. 

نکته دوم نیز یادآوری آن همه نظارت میدانی مجلس است که از قضا خودشان به آن ایراد می‌گرفتند. نظارت‌هایی که پس از جابه‌جایی دولت و استقرار میئولان جدید به زودی از سر گرفته خواهد شد و همچنان یکی از نقاط مثبت عملکرد این مجلس خواهد بود.

نکته نهایی اما اینکه تاکید مجلسی‌ها بر اهمیت نظارت به معنای نادیده گرفتن نقش قانون‌گذاری که یکی از دو وظیفه مهم قوه مقننه است، نبوده است. قابل توجه آنکه اتفاقا مجلس یازدهم در این زمینه عملکرد قابل دفاعی داشته است. تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم که به گفته کارشناسان موجب دست بالا بودن ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای شد، قانون جهش مسکن که در صورت اجرای درست می‌تواند تاثیری فراوانی بر وضعیت مسکن بگذارد، قانون مالیات بر خانه‌های خالی و  قانون تسهیل کسب و کار که تاثیر بسیاری بر اشتغال دارد؛ تنها چند مورد از اقدامات قابل اعتنای مجلس در این حوزه است. قوانینی که اگر مجلس دهم فقط یکی از آنها را تصویب کرده بود ، اصلاح‌طلبان شبانه روز درباره آن سخن می‌گفتند اما اکنون منتقد مجلسی شده‌اند که این گونه برای مردم کار می‌کند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها