در گفتگو با فردا مطرح شد؛

گفتگوی‌های وین به نتیجه می‌رسد/زمان برای آمریکا مهم است نه ایران

کد خبر: 1120605

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی ها دوست داشتند تیم مذاکره کننده ایران همان عراقچی و ظریف باشند که در چارچوب قاعده بازی آنها جلو بروند اما تا به حال تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم در چارچوب قاعده بازی آمریکایی ها حرکت نکرده است.

گفتگوی‌های وین به نتیجه می‌رسد/زمان برای آمریکا مهم است نه ایران

گروه سیاسی فردا: دور جدید مذاکرات وین پس از چند روز توقف برای سال نو میلادی از سر گرفته شد. قرار است پیش نویس تهیه شده محل بحث و گفتگو قرار بگیرد تا اختلاف دیدگاه هایی که درون پرانتز مانده اند برطرف شود.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت مذاکرات وین گفت: در نهایت توافق می شود، به ذهن می رسد در جریان مذاکرات چینی ها و روس ها به نفع ایران اقدام انجام می دهند چون این کار به نفع منافع آنها است کما اینکه می بینیم امروز ایران با قراردادهای 20 ساله به سمت روسیه و چین دارد حرکت می کند.

وی افزود: آمریکایی ها مشکلات عدیده ای را در کشورشان دارند و می دانند فشار حداکثری جواب نداده و تنها با برجام است که می توانند برنامه هسته ای ایران را کنترل کنند بنابراین می خواهند به برجام برگردند. البته برای احیای برجام 1500 تحریم آمریکا علیه ایران باید تعیین تکلیف شود. البته بخشی از این تحریم ها مربوط به برجام و بخشی نیز مربوط به سایر موضوعات است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اعمال تحریم های جدید علیه برخی مقامات ایرانی در حین مذاکرات، اظهار کرد: ایران نیز در مقابل میزان غنی سازی را به 60 درصد رساند که آمریکا معترض شد اما ایران اعلام کرد «وقتی واشنگتن حسن نیت در مذاکرات نشان نمی دهد نباید انتظار داشته باشد ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند».

وی افزود: روسیه در این مدت قدری مواضع ایران را متوازن کرده است. در ابتدا ایران خواستار لغو همه تحریم ها و تدوین سند پیش نویس جدیدی بود اما روسیه با استدلال هایی که آورد ایران را متقاعد کرد که فعلا روی تحریم های برجامی متمرکز شود و طبق همان پیش نویس 20 ژوئن مذاکرات جلو برود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تا اینجا هم ایران و هم آمریکا امتیاز داده‌اند و فکر می کنم گفتگوهای وین به توافق خواهد رسید. البته ایران دارد مقاومت و سرسختی نشان می دهد. آمریکایی ها دوست داشتند تیم مذاکره کننده ایران همان عراقچی و ظریف باشند که در چارچوب قاعده بازی آنها جلو بروند اما تا به حال تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم در چارچوب قاعده بازی آمریکایی ها حرکت نکرده است.

وی درباره زمان وقوع توافق افزود: مهم زمان نیست چون ایران زمان نیاز ندارد، آنها به زمان نیاز دارند. غنی سازی ایران روی 60 درصد آمده است بنابراین آمریکا احساس خوبی درباره این مسئله ندارد و فکر می کند هدف ایران رسیدن به سلاح هسته ای است در حالیکه چین و روسیه می دانند ایران دنبال بمب هسته ای نیست.

بخشایش اردستانی گفت: روسیه و چین می دانند اگر ایران با امریکا به توافق برسد این بار دیگر آنها را فراموش نمی کند چون قرارداد 20 ساله همکاری با آنها بسته است بنابراین کمک می کنند که این توافق حاصل شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها