رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

خوف و رجای غربی‌ها

کد خبر: 1120880

رامین مهمان‌پرست گفت: در سیاست خارجی هدف اصلی تأمین منافع ملی کشور است. ما نباید خودمان را محدود به غرب یا شرق کنیم بلکه باید با همه کشورها در قالبی منطقی و از جایگاهی برابر ارتباط داشته باشیم.

خوف و رجای غربی‌ها

گروه سیاست سایت فردا: مذاکرات برجامی در وین می‌تواند تعیین کننده باشد؛ زیرا در صورت به نتیجه رسیدن حتما بسیاری از موانع پیش روی ایران در عرصه خارجی از میان می‌رود و بی‌تردید تأثیر چنین حالتی بر اقتصاد داخلی هم مشهود خواد بود. اما به باور بسیاری از کارشناسان ایران باید به نتیجه‌ای راضی شود که از سر اقتدار و عزت ایرانی حاصل شده باشد.

رامین مهمان‌پرست، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و سخنگوی اسبق وزارت خارجه، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «برجام موضوعی است که هم به نفع ایران است و هم به نفع طرفیت غربی و هرچه سریع‌تر مذاکرات درباره آن به نتیجه برسد، برای همه بهتر است. ما همواره بر حقانیت خود تأکید و پافشاری کرده‌ایم و می‌خواهیم مانند تمام کشورهای عضو ان‌پی‌تی از حق استفاده از فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشیم و بازهم مانند همه کشورهای عضو ان‌پی‌تی تسهلات بین‌المللی در اختیارمان قرار بگیرد زیرا دانش صلح‌آمیز هسته‌ای مورد نیاز کشورمان است».

او ادامه داد: «یک زمانی اسنادی مبهم و ساختگی از سوی دشمنان خارجی و منافقان باعث وضع تحریم‌هایی شد. فعالیت هسته‌ای ما جنبه صلح‌آمیز دارد و اصل برجام هم برای راستی‌آزمایی بود تا ما محدودیت‌هایی را بپذیریم و در قبالش محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها برداشته شود. به هر حال برجام امضا شد اما با تغییر دولت آمریکا، این کشور از برجام خارج شد، بدعهدی کرد و باعث اجرایی نشدن مفاد برجام شد. در نتیجه وقفه‌ای در کار به وجود آمد تا آنکه دولت جدید در ایران روی کار آمد. اکنون ایران با تکیه بر تجربیات مذاکرات گذشته در برابر وعده‌های توخالی غربی‌ها ایستادگی می‌کند».

سخنگوی اسبق وزارت خارجه بیان کرد: «طرف غربی در تعارض به سر می‌برد. غربی‌ها به‌ویژه آمریکا و در دوره ترامپ خواستار اضافه‌کردن بحث‌هایی فرای موضوع اصلی برجام بودند مانند حضور منطقه‌ای ایران و فعالیت‌های موشکی که ایران با مطرح کردن هیچ‌یک از اینها موافق نبود و نیست. در دولت بایدن هم گرچه از اصل برجام حمایت می‌شد اما باز هم شروطی مشابه مطرح می‌شد. در این شرایط غربی‌ها می‌خواستار با مطرح کردن شروطی غیرمرتبط بر ایران فشار وارد کنند تا به زیاده‌خواهی آنها پاسخ مثبت دهد اما از آن سو می‌دانستند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، کار به نقطه‌ای بی‌بازگشت می‌رسد و دیگر مذاکره بی‌معنی می‌شود. بنابراین غربی‌ها در حالتی خوف و رجا به سر می‌برند».

مهمان‌پرست در پایان درباره گسترش ارتباط ایران با کشورهایی چون روسیه و چین و تأثیر آن بر رویکرد غربی‌ها گفت: «در سیاست خارجی هدف اصلی تأمین منافع ملی کشور است. ما نباید خودمان را محدود به غرب یا شرق کنیم بلکه باید با همه کشورها در قالبی منطقی و از جایگاهی برابر ارتباط داشته باشیم. از آسیای شرقی تا کشورهای منطقهو آسیاسی غربی گرفته تا اروپا و آمریکای لاتین و آفریقا. در سیاست خارجی برقراری موازنه قدرت مناسب است. توافق راهبردی با چین و بعد از آن تصمیم برای یک توافق راهبردی با روسیه حتما باعث ایجاد این موازنه قدرت شد و یک اقدام استراتژیک بود اما کافی نیست و لازم است حداقل با بیش از 20 کشور دنیا چنین توافق‌های بلندمدت راهبردی داشته باشیم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها