رحیم زارع: دولت باید برای اجرای حذف ارز ترجیحی طرح مکتوب ارائه دهد؛ مجلس قانع نشده است

کد خبر: 1122354

دولت باید برای اجرای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی طرح مکتوب ارائه دهد؛ مجلس قانع نشده است

رحیم زارع: دولت باید برای اجرای حذف ارز ترجیحی طرح مکتوب ارائه دهد؛ مجلس قانع نشده است

 رحیم زارع، سنخنگوی کمیسیون تلفیق بودجۀ ۱۴۰۱:  تأکید مجلس این است که اگر دولت می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند، باید به‌نحوی اجرا شود که مردم آرامش معیشتی داشته باشند. در جلسۀ امروز عصر کمیسیون، اعضا تأکید داشتند که دولت باید برنامۀ مکتوب حاوی جزئیات اجرای این طرح مهم را به مجلس ارائه کند تا نمایندگان دربارۀ آن تصمیم بگیرند، ضمن اینکه درآمد اصلی دولت از محل حذف ارز ۴۲۰۰تومانی باید صرف حمایت معیشتی از مردم شود.

 شیوۀ اجرای حذف ارز ترجیحی توسط دولت مشخص نیست و مجلس نمی‌داند دولت دقیقاً چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد. مجلس با کلیت مسئله موافق است، اما اجرای آن به‌دلیل ارتباط مستقیم با معیشت مردم مهم‌تر از اصل و اهداف آن است، چراکه اگر به‌صورت دقیق اجرا نشود، ممکن است شکست بخورد و در آن صورت معیشت مردم به خطر می‌افتد.

 رقمی که برای حمایت از مردم پس از حذف ارز ترجیحی توسط دولت در لایحۀ بودجه در نظر گرفته شده کافی نیست و باید درآمد اصلی که دولت از محل حذف ارز ۱۴۰۱تومانی کسب می‌کند برای حمایت از معیشت مردم به کار بگیرد.

 اگر دولت می‌خواهد این طرح را اجرا کند، باید به‌نحوی باشد که با اجرای آن شاهد آرامش معیشتی مردم هم باشیم. هنوز هیچ متن مکتوبی دربارۀ جزئیات و شیوۀ اجرای طرح در اختیار اعضای کمیسیون تلفیق قرار نگرفته و در جلسۀ عصر امروز نمایندگان از دولت خواستند طبق قانون طرح خود را، که حاوی جزئیات اجراست، به کمیسیون ارائه کند تا نمایندگان براساس متن مکتوب دربارۀ آن تصمیم بگیرند.

 پیرو جلسات صبح و عصر روز دوشنبۀ جلسۀ تلفیق با حضور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و معاونیش، وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی دربارۀ تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی تشکیل شد و سازمان برنامه‌و‌بودجه رسماً اعلام کرد ارز ترجیحی در لایحۀ بودجۀ ۱۴۰۱ نداریم و ارز با نرخ ای.تی.اس است. تقریبا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای ۶۰ میلیون نفر کنار گذاشته شده است.

 وزیر بهداشت هم گفت که کارت سلامت برای بیماران مزمن بر اساس کد ملی آن‌ها صادر کرده و مابه‌التفاوت داروی موردنیاز برای بیماران حاد و مقطعی از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود، منتها به‌دلیل نبود اعتماد لازم در بین بیمه‌ها از لحاظ نبود زیرساخت‌ها به‌دنبال ترکیبی از کارت سلامت و پرداخت مابه‌التفاوت از طریق بیمه‌ها هستیم. اعضای کمیسیون تلفیق دربارۀ حوزۀ دارو برای حذف ارز ترجیحی قانع نشدند.

 بحث این بود که حذف ارز ترجیحی فشار زیادی به منابع ارزی وارد کرده و کل صادرات نفت را برای تأمین کالاهای اساسی دربرمی‌گیرد. از طرف دیگر، دولت ۲۵۰هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانۀ ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته است. پاسخ این سؤالات این بود که دولت دوسه ماه اول حذف ارز ترجیحی یارانۀ نقدی پرداخت می‌کند و بعد به‌صورت بن کارا و کارت سلامت یارانه داده می‌شود. البته دربارۀ نان و گندم گفتند شاید یارانۀ آن را به همه بدهند.

 قاطبۀ کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی هنوز اقناع نشده و إن‌شاءالله در جلسات بعدی آن را بررسی کرده تا تصمیمی گرفته شود که دولت و مجلس هماهنگی و همدلی داشته باشند.

نظر همکاران در کمیسیون تلفیق برقراری آرامش معیشتی مردم است. استراتژی و راهبرد مجلس این است که دولت چطور با حذف ارز ترجیحی می‌خواهد شرایط را جبران کند که هنوز ما به نتیجۀ واحدی نرسیدیم. إن‌شاءالله نتیجه‌ای به نفع مردم گرفته شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها