فردا گزارش می‌دهد؛

چرا پیشنهاد «توافق موقت» رد شد؟

کد خبر: 1124940

پیشنهاد «توافق موقت» برای تسهیل در روند گفتگوها مطرح شد اما به دلایلی مورد پذیرش قرار نگرفت.

چرا پیشنهاد «توافق موقت» رد شد؟

گروه سیاسی فردا: با وجود فشارهای آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی در سریعترین زمان ممکن، مذاکرات خیلی با کندی پیش می رود و طرف های اروپایی پیش بینی 3 ماه را برای حصول نتیجه مطرح کردند. در این میان پیشنهاد «توافق موقت» روی میز قرار گرفت و روس ها نیز تلاش کردند رضایت دو طرف ماجرا را برای پذیرش این توافق بگیرند اما نه ایران و نه آمریکا تمایلی به این مسئله نشان ندادند، ایران درباره رد این پیشنهاد موضع رسمی اتخاذ کرد اما آمریکا نیز به روی خود نیاورد و عملا آن را نادیده بگیرد.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره چرایی عدم پذیرش توافق موقت گفت: توافق موقت یعنی برای مدتی ایران اقدامی انجام ندهد و در مقابل آمریکایی ها نیز تحریم جدیدی را در دستور کار قرار ندهند، در مدت اجرای توافق موقت نیز بخش هایی از منابع مالی ایران آزاد شود.

وی افزود: سئوالات زیادی درباره اجرای توافق موقت وجود داشت، به عنوان مثال موضوع مراودات اقتصادی و سرمایه گذاری همچنان در این مدت معلق می ماند چون هیچ طرف تجاری حاضر نیست در شرایط مبهم با ایران وارد همکاری شود بنابراین ایران نه تنها توافق موقت را قبول نمی کند بلکه توافق دائم را زمانی می پذیرد که اما و اگر در آن نباشد. در همین راستا ایران خواستار راستی آزمایی لغو تحریم ها و تضمین آمریکایی برای باقی ماندن بر تعهدات برجامی است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: برخی توافق ژنو را نمونه موفق توافق موقت می دانند در حالیکه آن زمان قرار بود دو طرف تازه بنشینند و بحث کنند تا به یک متن مورد توافق برسند. نتیجه آن بحث ها نیز به متن 135 صفحه ای برجام رسید که همه طرف ها ماه ها درباره بند بند آن بحث کرده بودند.

وی افزود: توافق موقت برای زمانی بود که طرفین تنفسی برای مذاکره طولانی به یکدیگر بدهند اما الان احیای برجام نیاز به نوشتن و نگارش جدید ندارد چون متن موجود است، ایران و آمریکا قرار است به تعهدات 135 صفحه ای برجام برگردند بنابراین آنها چیزی را نمی خواهند کم یا زیاد کنند.

ابوالفتح با بیان اینکه نیازی به توافق موقت نیست، بیان کرد: این نوع توافق زمانی انجام می شود که رسیدن به توافق نهایی نیازمند گذشت زمان است اما الان چنین وضعیتی وجود ندارد. آمریکایی ها اگر بخواهند به برجام برگردند ظرف یک هفته تا 10 روز می توانند این کار را انجام دهند. پس چه نیازی است که توافق موقت چندماهه اتفاق بیفتد و در این بین ایران به خاطر چند میلیون دلار فعالیت های هسته ای خودش را متوقف کند، بدون آنکه منفعت اقتصادی دیگری نصیبش شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها