خبر به روایت «فردا»

بیداد کرونا / ترک اصلاح‌طلبی / تصمیم در غیرعلنی

کد خبر: 1086491

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بیداد کرونا / ترک اصلاح‌طلبی / تصمیم در غیرعلنی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» در گزارشی که تیتر دو کرده از تحریف واقعیت درباره واکسن و کرونا خبر می‌دهد! این روزنامه اصولگرا با بیان اینکه «برخی چهره‌های سیاسی و برخی افراد ظاهراً علمی مشغول دادن آدرس غلط در این زمینه هستند» به اظهارات از ظفرقندی رئیس‌سازمان نظام پزشکی، عبداله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات، مسعود خوانساری رئیس‌اتاق بازرگانی تهران و علی شکوری راد دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اتحاد اشاره کرده و می‌نویسد: « ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم که آمریکا و هم پیمانانش که تا پیش از این انواع تحریم‌های دارویی و غیردارویی را علیه مردم ایران وضع کرده‌اند، در تهیه واکسن کرونا و یا انتقال دانش تولید آن با ایران همکاری می‌کردند. بنابراین تحدید واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به نوعی پیش دستی برای جلوگیری از خفیف شدن دوباره جامعه ایران نزد بدخواهان و دشمنان بود. علاوه‌بر این سابقه غرب در ارسال خون‌های آلوده به ایران را نباید نادیده گرفت.»

کیهان 20 مرداد

«ایران» از بیداد کرونا در کشور گفته و در گزارشی که عکس یک شده، می‌نویسد: «. بیماران زیادی در جستجوی بیمارستان و دارو سرگردانند؛ روند تصاعدی مرگ‌ها هم روزگار تلخی را برای هموطنان رقم زده و شمار بیماران بدحال در ICU، از وضعیت اسفناکی در روزهای پیش رو حکایت دارد... علاوه بر این با وجود آنکه واکسیناسیون علیه کووید19 وارد فاز سوم شده است و هم اینک متولدین 1347 و قبل از آن امکان دریافت آنی نوبت در سامانه  SALAMAT.GOV.IR را دارند اما همچنان عده‌ای ایستادن در صف‌های شلوغ و پر ازدحام را به یک ثبت‌نام ساده در سامانه سلامت ترجیح می‌دهند. اینها اغلب افراد دوز اولی هستند که خارج از نوبت‌دهی و ارسال پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و باعث ایجاد صف‌های طویل و شلوغ در مراکز تجمیعی واکسیناسیون می‌شوند موضوعی که حتی اعتراض کسانی را که نوبت دریافت می‌کنند هم به‌دنبال داشته است. گفت‌و‌گوی ما با افرادی که اخیراً به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کرده‌اند نشان می‌دهد در مجموع اگرچه گلایه‌ها از صف‌های شلوغ و برخی بی‌نظمی‌ها کاسته شده است اما کماکان ایجاد تجمع در برخی مراکز تجمیعی ادامه دارد. این موضوع به ایجاد نگرانی از ابتلا به ویروس دلتا در چنین تجمعاتی دامن زده است.»

ایران 20 مرداد

«اعتماد» اما صدای مشهد شده و با تیتر «پروتکل بی پروتکل!» از حال وخیم و بی‌توجهی به محدودیت‌ها در این شهر می‌گوید. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که به قلم بنفشه سام‌گیس ضمن اشاره به انتشار ویدئویی از یک مراسم محرم در این شهر و واکنش‌ها به آن، نوشته است: «بنا به اطلاع «اعتماد» شامگاه دوشنبه یک مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط یکی از هیات‌ها در تهران برگزار شده که به دنبال این هنجارشکنی، سازمان تبلیغات اسلامی به برگزارکنندگان تذکر داده و پلیس امنیت هم برگزارکنندگان را احضار و تهدید به تعطیلی هیئت کرده است».

این روزنامه اما جلسه غیرعلنی دیروز مجلس برای بررسی وضعیت طرح صیانت از فضای مجازی را «پافشاری علنی پارلمان بر ضدیت با اینترنت» خوانده و نوشته است: «حتی خود مجلس‌یازدهمی‌ها هم نتوانستند از عهده مجلس یازدهم برآیند و در شرایطی که پس از تصویب بررسی این طرح جنجالی مبتنی بر اصل 85، سخنگوی شورای نگهبان نیز صراحتا از مخالفت با این شیوه بررسی و تصویب چنین طرحی سخن گفته بود، اکثریت اعضای حاضر در نشست علنی دیروز مجلس به طرح لغو طرح صیانت مبتنی بر اصل 85 رای منفی دادند و باز، روز از نو، روزی از نو؛ آن‌هم در حالی که تنها دقایقی پیش از رای‌گیری جلسه علنی دیروز مجلس، همین نمایندگان در یک نشست غیرعلنی و در یک رای‌گیری استمزاجی مخالفت خود را با این شیوه بررسی طرح مبتنی بر اصل 85 اعلام کرده بودند.»

اعتماد 20 مرداد

«شرق» نیز جلسه دیروز مجلس و ماجرای طرح صیانت از فضای مجازی را سوژه گزارشی با عنوان «مجلس بلاتکیف کرده» و به نقل از جلیل رحیمی جهان‌آبادی، از حامیان استرداد طرح از کمیسیون نوشته است: «شرمنده‌ایم نتوانستیم کاری کنیم. ان‌شاءالله در کمیسیون مشترک تلاش می‌شود تا خروجی چالش‌برانگیز نباشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما نامه و انتقادات دیروز بسیج دانشجویی به علیرضا زاکانی را عکس دو کرده و نوشته است: «علاوه بر ورود سازمان بازرسی کل کشور در بیان شرایط قانونی انتخاب شهردار و ضرورت رعایت قانون موجود، حتی بسیج دانشجویی نیز خواستار استعفای زاکانی شده است. در‌این‌بین در زمان بررسی صلاحیت و انتخاب شهردار، او همچنان نماینده مجلس بوده و استعفای او دیروز در مجلس اعلام وصول شد و همچنان هم نماینده مجلس است؛ بنابراین حتی با نادیده‌گرفتن مصوبه هیئت وزیران که نقض قانون است، باز‌هم انتخاب زاکانی که فردی دوشغله است، به‌عنوان شهردار تخلف قانونی دیگر شورای شهر است و این حکم قابل‌ابطال در دیوان عدالت اداری خواهد بود.» 

ناگفته نماند که عکس یک امروز «شرق» اختصاص یافته به گفت‌وگوی احمدغلامی با حسن قاضی‌مرادی که معتقد است اصلاح‌طلبان امروز اصلاح طلب نیستند و به میانه‌روی نزدیک شده‌اند.

شرق 20 مرداد

«جوان» نیز تمرکز خود را بر شرح اوضاع و احوال کرونایی کشور گذاشته و گفت‌وگویی دارد با پروفسور محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی سابق وزیر بهداشت از روز‌های نخست اپیدمی از منتقدان نحوه مدیریت مقابله با کرونا بوده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «بدترین راه مقابله با کرونا را رفتیم» و اشاره به اینکه «اوضاع روزبه‌روز بدتر می‌شود. بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی پر شده‌اند و حالا دیگر بیماران پشت در بیمارستان برای پیداکردن تخت خالی و درمان سرگردانند. انگار کار از دست متولیان خارج شده است و مردم به حال خودشان رها شده‌اند» به نقل از وی می‌نویسد: «حرکت‌های مقطعی از سوی مردم صورت گرفت، اما موضعی و مقطعی بود، در حالی که چنین حرکت‌هایی باید سیستماتیک باشد و متولی سلامت خود متوجه این امر باشد و آن را پیگیری کند و به محض اینکه بیمار کشف شد، افراد در تماس با او یا باید در منازلشان قرنطینه شوند یا در مناطق و مکان‌هایی که ما درست یا مهیا کرده‌ایم، حداقل ۱۴روز باقی بمانند، کاری هم با آن‌ها نداریم، فقط برای آنکه ویروس را منتقل نکنند باید ۱۴روز از تماس با دیگر افراد خودداری کنند و آب و غذای آن‌ها تأمین شود چراکه این‌ها مانند یک بمب عمل می‌کنند. اینجا لازم است نیروی نظامی، انتظامی و نیرو‌های مردمی و هر کسی که می‌خواهد کمک کند، برای اجرای این قرنطینه وارد میدان شوند، اما عملاً این اتفاق هم نیفتاد، بنابراین در اصل دوم که اصل کنترل بیماران و ایزولاسیون و قرنطینه‌های فردی است، ما نمره نزدیک به صفر گرفتیم؛ و همین مسئله هم موجب پخش ویروس در این سطح گسترده شده است.»

جوان 20 مرداد

«جهان صنعت» نیز تیتر و عکس یک خود را خرج کرده تا شیوه مدیریت و کنترل کرونا در کشور انتقاد کند. این روزنامه در گزارشی به قلم آرزو فرشید و در مخالفت با تصمیم اخیر ستاد مقابله با کرونا مبنی بر عدم پذیرش تعطیلی دو هفته‌ای می‌نویسد: « این تصمیم اگرچه مردم را نسبت به اینکه سلامت‌شان در اولویت متولیان امر باشد مایوس کرده و سبب افزایش بی‌اعتمادی‌ها است، اما ما را از تکرار هزار باره مطالبه آنان بازنمی‌دارد. چراکه صدای مردم بودن وظیفه ما است؛ خاصه آنکه نخبگان کشور نیز دست از مطالبه‌گری برنداشته و از هر طریقی که می‌توانند بر لزوم اعمال سیاست‌های درست و کارآمد از قرنطینه کامل گرفته تا تسریع واکسیناسیون و تامین امکانات بهداشتی و دارویی تاکید دارند.»

در ادامه این گزارش به نقل از علی مطهری آمده است: «اگر قرنطینه در حدی باشد که دولت به شدت بر اجرای قرنطینه نظارت کند و حتی مثلا نیروی ارتش را به میدان آوریم، امکان پذیر است که این سیاست مفید واقع شود». 

فائزه هاشمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز می‌گوید: «حداقل می‌توانند بخش‌هایی را تعطیل کنند. مثلا راه‌ها را بسته و مانع سفرها شوند. دورهمی‌ها را کنترل کرده و کاهش دهند. از ارتش و بسیج و این نیروهای مردمی امنیتی و پلیسی برای کنترل تجمعات استفاده کنند».

محمد عطریانفر، تاکید می‌کند که «مردم مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی را تحمل خواهند کرد مشروط بر اینکه دولت بتواند در یک بازه زمانی نسبتا منطقی و حداکثر دو ماهه مساله واکسیناسیون ایران را تمام کند تا امید به زندگی مردم برگردد و آمار مرگ و میر هم کاهش یابد» و محمود صادقی می‌گوید: «اگر از پارسال این قرنطینه‌ها با قاطعیت انجام شده بود، بهتر می‌شد بحران کرونا را کنترل کرد.» 

جهان صنعت 20 مرداد

«خراسان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را صرف وضعیت وخیم کرونا کرده است. در گزارشی که عکس یک شده از صف‌های طویل خرید دارو می‌گوید و در تیتر یک خود با عنوان «نان در خون بیماران» از بازار سیاه حکایت می‌کند. گزارشی تلخ با چاشنی روایت‌های مردمی. یکی از روایت‌ها این است: « با کلی پیگیری، چهار سرم بدون آنژیوکت پیدا کردیم، ۳۹۰ هزار تومان! پول ارسالش با پیک هم به جای خود. در بازار، فلوکستین پیدا نمی‌شود. بعد از کلی گشتن، نمونه خارجی اش را پیدا کردم اما باید دقیقا نصف حقوق یک ماهم را بدهم.»

خراسان 20 مرداد

«رسالت» با تیتر «صعود مرگ و سقوط پروتکل‌ها» هرچه باید می‌گفت را گفته است اما عکس را هم از لحظه تدفین انتخاب کرده تا دیگر جای حرفی باقی نماند و وخامت اوضاع کاملا منعکس شود. در این گزارش نومیدانه آمده است: «تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی از زبان پزشکان و پرستاران و بیماران نشان می دهد که با این شیوه، همان اندک توان باقی مانده در بین کادر درمان هم امروز و فردا ته می کشد. این روزها صحبت از آینده خوب و روشن در مواجهه با کرونا، طنزی تلخ است و کار به جایی رسیده که انبوه بیماران کف بیمارستان و روی چمن های محوطه بستری می شوند و ما این روزهای سیاه را به خواب هم نمی دیدیم و حالا در واقعیت، همه چیز آشفته و درهم است و چشم دوخته ایم به یکدیگر تا فریادرس و منجی ای از راه برسد و کمی این درد را التیام بخشد. درد کرونایی که هیچ نقطه ای از حضورش در امان نمانده است. هر روز خبرهای بد و بدتر حالمان را می گیرد و ما سردرگمیم و اتفاق نظری در رابطه با اعمال تعطیلی و شیوه آن در مدیریت کرونا وجود ندارد، درحالی که هنوز به نوک قله پیک پنجم نرسیده ایم.»

رسالت

«فرهیختگان» اما آنچه دیروز در مجلس رقم خورد را مهم‌تر از موضوعی دانسته و با عکسی بزرگ از صحن پارلمان و تیتر « ناامیدگرایان» نوشته است: « در جریان رای‌گیری مجدد برای طرح صیانت، با رای ندادن ۴ نماینده حاضر در صحن نظر اقلیت پابرجا ماند». این گزارش سراسر انتقاد به مجلس و رئیس آن است. جالب آنکه رئیس مجلس را متهم می‌کند به سکوت درباره طرح مورد بحث و عمدا تهران نبودن در روز رسیدن آن به صحن! این درحالی است که از پیش برنامه ریزی شدن سفر به سوریه کاملا واضح است و مواضع رئیس مجلس درباره اینکه مجلس با این طرح بنای ایجاد محدودیت ندارد نیز به صراحت بیان شده است.

فرهیختگان 20 مرداد

«سازندگی» اما علیرضا زاکانی را عکس و با این کار یک بار دیگر سر ماجرای انتخاب شهردار برگشته است. این روزنامه اصلاح‌طلب از مخالفت برخی اصولگرایان با این تصمیم شورا ابراز تعجب کرد و از عنوان «مورد عجیب زاکانی!» استفاه می‌کند.

سازندگی 20 مرداد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها