خبر به روایت «فردا»

کرونا دوباره اوج می‌گیرد/ بورس و بسته حمایتی/ اما و اگرهای مذاکره مستقیم

کد خبر: 1125586

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

کرونا دوباره اوج می‌گیرد/ بورس و بسته حمایتی/ اما و اگرهای مذاکره مستقیم

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» اظهارت ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود ««فشار حداکثری» شکست خورده است به مذاکره مستقیم احتیاج داریم» را تیتر یک کرده و در بعد از بازنشر سخنان او، نوشته: «گرچه اظهارات اخیر امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در رد خبرسازی‌ها پیرامون وجود مذاکره مستقیم با آمریکا بود اما گویا طرف مقابل آن را دستاویز طرح مسائلی کرده تا نیاز خود به مذاکره با ایران را به عنوان یک امتیاز بفروشند! آنها در صددند با شگردها و شیطنت‌های رسانه‌ای ضمن باورسازی اینکه جمهوری اسلامی ایران از مذاکره سخن گفته، القا کنند که آمریکا در قالب امتیازدهی به ایران با مذاکره مستقیم موافق است! این در حالی است که اولاً) وزیر خارجه کشورمان این مسئله را در رد خبرسازی‌ها پیرامون وجود مذاکره مستقیم با آمریکا مطرح کرده و ثانیاً) آن را مشروط به «توافق خوب با تضمین بالا» کرده است.طرف آمریکایی می‌خواهد با برجسته سازی مسئله مذاکره، توپ را در زمین ایران انداخته و با ضریب‌دهی و برجسته‌سازی این رویکرد به ظاهر دیپلماسی‌محور، صورت مسئله رو عوض کرده و تیم مذاکره‌کننده ایران را از موضع تهاجمی و طلبکاری به فاز انفعالی و پاسخگویی بکشاند! آنها می‌دانند که کارزار فشار حداکثری ترامپ شکست‌خورده، تحریم‌ها بی‌اثر و ایران قوی‌تر شده و زمان زیادی تا رسوایی کامل آمریکا در افکار عمومی جهانیان باقی نمانده است. از این‌روست که می‌خواهند بدون هیچ هزینه‌ای به برجام بازگشته و ساختار تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کنند.»

کیهان 7 بهمن

«اعتماد» از «روند انفجاری ابتلا به کرونا» گزارش داده و نوشته «باز هم قرمز شدیم در حالی که قابل پیش‌بینی بود ولی هیچ پیشگیری نشد». در این گزارش آمده است: «نگاهی به آمار روزانه افزایش ابتلا در کشور نشان می‌دهد که وضعیت امروز و شیب صعودی تعداد مبتلایان، از دهه دوم آذر‌ماه (بعد از شناسایی اولین مبتلای اُمیکرون در کشور) قابل مشاهده و پیش‌بینی بود در حالی که دولت و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از حادتر شدن وضعیت انجام ندادند چنان‌که ظرف 45 روز گذشته، بسیاری از مراسم آیینی و ملی، بدون رعایت هیچ محدودیت و توجه به پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و برخلاف بسیاری ادعاها درباره ضرورت ارایه کارت واکسیناسیون در هنگام ورود به ادارات دولتی یا مراکز پرتجمع، مشاهدات « اعتماد » ظرف هفته‌های اخیر نشان داد که در هیچ اداره دولتی یا مراکز پر ازدحام، از مراجعان کارت واکسیناسیون مطالبه نشده علاوه بر آنکه در بسیاری ادارات دولتی و مراکز پرازدحام و از جمله متروی تهران یا مراکز خرید مسقف، افرادی را می‌توان مشاهده کرد که نه‌تنها ماسک بر صورت ندارند، سایر الزامات مورد تاکید وزارت بهداشت و از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی یا باز بودن پنجره‌ها در فضاهای بسته را هم رعایت نمی‌کنند و هیچ ماموری هم برای تذکر این تخلفات محرز، حضور ندارد.»

اعتماد 7 بهمن

«جوان» هم وضعیت شیوع کرونا در کشور را مهم‌تر از هرچیزی دیده و در گزارشی که عکس یک کرده، با تیتر «قرمز کرونا خیره‌سرانه بازگشت» نوشته: « رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت و با شیب تند افزایش ابتلا‌های تازه، سرعت قرمز شدن شهر‌های کشور نیز افزایش خواهد یافت. آنطور که دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ خبر داده است، فعلاً در شاخه بالا رونده موج اومیکرون قرار داریم و بروز مجدد مرگ‌های سه رقمی کرونایی دور از انتظار نیست. به خصوص اینکه بازگشایی تالار‌های پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر و بسیار از مشاغلی از این دست و فعالیت آن‌ها با ظرفیت صد‌درصدی می‌تواند سرعت گرفتاری کشور را در قله پیک ششم بیشتر کند. بر این اساس حتی اگر این بازگشایی‌ها همین امروز هم متوقف و تعطیل شوند، تا نیمه بهمن ماه نه‌تن‌ها کاهش سرعت بیماری را نمی‌بینیم، بلکه افزایش سرعت ابتلا به بیماری را هم شاهد خواهیم بود. بازگشت محدودیت‌ها در اوج قله شیوع راهگشا نخواهد بود و امروز زمان تصمیم‌گیری مناسب برای مواجهه با موج ششم کروناست.»

جوان 7 بهمن

«شرق» بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به مجلس اختصاص داده تا بگوید که آنها مایل به مذاکره مستقیم هستند یا نه. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با تیتر «مجلس حامی مذاکره مستقیم با آمریکا؟» نوشته: «مجلسی که کاملا مخالف مذاکره مستقیم با آمریکا در گذشته و حتی بازگشت به برجام آمریکا بود، یکباره حامی این پیشنهاد شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حمایت از مذاکرات مستقیم با آمریکا گفت: اگر آمریکایی‌ها حسن نیت داشته باشند، می‌توانیم با آنها مستقیما مذاکره کنیم. ... وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با بیان اینکه این دوره از مذاکرات در امر تنبیه آمریکا برای بازگشت به برجام است، گفته بود: آمریکا عملا پشت درهای مذاکرات 1+4 ایستاده است. اگر این دوره از مذاکرات در راستای تأمین منافع جمهوری اسلامی باشد، می‌توان درباره ورود آنان به مذاکرات فکر کرد. ... محمدحسن آصفری، نماینده مجلس یازدهم گفت: ما در مجلس معتقدیم در موضوع مذاکرات تکلیف آمریکایی‌ها روشن است. در گذشته چندین بار با آمریکایی‌ها مذاکراتی داشته‌ایم که بارها شاهد سوءاستفاده و بدعهدی آنها بوده‌ایم .... اگر آمریکا به تعهدات برجامی خود بازگردد و‌ حسن‌ نیت نشان دهد، مذاکره مستقیم با این کشور منعی ندارد. ... غلامرضا مرحبا، نماینده مجلس یازدهم گفت: گفت‌وگو و تعامل در راستای منافع ملی با همه دنیا خواست ما است و جز «رژیم صهیونیستی» که تکلیفش مشخص است، ما خط قرمزی نداریم.» 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم از موج ضد‌ مذاکره مستقیم در جریان «انقلابی» گفته و  با اشاره به انتقادات دیروز کیهان نوشته: « این بگومگو، بخشی از فرایندی است که باید برای این چرخش طی شود. به عبارتی، بعید نیست جریان اصولگرا به این نتیجه رسیده باشد که هم برای مخاطب داخلی و هم برای مخاطب خارجی لازم است شاهد چنین دعوایی در اردوگاه اصولگرایی باشد تا وقتی در نهایت کار به تصمیم دیگری رسید، مشخص باشد که جریان انقلابی «به‌راحتی» به این تصمیم نرسیده است.»

شرق 7 بهمن

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود به اوضاع و احوال بورس پرداخته و سوالش این است که آیا دولت می‌تواند بازار سهام را نجات دهد؟ این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «ناهماهنگی؛ بلای جان بورس» به نقل از مصطفی صفاری، کارشناس بورس نوشته: « در اصل بین سازمان برنامه و بودجه دولت و وزارت اقتصاد و دارایی هماهنگی وجود ندارد و همین امر سبب شده مصوبات دولت تاکنون اجرایی نشود و وضعیت بورس در این شرایط قرار بگیرد. تا زمانی که هماهنگی‌های لازم در تیم اقتصادی دولت به وجود نیاید و سیاست‌ها اجرایی نشود بازار بورس درست نمی‌شود. از جمله اقدامات تاثیرگذار بر بازار بورس کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ بهره بدون ریسک اوراق و نرخ ارز است. این‌ها ربطی به بودجه ندارند و دولت باید نسبت به آن‌ها اقدام نماید. مواردی هم مربوط به بودجه است که از جمله آن می‌توان به قیمت‌های دستوری انرژی اشاره کرد.البته روز سه شنبه کمیسیون انرژی معافیت صادراتی انرژی را حذف کرد. دولت در این موارد دخل تصرفی نداشته و این‌ها پیشنهادات نمایندگان مجلس بوده است. اگر هماهنگی‌ها بین تیم اقتصادی دولت بر قرار شود و مصوبات اجرایی شود حتما وضعیت بازار بورس بهبود می‌یابد. یعنی اگر نرخ بهره را کاهش دهند و در کنار آن ریسک را کم کنند حتما وضعیت بازار بورس بهبود خواهد یافت.»

آفتاب یزد 7 بهمن

«ایران» در شماره امروز به «جزئیات بسته حمایتی دولت از بورس» پرداخته تا از میزان اثرگذاری تصمیمات جدید دولت بر بازار سرمایه گزارش دهد. این روزنامه دولتی در گزارشی با تیتر «روی خوش تابلو به مصوبات حمایتی دولت» نوشته است: «پنج مصوبه مهم دولت درباره ارزان شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش نرخ سود بین بانکی، محدود شدن فروش اوراق مالی، عدم افزایش حقوق دولتی معادن و افزایش نرخ تسعیر بانک‌ها ابلاغ شد. محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تصمیمات آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از بازار سرمایه را برای اجرا به سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، جواد اوجی وزیر نفت، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، از زمان ابلاغ مصوبه، نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول ابلاغی وزارت نفت و با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر ۵۰ هزار ریال) تعیین می‌شود. برپایه این گزارش، نرخ سوخت گاز پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به تأسیسات عمومی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها شامل برق، آب، اکسیژن و غیره معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر ۲۰ هزار ریال) و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود. همچنین بر اساس تصمیم این ستاد، در سال ۱۴۰۱ فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن تغییر پیدا نخواهد کرد. وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفند زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی را به گونه‌ای تنظیم کنند که فروش اوراق مالی اسلامی نقدی در بازار سرمایه بدون لحاظ فروش به صندوق‌های با درآمد ثابت حداکثر معادل ۵۰ درصد جریان نقدی ورودی بازار سرمایه در هر ماه باشد. بانک مرکزی موظف است نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را حداقل معادل ۹۰ درصد نرخ ارز سامانه نیما در 6 ماه گذشته اعلام کند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی مذکور را بر مبنای نرخ اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اخذ کند. همچنین با پیشنهاد بانک مرکزی مقرر شد این بانک با مداخله فعال در بازار بین بانکی به‌گونه‌ای اقدام کند که میانگین ماهانه نرخ سود در بازار بین بانکی حداکثر ۲۰ درصد باشد.»

ایران 7 بهمن

«آرمان ملی» امروز مصاحبه‌ای دارد با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین که عکس یک شده. او در این مصاحبه که با تیتر «ر ابطه با آمریکا «دوربرگردان منافع ایران» است» منتشر شده، می‌گوید: «تحریم‌های امروز ایران به‌دلیل خــروج آمریکا از برجام بوده و به‌همین دلیل آمــریکا عامل اصلی تحریم‌هاست. درنتیجه مذاکره مستقیم با آمریکا که تحریم‌ها را ایجاد کرده است تنها راه گشــایش وضعیت اقتصادی مردم است. این اتفـــاق باید زودتر انجام می‌گرفت و به‌جای اینکه طرفین باواسطه باهم مذاکره کنند که مذاکرات را طولانی‌تر می‌کند بهتر بود از ابتــدا به‌صورت مستقیم باهم مذاکره می‌کردنــــد. اینکه وزیر امور خارجه به این نتیجه رسیده که اگر قرار است گشایشی شود، این اتفاق باید از راه مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صورت بگیرد، نگرش مثبتی است.» او همچنین گفته: «واقعیت این است که توافق موقت نه مشکل ایران را حل می‌کند و نه نگرانی‌ها و دغدغه طرف مقابل را».

آرمان ملی 7 بهمن

«وطن امروز» تیتر و عکس یک را یکی کرده و از «بازگشت امید به بورس» خبر می‌دهد. این روزنامه اصولگرا جزئیات مصوبه بورسی دولت را بررسی کرده و نوشته: «از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، تقویت بازار سرمایه و حمایت از سهامداران خرد در دستور کار تیم اقتصادی دولت قرار گرفت. با توجه به اینکه در چند سال اخیر سیاست‌گذاری مناسبی جهت توسعه بازار سهام صورت نگرفت و با تبلیغات گسترده دولت گذشته، بسیاری از مردم بدون اطلاع کافی وارد این بازار مالی شدند، همین امر موجب رشد غیرمنتظره بازار سهام و در نهایت ریزش قابل توجه شاخص کل در طول یک سال و نیم اخیر شد. در راستای حمایت از بورس اما ۲ شب پیش رئیس‌جمهور در گفت‌‎وگوی تلویزیونی بر خروج بورس از مشکلات کنونی و حمایت از این بازار تاکید کرد. پس از آن، هیات دولت جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بورس برگزار کرد که مصوباتی برای حمایت از صنایع بورسی در این جلسه گذرانده شد. شاخص کل بازار بورس روز گذشته با ۲۱ هزار و ۴۹۷ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی قرار گرفت و بعد از حدود 4 روز معاملاتی رنگ سبز را به خود دید. حال باید در ادامه مشاهده کنیم مصوبات حمایتی دولت موجب بازگشت اعتماد سهامداران و سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه خواهد شد یا نه.»

وطن امروز 7 بهمن

«سازندگی» در شماره امروز با ماجرای اخراج برخی اساتید دانشگاه که حواشی نیز به همراه داشته، پرداخته و تیتر زده «افول دانشگاه».  این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته « محروم کردن دکتر محمد فاضلی از ادامه تدرسی در فاجعه‌ای به شمار نمی‌آید زیرا فاجعه پیش از این در ابعاد مختلف در دانشگاه‌های کشور رخ داده است». احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی نیز به واکنش‌های این قضیه پرداخته و نوشته: «برخی مساله رابه خواست «حاکمیت یکدست» برای پاکسازی محیط‌های علمی از صاحب‌نظران منتقد نسبت می‌دهند و بخری دیگر نیز آن را سوژه منازعات سیاسی روزمره جناحی قرار داده‌اند. این ماجرا اما در دو سطح ژرف‌تر نیز قابل بررسی است. نخست چگونگی ظهور نهادی به نام دانشگاه در ایران و میزان توانایی آن در تولید علم و دانش و آگاهی و دوم، سرنوشتی که دانشگاه در چهار دهه اخیر بر اثر نوعی نگاه ابزارگونه سیاسی و ایدئولوژیک به آن پیدا کرده است.»

سازندگی 7 بهمن

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها