ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد:

وقت تصمیمات سخت

کد خبر: 1126035

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با فردا موارد مهمی که طرفین باید درباره آن تصمیم بگیرند، را شرح داد و گفت که اگر طرفین نتوانند نظر هم را جلب کنند، مذاکرات ادامه می‌یابد.

وقت تصمیمات سخت

گروه سیاست سایت فردا – هیات‌ها مذاکره کننده به پایتخت‌ها برگشته‌ و مشغول مشورت شده‌اند. در عین حال طرف‌های امریکایی و اروپایی از رسیدن به مرحله حساس مذاکرات می‌گویند و معتقدند که تصمیمات سیاسی در این مقطع تعیین کننده خواهد بود. حتی فرانسوی‌ها که تا کنون همیشه نقش پلیس بد را در این مذاکره بازی کرده‌اند، از مشاهده نشانه‌های مثبت سخن می‌گویند.

با این وجود تحلیلگران داخلی معتقدند که برای ترسیم چشم‌انداز مذاکرات نباید عجله کرد. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «فردا» به تحلیل وضعیت موجود پرداخته و می‌گوید: «اطلاعات خاصی از روند مذاکرات ندارم و بر اساس اخبار منتشر شده تحلیل می‌کنم. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که پیش‌تر هم وقفه‌هایی ایجاد شده و هر وقت که مذاکره‌کنندگان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که لازم است وقفه‌ای ایجاد شده یا مشورتی صورت بگیرد، این کار انجام شده است. به هرحال تصمیمات مهم باید توسط پایتخت‌ها و نهادهای اصلی تصمیم‌ساز هر کشور اتخاذ شود و هیات‌های مذاکره کنندگان در پای میز مذاکره‌ آن را به اجرا بگذارند. گاهی هم تصور این بود که لازم است یک فرصتی داده شده و بعد از وقفه‌ای مذاکرات از سر گرفته است.»

به گفته او، الان هم بحث همین است. گفته شده که هیات‌های مذاکره کننده‌گان بعد از یک هفته به وین برخواهند گشت و نمی‌دانیم که در بازگشت مذاکرات دور هشتم را ادامه می‌دهد یا وارد دور نهم می‌شوند، اگرچه این عددها خیلی مهم نیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی می‌گوید: «آنطور که رسانه‌ها و منابع خبری نزدیک به هیات‌های مذاکراتی می‌گویند، بخش‌های فنی تمام و بر سر آن توافق شده و کار به حساس‌ترین و مهم‌ترین موضوعاتی که هنوز برای آن راه حل پیدا نشده، رسیده‌اند. اگر قرار باشد که تصمیمات سخت یا حساس سیاسی گرفته شود، در این مرحله انجام خواهد شد اما اینکه بعد از بازگشت هیات‌ها به وین بلافاصله توافق حاصل می‌شود یا شکست مذاکرات اعلام می‌شود یا اینکه برای دورهای بعدی مذاکرات زمانبندی می‌کنند، معلوم نیست. باید منتظر باشیم تا هیات‌ها دوباره به وین برگردند، اظهارنظر کنند و اطلاعاتی که توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود امکان ترسیم چشم‌انداز ادامه مذاکرات را ایجاد می‌کند.»

وی درباره اینکه مسائل مهم باقی مانده که باید درباره آن تصمیم گرفته شود، چیست؟ می‌گوید: «برای ایران الان سه موضوع حائز اهمیت است و برای طرف غربی یک موضوع. برای ایران اهمیت دارد که تمام تحریم‌های بعد از 8 می 2018 که با هر عنوانی تصویب و اعمال شده، لغو شود. نکته دیگر اینکه باید راستی‌آزمایی شده و تست شود که ایران می‌تواند نقل و انتقالات پولی را انجام دهد یا خیر. در نهایت هم اینکه باید تضمین‌هایی داده شود یا مکانیزیم‌هایی برای اعتماد سازی ارائه شود که بدانیم دولت آمریکا بعد از این از برجام خارج نمی‌شود.»

ابوالفتح ادامه می‌دهد: «موضوعی که برای امریکا و اروپایی‌ها حائز اهمیت است هم این است که ایران چگونه باید به دوران پیش از 8 می 2018 برگردد. به هرحال ایران سانترفیوژهای جدید را راه‌اندازی کرده که باید درباره آن تصمیم گیری شود.»

به گفته او، این چهار مورد مسائلی است که در برخی از آن دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد و برخی را نیز باید در ایران تصمیم گیری کرد. تصمیاتی که اصطلاحا به آن تصمیمات سخت سیاسی می‌گویند. اگر تصمیمات در دو طرف به نحوی باشد که رضایت طرف مقابل جلب شود، احتمالا توافق در دسترس خواهد بود. در غیر این صورت احتمالا مذاکرات ادامه خواهد یافت.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها