خبر به روایت «فردا»

مذاکره در مرحله نهایی/ افزایش 40 درصدی فروش نفت/ صبح صعود

کد خبر: 1125961

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مذاکره در مرحله نهایی/ افزایش 40 درصدی فروش نفت/ صبح صعود

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» از رسیدن مذاکرات به مرحله نهایی گفته و با اشاره به اینکه یک هفته توقف ایجاد شده تا طرف‌ها با پایتخت‌های خود مشورت کنند، نوشته است: «فضای حاکم بر مذاکرات برای احیای برجام در زمستان وین، آفتابی گزارش می‌شود. مجموع اخبار منتشرشده درباره آنچه در اتاق مذاکرات و پشت درهای بسته در کوبرگ می‌گذرد ،حاکی از آن است که توافق برای احیای برجام در دسترس قرار گرفته و در بسیاری از حوزه‌های مورد اختلاف پرانتزها بسته شده‌اند. ... در چند روز اخیر، مذاکرات وین به‌شدت تحت‌تاثیر چند خبر قرار گرفته است. 

1- اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده به منظور رسیدن به توافق خوب با ضمانت بالا که از سوی وزیر خارجه مطرح و از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز تایید شد. 

2- انتشار اخبار مربوط به بروز اختلاف در تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده به ریاست رابرت مالی و جدا شدن چهره‌هایی چون ریچارد نفیو و آریانه طباطبایی که به موضع‌گیری‌های سرسختانه در برابر ایران معروف هستند. 

3- حضور وزیر خارجه قطر در تهران پیش از سفر آتی امیر این کشور به ایالات متحده. 

4- تشدید تنش در منطقه به دنبال افزایش درگیری میان انصارالله یمن و امارات متحده عربی و به تبع آن افزایش حملات به شهروندان غیرنظامی در شهرهای مختلف یمن. 

5- سفر وزیر خارجه ایران به چین و دیدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در مسکو. 

مجموع این تحولات حاشیه‌ای به علاوه اظهارنظرهای مثبت درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات در آینده‌ای نه چندان دور نشان می‌دهد تلاش‌هایی که از نیمه فروردین‌ماه 1400 برای احیای برجام آغاز شد به‌رغم فراز و فرودهایی که بخشی از آنها طبیعت این مذاکرات بوده و هست به نقطه به ثمر رسیدن نزدیک می‌شود.»

اعتماد 9 بهمن

«جوان» عکس یک امروز خود را به صعود تیم ملی ایران به جام جهانی اختصاص داده و در تیتر یک نیز به دستور رئیسی برای مبارزه با ساحل‌خواری پرداخته است. گزارش قابل توجه امروز این روزنامه اما حول محور حقوق و شکاف حقوقی بین مدیران و کارمندان نوشته شده. جوان نوشته: «در شرایطی که حد ود ۸۰ د رصد جامعه را بازنشستگان و حقوق‌بگیران کف درآمد‌ی تشکیل می‌دهند و از وضعیت اقتصاد‌ی و معیشتی خود ناراضی هستند، حقوق و دریافتی برخی مدیران، نابرابری عظیم اجتماعی و تبعیض بزرگ درآمد‌ی را به نمایش گذاشته‌است. مدیرانی که کمتر کار می‌کنند و بیشتر حقوق می‌گیرند!» در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه در بودجه جدید تلاش شده تفاوت 20 برابری حقوق مدیران و کارمندان به 15 برابر کاهش یابد، به نقل از یک کارشناس حقوقی که نامش ذکر نشده، آمده است: «باید توجه کنیم که جای درست کردن سیستم پرداخت حقوق در قانون بودجه نیست. قانون بودجه هیچ ربطی به میزان پرداخت، حداقل و حداکثر پرداخت ندارد. اگر در قانون بودجه سمت اصلاح پرداخت حقوق‌ها برویم، کل نظام پرداخت و حقوقی را بر هم خواهیم زد و بی‌نظمی ایجاد می‌کنیم. لازم است که برای همه کارکنان دولت، ضوابط پرداخت مشخصی داشته باشیم و این ضوابط پرداخت هم یکجا باشد و در یک قانون واحد بیاید. اگر قرار است برای گروهی، استثنا قائل شویم باید این استثنا قائل شدن یک دلیل موجه داشته باشد و آن هم در قانون بیاید.»

جوان 9 بهمن

«شرق» آنچه در نشست کلاب‌هاوسی‌اش درباره ایجاد قرارگاه اجتماعی در مناطق شهری بیان شده را با عنوان «نگاه بولدوزری ‌جواب نمی‌دهد» تیتر یک کرده و به نقل از الهام فخاری عضو شورای پنجم تهران نوشته: «ما یک ساختار قانونی مشخصی به‌عنوان شورای اجتماعی ذیل ساختار وزارت کشور، به‌عنوان بالاترین مرجع حاکمیت داریم و برای آن ساختار دستورالعمل و آیین‌نامه‌ای وجود دارد، این قرارگاه همان ترکیب را دارد؛ به اضافه برخی از نهادهای نظامی که در آن دیده شده است.» مجید فراهانی،  رئیس سابق کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز به موفقعیت این قرارگاه امیدی ندار و می‌گوید: «هرگونه اقدامی در مجموعه مدیریت کشور اگر مبتنی بر مطالعه خاص نباشد و برنامه‌ای برای آن چیده و بودجه‌ای برای آن دیده نشده باشد، قبل از اینکه به اصلاح بینجامد، به فساد ختم خواهد شد. نگاه به قرارگاه اگر کارهای سریع، فوری و انقلابی و طرح‌های ضربتی باشد، قبل از اینکه به موفقیت برسد، یک نگاه آسیب‌زا خواهد شد.‌»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در گزارشی دیگری به کار هر روز خود یعنی حمله به مجلس پرداخته است. این بار اظهارات مالک شریعتی نماینده تهران در واکنش به ماجرای هک شدن صداوسیما را به معنی موضع کل مجلس تلقی کرده و با تیتر «چشمان بسته بهارستانی‌ها» نوشته: «شاهد بی‌تفاوتی برخی از نمایندگان مجلس به عمق فاجعه یعنی خلأ امنیت سایبری در کشور هستیم. نمایندگان بیشتر سعی کرده‌اند متمرکز بر بُعد محتوایی این هک سایبری شوند تا بُعد امنیتی آن.» به اظهارات چند نماینده اشاره شده و اتفاقا مثال نقض آن آورده شده است اما رویکرد ضد مجلس «شرق» مانع از آن شده که تیتری منصفانه بزنند.

شرق 9بهمن

«کیهان» تیتر زده «تسریع در اجرای دستور رئیس‌جمهور با برکناری بانیان مشکلات اقتصادی» و نوشته: «اگر چه حساسیت‌های لازم در حوزه انتخاب افراد باعث شده که انتصابات در دولت با کندی صورت گیرد اما تاخیر بیش از حد  در تغییر مدیران خسته و ناکارآمد دولت قبل بویژه در بخش‌های اقتصادی ، وعده‌های رئیس جمهور در رفع مشکلات اقتصادی مردم را با اختلال مواجه خواهد کرد.» در این گزارش آمده است: « اگر رئیس‌جمهور بخواهد مشکلات معیشتی را حل کند و موتور اقتصاد را روشن کند اما  افرادی در راس امور باشند که اعتقاد، اعتماد و باوری به سیاست‌هایش نداشته باشند بعید است که اهداف چنین رئیس‌جمهوری محقق شود.... آیت‌الله رئیسی روز گذشته نیز در سفر به گیلان و در دیدار با خانواده شهدا تغییر مدیران ناکارآمد دولت قبل به عنوان بانیان وضع موجود را به عنوان مطالبه جدی خود مطرح و تاکید کرده است: بانیان وضع موجود نباید بر مسند مدیریت بمانند. امری که نشان می‌دهد ضرورت تغییر مدیران خسته، ناکارآمد و بی انگیزه دولت قبل چه پیش از انتخابات و چه پس از آن از دغدغه‌های مهم رئیس‌جمهور برای تحقق اهداف و سیاستهای دولت خود به نفع مردم بوده و  از سوی دیگر بارها به عنوان یکی از درخواستهای اصلی مردم، امامان جمعه و دلسوزان نظام از دولت مطرح شده است . »

کیهان 9 بهمن

«آفتاب یزد» شروع دور پنجم گفت‌وگوها بین تهران و ریاض که گویا به زودی صورت می‌گیرد را سوژه گزارشی که تیتر یک شده، کرده و به نقل از حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا نوشته: «بارها گفته‌ام بازهم می‌گویم؛ جمهوری اسلامی ایران تلاش کند مسائل اختلافی خود با عربستان سعودی را در زمان حیات ملک سلمان حل و فصل کند زیرا معتقدم با بن سلمان به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید زیرا او به دنبال مباحثی همچون «پان عربیسم» است و بعید به نظر می‌رسد اساساً حل اختلافات با تهران برای ولیعهد عربستان کوچکترین اهمیتی داشته باشد.» او می‌گوید: «با این نوع سطح روابط و اختلافات موجود، به نظر می‌رسد که مذاکرات بیشتر جنبه تشریفاتی دارد تا رسیدن به راه حلی که همه مسائل را حل کند. ممکن است یکی دو تا مسئله حل شود مثل باز شدن نمایندگی ایران در عربستان اما بعید می‌دانم تا زمانی که مسئله یمن وجود دارد روابط ایران و عربستان روابط عادی شود. ... عربستان آبستن حوادث بسیار بزرگی است اعتقادم بر این است آقای محمد بن سلمان همان صدام ثانی است و سیاستی که در قبال ایران دارد همان سیاست ضد ایرانی است و بحث عرب و عجم را در اولویت خود قرار داده پیشنهاد ما به وزارت خارجه این بود که قبل از اینکه محمد بن سلمان وارد حوزه قدرت شود با ملک سلمان مسائل را حل و فصل کنید در غیر این صورت با محمد بن سلمان این امکان فراهم نخواهد شد.»

آفتاب یزد 9 بهمن

«ایران» از نظر شکلی صفحه یک را بهم زده است. بخش زیادی را به عکس تیم ملی فوتبال ایران که حالا به جام‌جهانی هم راه یافته، اختصاص داده و تیتر زده «شادی به ما می‌آید».

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز اما از افزایش 40 درصدی فروش نفت آن هم بدون برجام خبر داده است. اشاره‌اش به اظهارات مدیرعامل شرکت ملی نفت است که در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: « ما حدود 8 سال فاز دوم میدان یادآوران را اجرا نکردیم و حتی حاضر نبودیم از ظرفیت و توان داخلی استفاده کنیم. فاز دوم آزادگان شمالی هم به همین شکل. بالاخره ما قبول داریم که در داخل کشور مقدورات و ظرفیت‌هایی وجود دارند. البته آزادگان جنوبی را به شکل غیرمتمرکز به بخش‌های مختلف داده‌اند، ولی نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، چون نتیجه اجرای این طرح موفق نبوده است. این طرح قرار بوده چهار سال باشد، ولی از موقعی که تحویل گرفته‌ایم حدود 8 سال گذشته، تولید آن کمتر از یک‌سوم میزان برنامه‌ریزی شده بوده که تازه بخشی از این یک‌سوم هم به دولت‌های قبل یعنی دولت‌های نهم و دهم مربوط می‌شده است. این قضیه عدم‌النفع زیادی را متوجه کشور کرده است. ... منطق چه می‌گوید؟ می‌گوید که اگر قرار است یک انتظار منطقی داشته باشی چند سال باید صبر کنی؟ یک سال؟ دو سال؟ طبعاً هشت سال انتظار منطقی نیست و خلاف تدبیر است.» او در بخش دیگری از این گفت‌وگو هم به میزان فروش نفت پرداخته و گفته: «خریداران نفت این‌طور نیستند که هر روز به سرعت ایجاد شوند، چون نفت را می‌خرند که به پالایشگاه ببرند. اگر هر روز پالایشگاه جدیدی تأسیس می‌شد، آن وقت خریداران نفت هم به سرعت ایجاد می‌شدند. بنابراین تلاش ما این بوده که بخشی از بازار از دست رفته را احیا کنیم. به طوری که ظرف همین مدت فروش ما بالاتر از 40 درصد رشد داشته است. میزان فروش میعانات ما چند برابر شده است. این 40 درصد از نظر کمی بوده، اما الحمدلله قیمت نفت هم بالا رفته، حتی اگر قیمت نفت ثابت هم می‌بود، ما مقدار را 40 درصد بالا برده‌ایم.»

ایران 9 بهمن

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود با اتفاقی که عصر پنج‌شنبه برای چند شبکه رادیو و تلویزیونی رخ داد و پرداخته و با عنوان «معمـای هک‌شدن‌های‌ پـی‌ در پـی» نوشته است: «پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا هک و پخش تصاویر دیگری خارج از سازمان صدا و سیما امکان پذیر است یا اتفاق اخیر یک نفوذ و حمله خرابکارانه از داخل سازمان بوده ‌است؟ چندی پیش با هک شدن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین، محمد‌سرافراز، رئیس اسبق صدا و سیما در مورد نفوذ به این زندان هشدار داده ‌بود. او در آن زمان در صفحه شخصی خود در توئیتر گفته بود که این نوعی نفوذ است همراه هک! سرافراز بر مسئله نفوذ تاکید کرده بود که احتمال دارد این نفوذ در سایر نهادها هم صورت گرفته باشد. مسئولان بهتر است قبل از انتشار چاره کنند و مثل سرقت اسناد سری هسته‌ای، انکار یا سکوت نکنند. خودشان که زودتر می‌فهمند! حالا به نظر می‌رسد که هشدار رئیس پیشین صدا و سیما به واقعیت پیوسته است و این پرسش باید پاسخ داده شود که اتفاق پریروز در سازمان طویل و عریض صدا و سیما با بودجه‌ میلیاردی هک بوده‌است یا نفوذ و خرابکاری؟ تسنیم هم در این باره نوشت: مسئولان فنی صداوسیما از احتمال هک خبر داده‌اند. همچنین معاون فنی صداوسیما در توضیحاتی که از شبکه خبر پخش شد احتمال داد که کشورهای صاحب تکنولوژی با استفاده از زیرساخت‌های موجود در تجهیزات این کار را کرده باشند. البته او تاکید کرد که هنوز هیچ کدام از احتمالات قطعی نیست و مسئولان امر در حال بررسی موضوع هستند. با این حال با توجه به اینکه پخش شبکه‌ها از طریق و در بستر اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر هم ارتباطاتی از این دست باشد، اینترانتی‌است، لذا باید در کنار سایر احتمالات، مساله امکان نفوذ عنصر انسانی را نیز در نظر گرفت و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داد. در ماجرای پنجشنبه تصویری از سرکرده یکی از جنایتکارترین و منفورترین گروه‌های تاریخ ایران پخش شد با این حال به نظر می‌رسد خود این گروه هم در چنین ماجراهایی بیش از هرچیزی صرفاً نقش و سطح پادویی را برعهده دارد و پشت صحنه ماجرا را باید در جایی مانند آمریکا و محتمل‌تر از آن رژیم صهیونیستی جست‌وجو کرد. به هر صورت وجود احتمال کمک عنصر نفوذی انسانی به اتفاق پنجشنبه، این ضرورت را برای مدیریت صداوسیما ایجاد می‌کند که در مساله نیروی انسانی و موضوعاتی مانند حراست و... واکاوی‌های متناسبی صورت بگیرد. »

آرمان ملی 9 بهمن

«وطن امروز» به یک عکس رضایت نداده و چندین عکس از مسابقه فوتبال ایران و عراق که پله صعود ما به جام جهانی بود را در صفحه یک امروز خود منتشر کرده است، تیتر زده «سریع، فوری جام‌جهان» نوشته : «و سرانجام رسیدیم به آخرین بزنگاه؛ جایی برای صعود به جمع بهترین‌های جهان؛ به جام جهانی. کمتر کسی تصور می‌کرد بعد از فاجعه شارلاتان بلژیکی، مارک ویلموتس، این تیم ‌ملی بتواند سریع‌ترین صعود همه ادوار تاریخ به جام‌جهانی را داشته باشد اما چنین شد؛ به واسطه حضور یک کادر فنی بی‌ادعا؛ به مدد تلاش بازیکنانی که می‌خواستند ثابت کنند بهترین قاره هستند، حتی بدون کارلوس کی‌روش.»

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کنار خود به هک شدن‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشته است: «سریال هک شدن زیرساخت‌ها و پایگاه‌ داده‌های حساس رژیم صهیونیستی به  قسمت‌های وحشتناکی رسیده است. طی یک سال اخیر بارها ضعف نهادهای امنیتی و نظامی و زیرساخت‌های شهری رژیم صهیونیستی برابر حملات سایبری نمایان شده است.  در همین راستا گروه هکری «عصای موسی»، بامداد دیروز با انتشار تصاویری در کانال تلگرامی خود خبر داد دوربین‌های مداربسته خیابان‌های فلسطین اشغالی را هک کرده است. هک این دوربین‌ها از طریق حمله به زیرساخت‌های شبکه‌ امنیت داخلی این رژیم صورت گرفت. در این حمله همچنین دوربین برخی صنایع نظامی اسرائیل نیز هک شده که گروه رافائل یکی از این صنایع است.»

وطن امروز 9 بهمن

«سازندگی» هم مثل خیلی از روزنامه‌های امروز به فوتبال مسابقه روز پنجشنبه پرداخته است. وجه تمایزش اما این است که حضور زنان در ورزشگاه را بیش از هر چیز حتی نتیجه این مسابقه حائز اهمیت دیده و در گزارشی با عنوان «سرود زنان در آزادی» نوشته: «جشن سعود میهمانان دقیقه آخر دیگری هم داشت. تماشاگران زنی که تا اولین ساعات بامداد پنج‌شنبه در انتظار بلیت‌فروشی آنلاین بازی بودند اما حتی پس از آغاز فروش اینترنتی بلیت بازی هم امکان ثبت درخواست خریدشان را نداشتند. چند ساعت پیشش از آغاز بازی تصاویری از ورزشگاه آزادی مخابره شده بود که به هر بیننده‌ای حس انتخاب گزینشی خانم‌ها برای حضور در آزادی را متبادر می‌کرد. تصاویر دیگری از دخترانی که پشت درهای فلزی ورزشگاه آزادی هم منتشر شده بود که می‌توانست کام همه ما را در جشن صعود تلخ کند اما همه تماشاگران زن که بدون بلیت راهی استادیوم شده بودند، پیش از سوت آغاز به روی سکوها راه داده شدند تا خاطره بدی از روز صعود به یادگار نماند.»

سازندگی 9 بهمن

«صبح نو» جلد امروز خود را به فوتبال و ششمین حضور ایران در جام‌جهانی اختصاص داده و تیتر زده «زنده‌باد ایران». این اما به معنی ندیدن خبرهای مهم سیاسی و سیاست خارجی نیست. مثلا وقفه یک هفته‌ای در مذاکرات وین که برای انجام مشورت با پایتخت‌ها است را هم مورد توجه قرار داده و همچنین از انتقاداتی به خاطر طرح موضوع مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی برخی در جریان انقلابی بیان شد را، دیده است. 

در گزارش دیگری هم به جلسات رئیس مجلس با رئیس و مخبر درباره ارز 4200 تومانی پرداخته و از راه‌هایی که برای جبران حذف ارز ترجیحی وجود دارد، نوشته است. 

صبح نو 9 بهمن

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها