فردا گزارش می‌دهد؛

نگرانی درباره برجام جدید

کد خبر: 1126071

هرچند تیم مذاکره کننده دولت سیدابراهیم رئیسی پالس های مثبتی را از روند گفتگوهای وین نشان می دهد اما با این وجود توافق احتمالی امکان دارد در جامعه و محافل سیاسی با نقدهایی مواجه شود، به طوری که تلاش‌ها و زحمات تیم مذاکره کننده را با چالش‌های جدی مواجه کند.

نگرانی درباره برجام جدید

گروه سیاسی فردا: مذاکرات وین در مقطعی سرنوشت ساز قرار گرفته است. گفتگوها موقتا متوقف شده تا ایران و طرف های برجامی به پایتخت ها بروند درباره موضوعات باقی مانده تصمیمات سیاسی لازم را اخذ کنند. تا اینجای کار همه طرف ها در عین اتخاذ مواضع مثبت و امیدوارکننده، از احتمال بی نتیجه ماندن مذاکرات نیز سخن گفتند.

البته مهمتر از مقطع حساس کنونی، برخی کارشناسان تبعات پذیرش تعهداتی بیش از آنچه در برجام آمده احساس نگرانی می کنند. مهدی مطهرنیا از جمله این کارشناسان است. او درباره تفاوت میان برجام حسن روحانی با برجام سیدابراهیم رئیسی به خبرنگار «فردا» گفت: امروز مشاهده می شود که آمریکایی ها تمایلی ندارند که برجام 2015 را احیا کنند، بر همین اساس ایران با رویکرد تهاجمی می خواهد زمینه ای را ایجاد کند تا توافق منجر به شکل گیری فرایندی شود که امتیازات بیشتری را کسب کند.

وی افزود: ایران دو سند پیشنهادی به 1+4 ارائه کرد اما این دو سند نه تنها توسط اروپایی ها و آمریکایی ها مورد پذیرش قرار نگرفت، بلکه چین و روسیه نیز برای پیگیری آنها همراهی نکردند؛ بعد از آن ایران عقب نشینی های موضعی را از خود نشان داد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دولت آقای رئیسی در ابتدای از سرگیری مذاکرات وین خواستار برداشتن همه تحریم ها و راستی آزمایی لغو تحریم ها بود اما امروز آقای امیرعبداللهیان بر لغو تحریم های مربوط به موضوع هسته ای تأکید دارد. این نشانه عقب نشینی آشکار دولت از موضع نخست خود است.

وی ادامه داد: این نکات در نگرش های تحلیلی طرف مقابل در اندیشکده ها و مراکز امنیتی آنها آنالیز می شود و به طبع فشارهای شان را فزون‌تر می کنند بنابراین فردا امکان دارد کسانی که خواستار برداشتن همه تحریم ها بودند و برجام 2015 را سازش کاری و ترکمنچای می خواندند، مورد نقد قرار گیرند که چرا امروز از مواضع آشکار خود عدول کردند.

مطهرنیا تأکید کرد: برای مردم این پرسش را پیش می آورد که چرا در آن زمان این مسیر باید با مسئله روبه رو شود و به تبع زمینه های نوعی تزلزل در زندگی و سلب آرامش و آسایش مردم را به وجود می آورد. اینها نمی تواند مسائل بی پیامد و بی اثر تلقی شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها