بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد

ایران باید چه تصمیمی بگیرد؟

کد خبر: 1126394

احمد بخشایش اردستانی گفت: اتحاد جهانی هم به نفع آمریکا مانند سابق شکل نمی‌گیرد و دولت بایدن این را می‌داند؛ پس به هر شکل می‌خواهد با ایران نتیجه برسد.

ایران باید چه تصمیمی بگیرد؟

گروه سیاست سایت فردا: می‌گویند دور تازه مذاکره می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد زیرا احتمال دستیابی به نتیجه بسیار بالا رفته است. از سوی دیگر بحث مذاکره مستقیم با آمریکا هم مطرح است که شاید بی‌ارتباط با فرضیه نخست یعنی به دست آمدن نتیجه نباشد.

احمد بخشایش اردستانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، در گفت‌وگو با «فردا» درباره این موضوع گفت: «اختلاف اصولگرایان بر سر موضوع مذاکره با آمریکا موضوعی فرعی است زیرا بعد از سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه تعامل با دشمن به معنای تسلیم‌شدن نیست، به نوعی می‌شد متوجه شد که احتمال مذاکره با آمریکا وجود خواهد داشت که آقای امیرعبداللهیان این موضوع را رسما بیان کرد. به نظر من تا اینجای کار مذاکرات به جاهای خوبی رسیده است».

او ادامه داد: «چند مفروض در این موضوع وجود دارد. نخست آنکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد، طبیعتا دولت بایدن خوشنود می‌شود زیرا دولت فعلی آمریکا مناقشات زیادی با روسیه و چین دارد و نمی‌خواهد با ایران هم همچنان درگیر چالش باشد زیرا دیگر از حربه تهدید نظامی‌ هم نمی‌توانند علیه ایران استفاده کنند».

این فعال سیاسی مفروض دوم را اینگونه بیان کرد: «دوم آنکه اکنون آمریکایی‌ها به زمان نیاز دارند. در گذشته ایران به زمان نیاز داشت و آمریکا زمان را می‌فروخت اما اکنون برعکس شده است و ایران عجله‌ای ندارد و زمان را می‌فروشد و این آمریکایی‌ها هستند که تصور می‌کنند ایران با غنی‌سازی 60درصد به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک شده است. اتحاد جهانی هم به نفع آمریکا مانند سابق شکل نمی‌گیرد و دولت بایدن این را می‌داند؛ پس به هر شکل می‌خواهد با ایران نتیجه برسد».

او همچنین مطرح کرد: «آمریکا پاشه آشیلش تحریم است و نمی‌خواهد همه تحریم‌هایش علیه ایران را رفع کند. ایران می‌گوید همه تحریم‌ها باید لغو شود و آمریکا می‌خواهد فقط تحریم‌های بعد از خروج از برجام رفع شود. حالا ایران باید تصمیم سخت خود بگیرد که این موضوع را می‌پذیرد یا خیر. هرچند این را هم بگویم که اگر تحریم‌های نفتی و بانکی ایران رفع شود؛ یعنی ما بتوانیم نفت را به راحتی بفروشیم و از آن‌سو پول نفت به راحتی به بانک مرکزی ایران منتقل شود، بقیه تحریم‌ها چندان اثری ندارد؛ مثلا اینکه شخصیت‌های ایرانی تحریم می‌شوند، چه اثری می‌تواند داشته باشد؟ موضوع دیگر این است که قرار است رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات غربی‌ها گام‌به‌گام جلو برود؛ به این معنا که مثلا ایران غنی‌سازی 60درصد را متوقف کند و از آن سو پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و کره جنوبی آزاد شود».

بخشایش اردستانی در پایان گفت: «نکته دیگر راستی‌آزمایی است که ایران می‌گوید باید در بلندمدت انجام شود و آمریکا می‌گوید در کوتاه‌مدت. ایران تضمین هم می‌خواهد و می‌گوید نباید طوری شود که با تغییر دولت در آمریکا تعهدات زیرپا گذاشته شود. بایدن هم می‌گوید چنین تضمینی نیاز به تصویب کنگره دارد و در اختیار دولت نیست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها