خبر به روایت «فردا»

اقتدار پلیس / سهم جلیلی / سایه ناکارآمدی / چالش مهاجرت

کد خبر: 1127388

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اقتدار پلیس / سهم جلیلی / سایه ناکارآمدی / چالش مهاجرت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

آفتاب یزد / سهم جلیلی

«آفتاب یزد» ماجرای نامه 200 صفحه‌ای سعید جلیلی در مخالفت با مذاکرات را که تکذیب هم شد، سوژه گزارشی کرده و با طرح این سوال که «سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟» می‌نویسد: «شاید خود دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی هم فکر نمی‌کرد بعد از پایان عصر روحانی، دچار چنین سرنوشتی شود. او و هواداران سرسختش بر این باور بودند که بعد از تجربه روحانی، مردم به جلیلی رجوع می‌کنند و او را به پاستور می‌فرستند. رویای آنها اما خیلی زود نقش بر آب شد و نظرسنجی ها، نشان می‌داد کسانی که می‌خواهند پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند، روی برگه نام سید ابراهیم رئیسی را می‌نویسند نه سعید جلیلی! پس از آن جلیلی و جلیلی‌چی‌ها استراتژی دوم را عملی کردند و کناره‌گیری به نفع فرد پیروز را در دستور کار خود قرار دادند. آنها تصور می‌کردند حالا که به پاستور نرسیدند می‌توانند با این راهبرد، حداقل مدیریت مذاکرات هسته‌ای در وزارت خارجه یا شورای عالی امنیت ملی را به عهده بگیرند. ... انتصاب‌های دولت تقریبا تمام شد و صندلی به سعید جلیلی نرسید و تنها یکبار تصویر او در یکی از جلسات اقتصادی دولت به ثبت رسید. ... ریاست دولت سایه تا اینجای کار تنها صندلی بوده است که نصیب جلیلی در عرصه سیاست ورزی شده است.»

آفتاب یزد 16 بهمن

جوان / اقتدار پلیس

«جوان» با تیتر «نگذارید اقتدار پلیس چاقو بخورد» در گزارشی که عکس یک کرده به ماجرای شهادات مامور نیروی انتظامی پرداخته و نوشته: «انتشار ویدئوی شهادت سرهنگ علی‌اکبر رنجبر به دست مردی شرور، واکنش‌های بسیاری را در جامعه به دنبال داشته است. پرسش اساسی در این باره این است که چرا سرهنگ پلیس در حالی که اسلحه به دست داشته و آن را مسلح کرده، به سمت متهم شلیک نکرده و درگیری با شهادت قهرمان پلیس و فرار مرد شرور پایان پذیرفته است؟ بی‌پروایی اوباش و تضعیف اقتدار پلیس در سایه حاکمیت قانون چرا در حال رقم خوردن است؟شلیک نکردن مأموران پلیس به سمت مخلان امنیت در چنین صحنه‌هایی آن گونه که فرمانده انتظامی استان فارس هم تأکید کرده است، می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد؛ یکی حفظ جان شهروندان و دیگری قوانین موجود.»

گفتنی است، بحث قوانین همان چیزی است که قالیباف، رئیس مجلس نیز بعد از این حادثه ناگوار مورد تاکید قرار داد. او  از ستاد کل خواست که اصلاحات قانون استفاده از سلاح را به مجلس ارائه کند.

جوان 16 بهمن

اعتماد/ آماده سازی منطقه برای احیای برجام

«اعتماد» امروز عکس یک ندارد، در عوض بیانیه مجمع نیروهای خط امام و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها که حول محور مصائب و چالش‌های ملت و مملکت نوشته شده را کار کرد و تیتر زده «با مردم همراه شویم».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم به اوضاع منطقه و مذاکرات برجامی وین پرداخته است. سارا معصومی از «آماده‌سازی منطقه برای احیای برجام» گفته و در این گزارش آورده است: «ترافیک تماس‌های تلفنی میان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه امارات متحده عربی، ژاپن، عراق و رییس سازمان همکاری‌های اسلامی به علاوه تماس‌های رابرت مالی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایالات متحده امریکا با مقام‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن و کره جنوبی از نزدیک بودن تحولی در پرونده مذاکرات برای احیای برجام خبر می‌دهد.»

اعتماد 16 بهمن

کیهان/ مقصر گرانی‌ها

«کیهان» در تیتر دو امروز خود با عنوان «گرانی‌های به‌جا مانده از گذشته و برنامه‌های دولت سیزدهم» نوشته: «هر چند وضعیت به‌جای مانده از دولت قبل در زمینه خلق پول و رها کردن بازار کالاهای اساسی، کنترل قیمت‌ها را دشوار کرده است، اما برنامه‌های دولت جدید به تدریج در حال اثربخشی و کنترل روند صعودی تورم است.» در این گزارش همچنین آمده است: «قیمت اقلام اساسی مردم چند سالی است به طور چشمگیری افزایش یافته و این گرانی در یکسال اخیر روند شدیدتری به خود گرفته است. در سال پایانی دولت قبل شرایط به گونه‌ای شده بود که گمان می‌رفت دولت، اقتصاد را رها کرده و کاری به کار آن ندارد. این وضعیت علاوه بر گرانی، به صورت کمبود کالا هم خود را نشان داد. صف مرغ و خالی شدن قفسه فروشگاه‌ها از روغن نمونه‌هایی از این نابسامانی بود.استمرار وضعیت فوق موجب شد ذخایر کالاهای اساسی به صورت نگران‌کننده‌ای به دست دولت جدید برسد تا یکی از برنامه‌های اولیه دولت سیزده، تأمین بی‌سر و صدای ذخایر راهبردی باشد؛ موضوعی که دولت در ابتدا برای نگران نشدن مردم به آن اشاره نمی‌کرد و تازه چند ماه پس از استقرار دولت و تأمین ذخایر برملا شد. ... ریشه اصلی مشکل را باید در کاهش ارزش پول ملی دانست که در برابر کالاهای مختلف تضعیف شده است. عامل این معضل هم به چند مورد باز می‌گردد. کسری بودجه دولت در سال‌های گذشته و خلق پول و افزایش نقدینگی که در پی آن انباشته شده، عامل کلیدی این بحران است. ... ضربه دیگری که به اقتصاد ایران بویژه در بازار کالاهای اساسی وارد شد، ضعف مدیریت دولت قبل در پیش‌بینی نیاز بازار بود که در ماجرای گرانی این روزهای برنج بوضوح قابل مشاهده است.»

کیهان 16 بهمن

سازندگی / زایمان اجباری

«سازندگی» که عادت دارد شبیه یک مجله رفتار کرده و موضوعات سیاسی، اجتماعی و ... را بعضا با چند روز تاخیر روی جلد خود آورد، امروز به مساله ممنوعیت توزیع اقلام پیشگیری از بارداری و تبعات آن پرداخته است. اقدامی که در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت صورت گرفته و در روزهای اخیر با انتقادات گسترده‌ای در فضای مجازی مواجه شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده  «زایمان اجباری» و آن را از اظهارات چند روز قبل فاضل میبدی استاد حوزه علمیه قم مبنی بر اینکه «بعد از حجاب اجباری نوبت زایمان اجباری شد» وام گرفته است. برای جلد امروز از کارتون پرستاری که دعوت به سکوت می‌کند، استفاده کرده و با اجباری که در کار است، کنایه می‌زند.

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی که عضو ستاد مقابله با کرونا هم هست، در یادداشتی برای این روزنامه نوشته: «در این بخشنامه هدف از اعمال این محدودیت‌هها حمایت از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ذکر شده است. با این وجود یک فاجعه در راه است. فاجعه‌ای سلامت جامعه را به صورت جدی تهدید می‌کند و متاسفانه موضوع کلی افزایش جمعیت عاملی برای چشم بر بستن براین موضوع شده است. ... ممانعت از توزیع رایگان و یارانه‌ای اقلام جلوگیری از بارداری بدون شک به افزایش قابل توجه عفونت‌های جنسی منجر می‌شود و ثابت شده است که هر چه جامعه‌ای عفونت‌های مقاربتی – به خصو در جوانان – افزایش پیدا کند، موج بعدی اپیدمی، موج افزایش موارد اچ‌آی‌وی است.»

سازندگی 16 بهمن

ایران/ از حقوق عادلانه تا زنده شدن زنده رود

«ایران» در تیتر یک امروز خود از «حقوق عادلانه برای کارمندان در 1401» خبر داده و تاکید رئیسی بر اینکه «نباید اجازه داد چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق‌ جای عدالت را بگیرد» مورد توجه قرار داده است. در متن این گزارش اما غیر از پوشش اظهارات روز پنج‌شنبه رئیس جمهور مطلب قابل توجهی نیست.

این روزنامه دولتی در گزارشی که عکس یک شده نیز به «زنده رود» و آبی که به اصفهان رسید پرداخته است. بر اساس این گزارش «در دور جدید بازگشایی زاینده‌رود قرار است معادل 50 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان شرق استان اصفهان اختصاص یابد». زهره  افشار در این گزارش نوشته است: «اصفهان این روزها جانی دوباره گرفته است، آبی که صبح روز سه‌شنبه از سد زاینده‌رود رها شد، بامداد پنجشنبه به اصفهان رسید و اکنون نرم و آرام در بستر پهن زاینده‌رود عبور می‌کند تا به مقصد خود در شرق اصفهان برسد. به زمین‌های کشاورزانی که در پاییز خشک ‌امسال در بستر بی‌آب زاینده‌رود حقابه‌شان را مطالبه می‌کردند. مردم اصفهان به سنت قدیمی با اعضای خانواده به کناره زاینده‌رود می‌آیند و به تماشای تصویر زنده‌ای مشغول می‌شوند که مدت‌هاست دیده نشده است. افسوس که این تصویر پس از ۱۲ روز از منظر چشمان اصفهانی‌ها غیب می‌شود. هرچه باشد، سد زاینده رود از شرایط اضطرار خارج نشده است و حفظ ذخایر آب آشامیدنی در اولویت است.»

ایران 16 بهمن

آرمان ملی / چالش مهاجرت

«آرمان ملی» غلامعلی حدادعادل را عکس یک کرده تا از او انتقاد کند. دلیلش این است که او در مراسم قدردانی از استعدادهای درخشان با ترغیب نخبگان به ماندن و نرفتن گفته بود: «به شما خواهند گفت کشور شما گرفتاری دارد، پارتی بازی دارد و کسی قدر شما را نمی‌داند، خواهند گفت کشور شما عقب مانده است و ما همه چیز فراهم، بیایید آمریکا و اروپا، رشد و پرورش پیدا می‌کنید. فضای مجازی هم متمرکز شده که نسل جوان ایران را از این کشور و انقلاب بدزدد و شماها باید تصمیم بگیرید و این لحظه تاریخی برای زندگی شما است. نمی‌گویم کشور ما به اوج ترقی رسیده است.این کشور ما است و باید خودمان بسازیم. اگر برویم جایی که مشکل نداریم، پس چه کسی ایران را بسازد و مسائل را حل کند؟» آرمان ملی اما به این حرف‌ها نقد دارد و با تیتر «شما عامل مهاجرتید؛ نه خارجی‌ها» نوشته: «اینکه حداد عادل به عنوان چهره‌ای که دامادی آمریکایی دارد از عدم مهاجرت صحبت می‌کند و تناقض این دو مساله به جای خود اما پرسش اینجاست که اساسا چه امکاناتی برای نخبگان واستعدادهای درخشان در کشور فراهم است که به‌خاطر آن بخواهند در کشور بمانند و با همین امکانات به فعالیت خود ادامه دهند. به نظر می‌رسد برخی مسئولان ابتدا باید نگاهی به وضعیت امکاناتی و محدودیت‌های عارض بیندازند و سپس در خصوص رفتن یا نرفتن و ایفای نقش دکتر حسابی در جامعه اظهار نظر کنند. هر چند که دکتر حسابی نیز برای تحصیلات خارج از ایران را مناسب‌تر دید و پس از پایان به ایران بازگشت.»

آرمان ملی 16 بهمن

وطن امروز / احیای اقتدار

«وطن امروز» دستگیر شدن قاتل شهید علی‌اکبر رنجبر در کمتر از 48 ساعت را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «شمر‌اشرار» نوشته: «حادثه شهادت سرهنگ ناجا در شیراز ضرورت احیای اقتدار پلیس را بار دیگر گوشزد کرد». در این گزارش به نقل از امان‌الله قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه آمده است: «این قاتل وحشی دل مردم ایران را به درد آورد و مظلومیت مامور ناجا را نشان داد. چرا باید این جانی بتواند به این سادگی یک خانواده را از نعمت و فرصت حضور پدرشان محروم کند؟ من با شنیدن این خبر و دیدن تصاویر حادثه، ساعت‌ها برای مامور شهید و خانواده او گریستم. وجود فضا و شرایط مهیا برای بروز خشونت، مهم‌ترین عاملی است که این اتفاقات را رقم می‌زند. همچنین عوامل خانوادگی، تربیتی، جمع دوستان و شرایط زندگی در این زمینه تاثیرات خاص خود را دارند. این پسر احمق جانی قطعا در یک محیط و فضای جنگ و جدل و نزاع پرورش یافته و اطرافیان او انسان‌هایی با رفتار و افکار صحیح و انسانی نبوده‌اند. از سوی دیگر امثال این قاتل احساس امنیت قانونی ندارد! به این معنا که به ضعف قوانین موجود برای دفاع از ماموران پلیس پی برده‌اند. به نظر من باید در قوانین بازنگری شود تا شاهد تقویت قدرت قانونی پلیس برای دفاع از خودش باشیم.»

وطن امروز 16 بهمن

صبح نو / سایه ناکارآمدی

«صبح نو» روحانی را عکس یک کرده و دلیلش اخباری است که اخیرا درباره تلاش او برای تشکیل دولت در سایه منتشر شده است. همچنین چند روز قبل بود که علیزاده طباطبایی عضو حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای گفته بود که هدف از دیدارهای اخیر روحانی، خاتمی، ناطق نوری، علی لاریجانی، باهنر و جهانگیری تشکیل دولت در سایه است. این روزنامه اصولگرا اما در شماره امروز خود به این می‌پردازد که «آیا حسن روحانی می‌تواند اصلاح‌طلبان را همراه پروژه سیاسی خود کند؟» قبل از پاسخ به این سوال اما تییری که انتخاب کرده نقطه ضعف روحانی را یادآور شده و سختی کارش برای جلب نظر دوباره اصلاح‌طلبان را به نمایش گذاشته است. صبح‌نو تیتر زده «سایه ناکارآمدی».

این روزنامه اصولگرا البته با موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا پیشروی نفت به سوی 100 دلاری شدن و 40 میلیون بشکه خرید چین از ایران یا بررسی اظهارات متناقض آمریکایی‌ها در آستانه از سرگیر مذاکرات و توپی که در زمین غربی‌ها است. 

صبح نو16بهمن

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها