جلالی‌زاده در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

خاتمی جریان اصلاحات را رها نمی‌کند

کد خبر: 1129084

جلالی‌زاده سخنان اخیر محمدرضا خاتمی را به معنی کناره‌گیری خاتمی از ورود به عرصه عملیاتی و قدرت دانسته و معتقد است که او به تئوری پردازی و هدایت جریان اصلاحات ادامه می‌دهد.

خاتمی جریان اصلاحات را رها نمی‌کند

گروه سیاست سایت فردا – درست در شرایطی که خیلی از اصلاح‌طلبان ترمیم و احیای سرمایه اجتماعی و در پی آن موقعیت جریان اصلاحات را در اولویت دانسته و برای این کار هم راهی غیر از اجماع حول محور خاتمی نمی‌شناسند، محمدرضا خاتمی گفته که «آقای خاتمی به مقامات کشور و دوستانشان گفتند که دیگر وارد صحنه عملیاتی سیاست نخواهند شد.»

این سخن را اگر کناره‌گیری تلویحی رئیس دولت اصلاحات تلقی کنیم، همانطور که برخی رسانه‌ها نوشتند، این سوال مطرح می‌شود که تکلیف جایگاه رهبری و محوری در جریان اصلاحات چه خواهد شد و اساسا آینده اصلاح‌طلبان به کجا می‌رسد؟

سیاسیون در این جریان اما خیلی این حرف را جدی نگرفته و معتقدند که منظور از این سخن بی‌میلی به ورود به قدرت و عرصه‌های عملیاتی بوده است، گویی که خاتمی بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش چنین نقشی هم داشته است! 

جلال جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت از جمله افرادی است که همین طور فکر کرده و کناره‌گیری یا انزوای خاتمی را باور ندارد. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «من این صحبت آقای خاتمی را خودم نشنیدم اما بیان این حرف به معنی کناره‌گیری آقای خاتمی از سیاست و تئوری‌پردازی نیست. احساس خود من هم این بود که آقای خاتمی علاقه‌ای به این ندارد که به کارهای اجرایی ورود کند اما او از نظر تئوری‌پردازی، ارائه راهکار و بیان مطالب و نظرات خود می‌تواند نقش داشته باشد. در دنیا هم خیلی افراد هستند که وارد کارزار اجرایی و صحنه قدرت نمی‌شوند اما در سیاست نقش دارند. آقای خاتمی هم با این رویه مجال بیشتری برای پرداختن به مسائل فکری و ارائه راهکار و ترسیم چشم‌انداز آینده داشته باشد».

وی در پاسخ به اینکه با توجه به عدم حضور آقای خاتمی در عرصه عملیاتی سیاست و صحنه قدرت طی سال‌های گذشته، بیان این صحبت چه ضرورت و اهمیتی داشته است؟ گفت: «من فکر می‌کنم که شاید آقای خاتمی به این نتیجه رسیده باشد که اصلاحات دیگر جوابگو نیست و با این روش‌ها نمی‌توان به هدف رسید. هرچند که اصلاح‌طلبان هرگز نمی‌خواهند از صحنه خارج شوند و تلاش می‌کنند که با هر ابزاری که ممکن است از شعارهای انقلاب، قانون اساسی و حقوق مردم دفاع شود. اما شاید آقای خاتمی احساس می‌کند که دیگر این امکان وجود ندارد».

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تاکیدی که اصلاح‌طلبان بر نقش محوری خاتمی و سهم او در بازیابی و احیای این جریان دارند، اگر این دلسردی در خاتمی ایجاد شده باشد، چه چشم اندازی می‌‎توان برای جریان اصلاح‌طلبی ترسیم کرد؟ گفت: «من معتقدم که تا وقتی جریان اصلاحات در ایران هست، حتما آقای خاتمی هم نقش دارد و جایگاه او در بین اصلاح‌طلبان محفوظ است مگر اینکه خودش نخواهد و دلایلی داشته باشد یا به هر صورت اصلاح طلبان به اجماع برسند. اما به نظر من تا وقتی که جریان اصلاحات در ایران ادامه داشته باشد، حضور خاتمی هم جدی است و فکر نمی‌کنم که دچار انزوا شده یا این جریان را رها کند».

جلالی‌زاده درباره اینکه اگر خاتمی شخصا مایل به ادامه ایفای نقش محوری و رهبری در جریان اصلاحات نباشد، کدام چهره اصلاح‌طلب می‌تواند جای او را بگیرد؟ یا اساسا چنین ظرفیتی در جریان اصلاحات وجود دارد؟ گفت: « در بین اصلاح‌طلبان شخصیت‌های ماهر و دارای پیشینه‌ای هستند اما هیچ کدام کاریزما آقای خاتمی را ندارند».

وی در عین حال این که اصلاح‌طلبان با کناره‌گیری خاتمی به چالش کشیده شوند را رد کرد و گفت: «اصلاح‌طلبی یک حرکت قائم به شخص نیست که با کناره‌گیری یک فرد از بین برود. یک حرکت تشکیلاتی و سازماندهی شده با از دست دادن رهبر خود از بین نمی‌رود و می‌تواند که شخص دیگری را معرفی کند. اما من امیدوارم که آقای خاتمی در صحنه بمانند و نقش رهبری اصلاحات را ادامه دهند».


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها