خبر به روایت «فردا»

جنجال صیانت؛ 160 در مقابل 18 / عامل بن‌بست در وین / هشدار به تولیدکنندگان لوازم خانگی

کد خبر: 1131815

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنجال صیانت؛ 160 در مقابل 18 / عامل بن‌بست در وین / هشدار به تولیدکنندگان لوازم خانگی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

سازندگی/ متهم ردیف اول

«سازندگی» کارتونی که هادی حیدری در واکنش به طرح صیانت و جنجال‌های حول محور سرعت اینترنت کشیده را عکس کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنان که زارع‌پور وزیر ارتباطات را در حال دفن کردن اینترنت به تصویر کشید، تیتر زده «متهم ردیف اول» و پرسیده: «چرا سرعت اینترنت این روزها کاهش پیدا کرده است؟» 

احمد مسجدجامعی، عضو سابق شورای شهر نیز در سرمقاله با عنوان «کدام صیانت؟» نوشته: «متاسفانه کم‌توجهی به نظر عمومی در پیشبرد چنین طرح‌هایی منجر به تضعیف بعد کارشناسی می‌شود».

سازندگی 5 اسفند

وطن امروز / مقدمات حکمرانی مجازی

«وطن‌امروز» تیتر یک امروز خود را به ضرورت قانون‌گذاری برای فضای مجازی و اجتناب از شتابزدگی در تصویب جزئیات طرح «حمایت از کاربران فضای مجازی» اختصاص داده و با تیتر «مقدمات حکمرانی مجازی» نوشته: «تأمین حقوق مردم و حراست از فعالیت‌های اقتصادی، از پیش‌شرط‌های ضروری برای هرگونه قانون‌گذاری در فضای مجازی است». در این گزارش آمده است: «در کنار برطرف کردن نگرانی‌های مردم، تبیین علل ضروری بودن حرکت به سمت حکمرانی مجازی از دیگر مسائلی است که باید قانون‌گذاران به آن توجه کنند. سایه سنگین هراس‌آفرینی درباره قانونمند شدن فضای مجازی باعث شده اساسا مخاطرات افسارگسیختگی فضای مجازی کمتر در مباحث روز جایی پیدا کند. از همین رو یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد، لزوم تشریح چرایی نیاز کشور به قانون‌گذاری در این حوزه است.»

وطن 5 اسفند

آرمان ملی/ مجلس علیه دلواپسان

«آرمان ملی» درگزارشی به بررسی حواشی تصویب کلیات طرح صیانت پرداخته و با عنوان «مجلس علیه دلواپسان ضد مردم» نوشته: «تعدادی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، خواستار لغو بررسی ‎طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس شدند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی دارد که با تیتر «طرح صیانت براندازانه است؛ بس کنید» عکس یک شده. او می‌گوید: «هنگامی‌که مـــردم با این طرح مخالف هستند و نمایندگان نیز نسبت به این موضوع آگاهی دارند به نظر می‌رسد برخی به دلیل خصومت دست به چنین اقداماتی می‌زنند و یا اینکه مأموریت دارند که چنین اقداماتی را انجام بدهند. تصویب چنین طرح‌هایی را در مجلس تقریبا براندازانه می‌دانم و معتقدم در صورت عملی شدن چنین طرح‌هایی نظام با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. مهم‌ترین پیامـــد این طـــرح افزایش نارضایتی‌های اجتماعــــی و سیاسی است.»

آرمان ملی 5 اسفند

ایران/ مخالفت دولت با طرح صیانت

«ایران» در تیتر یک امروز خود با عنوان «نقد اساسی دولت به طرح صیانت» به بازنشر اظهارات دیروز رئیسی جمهور و وزیر ارتباطات پرداخته است. در عین حال فرصت را برای گوشه کنایه زدن و بیان دلخوری‌های خود از مجلس مناسب یافته و نوشته: « آنان طرح «شفافیت» آرای خود را که وعده انتخاباتی‌شان به مردم بوده رد می‌کنند و در مقابل بر تصویب «صیانتی» که مردم نسبت به آن ابهام دارند، اصرار می‌ورزند.» در بخش دیگری از گزارش خود هم نوشته: «در دورانی که افکار عمومی نسبت به این موضوع حساسیت زیادی پیدا کرده‌اند و مهمتر از آن اینکه در اثنای بحث بودجه و انتقاداتی که به کمیسیون تلفیق وجود دارد که لایحه را تبدیل به طرح کرده‌اند که عایدی ای جز کسری بودجه نخواهد داشت، دست به چنین کاری زده‌اند.»

ایران 5 اسفند

آفتاب یزد/ مصوبه بی‌اعتبار

«آفتاب یزد» گفت‌وگویی دارد نعمت احمدی، حقوق‌دان که تیتر یک شده. او مصوبه کمیسیون بررسی طرح صیانت را فاقد اعتبار می‌داند و می‌گوید: «معاونت قوانین مجلس درست می گوید که مصوبه فاقد اعتبار است چرا که روال مجلس در 43 سال گذشته این طور بوده که وقتی مجلس وارد بررسی لایحه بودجه می شود نباید به هیچ موضوع دیگری رسیدگی کند. حالا در اوج رسیدگی مجلس به لایحه بودجه به یکباره مصوبه پرحاشیه صیانت در کمیسیون تخصصی تصویب می شود! چنین چیزی تا کنون سابقه نداشته است. اما با این همه معاونت قوانین مجلس این اختیار را ندارد که مصوبه را ابطال کند. در حال حاضر تنها راه این است که رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به نظر معاونت قوانین مجلس طرح صیانت را از ذیل اصل 85 قانون اساسی خارج کند تا در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود هم از «چالش جدید برای زاکانی» گفته و اشاره‌اش به این است که دیوان عدالت اداری اعلام کرده نامه مورد استناد سازمان امور اداری و استخدامی برای تایید حکم شهردار تهران باطل است.

آفتاب یرد 5 اسفند

جوان/ هشدار به تولیدکنندگان لوازم خانگی

«جوان» عکس یک خود را به هشداری که دیروز محمد مخبر، معاون اول رئیسی به تولیدکنندگان لوازم خانگی داد، اختصاص داده و با تیتر «ارزان نکنید وارد می‌کنیم» نوشته: «۲۳ بهمن آخرین مهلت برای کاهش قیمت کارخانه‌ای لوازم خانگی بود. خبر‌های رسیده از بازار حاکی از آن است که برخی از برند‌ها همچنان بر قیمت‌های جدید خود پافشاری می‌کنند و هنوز نرخ‌هایشان را به قیمت‌های قبلی برنگردانده‌اند. از این‌رو روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار، معاون اول رئیس‌جمهور با تهدید تولید‌کنندگان متخلف صراحتاً اعلام کرد: «تولیدکننده‌های لوازم خانگی همکاری نکنند، واردات آزاد می‌شود.» این اظهارات در حالی است که در هفته‌های اخیر زمزمه بازگشت برند‌های خارجی در صورت احیای برجام قوت گرفته است. طی ماه‌های اخیر افت و خیز بازار لوازم خانگی کم نبوده، از تمدید ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی با دستور رئیس‌جمهور تا افزایش چندباره قیمت‌ها را در این بازار شاهد بوده‌ایم.»

جوان 5 اسفند

اعتماد/ رویکرد دوگانه

«اعتماد» واکنش‌ها به تصویب کلیات طرح صیانت در کمیسیون ویژه را بررسی کرده و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «رویکرد دوگانه» نوشته: «پرونده این طرح اینک با 160 امضای مخالف در مقابل 18 رای موافق پیش روی مجلس اصولگرا است». در این گزارش آمده است: « ۱۶۰ نفر از نمایندگان عمدتا اصولگرای مجلس یازدهم قد علم کرده و اعلام کنند که مخالف این مصوبه و روندی هستند که در مسیر برگزاری نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک و اخذ رای از اعضای این کمیسیون 23 نفره طی شد. مسیری که بنا بر نقشه‌راه پایداری‌های پارلمان برای طرح صیانت و وضعیت اینترنت در کشور طراحی شده بود و حالا برخی نمایندگان همین مجلس یکدست اصولگرا نیز همراه با بسیاری از نیروهای سیاسی غیراصولگرای بیرون پارلمان و جمعیتی بزرگ از شهروندان نسبت ‌به آنچه پایداری‌ها در سر دارند، معترض شده و این طیف تندروی اصولگرا را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند.»

اعتماد 5 اسفند

کیهان/ عامل بن‌بست در وین

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به مذاکرات و آنچه در وین می‌گذرد اختصاص داده. این روزنامه اصولگرا با تیتر «عامل بن‌بست در وین، خودداری آمریکا از لغو تحریم‌ها و دادن تضمین» تاکید می‌کند که «در صورت خودداری آمریکا از لغو تحریم‌ها و دادن تضمین، مذاکرات به بن بست نهایی رسیده و آنها هستند که باید در برابر افکار عمومی جهانیان پاسخگوی عهدشکنی و تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران باشند.» دیگر نکته مورد تاکید کیهان در این گزارش آن است که «اشتباه محاسباتی آمریکا و اروپایی‌ها آن است که آنها گمان می‌کنند در دولت کنونی هم زلف همه مشکلات کشور به برجام گره زده شده حال‌آنکه دولت سیزدهم معطل برجام نمانده و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها و در دستور کار قرار گرفته است.»

کیهان 5 اسفند

شرق/ زندگی سیاسی ایرانیان

«شرق» مثل دیروز ویژه بررسی تحولات و حوادث مهم قرن چهاردم منتشر شده است، منتها با تمرکز بر سیاست. در مقدمه هم نوشته «حوادث یک قرن گذشته نشان داده است سیاست تا چه میزان در زندگی ایرانیان نقش تعیین‌کنند‌ه‌ای داشته است. قبل از وقوع انقلاب مشروطه، جنبش‌های سیاسی متفاوتی رخ عیان کردند تا اینکه به مشروطه منتهی شد. پس از شکست مشروطه، برآمدن دودمان پهلوی، خاصه پهلوی اول به‌سادگی میسر نشد. سیاست از دالان‌های پرپیچ‌وخمی گذشت تا دست آخر با یک کودتا همه رؤیاها آتش زیر خاکستر شد تا سرانجام پهلوی‌ها در انقلاب اسلامی 57 تاوان نیم‌قرن حکومت‌داری خود را بدهند. با روی‌کارآمدن دولت‌های بعد از انقلاب، سیاست معنای دیگری یافت و بخشی از زندگی روزمره مردم شد. این‌گونه است که اینک اگر بگوییم ایرانیان آب بی‌سیاست نمی‌خورند، به خطا نرفته‌ایم. مردم ایران در طول یک قرن نشان داده‌اند اهل تسامح و مدارا هستند، مگر آنکه اعتنایی به خوی ملایم آنان نشود و حوادث بی‌شمار یک قرن، سند این مدعاست.»

شرق 5 اسفند


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها