خبر به روایت «فردا»

ماجرای صیانت / نگران قیمت‌ها / مهمانی پرحاشیه

کد خبر: 1122559

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ماجرای صیانت / نگران قیمت‌ها / مهمانی پرحاشیه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» بیانیه دیروز برخی نمایندگان درباره صیانت از فضای مجازی را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «توپ صیانت در زمین دو قوه» نوشته است: « روز گذشته یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس خبر «لزوم برخورد با لجام‌گسیختگی فضای مجازی» از سوی قوه قضائیه را قرائت کرد. ... این مواضع در حالی اظهار می‌شود که بخشی از نمایندگان چندی است از تصویب طرحی با عنوان «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» موسوم به طرح صیانت دفاع می‌کردند؛ طرحی که با واکنش‌های منفی گسترده‌ای روبه‌رو شد و بسیاری آن را محدودکننده آزادی‌های مشروع مردم می‌دانستند. این انتقادها از بطن جامعه به خود نمایندگان هم سرایت کرد؛ چنان‌که مثلا چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرح تقاضای مسکوت‌ماندن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی خبر داد. ... برخی از نمایندگان هم پیش‌تر در توییتر اعلام کرده بودند که به این طرح رأی منفی داده‌اند. ... این مخالفت‌ها ادامه یافت تا آنکه مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای اعلام کرد که برای اصلاح‌ طرح صیانت به زمان بیشتری نیاز دارد .... ایرادات حقوقی متعددی هم از سوی مرکز پژوهش‌ها به این طرح گرفته شد ... با‌این‌همه طیفی از نمایندگان باور دارند که تحت هر شرایطی این طرح باید تصویب شود؛ هرچند دیگر توانایی روزهای ابتدایی مطرح‌شدن طرح را ندارند. حالا و در این شرایط به نظر می‌رسد این طیف قصد دارد از مسیر دیگری هدف خود یعنی محدودیت اینترنتی بر مردم را دنبال کند و آن هم فشار بر قوه قضائیه است.»

شرق 23 دی

«ایران» دستور دیروز رئیس جمهور مبنی بر اینکه «اجازه افزایش قیمت ندهید» را تیتر یک کرده و نوشته است: «تأکید رئیس‌جمهور بر اصلاح فوری نظام پرداخت حقوق همزمان با مکلف ساختن مسئولان مربوط از سوی او به اینکه قاطعانه مانع هرگونه افزایش قیمت کالاها شوند و همچنین تصویب آیین‌نامه احراز صلاحیت‌های مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره‌ شرکت‌های تابعه دولت از جمله نکات مهم و تأثیرگذار جلسه صبح دیروز هیأت دولت بود.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری نیز با عنوان «همه چیز درباره طرح بنزینی دولت» آورده است: «تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار امکان اتصال به سامانه شاپرک دارند که مشخص می کند چقدر اعتبار بنزین دارد. مازاد بر اعتبار موجود با نرخ 3 هزار تومان محاسبه خواهد شد. این شیوه بازتوزیع یارانه،‌ به نفع اقشاری است که مصرف کمتری داشته باشند».

این روزنامه همچنین عکس یک امروز را به گزارشی از جزئیات نحوه جدید تخصیص یارانه به آرد و گندم اختصاص داده تا خیال مردم را راحت کند که «قیمت نان تغییر نخواهد کرد»

ایران 23 دی

«آفتاب یزد» در گزارشی که عکس یک کرده دلایل اهمیت سفر رئیسی به روسیه را بررسی کرده و به نقل از احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشته است: «رابطه ما با روس ها از چند جهت اهمیت دارد، اول اینکه نقش روسیه در مسائل و معادلات منطقه مهم است، دوم اینکه نقش روسیه در برجام و مذاکرات هسته ای بسیار راهگشا است. البته یک نگرانی و شک و تردید در افکار عمومی به خصوص در نخبگان کشور نسبت به روس ها وجود دارد و آن هم به دلیل سوابق بسیار بدی است که روسها در رابطه خارجی خود با ایران از زمان سزار تاکنون داشته اند، است. جنگ هایی که بین ایران و روسیه وجود داشته نگرانی هایی ایجاد می کند که البته شبیه این نگرانی ها در رابطه با غربی ها نیز وجود دارد. در هر حال این مسائل نباید مانع تعامل سازنده و درست شود. در اصل این مسائل نمی تواند مانع این شود که ما منافع خودمان را در رابطه با کشور ها دنبال کنیم. به همین دلیل سفر آقای رئیسی بسیار مهم است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی دیگری هم جلسه پرحاشیه دیروز در وزارت ورزش را سوژه کرده و با عنوان «از کفن‌پوش‌ها خبری نیست؟» نوشته است: « این اتفاق با واکنش‌های انتقادی زیادی روبرو شد به خصوص آنکه اگر چنین جلسه‌ای در دولت قبل برگزار می‌شد هجمه‌های بسیاری روانه آن‌ها میشد و به سبک وسیاق قبل کفن‌پوش‌ها روانه خیابان‌ها می‌شدند. حتی برخی‌ها هم از آن به عنوان «دورهمی زنانه» یاد کردند. از سوی دیگر، نکته‌ای که وجود دارد این است که این بلاگرها قطعا برای تبلیغ چنین موضوعی (تبلیغ ازدواج) که به آن‌ها سپرده شده است پول زیادی را دریافت خواهند کرد. در صورتی که می‌شد آن پول را صرف هزینه یک زندگی برای یک زوج کرد. نکته مهم‌تر آنکه بارها عنوان شده است بلاگرهای این چنینی، مروج زندگی لاکچری هستند که هر کسی از عهده آن برنخواهد آمد در واقع اوضاع اقتصادی چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نمی‌دهد. از همین رو این بلاگرها که خود همیشه در معرض انتقاد هستند و معمولا برای به دست آوردن فالوور دست به هر کاری می‌زنند حتی دروغ، نمی‌توانند تشویق‌کننده ازدواج باشند.»

آفتاب یزد 23 دی

«کیهان» تیتر زده: «ساماندهی فضای مجازی را معطل طرح صیانت نکنید» و اشاره‌اش به بیانیه‌ای است که 180 نفر از نمایندگان مجلس دیروز امضا کردند. کیهان در این باره نوشته است: «دیروز نمایندگان مجلس کار خود را با جلسه غیرعلنی با موضوع بررسی فضای مجازی آغاز کردند و در ادامه بیانیه نمایندگان در این رابطه قرائت شد که در آن تاکید شده رسیدگی به لجام‌گسیختگی فضای مجازی نباید موکول به تصویب قانون شود.»

این روزنامه اصولگرا دیدار رستم قاسمی وزیر راه با بشار اسد را هم عکس یک کرده و نوشته: «در دیدار وزیر راه و شهر‌سازی ایران با رئیس‌جمهور سوریه در دمشق بر گسترش زمینه‌های کار مشترک ایران و سوریه در بخش‌های دولتی و خصوصی تاکید شد. »

کیهان 23 دی

«اعتماد» بر اساس نماگرهای اقتصادی تابستان سال جاری که دیروز توسط بانک مرکزی منتشر شد از «فرار6 میلیارد دلار سرمایه» خبر داده و نوشته: « در 6 ماهه نخست سال جاری نیز مانند تمام ماه‌های سال‌های 96 تا 99، تراز حساب سرمایه منفی بوده؛ تا آخر تابستان بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که حتی از مدت مشابه سال 99 نیز بیشتر است. تا تابستان سال گذشته 3 میلیارد و 892 میلیون دلار کل سرمایه‌ای بود که از کشور رفته بود. نکته در این است که خروج بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه از کشور در 6 ماه، تقریبا به اندازه کل خروج سرمایه در سال 99 است. این امر نشان می‌دهد که تغییرات سیاسی، اقتصادی و موضع‌گیری‌های بین‌المللی تا چه اندازه بر فرار سرمایه از کشور تاثیر می‌گذارند.» در این گزارش همچنین آمده است: «با استناد به داده‌های رسمی، نرخ رشد نقدینگی در سه ماهه دوم سال نسبت به اسفند 99 حدود 17درصد و نسبت به سه ماهه اول سال نیز حدود 9درصد بود».

اعتماد 23 دی

«جوان» در تیتر یک امروز خود گزارشی دارد با عنوان «بساط «حقوق با چانه‌زنی» را جمع می‌کنیم» و اشاره‌اش به اظهارات اخیر رئیس جمهور است که بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تأکید و گفت: «به عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعار‌ها و رویکرد‌های این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم. آنچه امروز اجرا می‌شود، غلبه چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق است که باید در چارچوب یک نظام پرداخت هماهنگ و عادلانه اصلاح شود.» 

در این گزارش آمده است: «نفت و مالیات دیگر قادر به تأمین هزینه‌های جاری بخش دولت نیستند و بی‌پرده یکی از ریشه‌های خلق نقدینگی بدون پشتوانه و تورم، پرداخت هزینه‌های جاری ماهانه ۶۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه است. از این‌رو اصلاح نظام پرداخت یکی از موارد مهم در مالیه دولت است، به ویژه اینکه امروز با توجه به انتشار اخبار حقوق‌های نجومی این موضوع در رابطه بین دولت و مردم اثر منفی گذاشته‌است و باید سامانه‌ای راه‌اندازی شود که حداقل پرداخت‌های بیش از ۱۰ میلیون تومان به کارمندان دولت در این سامانه شفاف انعکاس یابد و هر یک از دستگاه‌ها هزینه‌های جاری خود را ماه به ماه در قالب خبر و جداول هزینه‌ای برای جامعه شفاف‌سازی کنند.»

جوان 23 دی

«آرمان ملی» در گزارشی توصیه کرده که «فعلا سراغ افزایش قیمت بنزین نروید» و به نقل از هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی نوشته: «دلیل مطرح‌شدن این مباحث این است که بالاخره هزینه تولید بنزین با درآمد فروش آن هم‌تراز نیست. در حقیقت اشکال کار بعد از مطرح‌شدن طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس در سال ۸۵ ناشی شده است. پیش از آن هر سال متوسط 10 درصد قیمت‌ها براساس نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند، اما از یک مقطعی طرح تثبیت قیمت‌ها مطرح و منجر شد که هر ۳ یا ۴ سال یکبار قیمت‌ها افزایش پیدا کند. تا زمانیکه در اقتصاد ایران تورم دو رقمی ‌وجود دارد افزایش قیمت‌ها در بین همه کالاها از نان گرفته تا بنزین و مسکن و خودرو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به‌نظرم بعید است که در کوتاه‌مدت چنین اتفاقی (افزایش قیمت بنزین) بیفتد و پیش‌بینی من این است که حداقل امسال و تا پایان نیمه اول سال آینده شاهد چنین چیزی نباشد، چون جامعه کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد. تغییر در قیمت حامل‌های انرژی در همه بخش‌ها اثرگذار است و تجارب گذشته افزایش نرخ بنزین هم این موضوع را تایید می‌کند. در شرایط حاضر هم با توجه به وضعیت اقتصادی آشفته و تورم بالا اتخاذ چنین تصمیمی ‌می‌تواند به رشد تورم و در نهایت قیمت‌ها منجر شود که می‌تواند به اعتراضات دامن بزند چراکه در حال حاضر هم فشارهای اقتصادی بسیار شدیدی بر دوش مردم است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم جلسه وزارت ورزش با فعالان اینستاگرامی را نقد کرد و تیتر زده: «پلنگ‌های اینستا برای ترویج ازدواج؛ شوخی نمی‌کنید که؟»

آرمان ملی 23 دی

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده به رایزنی‌های گروه‌ها افغانی در تهران پرداخته و با عنوان «مسعود گفت دنبال جنگ نیست» نوشته است: « یکی از پرسروصداترین خبرهای هفته جاری را می‌توان سفر هیات اعزامی از سوی وزارت خارجه طالبان به تهران دانست؛ خبری که در ابتدای امر با موج‌سواری رسانه‌های ضدانقلاب و برخی جریانات داخلی برای طرح کردن پیشفرض حمایت و همسویی ایران و طالبان همراه شد. با این حال 24 ساعت بعد با انتشار خبر دیدار و مذاکره وزیر خارجه طالبان با احمد مسعود در تهران بسیاری از پیشفرض‌هایی که رسانه‌های ضدایرانی پی گرفته بودند با تردید جدی مواجه شد، تا جایی که بسیاری از اصلاح‌طلبانی که در ماه‌های گذشته کشورمان را به علت عدم همراهی با احمد مسعود مورد سرزنش قرار می‌دادند با این واقعیت روبه‌رو شدند که مسعود نه در ارتفاعات پنجشیر که در تهران سکونت دارد و گفت‌وگوهای خود را با طالبان آغاز کرده است.  میزبانی تهران از این مذاکرات در شرایطی بود که دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در همین هفته بار دیگر اعلام کرد کماکان طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته است. از سوی دیگر موضع ثابت تهران پس از آغاز بحران افغانستان و سقوط دولت مرکزی این کشور همواره بر لزوم مذاکره میان گروه‌های مختلف افغان و تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام استوار بوده است. از همین رو پس از شرکت در چند دور از اجلاس کشورهای همسایه افغانستان و تاکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر، تهران میزبان گفت‌وگوهایی شد که می‌تواند چراغ اول را برای تشکیل چنین دولتی و انتخاب میز مذاکره به جای درگیری‌های داخلی روشن کند. »

وطن امروز 23 دی

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها