سفر استانی رئیسی به گلستان/بر رفع مشکل بیکاری متمر‌کز شده‌ایم /دستور رئیسی برای لایروبی فوری خلیج گرگان/اقتصاد دریا احیا شود+فیلم

کد خبر: 1133560

رئیس جمهور که در بدور ورود شاهد طوفانی شدید بود نخستین سخنرانی خود را به بیکاری مردم گلستان و ظرفیت های اقتصادی خوب آن اختصاص داد.

سفر استانی رئیسی به گلستان/بر رفع مشکل بیکاری متمر‌کز شده‌ایم /دستور رئیسی برای لایروبی فوری خلیج گرگان/اقتصاد دریا احیا شود+فیلم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم دقایقی پیش از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان، وارد گلستان شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در گلستان، استاندار و جمعی از مسئولان استان قرار گرفت.

بازدید از برخی طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی، زیربنایی و عمرانی، دیدار و گفتگو با اقشار مختلف مردم، ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در شورای اداری از محوری‌ترین برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر است.

گفتنی است در این سفر تعدادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

آیت الله رئیسی در ۱۵ سفر پیشین استانی خود به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و گیلان سفر کرده بود.

بیکاری مشکل جدی مردم گلستان است

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، صبح جمعه در بدو ورود به گلستان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با یک اقدام جهادی با کمک مدیران بسترهای مورد نیاز در زمینه اشتغال فراهم شود تا یک کار متفاوت برای استان انجام داده باشیم.

وی گلستان را دارای ظرفیت‌های زیادی دانست و گفت: خوشبختانه گلستان قطب کشاورزی و گردشگری کشور است و در زمینه صنعت هم ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقداماتی انجام شده اما تاکنون بسیاری از مشکلات پابرجا است، افزود: این موضوع دغدغه خانواده و تحصیل کردگان گلستانی است.

بازدید رئیس جمهور از خلیج گرگان

رئیس جمهور در نخستین برنامه سفر استانی خود به گلستان، از خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج ایرانی دریای خزر بازدید کرد.

این خلیج در سال‌های اخیر حدود یک سوم از مساحتش خشک شده. خلیجی که در دولت تدبیر و امید برای نجاتش فقط وعده داده‌اند و اکنون گلستانی‌ها احیای مجدد آن را از دولت انقلابی تقاضا دارند.

اکوسیستمی که در سال‌های اخیر به علت پسروی آب دریای خزر، کاهش آب ورودی رودخانه‌ها به آن و بسته شدن کانال‌های ارتباط دریا با این خلیج حدود یک سوم مساحت 40 هزار هکتاری آن خشک شده است.

حمایت دولت از خانواده‌های دارای چند قلو

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت سیزدهم تلاش می‌کند تا با اعطای تسهیلات از خانواده‌های چند فرزند و چند قلو حمایت کند.

انسیه خزعلی صبح جمعه در دیدار با مادر چند قلوهای گنبدی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در زمینه مسکن به این خانواده کمک کنیم و هدف از این دیدار آشنایی با مشکلات آنها بوده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت سیزدهم تلاش می‌کند تا با اعطای تسهیلات از خانواده‌های چند فرزند و چند قلو حمایت کند.

دیدار با بانوان هنرمند رشته‌های مختلف صنایع دستی، کارآفرین، فعلان بازارچه‌های سنتی و همچنین برگزاری جلسه‌ای با بانوان نخبه و اساتید دانشگاه و همچنین نماینده تشکل‌ها از جمله دیگر برنامه‌های سفر معاون رئیس جمهور در گلستان است.

بازدید از خانه‌های صنایع دستی، ابریشم و دیدار با خانواده‌های چند قلو از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه خز علی در گلستان است.

گفتنی است که رئیس جمهور در روز جمعه ۱۳ اسفند ماه به همراه تعدادی از وزرا و اعضای هیأت دولت در قالب شانزدهمین سفر به گلستان سفر کرد.

۲۵ درصد مصوبات سفر رئیس جمهور به گلستان در حوزه کشاورزی است

سید جواد ساداتی نژاد صبح جمعه در دیدار با خانواده شهید ملکی در بندرگز اظهار کرد: اگر امنیت و آرامش در کشور داریم نتیجه خون شهدای عزیز است و همه به آنها بدهکار هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکی از موضوعاتی که مورد تاکید رئیس جمهور است حل مشکلات خانواده شهدا و ادای احترام به آنها است.

وی بیان کرد: بندر گز قطب مرکبات بوده و امیدواریم با مصوباتی که در این سفر داریم تحولی در این شهرستان ایجاد شود.

ساداتی نژاد گفت: اعتبار حوزه کشاورزی نسبت به سفرهای گذشته رکورد زده و ۲۵ درصد مصوبات سفر به گلستان در حوزه کشاورزی است که شامل زهکشی، شیلات، پرورش میگو، ماهی خاویاری و آبیاری نوین است.

طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی سه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای کشاورزی استان اعتبار در نظر گرفته شده است که امیدواریم در منشأ تحول در حوزه کشاورزی باشد.

بازدید رئیس جمهور از منطقه مرزی ایران و ترکمنستان

رئیس جمهور در ادامه بازدیدهای امروز خود در شانزدهمین سفر استانی به استان گلستان به منطقه مرزی اینچه برون رفت تا به صورت میدانی از وضعیت این منطقه مرزی بازدید کند.

وجود راه آهن سراسری ایران، ترکمنستان، قزاقستان در این منطقه سبب شده تا مرز اینچه برون به عنوان دروازه ورودی ایران به آسیای میانه لقب بگیرد. ضمن اینکه پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای فرصت خوبی را برای توسعه تجارت خارجی از این استان فراهم کرده است.

تکمیل زیرساخت های لجستیکی راه آهن اینچه برون یکی دیگر از موضوعات مهم در جریان سفر یکروزه هیئت دولت به استان گلستان است که وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته 650 میلیارد تومان برای تکمیل فاز نخست این پروژه نیاز است.

رستم قاسمی در این باره گفت: مرز اینچه برون در سال‌های اخیر رونق خوبی یافت به گونه ای که امسال رکورد بخش‌های ترانزیت، صادرات و واردات از آن شکسته شد.

قاسمی ادامه داد: ترانزیت، یکی از منابع درآمدی مهم کشور است که علاوه بر مسائل مالی در موضوعات سیاسی و امنیتی هم تاثیرگذاری فراوانی دارد.

وی افزود: توسعه مسیر ریلی و افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه نویدی برای آبادانی و توسعه کسب و کارها است که به این جهت مرکز لجستیک اینچه برون در دستور کار قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در توافقات بین شرکت راه آهن کشور با کشور قزاقستان تبادلات ما در این مسیر رو به افزایش خواهد بود و در این راستا افزایش بار موجب توسعه منطقه می‌شود.

بازدید رئیس جمهور از منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون

آیت الله سیدابراهیم رییسی در ادامه برنامه های سفر استانی به گلستان، با حضور در ‌منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و پایانه‌های مرزی مستقر در این منطقه، در جریان فعالیت های این منطقه قرار گرفت.

 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، احمد وحیدی وزیر کشور، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و جمعی از اعضای هیات دولت رییس جمهوری آیت الله رییسی را در این بازدید همراهی می کنند.

بازدید از پایانه‌های صادراتی و تاسیسات راه‌آهن جمهوری اسلامی مستقر در منطقه عمومی اینچه‌برون از دیگر برنامه‌های رییس جمهور در این‌منطقه است.

حضور رئیس جمهور  در بین مردم مرزی شهر اینچه‌برون‌

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه برنامه های سفر استانی به گلستان، با حضور در ‌منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و پایانه‌های مرزی مستقر در این منطقه، در جریان فعالیت های این منطقه قرار گرفت.

در حاشیه این بازدید، رئیس جمهور در جمع مردم منطقه مرزی اینچه‌برون حضور یافت و ضمن گفت وگو رودررو با مردم این شهر، در جریان مشکلات مردم قرار گرفت و دستور لازم برای رفع مشکلات مردم را صادر کرد.

در این دیدار منطقه ضمن بیان مشکلات، از رئیس جمهور خواستند نسبت به ارتقای منطقه اقدام کرده و از آنان حمایت های لازم را به عمل آورند.

رئیس جمهور پس از حضور در جمع مردم، از بازارچه مرزی اینچه برون بازدید کرد و ضمن گفت وگو با کسبه این بازار در جریان وضعیت کسب و کار آنها قرار گرفت./ تسنیم

رئیسی: اقتصاد دریا احیا شود

متاسفانه از امکانات و ظرفیت ‌بندر آشوراده و بندرترکمن به هیچ‌عنوان استفاده نشده و پیشرفت این منطقه به خاطر قوانین پیچیده سازمانی معطل مانده است.

اگر اقتصاد دریا احیا شود می‌توانیم اقدامات بزرگی را انجام دهیم و از آن برای توسعه استفاده کنیم؛ منطقه آزاد اینچه‌برون باید هرچه سریع‌تر باید فعال شود.

با ترکمنستان مذاکرات مختلفی انجام دادیم و به واسطه این مذاکرات در زمستان امسال بر خلاف سال‌های قبل هیچ قطعی گازی در کشور نداشتیم.

 رئیس جمهور: تعامل با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده‌ایم/ سازمان استخدامی ‌نظام پرداخت عادلانه را بررسی می‌کند

رئیس جمهور با بیان اینکه تعامل با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: باید ارتباطات اقتصادی ما با همسایه‌ها بیشتر شود و این ظرفیت‌ها احیاء شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهارداشت: قبل از سفر به گلستان گروهی را به استان اعزام کردیم و با اقشار مختلف در تماس بودند و مهم‌ترین مشکلات استان شناسایی شد و نسبت به هر کدام راهکاری تعیین شد و در جلسات کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و مواردی با حضور معاون اول بررسی شد.

وی افزود: دغدغه مردم استان گلستان کشاورزی است و این استان قطب کشاورزی است و مشکلاتی در این بخش وجود دارد و بیشتر اعتبارات این سفر در حوزه کشاورزی اختصاص یافت و باید کشاورزان دغدغه نداشته باشند.

وی افزود: مسئله بعدی صنایع استان گلستان است که شهرک‌های صنعتی این استان آن‌چنان رونق نداشته و مقرر شد کارگروهی زیر نظر استاندار با وزارت خانه‌های مرتبط تشکیل و این واحدهای تعطیل شده سریع به چرخه بازگردند و مشکل آنها رفع شود.

رئیس جمهور گفت: مشکل تنش آبی مشکل اصلی این استان است و موضوع تکمیل سدها مدنظر قرار گرفته و به خصوص تکمیل سد نرماب جزو اولویت‌ها قرار گرفته است. برخی از روستاهای استان دچار تنش آبی هستند که باید سریع مورد توجه قرار گیرند.

رئیسی گفت: موضوع بعدی این استان مسئله خلیج گرگان بود که بازدیدها انجام شد که این وضع نباید ادامه پیدا کند و باید سریع مشکل حل شود و راه حل آن این است که لایروبی آن آغاز شود تا وضع آب و آبزیان بهبود یابد و این مورد باید سریع انجام شود و لایروبی از طریق راه و شهرسازی دنبال شود.

رئیس جمهور افزود: مسئله بعدی جزیره آشوراده است که به عنوان یک ثروت ملی، طرح گردشگری آن چنین سال معطل مانده است و دلایل قابل قبولی که این طرح معطل بماند وجود ندارد و طرح گردشگری این منطقه باید سریع انجام شود تا هم گردشگری و هم منطقه احیاء شود. این مشکل باید در مدت 10 روز حل شود تا مردم شاهد رونق گردشگری این منطقه باشند.

آیت‌الله رئیسی به منطقه اینچه برون استان گلستان هم اشاره کرد و گفت: برای صادرات و به خصوص واردات نهاده‌های دامی که مورد نیاز استان است این پایانه مهم است که باید توسعه یابد.

وی به موضوع پروژه پتروشیمی گلستان هم اشاره کرد که یک موضوع حقوقی است که قوه قضائیه آن دنبال شده و در این حوزه دیگر کار نشده که باید با کمک هلدینگ‌های داخلی و با سرمایه‌گذاری حل شود که موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: در استان گلستان شرکت تعاونی زیاد است و باید در این زمینه بازنگری شود و تعاونی‌های غیر فعال دوباره به گردونه فعالیت بازگردند.

وی درباره امنیت شغلی خبرنگاران هم گفت :اصحاب رسانه به عنوان قشر پرتلاش هستند که پل ارتباط مردم و مسئولان محسوب می‌شوند و نقش رسانه‌ها تعیین کننده است.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست‌های دولت درباره وضعیت شغلی اقشار مختلف هم گفت: نظام پرداخت عادلانه را دنبال می‌کنیم که به سازمان استخدامی دستور داده شده که نظام پرداخت عادلانه بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه تعامل با همه دنیا را در دستور کار خود قرار دادیم، گفت: اولویت ما همسایگان هستند و ما ظرفیت همسایگی زیادی داریم و باید ارتباطات اقتصادی ما با همسایه‌ها بیشتر شود و این ظرفیت‌ها احیاء شود و کشور ترکمنستان که ظرفیت زیادی دارد که ما می‌توانیم از بازار این کشور استفاده کنیم.

رئیسی گفت: البته برخی حرف می‌زنند که این نگاه به شرق است و ما اعتقاد داریم پیشرفت و توسعه کشور را به چند کشور نباید محدود کنیم بلکه نگاه ما به داخل است و نگاه ما به دنبال حل تحریم‌ها و خنثی کردن تحریم‌هاست.

رئیسی به طرح راه آهن گرگان به شاهرود هم اشاره کرد و گفت: نظرات مختلفی دراین‌باره مطرح شد که قرار شد که هیئتی کارشناسی تشکیل و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد و بهترین تصمیم مشخص شود تا هم صرفه‌جویی انجام شود و هم توسعه کشور مدنظر قرار گیرد./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها