«فردا» گزارش می‌دهد

از نمایش قدرت روسیه تا منفعت ایران

کد خبر: 1134472

علی بیگدلی معتقد است که موضع مقامات ایرانی نسبت به تضمین‌خواهی اخیر روسیه در مذاکرات ، احتمالا ناشی از نوعی آینده‌نگری و برای باز نگه داشتن باب همکاری‌های اقتصادی و نظامی با این کشور است.

از نمایش قدرت روسیه تا منفعت ایران

گروه سیاست سایت فردا - چند هفته‌ای می‌شود که می‌گویند مذاکرات هسته‌ای وین در مرحله حساسی است، اما این روزهای اخیر انگار وضعیت واقعا حساس و نفس‌گیر شده. مذاکره کنندگان ارشد ایران و اروپا یک بار دیگر به پایتخت‌ها برگشته‌اند و مواضع روسیه و چین هم به نحوی است که از نگاه برخی تحلیلگران نگران‌کننده به حساب می‌آید. مقامات مسئول در کشورمان از این بابت نگرانی ندارند و همانطور که وزیرخارجه گفته اجازه نخواهند دارد که هیچ بازیگری در راستای تحقق منافع ملی ایران مانع تراشی کنند.

با این حال شاهدیم که برخی کارشناسان از تضمین‌خواهی روس‌ها خوششان نیامده است. مثلا علی بیگدلی کارشناس مسائل بین‌المللی معقتد است که این رویکرد در راستای سیاست انتقام‌جویی روسیه از آمریکا و پیرو بالا گرفتن اختلافات آنها در قضیه اوکراین طرح شده است. 

او در گفت‌وگو با «فردا» با اشاره به نقش و اهمیت رویکرد روسیه، در مذاکرات می‌گوید: «بدون امضای روسیه بیانیه پایانی مذاکرات برجامی رسمیت نخواهد یافت به این خاطر که عضو ثابت برجام است، ضمن اینکه عضو دائم شورای امنیت و صاحب حق وتو است.»

بیگدلی البته بیش از آنکه از تضمین خواستن روس‌ها ناراحت باشد، از اینکه این موضوع از سوی روسیه طرح شده و نه ایران ناراحت است. او گفت: «این سیاست فعلی روس‌ها یک سیاست انتقام‌جویانه نسبت به آمریکاست که واقعا خیلی برای ایران توهین‌آمیز است آنها نباید برای ما تصمیم بگیرند. درست این بود که ما بگوییم تحریم‌ها را از روابط اقتصادی و نظامی ما با روسیه بردارید تا با برجام موافقت کنیم.»

وی افزود: «خواسته اخیر روسیه از طرف دیگر یک نمایش قدرتی است که پوتین به خرج داده تا در برابر این امواج سهمگین تحریم‌ها علیه روسیه دست به یک اقدام متقابل بزند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: «فشار جهانی که از جهات سیاسی و اقتصادی به روسیه اعمال می‌شود باعث شده که روسیه بخشی از آن را به ایران منتقل کند. احتمالا چین هم همین کار را خواهد کرد.»

بیگدلی البته موضع رسمی ایران در قبال این رویکرد روسیه را قابل درک می‌داند و معتقد است که همراهی ایران با این سیاست نوعی آینده‌نگری است. او معتقد است: «شاید ایران می‌خواهد اگر احیانا مذاکرات به جایی نرسید، بتوانند باب روابط تجاری و مخصوصا نظامی را با روسیه باز کنند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها