واکنش خطیب جمعه قم به استقبال اردوغان از رئیس رژیم صهیونیستی

کد خبر: 1135206

نمازجمعه قم ضمن تأکید بر روابط دوستانه با ترکیه و احترام به ملت ترکیه گفت: استقبال آقای اردوغان از رئیس رژیم صهیونیستی بسیار زشت بود و حاکمان کشورهای اسلامی و عربی باید بدانند سیاست عادی‌سازی روابط با دشمن اصلی عالم اسلام یک سیاستی است که امت اسلام نمی‌پسندد و در حافظه ملت اسلام ثبت خواهد شد.

واکنش خطیب جمعه قم به استقبال اردوغان از رئیس رژیم صهیونیستی

آیت‌الله علیرضا اعرافی، در خطبه نماز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با تأکید به بهره‌گیری از فضایل و دعاهای ماه شعبان عنوان کرد: صلوات و مناجات شعبانیه برای آن است که جان ما متحول شود و از غفلت‌های مادی بیرون بیایم.

وی بیان کرد: ما معتقد به رابطه دوستانه با جمهوری آذربایجان هستیم و این دو ملت پاره‌های تن اسلام هستند و یک امت را تشکیل می‌دهند، روابط دولت‌ها و احترام متقابل مورد تأکید ما است.

خطیب نماز جمعه قم ادامه داد: آن زمانی که جمهوری آذربایجان اشغال شد در کنار آن‌ها بودیم و امروز نیز در کنار آن‌ها هستیم؛ اما به نام ملت ایران و قم و حوزه علمیه تذکر دوستانه و ناصحانه‌ای می‌دهیم که به نفعشان است.

وی افزود: مدت‌ها است که جمعی از علما و فضلای گران‌قدر ما که سرمایه جمهوری آذربایجان هستند در زندان به سر می‌برند و سردار حاج حسنعلی که از علما است در زندان و در معرض حکم ابد است که به دولت آذربایجان می‌گوییم این شایسته نیست، آن‌ها سرمایه هستند و باید قدر بدانید و آن‌ها را آزاد کنید و احترام بگذارید.

مدیر حوزه‌های علمیه بابیان اینکه کشتار مسلمان در این ماه‌های اخیر در افغانستان و پاکستان دل همه مسلمانان را به درد آورده است، اظهار کرد: از دولت پاکستان که روابط خوبی هم داریم انتظار داریم که ریشه فساد را بخشکاند و جلوی افراطی‌گری و ظلم در مساجد را بگیرد.

وی ضمن تأکید بر روابط دوستانه با ترکیه و احترام به ملت ترکیه گفت: استقبال آقای اردوغان از رئیس رژیم صهیونیستی بسیار زشت بود و حاکمان کشورهای اسلامی و عربی باید بدانند سیاست عادی‌سازی روابط با دشمن اصلی عالم اسلام یک سیاستی است که امت اسلام نمی‌پسندد و در حافظه ملت اسلام ثبت خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: ما در برابر اسرائیل می‌گوییم که فلسطینی‌ها برگردند و انتخابات آزاد برگزار شود؛ سیاست عادی‌سازی برخلاف مصالح اسلام است و این دشمن نباید رسمیت پیدا کند و انتظار می‌رود همه دولت در برابر اسرائیل جهاد و مقاومت کنند.

وی بیان کرد: در قضیه اوکراین اشکال ما به نظام بین‌الملل به معیارهای دوگانه است ما اسارت، زجر و کشتن شدن را برای هیچ‌کسی نمی‌پسندیم؛ اما حرف ما این است چرا یمن، لبنان، فلسطین و عراق را نمی‌بیند. جایی که با منافع شما ارتباط دارد دلسوزی می‌کنید اما جایی که طور دیگر است کشتار می‌کنید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره مسائل بودجه گفت: از دولت و شورای نگهبان تشکر می‌کنیم اما همچنان نیازمند هستیم که بودجه به سمت رهایی از خام فروشی، رونق تولید، مهارتورم و توسعه فقرزدایی برود.

امام‌جمعه قم بابیان اینکه به رعایت اصول حجاب و دستگیری از فقرا باید توجه شود، گفت: استانداران و مسئولین اهتمام کردند؛ اما جو جامعه باید با خودمان اداره شود.

آیت الله اعرافی در خطبه اول عنوان کرد: اسلام به رعایت حقوق دیگران و روابط صمیمی همراه با احترام توصیه و تأکید کرده است و قاعده تکریم، احترام و تواضع قانونی عام بین مسلمانان است و در مواردی مانند علما، فقرا، والدین و... توصیه خاص شده است.

وی بابیان اینکه قوانین فقه و اخلاق که خدا قرار داده است بر پایه‌ قواعد عقلی است و جز قواعد قراردادی نیست، ادامه داد: قاعده جایگاه و کمال و علم، قاعده احسان و انعام و جود و قاعده رعایت مصالح اجتماعی و خانوادگی سه قاعده پایه‌ای وجوب حقوق و قواعد اجتماعی است.

خطیب نماز جمعه قم با بیان اینکه قاعده رعایت مصالح اجتماعی برای این است که جامعه دچار گسست نشود، اظهار کرد: گسست‌های اجتماعی انواعی دارد که پنج مورد آن مهم است.

وی با اشاره به اینکه گسست علما و مردم اولین این گسست‌ها است، گفت: اگر در جامعه‌ای دانشمندان و فرهیختگان از توده‌های مردم جدا شدند آغاز مصیبت است؛ زیرا جامعه سالم و اسلامی، جامعه‌ای است که عالمان در همه رشته‌ها به‌ویژه عالمان دینی در میان مردم باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه بابیان اینکه گسست حکومت از مردم دومین گسست مهم است، اظهار کرد: اگر مردم از حکومت جدا شدند هزار مفسده برمی‌خیزد و اگر رابطه ملت و دولت جدا شد جامعه فاسد می‌شود. گسست سوم نیز گسست اغنیا و فقرا است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها