خبر به روایت «فردا»

رایزنی در مسکو / انتخابات پرحاشیه اصلاح‌طلبان/ راز تورم نزولی به روایت روزنامه دولت

کد خبر: 1136056

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رایزنی در مسکو / انتخابات پرحاشیه اصلاح‌طلبان/ راز تورم نزولی به روایت روزنامه دولت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

کیهان/ حملات ادامه دارد

«کیهان» در تیتر یک امروز خود به حمله موشکی اخیر سپاه به اربیل پرداخته و با تیتر «سیلی‌های سخت ادامه دارد/ پایگاه‌های دیگر اسرائیل در نوبت بعدی» نوشته است: «سیلی‌های سخت به اسرائیل نتیجه رشدیافتگی روزافزون مقاومت است، پس سیلی‌ها ادامه دارند تا قلع و قمع این رژیم جعلی. بر این اساس، پایگاه‌های دیگر رژیم صهیونیستی در تیررس‌اند و هدف پاسخ‌های کوبنده بعدی.» در ادامه این گزارش آمده است: «انجام عملیات موشکی بیخ گوش مقامات بی‌اراده اقلیم پیامی ویژه دارد. تهران هزینه برگزاری نشست عادی‌سازی با اسرائیل زیر پرچم صلح آبراهام را به‌صورت نقدی با آنها حساب کرده است. این پیام قابل ‌ارسال برای حکام مرتجع عرب در حاشیه خلیج‌فارس نیز هست.»

کیهان

شرق/ توافق بدون روسیه؟

«شرق» امروز تمرکز خود را بر روسیه؛ مواضع و تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای گذاشته است. همزمان با سفر امروز امیرعبداللهیان به مسکو مقامات روس از جمله پوتین و لاوروف را عکس یک کرده و سعی کرده در سلسله مطالبی به بررسی اقدامات آنها، اثرشان بر روند مذاکرات و موضع ایران بپردازد. در گزارشی که با تیتر «همچنان مسکو مقصر نیست» منتشر شده این سوال را طرح کرده که «آیا احیای برجام بدون روسیه ممکن است؟» و در گفت‌وگویی با سعید لیلاز پاسخ داده که «روسیه چه بخواهد و چه نخواهد توافق صورت می‌گیرد». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک شده هم به واکنش و موضع نمایندگان مجلس در قبال سیاست‌های اخیر روسیه پرداخته و موضع فراکسیون ولایی مبنی بر اینکه روسیه باید به مذاکرات برگردد را «تغییر موضوع بهارستان در برابر روسیه» تلقی کرده است.

شرق 24 اسفند

جوان/ خروش علیه سعودی

«جوان» عکس یک امروز خود را به اعدام‌شدگان در عربستان اختصاص داده و با تیتر «خروش قطیف شهیدپرور علیه سعودی سفاک» واکنش‌ها به این جنایت سعودی‌ها را پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «آخرین بار، در سال ۱۹۸۰ عربستان ۶۳ نفر را طی یک روز به اتهام تصرف خونین مسجد‌الحرام اعدام کرده بود که تا قبل از اعدام‌های روز شنبه، بالا‌ترین رقم اعدام‌های دسته‌جمعی در این کشور به شمار می‌رفت و اکنون حدنصاب اعدام‌های دسته‌جمعی عربستان در یک روز به ۸۱ نفر رسید. این آمار سیاه سعودی‌ها صدای اعتراضات را بلندتر از قبل کرد و مناطق شیعه‌نشین عربستان با وجود حکومت نظامی صحنه تظاهرات ضد دولتی گسترده بود. واکنش‌ها به رویداد ضد بشری سعودی‌ها هم در عربستان و هم در خارج از این کشور بسیار گسترده بوده است. ... اعتراضات ضد سعودی در جغرافیای اسلامی نخستین صدای اعتراضات خیابانی به اعدام‌های فله‌ای عربستان از خیابان‌های منامه، پایتخت بحرین بلند شد».

جوان 24 اسفند

اعتماد/ انتخابات سال بعد

«اعتماد» عکس یک امروز خود به جلد سالنامه‌اش اختصاص داده و به نظر می‌رسد متفاوت از سایر روزنامه‌ها عمل کرده است. محتوا را نمی‌دانیم اما حداقل در جلد، سیاست و چهره‌های سیاسی را رها کرده و سراغ مردم رفته. از آورگی که به حق وصف دقیقی از آنچه در سال 1400 بر مردم گذشت، گفته است. در تیتر یک امروز خود اما به جبهه اصلاحات یعنی سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان که این روزها درگیر انتخابات هیات رئیسه بود، پرداخته است. اعتماد با تیتر «نتیجه انتخابات سال آینده!» به حواشی این انتخابات پرداخته و نوشته: «اگر کسی مشتاق است که از نتایج رسمی انتخابات هیات‌رییسه جبهه اصلاحات و ترکیب و ارکان این هیات مطلع شود، باید تا پایان سده حاضر دندان روی جگر بگذارد و چندصباحی منتظر بماند تا مگر پس از تعطیلات نوروز، در نخستین روزهای قرن آتی از آن باخبر شود. ... آن‌هم درحالی که آن‌چه صبح روز گذشته اعلام شد، نتایج رسمی نبوده و به همین دلیل هم نیمروز نیامده، تکذیب شد.»

اعتماد 24 اسفند

ایران / راز نزولی شدن تورم

«ایران» فارغ از هیاهوی جهان ، تیتر یک خود به گزارشی از بازار گل اختصاص داده است. برای اثبات اینکه اوضاع واقعا گل و بلبل است اما دو گزارش دیگر هم دارد. در یکی از رشد اقتصادی 4 برابر متوسط دولت قبل گفته و در دیگری راز نزولی شدن تورم را فاش کرده است. این روزنامه دولتی با تیتر «افت 1/6 درصدی شتاب رشد نقدینگی» نوشته: «بررسی تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی درباره نقدینگی و رشد آن نشان می‌‌دهد که شتاب این متغیر اقتصادی اثرگذار کنترل شده است، درحالی که رشد بالای نقدینگی در نهایت خود را در شاخص تورم و افزایش هزینه خانوارها نشان می‌‌دهد، در دولت سیزدهم و با تغییر سیاست‌های مالی و پولی شاهد نزولی شدن نرخ رشد نقدینگی هستیم.» در ادامه این گزارش نیز آمده است: «تورم انتظاری نیز به طور محسوس کاهش پیدا کرده و دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم  امیدوارکننده بوده و درآمد صادراتی نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار بیشتر شده است. این موضوع نشان می‌دهد که قدرت بانک مرکزی در ماه‌های آینده برای کنترل خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی (جزئی از پایه پولی) بالا بوده و همچنان می‌توان به کاهش سرعت رشد پایه پولی و متعاقب آن نقدینگی و تورم امیدوار بود.»

ایران 24 اسفند

آفتاب یزد/ برجام بدون روسیه

«آفتاب یزد» تیتر زده «برجام بدون روسیه؛ هرگز» و به این پرسش پرداخته که «چرا ایران برجام بدون روسیه را نمی‌خواهد؟!» این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از مجید جلیلوند نوشته: « ایران سنگ روسیه را به سینه نمی‌زند، طبق دسته بندی‌های بین‌المللی کشور‌ها به دنبال یارگیری هستند تا بتوانند از طریق این یارگیری‌های بده بستان کنند و منافعشان را تامین کنند. در حال حاضر یک دیدگاه وجود دارد که ما اگر طرف روسیه باشیم و کمکش کنیم، این کشور هم در شرایط مناسب به ما کمک خواهد کرد، دیدگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید ما اگر مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شویم دیگر نیاز به کشورهایی مانند چین و روسیه نداریم. همه این مسائل باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و بررسی شود کدام یک از این‌ها منفعت بیشتری برای کشور ما دارد؛ فعلا به نظر می‌رسد مقامات کشورمان بر این اعتقادند که در کنار روسیه بودن منافع بیشتری برای ما به همراه دارد با این حال باید دید نتیجه این موضوع چگونه رقم خواهد خورد.»

آفتاب یزد 24 اسفند

صبح نو/ امیرعبداللهیان در مسکو

«صبح نو» عکس یک امروز خود را به حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان که امروز قرار است به مسکو سفر کند، اختصاص داده و تاکید کرده که محور گفت‌وگوهای او با مقامات روسی مسائل مربوط به اوکراین و وین است. 

این روزنامه اصولگرا متن و حاشیه تغییرات در جبهه اصلاحات را در گزارشی مورد بررسی قرار داده و تیتر زده «کوچه بن‌بست اصلاحات». دیگر موضوعی که مورد توجه این روزنامه قرار گرفته ابلاغ قانون رتبه‌بندی معلمان از سوی رئیس جمهور است که وعده می‌دهد «سفره معلمان رنگین‌تر می‌شود».

صبح نو 24 اسفند

آرمان ملی / آزمون مسکو

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به سفر امیرعبداللهیان به مسکو می‌پردازد. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «آزمــون مسکــو در بـرجـــام» نوشته: «حضور امیر عبداللهیان در مسکو با توجه به شرایط جدیدی که روسیه در ان قرار گرفته، به‌طور قطع بستری برای گفت‌وگوهای جدی، صریح و رو به جلو میان دو کشوری که طی سال‌های اخیر نشان داده‌اند که به رغم اختلاف‌نظرهایی که در برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، می‌توانند همکاری‌های بسیار نزدیک، تعیین کننده و موفق در موضوعات با پیچیدگی‌های بسیار زیاد داشته باشند. قدر مسلم روسیه در جریان مذاکرات وین نقشی سازنده و تسهیل‌گر برای عبور طرف‌ها از موضوعات پرچالش داشته و در این مسیر همکاری و رایزنی موثری نیز با هیأت مذاکره کننده ایرانی معمول نموده است. باید دید امیرعبداللهیان در این سفر چگونه رویکردی از خود بروز خواهد داد و قطع به یقین اگر وزیر خارجه کشورمان با دست پر از مسکو باز گردد و روس‌ها را برای احیای برجام و اعلام توافق مجاب کند برد دیپلماتیک بسیار مهم و ارزرشمندی را برای ایران به ارمغان آورده است. مهم این است که ایران بتواند در این میان بر اساس منافع ملی خود پیش رفته و عمل کند تا توافق حاصل شود و در نهایت تحریم‌های ایران برداشته شود.»

آرمان ملی 24 اسفند

سازندگی / رایزنی در مسکو

«سازندگی» هم مثل برخی روزنامه‌های امروز به سفر امیرعبداللهیان به روسیه که در این شرایط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پرداخته. عکس یک خود را به وزیرخارجه کشورمان و همتای روس او اختصاص داده و با تیتر «رایزنی در مسکو» نوشته: «به گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان قرار است در جریان این سفر در باب چند موضوع دو جانبه و همچنین تتحولات وین با مقام‌های کرملین رایزنی داشته باشد. به گفته او، تحولات وین و بازگشت هیات‌های مذاکره کننده به پایتخت‌های خود یک تنفس کوتاه در جریان گفت‌وگوها بود و برخلاف ادعاهای مطرح شده، ایران در آستانه توافق قرار نداشت؛ چراکه برخی از مسائل کلید و البته محدود باقی مانده که واشنگتن باید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کند». 

سازندگی 24 اسفند


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها