خبر به روایت «فردا»

سایه جنگ؛ از دوراهی اوکراینی تا درس‌ها و عبرت‌ها

کد خبر: 1132134

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سایه جنگ؛ از دوراهی اوکراینی تا درس‌ها و عبرت‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد / ایران در دوراهی اوکراینی

«اعتماد» کل صفحه یک امروز خود را به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین اختصاص داده و به دنبال پاسخ به این سوال است که «کی‌یف سقوط می‌کند؟» این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده «فغان ز جغد جنگ» و سلسه یادداشت‌هایی دارد. آرمین منتظری نیز با تیتر «دوراهی اوکراینی پیش پای ایران» نوشته: «ایرانی‌ها با دقت پیامدهای اوکراین را رصد کرده و به گونه‌ای موضع‌گیری می‌کنند که روسیه را به عنوان یک شریک مهم از دست ندهند و در عین حال مجبور هم نباشند از حمله نظامی روسیه به اوکراین دفاع کرده و استقلال دو جمهوری‌ جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسند. با توجه به سابقه‌ای که از روسیه در خصوص مذاکرات هسته‌ای سراغ داریم اگر روسیه با بهانه امتیاز گرفتن در خصوص اوکراین دست به تحرکاتی اخلال‌گرانه در مذاکرات هسته‌ای وین زد، نباید خیلی تعجب کرد. ... اما اقدام کردن روسیه سخنی است و موفقیتش سخنی دیگر. واقعیت این است که موضوع اوکراین، موضوعی نیست که امریکا و اوکراین بخواهند بر سر آن خیلی به روسیه امتیاز بدهند».

اعتماد 7 اسفند

کیهان/ اوکراین؛درس‌ها و عبرت‌ها

«کیهان» تیتر و عکس خود را به اوضاع اوکراین اختصاص داده و موضوع را از زاویه دید خود نگریسته. این روزنامه اصولگرا با عنوان «آمریکا باز هم پشت متحدش را خالی کرد غربگراها عبرت بگیرند» نوشته: «از نکات مهم تحولات چند روز گذشته اوکراین، تسلیم شدن سریع نظامیان ارتش اوکراین در برابر نیروهای روسی و عدم مقاومت مردمی در برابر هجوم دشمن بود. اتفاقی که در افغانستان نیز شاهد آن بودیم. انگار کشورهایی که به غرب اعتماد کرده و وابسته آن می‌شوند و به جای سرمایه‌گذاری روی توانایی‌های داخلی و تکیه بر مردم خود به وعده‌های غرب تکیه می‌کنند، در شرایط بحرانی که قرار می‌گیرند، مسخ شده، قدم از قدم بر نمی‌دارند. دیروز خبری از سفیر اوکراین در انگلیس منتشر شد که در آن می‌گفت، اگر به وعده‌های آمریکا، انگلیس و روسیه اعتماد نکرده و توانایی‌های نظامی شان را از بین نمی‌بردند، امروز وضع بهتری داشتند! او از ایران نیز خواست در برابر آمریکا «سپر هسته‌ای» خود را کنار نگذارد!»

کیهان 7 اسفند

شرق/ ناسیونالیسم روسی؟

«شرق» حمله روسیه به اوکراین را «کشورگشایی خونین تزار» خوانده و گفت‌وگویی هم با سیدحسین موسویان‌ دارد. او می‌گوید: «پوتین که یک چهره ملی و به عنوان احیاگر اقتدار روسیه تلقی می‌شود، از سال‌های گذشته مترصد یک فرصت بود تا زهر چشمی هم از کشورهای همسایه و هم از غرب و ناتو به‌ویژه از آمریکا بگیرد و حداقل غرب بپذیرد که کشورهای تازه‌استقلال‌یافته شوروی سابق، حیاط خلوت امنیت ملی روسیه هستند و خط قرمز امنیت ملی مسکو هستند. علاوه بر این به کشورهای تازه‌استقلال‌یافته هم بفهماند که اگر بخواهند متحد نظامی و استراتژیک غرب شوند باید بدانند که مورد تهاجم نظامی روسیه قرار خواهند گرفت و ناتو هم هیچ کاری نخواهد توانست بکند». او در ادامه گفته: «ایران باید ضمن اینکه روابط حسنه با روسیه را حفظ و گسترش می‌دهد، به ملاحظات امنیت ملی روسیه احترام بگذارد و توسعه‌طلبی ناتو را هم محکوم کند، اما نباید از سیاست جنگ و حمله نظامی روسیه به خاک یک کشور همسایه حمایت کند. ایجاد این تصور در بین مردم و جامعه جهانی که ایران در این جنگ متحد روسیه است؛ به مصلحت کشور نیست و هزینه خواهد داشت.»

شرق 7 اسفند

جوان/ تنهایی اوکراین

«جوان» به جای روسیه به اوکراین پرداخته و با تیتر «تنها ماندم» نوشته: «تنهایی اوکراین در مقابل روسیه، درحالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در هفته‌های اخیر ادعا کرده بود که اگر روس‌ها به اوکراین حمله کنند، عواقب بدی در انتظار آن‌ها خواهد بود. امریکا برای اینکه نشان دهد چقدر در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین جدی است حتی بمب‌افکن‌های هسته‌ای خود را نیز در کشور‌های آلمان و بالتیک مستقر کرده بود، اما عملیات ارتش روسیه نشان داد که این ادعا‌ها فقط جنبه تبلیغاتی داشته و در صورت وقوع جنگ عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد. هیاهوی اخیر غربی‌ها به گونه‌ای بود که برخی کارشناسان بر این باور بودند که روسیه از ترس تهدیدات ناتو دست به اقدام نظامی در اوکراین نخواهد زد، اما همه چیز در مدت زمان کوتاهی تغییر یافت و همه محاسبات اشتباه از آب درآمد.»

جوان 7 اسفند

آفتاب یزد/ واقعیات جنگ اوکراین

«آفتاب یزد» یک پرونده درباره جنگ اوکراین دارد که تیتر یک شده. در صفحه یک امروز خود طرحی هم از پوتین دارد که در سرش یک تانک است و فکر جنگ. این روزنامه اصولگرا گفت‌وگویی با علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل دارد که می‌گوید: « الان وضعیتی است که نه روس‌ها می‌توانند جلوتر روند و نه غربی‌ها این موقعیت را در اختیار پوتین قرار می‌دهند حتی بلاروس هم پیشنهاد کرده بود که پوتین و زلنسکی با هم مذاکره کنند اما پوتین دلش می‌خواهد یک مقام برجسته غربی این صحبت را بکند. دیپلماسی پنهانی از بین نرفته و هنوز بین روسیه و کشورهای غربی ادامه دارد. آن چه مسلم است پوتین بدون رایزنی و دیپلماسی پنهان دست به این کار نمی‌زند. ... پوتین نمی‌خواهد خود را از چشم دنیا بیاندازد و منافعش در غرب را از دست دهد ولی لازم بود هم از جهت داخلی هم از جهت فضای بین‌المللی هم درپاسخ به انتظارات داخلی روس تبارها دست به یک نمایش قدرتی بزند و تا همین اندازه به نظر من کافی است لذا غربی‌ها باید بپذیرند دو منطقه لوهانس و دونسک ضمیمه خاک روسیه شده یا به صورت کشورهای مستقل جمهوری شده بپذیرد تا موجبات تحریک بیشتر روسیه نشود.»

آفتاب یزد 7 اسفند

ایران/ جنگ اوکراین و منافع ملی ایران

«ایران» چندین گزارش حول محور جنگ در اوکراین دارد و یکی را با تیتر «سراب ناتو» تیتر یک کرده است. این روزنامه دولتی همچنین در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی رویکرد ایران در قبال جنگ اوکراین پرداخته و با تیتر « اصل، منافع ملی ایران است» به نقل از جواد لاریجانی نوشته: « حضور ناتو برای مدت‌های طولانی آثار فاجعه‌باری دارد و همان طور که با حضور ناتو در افغانستان مخالف بودیم، با گسترش آن در منطقه نیز مخالف هستیم،  اما نکته دیگر این است که ما طرفدار حمله و تهاجم نظامی به هیچ کشوری نیستیم» او همچنین گفته: «موضع جمهوری اسلامی این است که اولاً مخالف گسترش و حضور آنها در مناطق مختلف از جمله غرب آسیا است و ثانیاً موضوع منافع ملی کشورمان است که بسیار مهم است.» حمیدرضا آصفی نیز گفته: « جنگ پیش آمده بین روسیه و اوکراین یک پیام جدی داشت؛ آن‌هم این بود که کشورها امنیت خود را وابسته به حمایت خارجی نکنند.»

ایران 7 اسفند

آرمان ملی/ آثار جنگ اوکراین بر سیاست و اقتصاد ایران

«آرمان ملی» مثل سایر روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به حمله روسیه به اوکراین اختصاص داده و با تیتر «انرژی بی‌طرفی» نوشته: «این بحران هم می‌تواند بر موضوعاتی خاص مانند مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌ ایران اثر بگذارد و هم در ابعاد کلان‌تر، سیاست خارجی ایران و اهداف و برنامه‌هایش را در درازمدت تحت‌تاثیر قرار بدهد، اما ابعاد این اثرات، متناسب با نتیجه نهایی آنچه در اوکراین رخ خواهد داد، متفاوت خواهد بود. شاید به همین دلیل است که مقامات ایرانی در مقابل چنین تجاوزی به تمامیت ارضی یک کشور مستقل موضعی موافق با روسیه و مخالف با غرب و حتی خاورمیانه گرفته و هم‌راستا با چین این اقدام روسیه را تلویحا مورد نکوهش قرار دادند. ... کارشناسان اقتصادی معتقدند که در حال حاضر که روسیه درگیر جنگ و اروپا نگران تامین منابع انرژی خود است، ایران می‌تواند از فرصت پیش آمده و خلأ روسیه در صورت حل مشکلات بین‌المللی خود با جامعه جهانی در مسیر افزایش صادرات و بازپس‌گیری جایگاه و مشتریان خود گام بردارد یعنی همان کاری که روسیه در سال‌های تحریم ایران انجام داده است.»

آرمان ملی 7 اسفند

سازندگی/ سرزمین بی‌دفاع

«سازندگی» با اشاره به اینکه «کیف، پایتخت اوکراین در آستانه سقوط است» تیتر زده «سرزمین بی‌دفاع» و به بررسی این تغییرات احتمالی جهان بعد از جنگ اوکراین پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از عمادالدین باقی توصیه کرده که «فرصت صلح‌طلبی را از دست ندهید». در گزارشی هم به بررسی آثار این جنگ بر اقتصاد دنیا پرداخته و همچنین از موضوع مستندسازی از جنگ اوکراین نوشته است. در عکس اما برای نشان دادن بی‌دفاعی اوکراین زنان و مردانی که ایستاده تفنگ چوبی به دست دارند، را انتخاب کرده است.

سازندگی 7 اسفند

وطن امروز/ دنیای موشک‌ها

«وطن امروز» حمله نظامی روسیه به اوکراین را عکس یک کرده و آن را سرآغاز تغییر دنیا می‌داند. این روزنامه اصولگرا با تیتر «بله! دنیای موشک‌ها» نوشته: «سقوط سریع‌السیر اوکراین و دستان خالی مسؤولان اوکراینی آن هم در شرایطی که این کشور عمده توان دفاعی خود را به پیشنهاد غرب از کشور خارج کرده بود از دیگر صحنه‌های عبرت‌آموزی بود که مقابل دیدگان جهانیان به نمایش درآمد. گویی دنیای موشک‌ها واقعی‌ترین و البته بی‌رحم‌ترین چهره جهانی است که تا پیش از سقوط یک کشور عمق دردناکی خود را نشان نمی‌دهد.» در بخش دیگری از این گزارش هم با نقد رویکرد اصلاح‌طلبان به موضوع جنگ اوکراین آمده: «درگیری‌های 48ساعت اخیر در اوکراین بار دیگر استانداردهای دوگانه اصلاح‌طلبان را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار داد. جریانی که به عنوان سمبل غرب‌گرایی در داخل ایران شناخته می‌شود و همواره تا جایی که توان داشته مسیر اوکراینیزه کردن ایران را پی گرفته بود، ... فروپاشی این روزهای کی‌یف می‌توانست نسخه‌ای باشد که اصلاح‌طلبان در چند دهه گذشته همواره برای تهران تجویز کرده بودند.»

وطن امروز 7 اسفند

صبح نو/ عبرت بزرگ

«صبح نو» جلد امروز خود را به درگیری نظامی در اوکراین اختصاص داده و تیتر زده «عبرت بزرگ». آنچه در این گزارش بررسی می‌شود این است که چگونه اعتماد اوکراین به آمریکا منجر به ضعف این کشور و سقوط برخی شهرهای آن شد. این روزنامه اصولگرا نوشته: «حمایت نکردن آمریکا از دولت اوکراین در مقابل روسیه حاوی این پیام است که آمریکا توان حمایت از متحدانش را ندارد». 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به بررسی آثار جنگ اوکراین پرداخته و با عنوان «پیام کی‌یف برای وین» نوشته: «جنگ اوکراین می‌تواند دست بالا را در مذاکرات هسته‌ای به ایران بدهد».

صبح نو البته در شماره امروز خود برخی مسائل داخلی هم پرداخته و مثلا ابطال مصوبه کمیسیون بررسی طرح صیانت توسط هیات رئیسه مجلس را با تیتر «عبور از صیانت» پوشش داده است.

صبح نو 7 اسفند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها