ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

نکته مثبت جریان داشتن مذاکرات است

کد خبر: 1115701

امیرعلی ابوالفتح معتقد است که در وضعیت فعلی نمی‌توان گفت نتیجه مذاکرات چیست یا توافق چه زمانی به دست می‌آید اما همین که مذاکرات جریان دارد نشانه مثبتی است.

نکته مثبت جریان داشتن مذاکرات است

گروه سیاست سایت فردا - طبق آخرین مواضع اعلامی طرفین برجامی ایران خوشبین است اما ساده‌اندیش نیست. روسیه مذاکرات را سازنده و ادامه‌دار می‌داند. آلمان معتقد است که تغییر حاصل نشده، اروپایی‌ها به احیای برجام اصرار دارند اما فکر می‌کنند که وقت تنگ است و ایران تصور می‌کند که آمریکا اهل توافق نیست؛ خلاصه اینکه وضعیت پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد.

کارشناسان و تحلیلگران داخلیا ما هنوز خوشبین‌ بوده و جریان داشتن و قطع نشدن مذاکرات را به فال نیک می‌گیرد. امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌المللی از جمله همین افراد است. او به «فردا» گفت: «همین قدر که فعلا مذاکرات در حال انجام است و مذاکره‌کنندگان در وین هستند خود یک نقطه امیدواری است.»

او با اشاره به اینکه «مذاکرات بسیار سخت، دشوار و زمانبر و موضوعات نیز بسیار پیچیده و چندوجهی است» گفت: «دور از انتظار است که توافق به سرعت حاصل شود».

ابوالفتح البته فضای فعلی مذاکرات را به نسبت هفته گذشته «امیدوارکننده‌تر» توصیف کرد و گفت: «نمی‌توان با اطمینان گفت که توافق حاصل می‌شود یا خیر. همچنین نمی‌توان گفت که توافق احتمالی چه زمانی به دست خواهد آمد.»

وی وضعیت فعلی را «جنگ روایت‌ها» توصیف کرد و گفت: «روایت ایران می‌گوید که غرب عقب‌نشینی کرده و پذیرفته که در مورد دو پیش‌نویس ایران بحث کنند. ایران می‌گوید که روسیه و چین از موضع ایران حمایت کرده‌اند. در مقابل، طرف غربی می‌گوید که پیش‌نویس‌های ایران کنار گذاشته شده و به متنی که تا دور ششم مذاکرات محور بوده، برگشته‌اند. همچنین می‌گوید که روسیه و چین از ایران حمایت نمی‌کنند.»

ابوالفتح افزود: «ما چون دسترسی به اطلاعات پشت پرده و محرمانه طبقه‌بندی شده مذاکرات نداریم نمی‌دانیم که کدام روایت درست است اما این را می‌دانیم که به هرحال بخشی از قضیه فضاسازی است و همین اندازه که مذاکرات در جریان است می‌تواند نشانه امیدواری باشد و می‌توان گفت که مذاکرات رو به جلو است. اما شاید زمان زیادی نیاز باشد تا توافق حاصل شود.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها